Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa POSITIIVISIA kokemuksia synnytyksen käynnistämisestä

Vierailija
11.04.2012 |

Esim. Miten sinulle aloitettiin käynnistys,kauan meni ennen vauvan syntymää yms :)

Kiitos :)

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ekan käynnistystabletin ysiltä, toisen joskus yhden-kahden maissa. Synnytyksen laskettiin käynnistyneen n. puoli kolme. Silloin alkoivat supistukset ja tulivat heti säännöllisinä.

Saliin viiden maissa, lapsi syntyi imukupilla avitettuna kymmenen pintaan. Välissä ehdin saada kohdunkaulapuudutteen.

Supistukset olivat kivuliaat, mutta eivät sen kivuliaammat kuin toisessa ei-käynnistetyssä synnytyksessäkään.

Vierailija
2/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa laittaa tottakai vieläkin kokemuksia!

Tämä auttoi kuitenkin jo paljon :)

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä se hyvä puoli, että olet siellä jo valmiiksi sairaalassa, palveluiden äärellä.

Sitä muistuttaisin, että koska olet käynnistyksen aikana osastolla, et salissa, niin siellä osastolla ei ole mitään mikä helpottais supistusten aikana (jossei jotain käpyistä keinutuolia siellä oleskelutilassa lasketa, mut kuka siellä kaikkien keskellä haluaa olla kovissa kivuissa). Ota mukaan OMA jumppapallo, jyvätyynyt, omaa musiikki jne jotta voit helpottaa supistuksia. Kun itse olin käynnistyksessä, oli oma jumppapallo ihan kullanarvoinen.

Mulla ei oikein ole tuosta käynnistämisestä hyvää sanottavaa, mut pääasiahan on se että lapsi syntyy. Pyydä kivunlievitystä ajoissa, ja muista käydä pissalla usein. Ota myös kivennäisvettä mukaan. Itselläni käynnistetyt supparit oli enemmän sellaisia kramppeja, ei supistuksia, ja koska en käynyt jatkuvasti vessassa, jouduin siihen kierteeseen että täysinäinen rakko tekee suppareista rajumpia, ja kun ne ei koskaan oikeastaan laukea, niin missään välissä ei voi pissatakkaan..aloin myös saada lihaskramppeja joita kivennäisvesi sit onneksi helpotti.

Koska olet uudelleensynnyttäjä, niin käynnistys voi olla helppo ja nopea ja vauva syntyä kohta. Toivotaan niin. :)

Vierailija
4/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sen kaiken pelon keskellä että tajusi synnyttävänsä vasta salissa. Edes lääkärit eivät tajunneet että synnytys oli ollut käynnissä jo tunteja koska suppareista ei piirtynyt mitään käyrää..vasta käsikopelolla selvis että auennyt 7cm. Supparit ei myöskään yltyneet missään vaiheessa holtittomiksi. Mukava kokemus josta selvisi ilokaasun turvin.

Vierailija
5/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallakin kerralla viikkoja 37+

Ekalla kerralla puhkaistiin kalvot ja oksitosiinia saman tien, alle kahdessa kalvojen puhkaisusta (ja tipan käynnistämisestä) syntyi lapsi. Helposti sujui, luulin viime hetkiin asti, että synnytys on vasta alussa.. Eikä ollut ensimmäinen lapsi :)

Toinen käynnistys aloitettiin oksitosiinilla, lapsivedet olivat menneet jo aikaisemmin, mutta omat supistukset puuttuivat/heikkoja. Lapsi syntyi alle tunnissa. Kyllähän viimeiset minuutit olivat aika tuskallisia ja ponnistin turhan nopeasti (repesin...), mutta itse kyllä ottaisin tuollaisen nopean synnytyksen milloin vain "tavalliseen", hitaampaan verrattuna. Kummastakin on kokemusta. Nopeassa ei ehdi edes väsyä ja homma on hoidettu äkkiä eikä tarvitse pitkään olla kivuissa. Kummatkin käynnistykset ovat menneet ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, hyvin olen pärjännät.

Vierailija
6/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallakin kerralla viikkoja 37+

Ekalla kerralla puhkaistiin kalvot ja oksitosiinia saman tien, alle kahdessa kalvojen puhkaisusta (ja tipan käynnistämisestä) syntyi lapsi.

Vierailija
7/32 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alotettiin käynnistys, ei suppareita kuin túnti ed. yönä.

Eka lääke (en muista nimeä) annettiin 9.00, toka 13.30 jonka jälkeen alko säännölliset supparit. vauva synty 21. Nopea synnytys, sain kaikkea kun pyysin mutta enimmäkseen kiersin kehää käytävillä ja saliin menin vasta kun käskettiin:)

Vierailija
8/32 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

42+1 yliaikaisena Alotettiin käynnistys, ei suppareita kuin túnti ed. yönä.

Eka lääke (en muista nimeä) annettiin 9.00, toka 13.30 jonka jälkeen alko säännölliset supparit. vauva synty 21. Nopea synnytys, sain kaikkea kun pyysin mutta enimmäkseen kiersin kehää käytävillä ja saliin menin vasta kun käskettiin:)

Kuin omalta näppikseltä, paitsi että saliin mentiin illalla kymmenen maissa ja vauva syntyi kolmelta yöllä. Supistukset oli oikeesti tuntuvia vasta tuossa iltayhdentoista maissa ja sain epiduraalit yms., joten positiivinen kuva jäi.

Vierailija
9/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

takia, hieman yli vuorokausi vesien menosta. Käynnistys aloitettiin Cytotecilla suun kautta, jos ei olisi lähtenyt käyntiin, olisi ensiksi laitettu Cytotecia kohdunkaulaan ja otettu sitten oksitosiinitippa käyttöön.

Käynnistys aloitettiin keskiviikkoaamuna ja synnytys käynnistyi torstain vastaisena yönä.

Itse käynnistyksestä mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa. Itse synnytys oli kaamea, tai siis ponnistusvaihe oli. Avautumisvaihe oli ok. Mulle ei tullut mitään kauhean kipeitä supistuksia käynnistyksestä.

Vierailija
10/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sai olla valmiina sairaalassa, eikä tarvinnut arvuutella millon pitää lähteä synnärille.

Tableteilla, alapäähän, meni n. 2vrk ennen kuin syntyi.

(tätä en kerro, mutta muuta positiivistä siinä ei ollutkaan, todella kivulias ja pitkäkestoinen oli. Onneksi toinen lapsemme syntyi ihan normaalisti omia aikojaan)

Vierailija
11/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vesienmenosta oli kulunut melken 2vrk.

Kolme tuntia tipanlaitosta oli poika sylissä=)

Vierailija
12/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sai olla valmiina sairaalassa, eikä tarvinnut arvuutella millon pitää lähteä synnärille.

Meillä on sairaalaan matkaa lähes 100 km ja lisäksi piti viedä eläimet vanhempieni luo. Vanhemmat onneksi asuvat puolessa matkassa. Nyt ei tarvinnut miettiä, että onkohan tässä kiirekin...

Lisäksi sain osastolla ollessani kipulääkettä supistuksiin, kun synnytys alkoi, niin että sain nukkua vielä yöllä. Se oli tarpeen, koska synnytys oli niin pitkäkestoinen ja rankka.

Vierailija
13/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sanotaan, et "joudutaan" käynnistämään synnytys. Siitä tulee negatiivinen olo, mut itse käynnistäminen ei ole kamalaa.

Mulla meni yliaikaiseksi ja 42+1 käynnistettiin tabletti kohdunsuulle klo 8, 12 ja 16. Sitten meni vedet.

Hyvää oli se, että vihdoinkin tiesin jotain tapahtuvan lapsen syntymiseksi. Oli niin tukala olo pullistella siinä 42. viikkoa jo..ja just se, että oli valmiiksi sairaalassa.

Vierailija
14/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vedet meni ja noin 6h SIETÄMÄTÖNTÄ JA HIRVEÄÄ KIPUA kunnes vauva syntyi.

Vierailija
15/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..käynnistettiin rv 41+5. Eka vrk cytoteceja suun kautta, tokana päivänä ballonki, josta hirveät supistukset, kunnes ballonki tuli pois. Synnytys ei kuitenkaan käynnistynyt, joten kolmantena päivänä kalvot puhki, 6h ja lapsi syntyi.

Ekasta cytotecista 57h ja lapsi oli sylissä :) Positiivinen kokemus jäi kuitenkin, koska syntyi terve lapsi ja kun synnytys vihdoin käynnistyi, se oli nopea.

Vierailija
16/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

Vierailija
17/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vedet meni ja noin 6h SIETÄMÄTÖNTÄ JA HIRVEÄÄ KIPUA kunnes vauva syntyi.

No mahtoiko liittyä kivut käynnistämiseen? Olen kuullut puhuttavan, että synnyttäminen on vähän kivuliasta hommaa...

Vierailija
18/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka ja vika prostaglandiinilla, keskimmäinen kalvojen puhkaisulla ja tipalla.

Esikoinen syntyi viikolla 38, nuoremmat viikolla 40, käynnistyksen syy oli joka kerta myrkytys.

Synnytykset kestivät esikoisen kahdeksasta tunnista kuopuksen puoleen tuntiin. Vika oli raju, mutta siitä huolimatta hyvä kokemus.

Mun mielestä tärkeintä on muistaa, että käynnistys ei ole automaatti, ja se voi johtaa muihinkin toimenpiteisiin ja hyvinkin lääketieteelliseen synnytykseen, mikä voi olla ikävää sellaiselle, joka on luomua toivonut.

Vierailija
19/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla aloitettiin käynnitys rv 34+6 noilla cytotec murusilla. niitä laitettiin ensin illalla, sitten aamulla, päivällä ja toisena iltana. seuraavana aamuna lääkäri tuli tarkastamaan tilanteen, ja sanoi, että voidaan siirtyä kalvojen puhkaisuun. muruset aloitettiin siis silloin, kuin kohdunkaula oli vielä täysin epäkypsä. Mitään kipeitä supistuksia, tai supistuksia ollenkaan en noiden murusten aikana tuntenut. Kalvojen puhkaisusta noin puolen tunnin päästä tuli eka kunnon supistus. Oksitosiinitippa oli käytössä koko ajan, määrää lisättiin pikku hiljaa. Synnytys meni kyllä ihan tosi hyvin, supistusten kanssa pärjäsin hengittäen rauhallisesti, liikkuen ja lämpöpussien kanssa. Epiduraalin pyysin loppuvaiheilla, ja kun sen olin saanut, aloinkin jo ponnistaa.

Eli ainakin itselleni tuo käynnistäminen oli positiivinen kokemus, tuli ihan yllätyksenä jälkeenpäin, kuin kuuli, että se on monille kivuliasta.. :)

Vierailija
20/32 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippu homma. Kaikki meni tosi nopeesti ja hienosti vaikka en sitten ennättänyt saada mitään kivunlievitystä. Kun pyysin epiduraalia kammottaviin kipuihin, niin kätilö kertoi niiden olevan jo ponnistuksen tarvetta. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi