Saako lentokoneeseen ottaa insuliinikynän ja neuloja?
Kommentit (9)
Oliko tämä provo. Itse diabeetikkona olen matkustanut paljon jo 1980 lopusta yksin ja perheen kanssa. Aina on ollut kynät ja piikit sun muut mukna.
Tiedätkö on olemassa Diabetesliiton sivuilta tulostettava todistus, jonka lääkäri allekirjoittaa ja laitttaa siihen sun annokset sun muut.
Multa ei ole koskaan kyselty mitään missään.
Jopa Kuubassa käyty ja lähden vielä jenkkeihin.
Täältä saa tulostettua sen todistuksen, jonka kiikutat lääkärille allekirjoitettavaksi:
http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/tyyppi_1/matkaan!/medical_certifi…
Ja reseptit mukaan myös.
Eipä silti, että niistä lappusista kukaan koskaan olisi ollut kiinnostunut, mutta jos sattuu joku virkaintoisempi tyyppi kohdalle.
Resepti tai läkärintodistus kantsii ottaa englanniksi mukaan. Mulla on eri neulat, veritulppaöääkkeet, aina lennolla, mutta ei sitä reseptiä usein kysytä.
Nosta ne erikseen läpivalaisussa ja mainitse vaikka asiasta henkilökunnalle siinä läpivalaisussa.
No kaiken järjen mukaan ne on pakko saada ottaa mukaan. Edellyttää varmasti selvityksiä. Ota ajoissa selvää lentoyhtiöltä.
Resepti tai läkärintodistus kantsii ottaa englanniksi mukaan. Mulla on eri neulat, veritulppaöääkkeet, aina lennolla, mutta ei sitä reseptiä usein kysytä.
Miten diabetes-potilaat muuten pärjäisivät lennoilla?
Totta kai kaikki oleelliset lääkitykset saa kantaa mukanaan. Täytyy vaan olla reseptiosa mukana.
lääkkeen nimi ja annostus? Miten nämä tiedot voivat olla "eglanniksi" tai "Suomeksi"?
En ole koskaan kuullut, että pitäisi hankkia "käännetty resepti", jos lähtee ulkomaille! - Oleellista on, että lääkepakkauksessa näkyy se reseptiosa, eli se tarralappu, jossa on potilaan nimi. Lisäksi mukana kannattaa olla itse resepti.
Kaikkia tarvittavia lääkkeitä saa siis tietysti viedä lentokoneeseen. Teräaseita tai muita uhkaaviksi luokiteltuja teräviä esineitä (kynsisakset tms.) ei saa viedä koneeseen, mutta insuliinineula ei tällainen esine tietenkään ole.
Kannattaa myös muistaa, että kaikki nestemäiset aineet pitää laittaa lentokentällä läpinäkyviin pusseihin ennen turvatarkastusta.
HAUSKAA MATKAA!
Siis fakta on se, että diabeetikolla tulee olla lääkäriltä selvitys niistä neuloista. Reseptejä ei ole ikinä kysytty, eihän ne turvatarkastajat mitään farmaseutteja ole, eli niille on ihan sama mitä jossian reseptissä lukee. Kynä aiheuttaa kyllä usein kysymyksiä.