Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sytomegalovirus RASKAUS

Vierailija
12.03.2012 |

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä viruksesta. Törmäsin siihen netissä ja olen siis raskaana. Ilmeisesti ei mikään harvinainen virus ja ERITTÄIN vaarallinen sikiölle. Ihan kauheeta kun nyt rupesin pelkäämään, että saan kyseisen viruksen :(

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat vaikeasti kehitysvammaisia. Olen heitä hoitanut.

Vierailija
22/26 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen taalla myos 2 lasta saanut. Taalla testataan kaikilta raskaanaolevilta heti alussa CMV ja jos ei ole vasta-aineita siihen (eli ei ole sita ennen raskautta sairastanut) kehotetaan erittain suureen varovaisuuteen erityisesti pikkulasten eritteiden kanssa (esim. lasteni tarhassa oli yksi hoitaja jolla ei ollut CMV vasta-aineita, ja han oli sitten loppuraskauden sairaslomalla, ettei saisi CMV:ta). Itsellani oli CMV-vasta-aineet, ja ap:lle sanoisinkin etta aika suurella vaestonosalla ne jo on lahtiessaan, eli ei siita nyt niin hirveaa huolta kannata kantaa. Tauti on siis ainoastaan vaarallinen jos joutuu ekaa kertaa sen kanssa kontaktiin kun on raskaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastin raskauden lopussa ja lapsi syntyi 4 vuotta sitten 6 viikkoa liian aikaisin.enää ei käydä tutkimuksissa, mutta lieviä oppimishäiriöitä olen itse huomannut, johtuvatko sitten cmv:stä vai muusta, en tiedä.

Kai se oli niin, että 70% aikuisista oli sen jo sairastanut ja vain primääri infektio olisi vaarallinen.

Vierailija
24/26 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei. Sain keskenmenon -04 rv15. Syytä ei löydetty. Epikriiseissä lukee mm.vanha sytomegalo immuniteetti...

-07 sain lapsen,terve ja -08 sain lapsen..sektiolla syntyi. Pieniä mustelmia koko keho täynnä. Lääkärit ja kätilöt äimistelivätmikä lapsella on. Meille kerrottiin vaan et jotain on vialla,ei tiedetä mikä lapsella on. Meni 4pvää ku selvis et se on synnynnäinen sytomegalovirusinf. Sitä älyttiin alkaa selvittämään ku kerroin tuosta mun vanhasta immuniteetista. Olin kovassa flunssassa n.kk ennen synnytystä. Lapsi oli syntyessään lähestulkoon kuuro,toisesta korvasta ei vasteita ja toisestakin 80db:llä. Fys ter sanoi ettei lapsi pysty ehkä koskaan käveleen.. Meille sanottiin että viittomakieli on luultavasti sit kielemme. Silmät olivat terveet. Pää kuvattiin,siel jotain pieniä muutoksia,mut sanottiin et voi tulla ongelmia yms,koska tauti vaikuttaa kesk hermostoon jne. Eteemme läväytettiin myös kuolleisuusluvut jne. Eipä ois voinnu olla synkempää... Eli lapsi oli saanut tartunnan minulta,joko vanha virus oli aktivoitunu tai sit olin saanut uuden tartunnan.

No.. Pikkuinen on nyt 3 1/2 vuotias. Kävelemään lähti 10kk ikäisenä. Kuulokojeita käytti vuoden verran(6kk-1 1/2vuotiaaksi). Puhumaan alkoi vuoden ja 2kk ikäisenä. Neuron seurannat loppuivat puol vuotta sitten,koska kehityksessä ei mtn ongelmaa. Kuulo seurannat jatkuu puolen vuoden välein. Nyt huonommassa korvassa vasteet 30-40db:llä ja paremmassa 20db:llä. Virus on kuulemma tod harvinaine,siis että lapsi saa sen sikiöaikana. Mitä aik vaih sen sikiönä saa sen vakavemmat on vauriot. Me selvittin tai ihmelapsemme on selvinnyt koettelemuksista voittajana!! Kuulo voi vaihdella aina 6-7vuotiaaksi asti mut turha stressata sitä liikaa... Hoitoa tähän virukseen ei periaatteessa oo koska synnynn sairastuneita lapsia on niin vähän ettei lääkettä oo pystytty testaamaan lapsilla tarp paljon. On kokeellinen lääkitys,jota saimme kokeilla ja sen vuoksi lapsemme on tänään terve( ja kiitos myös Jumalan!). tässä minun tiedot viruksesta. Harvinainen kyllä on.mut kun mulla oli jo toi vanha cmv immuniteetti niin se teki tästä mutkikkaampaa. Lääkäri totes että -07 syntyneellä lapsella ollu tod hyvä tuuri ettei oo saannu virusta.

Tästä huolimatta.. Ihanaa odotusta,mahd stressitöntä!!! ;)

Vierailija
25/26 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jo ennen raskautta saatu/sairastettu sytomegaloinfektio suojaa sikiötä myös reaktivaation sattuessa. Eli vaarallista sikiölle on juuri se, jos saa sen viruksen EKAA kertaa raskauden aikana.

Aika monella tuo virus on elimistössä eli vähemmän niitä, joilla riski saada se ekaa kertaa raskauden aikana.

Vierailija
26/26 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cytomegalovirus teki minusta enkelipojan äidin.

Rakenneultrassa lääkäri näki välittömästi, että nyt on jotain pahasti pielessä. Otettiin sisään osastolle ja alkoi päiväkausien ultraus, uusi lapsivesipunktio, paljon verikokeita, vauvalle sydänlääkitys. Tilannetta seurattiin useita viikkoja. Lopulta prenataaliopin professori ja kaksi lasten kardiologia totesivat yhteisesti, että virus on aiheuttanut vauvalle niin vakavat vauriot, ettei mitään ole tehtävissä - raskaus on syytä keskeyttää. Oli viimeinen päivä anoa lupaa oikeusturvakeskukselta (raskauden kestoa hieman lyhennettiinkin paperilla).

Synnytyksen käynnistyminen kesti viisi päivää. Kätilöt antoivat päivittäin maksimilääkityksen mutta mitään ei tapahtunut. Lääkäri suunnitteli jo sektiota. Sitä ennen synnytys kuitenkin käynnistyi ja sain enkelini maailmaan. Poikani siunattiin seuraavana päivänä sairaalan kappelissa.

Jälkitarkastuksessa kuulin, että syyksi oli selvinnyt nimen omaan cytomegalovirus, vesirokkoakin oli epäilty. Kysyin, kuinka usein tällaista tapahtuu. Lääkäri kertoi, että ko. virus aiheuttaa yhtä vakavat vauriot ainoastaan muutamassa tapaukssessa koko Suomessa vuosittain. Hän sanoi meitä kohdanneen äärimmäisen huono tuuri. Olin saanut virustartunnan raskauden toisella kolmanneksella, jolloin se on kaikkein pahinta. Minulle selitettiin, ettei edes alkukolmanneksen aikana se ole niin vaarallinen istukan suojellessa sikiötä tai loppukolmanneksella. Lääkäri painotti myös, etten olisi itse voinut tehdä mitään ollakseni sairastumatta - ihminen ei voi elää kuplassa.

Hyvä ap, en halunnut mitenkään pelotella sinua, on tosiaan hyvin, hyvin harvinaista, että jotain todella pahaa pääsee tapahtumaan.

Toivon sinulle ja vauvallesi kaikkea hyvää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi