Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukunimiasiaa

Vierailija
18.03.2012 |

Olen menossa naimisiin avomieheni kanssa (ja meille tulossa lapsi). Haluaisin ottaa mieheni sukunimen, mutta... Minulla on lapsi edellisestä suhteesta, joka haluaisi, että pidän entisen sukunimeni, vaikka se ei olekaan sama kuin lapsella. Lapsi kokee, että hän ei kuulu sitten perheeseen, jos hänellä on eri sukunimi kuin muilla. Olemme keskustelleet tästä lapsen kanssa, että miten tilanne on eri, jos perheessä on 3 eri sukunimeä. Lapsen mielestä se kuitenkin olisi parempi, koska silloin meitä olisi useampi omalla nimellään eikä pelkästään hän yksin.

Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon lapsesi toiveen perusteella. Sitten myöhemmin voit muuttaa nimesi ihan miksi haluat.

Vierailija
2/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan mulla ns. tyttönimi, esikoisella isänsä nimi eli eri nimillä ollaan aina oltu.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hän on jo niin iso, että tuollaista käskyttää, hän on valmis ottamaan vähän henkistä välimatkaa ja kasvamaan kohti omaa elämäänsä. Tietenkin otat miehesi nimen, jos se sinua miellyttää.

Vierailija
4/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä otat miehen nimen, esikoisesi on perheen ainoa "ulkopuolinen". Tämä korostuu erityisesti, kun vauva syntyy. Pidä nykyinen nimesi, voit tosiaan vaihtaa sen halutessasi sitten myöhemmin, kun esikoisesi on aikuinen. Nyt vaihtamalla teet vain lapsellesi kiusaa.

Vierailija
5/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän lastasi

Vierailija - 18.03.12 10:09 (ID 14504223)

Jos sinä otat miehen nimen, esikoisesi on perheen ainoa "ulkopuolinen". Tämä korostuu erityisesti, kun vauva syntyy. Pidä nykyinen nimesi, voit tosiaan vaihtaa sen halutessasi sitten myöhemmin, kun esikoisesi on aikuinen. Nyt vaihtamalla teet vain lapsellesi kiusaa.

Vierailija
6/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vaihtaisi nimeäni. Se olisi lapsillekin esimerkki siitä, ettei nimi tee perhettä, vaan muut asiat. Ja olisihan se vähän modernimpi ratkaisu kuin se, että nainen aina siirtyy miehen nimelle ja kaikki muutkin on nimetty miehen mukaan.

Vierailija
7/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on kaski lasta ja minulla kolme ja vielä yksi yhteinen. Miehen lapset ottivat äitinsä nimen, minulla oli tyttönimi ja minun lapsilla isänsä nimi.Otimme nimen joka muistuttaa vähän kaikkia nimiämme.Kaikki olivat tyytyväisiä.

Vierailija
8/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tässä lapseltani mielipidettä kysy. Hän vain ilmaisi sen ihan kysymättä ja jäin tätä miettimään. Uusi nimi ei tule kysymykseen, koska esikoisen isä ei anna lapsen vaihtaa nimeä. Jos antaisi, olisin jo ajat sitten vaihtanut lapsen nimen samaksi kuin itselläni, koska lapseni haluaisi ottaa sen. Mutta ei siis tule kysymykseen.

ap

Vierailija
9/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisitko ottaa kaksiosaisen nimen, tyttönimesi ja miehen sukunimen, vähän niinkuin kompromissina?

Vierailija
10/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäisin asiaa, että hänen isänsä haluaa hänen olevan sen niminen ja kuuluu siihenkin sukuun ja aina kuitenkin myös äitinsä perheeseen

Vierailija
11/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuntuu, että yksi nimi olisi helpompi. Olen asiaa lapselle selittänyt, ettei ole nimestä kiinni ja hän sanoikin, että oon ehkä oikeassa mutta että silti hänestä tuntuu ulkopuoliselta.

Jotenkin haluaisin, että uusi vauva olisi samalla sukunimellä kuin mä olen, koska olen sitä paljon katunut, ettei meillä esikoisen kanssa ole samaa sukunimeä. Mies taas ei suostu siihen, että vauva olisi eri sukunimellä kuin hän. Olisin myös valmis vaihtamaan oman sukunimeni, koska en välttämättä halua sitä enää kantaa mukanani ja näin mulla olisi sama nimi kuin tulevalla lapsella. Harmittaa vaan tuo esikoisen reaktio, joka oli todella voimakas :-(

Vaikeaa...

ap

Vierailija
12/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pidät nyt vanhan nimesi, laitat vauvan uuden miehen nimelle ja otat itsekin miehesi nimen sitten myöhemmin, kun esikoisesi on jo lentänyt pesästä eikä asia tunnu enää niin isolta hänelle.