Sivut

Kommentit (1330)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän sai jotenkuten peruskoulun käytyä, kerran jäi luokalleen. Koulusta meni suoraa töihin, siihen aikaan heikkolahjainen ja kouluttamatonkin vielä sai jotain työtä, hän oli ensin juoksupoikana, sitten varastolla apulaisena ja sitten raksalla aputöissä. Armeijan jälkeen meni ammattikouluun johonkin aikuislinjalle ja sai sen suoritettua. Sen jälkeen on ollut aina töissä omalla alallaan, ahkeraksi kehuttu. Nyt hän on jo noin 50 v. Naimisissa ihan fiksun naisen kanssa, lapsia joista yksi on myös heikkolahjainen. Oman talon on itse rakentanut. Kaikenkaikkiaan mun mielestä ihan hyvää elämää elänyt.

Miten heikkolahjainen osaa rakentaa talon?

Se on varmaan vaan leimattu heikkolahjaiseksi

Jep, tätäkin tapahtuu. Moni keskivertoa älykkäämpi on leimattu tyhmäksi, koska valtavirta ei ole tajunnut heidän ajatuksenjuoksuaan. Samoin esim. ADD/ADHD -ihmisiä on usein pidetty heikkolahjaisina. Myös kova sosiaalisten tilanteiden pelko ja kiusaamisesta ym. juontuva traumatausta voivat aiheuttaa ihmisessä sellaista käyttäytymistä, jonka jotkut tulkitsevat heikkolahjaisuuden merkiksi (sanoissa sekoilu tai jonkin tilanteeseen nähden täysin absurdin asian toteaminen, hermostunut naureskelu, provosoituminen jostain asiasta ilman selvästi havaittavaa syytä, jne.).

Ihmiset, älkää heiluttako sitä leimakirvestä niin ahkerasti. Vähä-älyiseksi tai heikkolahjaiseksi ei pidä luokitella ketään ilman vahvaa diagnostista näyttöä. Tässä maassa on varmaan aika paljon toteutumatonta potentiaalia, koska on helpompi tuomita joukosta erottuva tyyppi vähälahjaiseksi rassukaksi kuin yrittää oikeasti ymmärtää tätä.

Vierailija

Mut se johtuu varmaankin siitä että mut on diagnosoitu heikkolahjaiseksi. Sehän on yhteiskunnan vika. Kaikille pitäisi antaa samanlaiset mahdollisuudet pärjätä elämässä.

Vierailija

En tunne muuta, kuin lahjakkaita ihmisiä. Ainoa kriteeri on omalla kohdalla löytää omat lahjansa, normaaleja itsestään ihan itse kehitysvammaisia tekeviä sen sijaan tunnen hyvin paljon.

Vierailija

Minä kyllä tiedän sen ite että minä en ole mikään heikkolahjainen vaikka mulla onki diagnoosi että monimuotoinen laaja-alainen oppimiskyvyn häiriö. Sen minä tiedostan itsestäni kyllä että minulla on hahmottamisen ja hienomotriikan kans ongelmia.

Vierailija

Minä oon ollut erityisluokalla ylä-asteella jossa oli kaikki aineet mukautettuna. Amiksessa kävin vaan ne näytöt mukautetusti ja yleisaineet suoritin ihan normaalisti.

Vierailija

Mä vaan välillä esitän tyhmempää kun olen oikeesti. Mutta jos ajattelee niin että mulla on diagnoosina se laaja-alaiset oppimisvaikeudet niin sen perusteella han minä olen aika tyhmä oikeesti. Minä kyllä omasta mielestä osaan kirjoittaa ihan hyvin ainakin.

Vierailija

Mutta kaikki käsityöt ja kotitalous oli todella vaikeita aineita koulussa. Kuviskin oli vaikeeta ja kaikki askartelut. Matematiikassa on ollut geometria ja sanalliset matikan tehtävät aina vaikeita,kertotaulut ja yms muut peruslaskut menee kun vettä vaan.

Vierailija

Kaikki varmaan haluaisi ite tienata omat rahansa. Minä voisin vaikka kerätä pulloja ja tienata niillä oman elantoni,mutta harmi vaan kun pitäisi olla kauheesti pulloja että saisi niin paljon fyrkkaa että tienaisi elantonsa

Vierailija

Mut onneksi minä en oo ihan köyhä kuitenkaan. Mut sen verran köyhä kuitenkin ettei mitään omakotitaloa saa ostettua. Onnekspa olen tyytyväinen näinkin ilman omakoti taloa. Eihän sitä tiedä vaikka joku päivä vielä työskentelen jossain vakituisesti,tällä hetkellä olen ainakin väliaikasella työkyvyttömyys eläkkeellä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat