Vierailija
Poiminta

Onko jotain tilastoja asiasta?

Sivut

Kommentit (429)

Onko se nyt tavallista vaiko ihmeellistä. Tilastojakaan en tunne, mutta sen verran voin sanoa, että itse opin juuri tuossa iässä lukemaan. Eikä minusta sen ihmeellisempää aikuista tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Alle 4-vuotias lukija on jo poikkeuksellinen.

Mutta 4-vuotiaita, jotka osaavat lukea ja/tai kirjoittaa tiedän monia. Osa jo aikuisia, ja ihan tavallisia talliaisia kaikki.

Olen pk:ssa töissä ja ryhmäni 3-5v lapsista todella moni osaa lukea.

Joukossa myös pari kolmne vuotiasta, jotka lukevat sujuvasti.

Aikoinaan omat lapseni oppivat lukemaan "vasta" 7v ja toinen kunnolla vasta 8 vuotiaana.

puolet ikäluokasta? 75% ikäluokasta?

Lainaus:

Aikoinaan omat lapseni oppivat lukemaan "vasta" 7v ja toinen kunnolla vasta 8 vuotiaana.

itse opin sen ikäisenä lukemaan ilman opetusta samoin esikoiseni, toiseksi vanhin ja kolmas lapsi. kuopus oppi kolmevuotiaana, kun leikki viisivuotiaan isosiskonsa kanssa koulua.

mutta täällä on 3-vuotias, joka osaa lukea. Katsoo itse esim. sanomalehdestä tv-ohjelmat ja lukee värityskirjojen tekstejä.

Oppi, tai opetteli, joulukuussa, täyttää maaliskuussa 4. On aina halunnut leikkiä koulua, koulua, koulua... Laskee myös yhteen (5+3), ja miinustaa (7-4).

4 vuotta ja ei osaa lukea, mutta tuntee kaikki kirjaimet ja osaa kirjoittaa sanoja jos sanelee kirjain kirjaimelta.

Tuntee myös numerot ja osaa laskea noin 30:een. Siis jos näkee vaikka tehtäväkirjassa 26 kukkaa, niin osaa laskea, että niitä on 26.

Osasi toki jo kolmivuotiaana luetella numeroita 1-50, mutta useammat lapset kai osaavat.

mutta ei se lukutaitoinen nelivuotias silti mikään harvinainen poikkeus ole. Minä opin lukemaan kolmevuotiaana, mies viisivuotiaana. Poika on kolme eikä vielä osaa lukea kuin muutamia lyhyitä sanoja (kolmikirjaimisia sekä oman nimensä), mutta voisin kuvitella, että sopivalla opettelulla hän varmaankin osaa lukea 4-5-vuotiaana.

Lainaus:

Lainaus:

Minusta se on paljon!

T: se pk-ihminen

että 4-vuotias osaa lukea. Luokan tasolla ehkä yksi oppilas 20:sta on oppinut lukemaan noin nuorena. Toki siinä on pieniä alueellisia eroja. "paremmilla alueilla", joissa lapsia prepataan enemmän on vähän yleisempää.

Jatkon kannalta lukutaidolla ei ole suurta merkitystä, ellei lapsi opi "ahkeraa" työskentelytapaa.

Terveisin, alkuope

että aikainen lukemaan oppiminen korreloi nimenomaan vanhempien _matalan_ koulutustason kanssa. Eli mitä vähemmän koulutetut vanhemmat, sitä aikaisemmin lapsi yleensä oppii (opetetaan) lukemaan.

Lainaus:

että 4-vuotias osaa lukea. Luokan tasolla ehkä yksi oppilas 20:sta on oppinut lukemaan noin nuorena. Toki siinä on pieniä alueellisia eroja. "paremmilla alueilla", joissa lapsia prepataan enemmän on vähän yleisempää.

Jatkon kannalta lukutaidolla ei ole suurta merkitystä, ellei lapsi opi "ahkeraa" työskentelytapaa.

Terveisin, alkuope

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Minusta se on paljon!

T: se pk-ihminen

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat