Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monelta 14 v. nukkumaan?

Vierailija
27.02.2012 |

Siis oikeasti nukkumaan, niin että valot sammuvat ja puhelin laitetaan pöydälle ja lapsi alkaa nukkumaan?

Meillä on tullut isoksi ongelmaksi nuoren nukkuminen. Eilenkin menin vessaan 00.15 ja hänen huoneessaan paloi valo. Komensin sammuttamaan sen ja olin tosi epäreilu ja kaikki muutkin saavat valvoa myöhään. En tietenkään uskonut moista, mutta miten te muut hoidatte nuoren nukkumisen? Mä itse haluaisin mennä aina aikaisin nukkumana, mutta tuo teini on ollut taaperosta saakka vähäuninen ja jos mä menen ysiltä nukkumaan, niin tuohan valvoo vaikka koko yön. Ei auta uhkailu, kiristys eikä lahjonta.

Muut lapset meillä nukkuvat ihan normaalisti.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika valvoisi tosi myöhään mutta ei voi antaa valvoa koska valvottaa siinä samalla myös muita "mölyllään" ja aamuisin ei sitten jaksa lähteä kouluun jos on valvonut myöhään. Sammuttaa vaan kellon unisena ja jatkaa nukkumista!!! Meillä myös paasataan tästä aiheesta mutta toistaiseksi on mennyt joten kuten jakeluun että viimestään 23.00 on aika käydä nukkumaan.

Vierailija
2/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sänkyynmenoaika kouluviikolla klo 22, tosin on lupa räplätä kännykkää puolisen tuntia siellä. Tästä myöhemmäksi ei jousteta, koska herääminen on joka tapauksessa aamuisin kuin tervanjuontia. Joo, tosi tylsä ja epäreilu olen kun noin määrään, mutta se kuuluu äidin hommiin se tylsäily ja tyrannia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten herää kouluun?

Meillä poika valvoisi tosi myöhään mutta ei voi antaa valvoa koska valvottaa siinä samalla myös muita "mölyllään" ja aamuisin ei sitten jaksa lähteä kouluun jos on valvonut myöhään. Sammuttaa vaan kellon unisena ja jatkaa nukkumista!!!

Ei sellaista vaihtoehtoa ole että ei jakseta lähteä kouluun. Jokainen valvoo ja nukkuu kuten tykkää mutta tosiaan sinne kouluun (ja aikuisten töihin) on mentävä, ja jos on väsynyt liian valvomisen takia niin sittenpä kärsii nahoissaan. Ei meillä ole ikinä yritettykään tuommoista että vaan jatkaisi nukkumista, ja jos mulle inisisi että en jaksa nousta niin kaataisin varmaan ämpärillisen vettä niskaan herätykseksi. Ja varmaan sitten ne nukkumaanmenoajatkin tulisi pakolliseksi jos jompikumpi lapsista olisi sellainen että kouluunmenon kanssa saisi valvomisen takia tapella. Mutta ei, kyllä ne sinne itsensä on aina ajoissa hoitaneet vaikka väsyneinä sitten.

Itse olen myös niitä jotka on puoleenpäivään asti ihan puolikuollut, kun on luonnostaan hyvin ilta/yöpainotteinen vuorokausirytmi, mutta eipä se mitään, kyllä sitä kestää kun vaan pakottaa itsensä ylös, ja viikonloppuna voi sitten nukkua pitkään ja univelat pois.

Vierailija
4/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä pitää käydä useamminkin herättelemässä, mutta aina on kerinnyt kouluun.

Ennen tuo uskoikin mua ja se lamppu sammui tiettyyn kellonaikaan, mutta ei enää. Valvoo aina mahdollisimman pitkään.

Toisaalta olen miettinyt, että onhan tuo valvominen aika pientä verrattuna siihen mitä kiellettyä tuon ikäinen voisi tehdä, mutta mä ainakin olen todella väsynyt, kukkuinen ja tuntuu kuin koko maailma olis mua vastaan, jos olen valvonut useampana päivänä.

ap

Vierailija
5/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes nuori itse ymmärtää asiayhteyden illan valvomisen ja seuraavan päivän väsymyksen välillä.

Meillä on käyty tätä vääntöä pari vuotta nyt 14-vuotiaan kanssa. Lapsi on illanvirkku ollut aina ja erittäin aamu-uninen. Yritä siinä sitten pakottaa varhaisteini/teini nukkumaan, jos uni ei tule. Television katsominen on meillä kielletty arkisin iltayhdeksän jälkeen kaikilla lapsilla, myös 14-vuotiaalla ja jos telkkarista tulee jotakin pakko nähdä -juttua, se nauhotetaan ja katsotaan myöhemmin. Tietokoneelta komennan kaikki lapset pois viimeistään klo 20, jotta aivot saavat aikaa rauhoittua ennen nukkumaanmenoa. Nämä auttavat jonkin verran.

Nyt tänä talvena 14-vuotias on itse huomannut tarvitsevansa enemmän unta kuin iltavalvomisilla saa. On alkanut mennä oma-aloitteisesti nukkumaan arkisin jo klo 21-22 välillä, useimpina iltoina. Parashan on, kun lapsi älyää asian itse.

Toinen lapsi on nyt 13v ja vanha tuttu valvomisasia on ajankohtainen. Jatkuvasti saa käydä sanomassa, että lopeta se lukeminen ja ala nukkumaan. Tällä lapsella on muutamana iltana viikossa urheiluharrastus sen verran myöhään illalla, että se saattaa pitää hereillä vieä sängyssäkin. Aamut eivät ole vielä olleet kohtuuttoman hankalia, joten en tee isoa numeroa iltavalvomisista.

Vierailija
6/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa nukkumaan siinä klo 22 arkena, viikonloppuisin saa kukkua sen minkä jaksaa. 15-vuotias taas on illantorkku ja sammuttelee valonsa jo klo 21 jälkeen.

Vierailija
7/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi kyllä millään ilveellä onnistunut meillä, siis minun ollessa teini 14-15v että olisi 21-22 pitänyt mennä nukkumaan. Siinä puolenyön jälkeen rupesi väsyttämään ja silloin meniin nukkumaan ja klo 7 ylös.

Miten noin vanhaa voi edes käskeä nukkumaan jos ei nukuta.

Vierailija
8/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi kyllä millään ilveellä onnistunut meillä, siis minun ollessa teini 14-15v että olisi 21-22 pitänyt mennä nukkumaan. Siinä puolenyön jälkeen rupesi väsyttämään ja silloin meniin nukkumaan ja klo 7 ylös.

Miten noin vanhaa voi edes käskeä nukkumaan jos ei nukuta.

tajuaa ihan itse unentarpeensa, kuten sinäkin aikanaan. Toisille riittää vajaa 7 tuntia, toinen tarvitsee enemmän, esim. meillä teini tarvii unta n 9 tuntia, viikonloppuna voi vetää unta 12 tuntiakin...

terkuin 2

Vierailija
9/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuna, eli pe ja la saa valvoa miten haluaa, mutta yleensä viim. 23 on nukkumassa.

Vierailija
10/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin vessaan viime yönä 3:30 oli vielä hereillä. Kehotin meneen nukkumaan (tämä viikko hiihtolomaa).

Kouluviikkoisin nukkumaanmeno 22:30, mutta taitaa venyä lähemmäksi 00:00.

Hän kyllä herää itsekseen joka kouluaamu klo 7:00.

Hän on ollut tällainen kukkuja jo vauvasta asti.

Jos hän ala-asteen aikana nukahti ennen kymmentä, niin heräsi jo ennen klo 6:00.

Vierailija
11/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa kaikki nukkua silloin kun nukuttaa, teinitytär menee nukkumaan yleensä siinä 1-3 aikoihin aamuyöstä kuten minäkin. Nuorempi poika (8v) menee klo 23-24 ja iltauninen isänä jo klo 22 aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi