Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksoin juuri laskut ja tilille jäi 100€.

Vierailija
17.05.2012 |

Kivaa olla akateemista köyhälistöä. Töitä saa tehdä hiki hatussa ja yöt stressaantuneena valvoen mutta kahden ihmisen palkalla saa perheelle perusasiat , ei mitään muuta. Uuvuttaa. Ei ole kesäksi luvassa muuta kuin kotona kykkimistä. Näin on tietty menty jo monta vuotta mutta joskus olisi kiva saada itselleen vaikkapa ihan uusi paita. Kirppislöydöt on iloisia yllätyksiä aina mutta nyt ei kannata mennä kirppiksellekään.

Työni on sinänsä tärkeää mutta joskus olisi kiva saada sitä arvostusta myös palkan muodossa.

t. Köyhä jo monennessa sukupolvessa

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos itse olet ammatissa jossa tienaa huonosti ja sulla ei ole rahaa, kenessä vika ? Mussako ?

Mä en myöskään saanut mitään opastusta omilta vanhemmiltani opiskelun suhteen ja se harmittaa.

Halusin ehdottomasti matkailualalle ja olin oppaana vuosia, sitten matkatoimistossa töissä. Palkka oli aina surkea ja suuret menot, kun tuli innostuttua matkustamaan ihan eri tavalla kuin rivikansalainen.

Sitten alkoi yt-putki ja mä heräsin kunnolla. Aloin ottaa asioista selvää ja valmistuin reilu vuosi sitten Haaga-Heliasta tradenomiksi. 3,5 v linjan suoritin 1,5 vuodessa. Puoli vuotta kävin koulussa ja töissä samaan aikaan, vuoden otin opintovapaata, opiskelin sekä aamu- että iltatunneilla, otin mahd paljon etäkursseja ja tein tosi paljon töitä.

Nyt olen töissä taloustoimistossa, kävin kysyy harjoittelupaikkaa ja luvattiin heti yli 500 euroa parempi kk liksa kun vanhassa työssäni sain. Nyt teen ajoittain ylitöitä, tilinpäätösten aikaan, mutta muuten työ on aika lailla 8 - 16. Matkatoimistossa oli lakkoja, tuhkapilviä ja vaikka mitä ongelmia.

Opiskelukin ei vähentänyt tuloja juuri lainkaan. Söin halvalla koulussa, en panostanut ulkonäköön koko vuonna, lainasin kirjat kirjastosta jne jne.

Mun entinen naapuri on sosiaalialalla. Innostui alasta kun sen aikainen poikaystävä halusi tiettyyn kaupunkiin opiskelemaan ja vaihtoehdot olivat siellä rajalliset. Akateemisesti koulutettu, brutto alle 2500 e kuussa. Myös omakotitalo ja sähkölämmitys. Ihan ihme hommaa monessa suhteessa. Kun rakensivat omakotitaloa, ehdotti urakoitsija takkaa, mutta meinasivat kieltäytyä kun takka maksaa niin paljon. Joo. Rakennuttaja sai heidät muuttamaan mielensä, mutta ottivat markkinoiden halvimman, joka ei edes lämmitä koko taloa.

Lisäksi viime talvena kun oli nämä myrskyt, oli heidän tonttia vastapäätä kunnan metsää kaatunut. Kun kävin kylässä vähintään 100 puuta oli kaatunut. Kaupunki mainosti Hesarissakin ota yhteyttä tänne ja saat luvan kantaa puut itsellesi. Heillä on toinen autotalli tyhjä, eli lapset vkonlopuksi mummolaan, joka on n 20 km päässä, viikonloppu kantohommaa, kesällä, joku kaunis vkonloppu olis voinut vuokrata klapikoneen ja tehdä ensi talven puutyötä, mutta ei. Viikonloppuisin Matti haluaa levätä.

Älä työpaikkaasi tai Kokoomusta syytä siitä että olet saanut opiskella pitkään ilmaiseksi Suomessa itsellesi ammatin, jossa ei ole yt-vaaraa. Jos haluat ostaa itsellesi omakotitalon, se on sinun valintasi. Sinulla on kuitenkin nyt terveet lapset, avioliitto voi hyvin ja kiva koti. Kyllä näitten takia voi vähän uhrautuakin.

Ja vinkki ! Se työkavereitten kanssa syöminen on oikeesti tosi kiva juttu. Jos menet eväslinjalle, sekin alkaa sua jossain vaiheessa ottaa päähän. Jos pieni säästäminen auttaa, syö vaikka 2 x vkossa eväitä, mutta tänä päivänä 6 euron lounas on oikeesti edullinen ja luksusta sun elämässä. Ei kaikesta tarvi luopua.

Vierailija
2/68 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuon verran jää niin ei ole mitään hätäpäivääkään! Meillä taas ei koskaan riitä rahat laskuihin vaan aina pitää arpoa että mitkä jätetään maksamatta että jäisi vähän rahaa ruokaan. Ja jos ei jää ruokaankaan niin silloin ruokakin pitää hakea roskiksesta. Harmi vaan kun taas ilmat lämpenee. Talvella kun oli pakkasta niin uskalsi roskaruokaa paremmin syödä. Olisi se ihanaa jos jonakin päivänä jäisi 100 euroa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sanoi että ei suorasähköä, kun kaikissa paikoissa ei voi valita!!! eikä se nyt ole ainoa syy muuttaa jos kaikki muu ok, koulut ja työmatkat jne.

akateemisuus ei takaa isoja tuloja MUTTA verottaja takaa sen että työssä tienaava menettää verottajalle suurimman osan Suomessa. maksetaan sitten sossun rahoilla eläviä.

Sen lisäksi menee kaikista hoitomaksuista täys maksu.

Vierailija
4/68 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten kun olette saaneet asuntonne maksettua tulee putkiremontit ja joudutte taas kituuttamaan pienillä tuloilla.

Vierailija
5/68 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sanoi että ei suorasähköä, kun kaikissa paikoissa ei voi valita!!! eikä se nyt ole ainoa syy muuttaa jos kaikki muu ok, koulut ja työmatkat jne.

akateemisuus ei takaa isoja tuloja MUTTA verottaja takaa sen että työssä tienaava menettää verottajalle suurimman osan Suomessa. maksetaan sitten sossun rahoilla eläviä.

Sen lisäksi menee kaikista hoitomaksuista täys maksu.

Sähkölämmitystä harvemmin on kerrostaloissa ja paljon on rivarejakin kaukolämmössä.

Vierailija
6/68 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kaukolämpöä edes pk-seudulla kaikkialla ja kukaan nyt sähkölaskun takia rupea koko muuta elämää mullistamaan.. voi olla sitten että esim.työmatkakulut nousisi.

mutta HS on kallis lehti, siinä mietin itsekin josko lopettaisi.

Vierailija
7/68 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, meillä vähän samanlainen tilanne.. Itse en tosin ole akateeminen, vaan amk-tutkinto terveydenhuoltoalalla. Mies kirjastonhoitaja. Jotenkin tuntuu ihan älyttömän epäreilulta. Pitikin nuoruuden idealismissä valita ammatti, jolla ei oikeasti perhettä elätä kunnolla. En minä lukion jälkeen tajunnut ainakaan ajatella mitään perheellisen tarpeita tai raha-asioita. Tuli valittua ammatti jonka koki merkitykseliseksi. Nuoruuden tyhmyydestä kärsii koko perhe. Eikä tullut puolison valinnassakaan katottua tuota lompakon paksuutta ;) (Mikä olisi ollut toki huono peruste)

Ja mikä ärsyttää myöskin, on esim omat kollegat, ja muutkin matalapalkkaisilla (naisvaltaisilla) aloilla työskentelevät, jotka mieltävät itsensä ensisijaiselta statukseltaan joksikin insinöörin rouvaksi ja äänestävät innoissaan kokoomusta.

Vierailija
8/68 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten ole miettiny että asutte kalleimmassa paikassa Suomea?

Pk-seudullahan on törkeän kalliit asunnot ja te vaan ostatte ja maksatte mitä pyydetään..

Siksi asuntolainakin on iso.

Tässä yksi perussyy.

Vierailija
9/68 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa miettiä valintoja, jos kuitenkin muuttaisitte halvempaan/pienempään jos haluatte asua ko alueella. siinä voi säästää. ja kun rahaa jää muuhunkin niin ei ole elänyt elämänsä parhaita(?) vuosia vain asuntoa maksaen. Näin valitsimme me. olisihan se kiva jos olisi tilaa enemmän mutta en halua pelkkiä seiniä maksaa ja lasten elää kituuttaa niin että muistot olisi lapsuudesta että ei ollut rahaa.

Vierailija
10/68 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä sain puoli vuotta rahaa yhteensä sen 100 e kuussa, nimittäin lapsilisän. (opiskelen yhä hja mies töissä, joten ei tukea mulle ja opintotuki on jo loppunut) Nyt kun loppuharjoittelussa, saan onneksi puolikkaan palkan, jolla makselen noita puolen vuoden visa-laskuja ruoasta. jospa kohta jäisi tilistä enemmän kuin 15e.

Vierailija
11/68 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko sitten suunnilleen tienaatte kuussa ja paljonko menee asumiseen?

Itsekin olen akateeminen, aika pienituloinen mutta hyvin pärjätään pääkaupunkiseudulla, säästöönkin jää

Vierailija
12/68 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, kissa kiitoksella elää..eikä edes kissa. Rahaa on niukalti ja vuokra kallis. Meillä onneksi paranee rahatilanne pian luonnostaan useammalla satasella kuussa, kun pääsemme eroon veloistamme. Vuosia tähän menikin ja niin paljon tuskailua rahan riittämisen kanssa. Onko teillä ap velkoja vai minne rahat menevät?

Vierailija
13/68 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän rahanne kuluvat? Teitähän on kaksi töissä! Kannattaisiko hieman tarkastella kulupuolta?

Vierailija
14/68 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koti maksaa...samoin sähkölämmitys ym.pakolliset asumiskulut. Sitten pväkotimaksu, iltapväkerhomaksu, vakuutuskulut jne. Sanomalehti tulee, ei muita lehtiä.enää. Yksi auto, mä kuljen pyörällä ja bussilla töihin. Ruoka perusmättöä, lähinnä Lidlistä ostettua. Lasten vatteet kirppiksiltä bongattua, yksi satsi H&M:n alennuksista. Ahdistaa kun pitäisi lapsille kesäsandaalit ostaa.Työpaikan virkistyspäivään en osallistu kun maksaa 25€. Jumittuneet niskani yritän hoitaa huonolla menestyksellä itse, gynekologille en mene tänä vuonna kun kävin viime vuonna.

Miten tästä enää nipistää? Työpaikalla käyn tosin syömässä 6€/annos mutta eväiden väsäämiseen ei riitä enää paukkuja.

2, hienoa että olette selvinneet paremmalle puolelle!

Vierailija
15/68 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehti pois

Auto pois

Vierailija
16/68 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpottaisi asiaa mutta ei ole varaa.

Autolla on merkitystä miehelle työmatkan vuoksi. Mä pärjäisin ilman autoa mutta olisi liian iso kulttuurishokki miehelle luopua siitä :-) Mies huolehtii auton kulut.

HS:sta luopuminen pistää miettimään. Aika karulta tuntuu vaikka pakon edessä sekin onnistuisi.

Nolottaa. Mitä mä olen tehnyt väärin? Syntynyt väärään yhteiskuntaluokkaan? Asumme väärässä paikkassa? Huonot ammatinvalintakriteerit? Nainut liian huonotuloisen miehen? Tätä kaikkea ilmeisesti.

ap

Vierailija
17/68 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi duuni tai lisätyö?

Vierailija
18/68 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

halvempaan asuntoon

Vierailija
19/68 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työtä parempi palkkaseen

Vierailija
20/68 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen menee 120 kuussa ja ehkä miehellä saman verran. Itselläni on yleensä eväsleipä ja keitto tai jotain jämiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi