Ulkosuomalaiset
Mitä asioita olet alkanut arvostaa Suomesta, siellä asuessasi?
Ja missä nyt asut?
Kommentit (53)
Suomessa luulin olevani edes jonkinmoinen kokki, mutta ilman maustesekoituksia, valmiiksi marinoituja kanansuikaleita ja pruna-sipulipakasteita jne olen joutunut myöntämään olevani kertakaikkisen surkea ruoanlaittaja.
Kesätöitä kaipaan ja vihreyttä. Karjalanpiirakoita, Valion marjakeittoja, maustettuja viilejä, Campingiä ja irtokarkkeja.
Lähi-idässä 10v
Suomessa on monta todella ahdistavaa asiaa, jotka kaikki liittyvät ihmisten käytökseen ja ajatusmalleihin. Kateus, jatkuva valittaminen ja pahanpuhuminen, yksinäisyys, kyräily, vittuilu. Mutta saunaa ja järvien rauhaa on suunnaton ikävä.
Keski-Eurooppa
Ensimmäisenä tulee mieleen muidenkin mainitsemat kouluruokailu, lapsilisät, pitkät äitiysvapaat, pitkät kesälomat, kirjastot.
terveisiä etelä-Euroopasta: yrittäjä, joka oli äitiyslomalla 1 kuukauden, ei lapsilisää, ei palkallisia kesälomia, lapselle leipää ja hedelmää kouluun evääksi.
kieltä, joka on kotini, vaikka muualla asunkin (siinä syy tällä palstalla norkoiluun)
mitään muuta en kyllä kaipaa
Ja kun noita muita luin, tuli kuitenkin muutama asia mieleen: kaipaan ilmaista kouluruokaa (vaikka sillä ei enää taida niin hyvä maine olla?), toki lapset täälläkin ruokansa saa, mutta siitä pitää maksaa. Kaipaan myös edullista lohta, karkkivalikoimaa (onhan se täälläkin suuri mutta vääränlaisia..). Ennen kaipasn toimivaa pankkisysteemiä mutta onneksi siinä asiassa on täällä edistytty. Hyvä, ettei täällä ruisleipää tarvitse kaivata; hyvää saa ja monenlaistakin.
terv. saksalainen
Suomessa on monta todella ahdistavaa asiaa, jotka kaikki liittyvät ihmisten käytökseen ja ajatusmalleihin. Kateus, jatkuva valittaminen ja pahanpuhuminen, yksinäisyys, kyräily, vittuilu. Mutta saunaa ja järvien rauhaa on suunnaton ikävä.
Keski-Eurooppa
mä en kyllä kaipaa saunaa tai järviä, olen meren rannalta kotoisin. Sitä ruutusalmiakkia kaipaan joskus.
Keski-Euroopasta minäkin
Suomessa luulin olevani edes jonkinmoinen kokki,
Ekan kahden ulkomaanvuoden aikana laihduin kaksikymmentakaksi kiloa. Kun ei ole:
keltaisia panttereita, fazerin ruutusalmiakkeja, fazerin sekoitussalmiakkeja, fazerin lakuja, saarioisten valmisruokia, hernekeittoa, valion marjakeittoja, valion maustettuja rahkoja, HK:n pinaattilettuja, lihapiirakoita, kunnon nakkeja, Wilhelm-makkaraa, Kabanossi-makkaraa, Vaasan ruispalat, 10 % Kadett-juusto, kunnon joulukinkku, kunnon jaateloa, lisaa, lisaa...
Olen nahnyt unta, etta seison Prisman karkkihyllyn edessa ja katselen niita notkuvia karkkihyllyja. Suomessa on maailman paras ruoka ja maailman parhaat karkit. Missaan naista maista, missa olen asunut, ei osata tehda myoskaan pizzaa. Suomen Kotipizzan ja Pizza Hutin pizzat ovat parhaita.
ja kaipaan rauhaa ja hiljaisuutta. Turvallisuutta myös - olen pikkupaikkakunnalta Keski-Suomesta, ja kävin usein iltakävelyllä kymmenen aikaan, metsäteilläkin, eikä koskaan ollut turvaton olo. Täällä en enää kävele yksin iltakahdeksan jälkeen enkä varsinkaan hiljaisilla kaduilla.
Kaipaan myös sitä kun kukaan ei ole tunkemassa nokkaansa asioihini, ja toisaalta jos joku on joskus asioistani kiinnostunut, hän on sitä oikeasti. Täällä "you all right?" on tervehdys, ei kysymys. Useimmat tuntemani britit eivät ole kiinnostuneet muista kuin itsestään. Yrittää siinä sitten keskustella kun kuulee pelkkää minäminäminää.
Ruoista kaipaan eniten irtokarkkia ja Vaasan ruispaloja. Salmiakkia täältä saa, mutta ei yhtä hyvää kuin Suomesta.
Silti en muuttaisi takaisin, koska olen täältä löytänyt mahdollisuuksia, joita ei Suomessa asuessani ollut, kuten esimerkiksi muusikon uralla eteneminen. Suomessa tarvitsee olla ihan helkutinmoinen nerovirtuoosi että pärjää - täällä pärjää moni ei-niin-nerokaskin.
Mutta nämä nyt ainakin:
- turvallisuus
- lapsiystävällisyys
- kotihoidontuki ja universaalit lapsilisät
- ilmainen kouluruokailu
- lapsia ei tarvi viedä ja hakea koulusta
- selkeät vuodenajat
- "villi" luonto lähellä
- ihmiset kestävät hiljaisuutta, koko ajan ei tarvi höpöttää
- uiminen kesällä helppoa
- kaikki toimii
- asunnot lämpimiä ja helposti siivottavista materiaaleista (yleinen asumisen taso korkea)
Asun Englannissa.
Suomessa käydessäni seison jumalaisen painesuihkun alla joka aamu vähintään 20 min.
Salmiakkia tekee myös välillä hirveästi mieli ja suomalaisia suklaapatukoita. Nytkin kuola alkaa jo valumaan pelkästä ajatuksesta, mutta onneksi tulemme kahden viikon sisällä Suomeen lomalle.
Muuten ei ole valittamista, talokin on meillä lämmin, ihmiset ympärillä ihanan yhteisöllisiä ja loistavat kävelyreititkin löytyy upeankauniista lähimaastosta.
Irlannissa asutaan.
Hui, minkä painoinen olit alunperin? Itsellä kävi käänteisesti - vuosi Briteissä ja melkein 20 kiloa lisää. Yöks.
Meilla on leveat jalkakaytavat, mahtuu vaikka kolme rinnakkain kavelemaan. On myos katuvalot joten illan viiletessa voi menna kavelylle.
USA on iso maa, oloja on vaikea yleistaa.
Meilla on leveat jalkakaytavat, mahtuu vaikka kolme rinnakkain kavelemaan. On myos katuvalot joten illan viiletessa voi menna kavelylle.
USA on iso maa, oloja on vaikea yleistaa.
pienessä kaupungissa. Se että isoissa kaupungeissa on erilaiset elinolot ei näy mun päivittäisessä elämässä mitenkään. Tarkoitus ei ollut yleistää tietenkään, puhun ihan henk.koht kokemuksista ja siitä mitä itse olen jäänyt kaipaamaan. Ymmärrän tosin myös miksi niitä jalkakäytäviä ei täällä ole. Mutta kaikissa asioissa on "trade-off", myös tässä maailaiselämässä v. urbaanissa amerikkalaiskaupungissa.
t. jalkakäytävistä keskustelun aloittanut
ei täällä ole muovimattoja ja muutenkin asunnot todella hyvin varusteltu.
Itävallasta.