Vierailija

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Sivut

Kommentit (1246)

On mennyt aika huonosti, nyt töissä

Otti juopon miehen ja päätyi itsekin juopoksi. Juovat rahansa ja lapset jo aika isoja, välillä olleet kunnan hoivissa. Lapset selviävät toistensa avulla, koulumenestys on huono, äiti joi odottaessaan, sillä varmaan vaikutuksensa.

No ei hirveän hyvin ole selvinnyt. Hurja ylipaino jonka ottaa jotenkin annettuna. Tai hällä ei säteile syödyn karmean ruokavalion yhteys ylipainoon, selittelee ilmiselvää asiaa geeneillä. Muun muassa. Muita asioita ei viitsi rääpiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eräs tapaus on joutunut hankaliin tilanteisiin, koska oikeesti luulee osaavansa asioita, mm soittaa pianoa ja puhua venäjää. (osaa pimputtaa kahta nuottia ja kuullut joskun yhden venäjänkielisen sanan). Lupautui sitten tulkiksi johonkin nuoren turnaukseen ja vast siellä selvisi ettei oikeasti osaakaan. Ei käy töissä, ei pysty hoitamaan raha-asioita itsenäisesti. Vanhemmat hoitaa nuo asiat käytännössä vaikka kyseessä onkin aikuinen ihminen. Pitää itseään täysin normaalijärkisenä.

heikkolahjaisella. miten se määritellään, hidas ja ei tajuu kaikkea heti vai ettei pärjännyt koulussa ? vai mitä. Tunnen parikin tyyppiä joilla ei vaan koulu sujunut, kielet ja matikka eivät jääneet päähän ja juuri ja juuri rimaa hipoen pääsivät peruskoulusta läpi. Molemmat pärjänneet hyvin elämässä ja on lapsia (lahjakkaita)

on hyvät sosiaaliset valmiudet, joiden ansiosta lievää vammaisuutta ei helposti tajua. Teen hänen kanssaan hoitotyötä, joka tapahtuu parittain, ja siinä tulee usein tilanteita, joissa heikkolahjaisuus tulee eteen. Esim. hän unohtelee asioita, ei tiedä perusasioista vaikka on lähärikoulutus taustalla jne. Pääsi kuulemma koulusta läpi siipeilemällä muiden kustannuksella.

kauhea sanoa mutta sellaisia on useampikin suvussani; äitini, veljeni, serkkuni, enoni, tätini.. He ovat kaikki olleet "apukoulussa". Työelämässä he kyllä ovat, on siivoojia, tehdastyöntekijöitä ym.

Että siinä mielessä kai ovat pärjänneet ihan hyvin kun pystyvät elättämäään itsensä ja perheensä, tai ainakin osallistumaan elatukseen.

lapsena huono koulumenestys, hyvä että osasi kunnolla lukea 6-luokalla. En ymmärrä miten ikinä pääsi peruskoulusta.

Nykyään huumeriippuvainen. Ei voi todella kauhalla ottaa, mutta kun ei ole edes lusikalla annettu... ei ole mitään mistä ottaa.

On naimisissa mieheni kaverin kanssa. On ihan työelämässä, tekee jotain keittiöapulaisen hommia, ja lienee ihan hyvä aiti yhdelle lapselleen.

Luulen, että siinä perheessä mies tekee ison osan perheen eteen ja pyörittää arkea, tämän naisen lahjat eivät sellaiseen riitä. Lapsen harrastukset hoitaa mies kokonaan.

Tilanteet missä tapaamme, ovat yhtä tuskaa, kun ei tiedä mistä uskaltaisi keskustella, ettei toinen tipu kokonaan kärryiltä.

Tunnen joo, eräs mieheni sukulainen. Sai vapautuksen peruskoulusta tuon heikkolahjaisuutensa vuoksi mutta tietääkseni hänellä ei ole mitään erityistä diagnoosia. Hän on siis jo varmaan lähemmäs 60-vuotias, eli silloin ei ole ilmeisesti erityisdiagnoosia tehty kun ei ole cp-vammainen tms. Ollut siis ikänsä työkyvyttömyyseläkkeellä/sairaseläkkeellä. Asuu yksin omakotitalossa jonka osti kai jollain pikku perinnöllä aikoinaan. Siellä elelee kaikessa rauhassa, ja selviää kyllä perusjutuista ihan itsekseen.

Tämä serkku käyny aikoinan apukoulun. Ollu kuitenkin aina työelämässä ja ihan normaali ihminen, ei nyt kuitenkaan mikään ruudin keksijä.

Vaimo tosi yksinkertainen. Oli kotiäitinä 20 vuotta ja kuus tenavaa tekas. Joista kaks kuollu. (syöpä ja kätkytkuolema) Elossa olevat lapset käyneet koulunsa rimaa hipoen ja vaikka mitä ongelmia.

Tietääkseni kellään ei kuitenkaan ole mitään kehitysvammadiagnoosia.

tunnen minä. perheen kolmesta lapsesta kaksi ei pelaa koko pakalla. heillä molemmilla on kaksi lasta, joista ainakin vanhemmat lapset ovat saaneet jonkinmoisen diagnoosin. mukavia ihmisiä he kuitenkin ovat :)

Hän sai jotenkuten peruskoulun käytyä, kerran jäi luokalleen. Koulusta meni suoraa töihin, siihen aikaan heikkolahjainen ja kouluttamatonkin vielä sai jotain työtä, hän oli ensin juoksupoikana, sitten varastolla apulaisena ja sitten raksalla aputöissä. Armeijan jälkeen meni ammattikouluun johonkin aikuislinjalle ja sai sen suoritettua. Sen jälkeen on ollut aina töissä omalla alallaan, ahkeraksi kehuttu. Nyt hän on jo noin 50 v. Naimisissa ihan fiksun naisen kanssa, lapsia joista yksi on myös heikkolahjainen. Oman talon on itse rakentanut. Kaikenkaikkiaan mun mielestä ihan hyvää elämää elänyt.

Sitä olen miettinytkin, että mikä on sellainen ihminen joka ei ole kehitysvammainen, mutta ei käy kuitenkaan käy ihan täysillä?

Mun entinen naapuri oli tällainen. Hän en tajunnut yksinkertaisimpiakaan asioita.

Yritti keittää munia muovikulhossa, hellalla.

Osti valmissimapakkauksen, siinä oli lukenut että pakkaiksesta tulee 3 litraa simaa.

Oli kuitenkin lukenut valmistusohjeet väärin ja laittoi sinne vaan kaikenkaikkiaan 3 dl vettä.

Tuli sitten muutaman päivän päästä mulle ihmettelemään, miten sitä simaa voi tulla noin vähän kun 3 litraa piti tulla.

Kun se sai lapsen, ei mitenkään ymmärtänyt imetyssysteemiä. Että maitoa tulee vasta, kun herumisrefleksi alkaa.

Soitteli mulle ja muillekin naapureille kaikenaikaa. Että mulla loppui maidontulo nyt! Vaikka sitä tuli ihan hyvin kun olin äsken suihkussa, pitääkö mun mennä nyt ostamaan Tuttelia?

Ei mitenkään ymmärtänyt, ettei kenenkään rinnoista pidäkään valua maitoa kokoajan, sitten vasta kun vauva imee.

Loppujenlopuksi, kun se jatkoi tota aina vaan, kukaan ei enää jaksanut selittää sille mitään. Sanottiin sitten että osta Tuttelia ja se osti.

Onneksi sillä oli mies joka pääasiassa hoisi sen lapsen, sekin nimittäin oli yhdenlaista touhua.

niin ei ole. Multa puuttuvat TÄYSIN molemmat, ja tiedän monia muitakin, jotka nauravat, että loppui kolmanteen luokkaan lapsen matikanopetus kotona, mutta olemme kaikilla muilla aloilla fiksuja, yleissivistyneitä, kokonaisuuksia erinomaisisesti hahmottavia ja keskustelukykyisiä ihmisiä. Ei se matikka ja kielet todellakaan ole mikään mittari, niitä vaan joko on tai ei ole. Itselläni ollut esim. äidinkieli ja taide-aineet aina 10, vaikka mikään kieli ei jääkään päähän, ja täysin matikkataidoton kaverini tekee epäpätevänä opettajan sijaisuuksia ala-asteella.

näistä 5 heikkolahjaisia, yksi lähes normaali ja yksi normaali. Heikkolahjaisista 3 on kirvesmiehiä, nuorempana olivat melkoisia "hulttioita", jäivät luokalleen, ryyppäsivät ja resusivat, olivat työttömänä. Kolmissakymmenissä kaikki miehistyivät, menivät naimisiin, saivat lapsia ja ostivat talotkin. Töissäkin ovat enimmäkseen olleet, kukaan ei ole alkkis tai mikään pummi. Tytöt ovat siivoojia, naimisissa ja ihan tavallisia, vaikka kyllä näistä kaikista nopeasti käy ilmi, että ihan täysillä eivät kaikkea ymmärrä.

Lainaus:

niin ei ole. Multa puuttuvat TÄYSIN molemmat, ja tiedän monia muitakin, jotka nauravat, että loppui kolmanteen luokkaan lapsen matikanopetus kotona, mutta olemme kaikilla muilla aloilla fiksuja, yleissivistyneitä, kokonaisuuksia erinomaisisesti hahmottavia ja keskustelukykyisiä ihmisiä. Ei se matikka ja kielet todellakaan ole mikään mittari, niitä vaan joko on tai ei ole. Itselläni ollut esim. äidinkieli ja taide-aineet aina 10, vaikka mikään kieli ei jääkään päähän, ja täysin matikkataidoton kaverini tekee epäpätevänä opettajan sijaisuuksia ala-asteella.

Vaan tämäntyyppinen ihan todellinen kyvyttömyys ajatella järkevästi ja selvitä ihan arjen asioistakin. Eikä hänellä ollut mitään diagnoosia. Hänen pikkuveljensä oli lähes samanlainen.

nro 19

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat