Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea eskarivalinta

Vierailija
09.02.2012 |

Haimme lasta lähipäiväkodin eskariin, mutta sinne ei valitettavasti mahdu. Vaihtoehdoiksi jää tulevan koulun eskari tai jatkaminen vanhassa hoitopaikassa automatkan päässä, josta ei tule muita lapsia tulevaan kouluun.

Itse olen hieman skeptinen koulun eskareiden suhteen. Tuntuu siltä, että lapsi joutuu aloittamaan koulun vuotta aikaisemmin. Koulun pihakin on niin ankea verrattuna päiväkodin pihaan..

Mitä te muut tekisitte tässä tilanteessa? :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olimme siihen erittäin tyytyväisiä. Toinen joutui päiväkodin eskariin, koska koulun eskari muuttui puolipäiväiseksi ja tarvitsimme hoitopaikankin. Ei päiväkodin eskarissakaan vikaa ollut, mutta koulun eskari oli aktiivisempi ja opettajat ihania.

Turha minusta on pelätä, että ilmapiiri olisi liian koulumainen. Eskarissa on paljon leikkiä, retkiä yms. Tiloilla ei ole niin suurta merkitystä kuin opettajilla. Ja se on ehdottomasti plussaa, että tuleva koulu on sitten jo ennestään tuttu.

Vierailija
2/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä voi tutustua koulumaailmaan vielä hyvin ohjattuna ja valvottuna. Ekan luoka aloitus ei sen jälkeen tunnu missään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kuitenkin on "vain" eskaria, ei ekaluokkaa.Vaikka piha voi yhteinen ollakin....Ympäristö tulee tutuksi ja tulee ehkä jo kavereitakin, jotka aloittavat samassa koulussa ja samalla luokalla.toisaalta koulun alku on aina uusi juttu ja uusia kavereita ehtii löytyä vaikka olisi vielä vanhassakin päiväkodissa toisaalle menevien kavereiden kanssa....Ei kauhean huonoja vaihtoehtoja ole kumpikaan :)

Vierailija
4/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos noista kahdesta pitäisi valita, laittaisin ehdottomasti koulun eskariin (jos se muitten hoitokuvioitten kannalta sopisi, esim. meidän kunnassa päivähoitoa tarvitsevat eskarit ovat päiväkodeissa, ei koulun eskarissa).

Hyviä puoliahan koulun eskarissa on se, että siellä pääsee jo sisälle koulumaailmaan, oppii toimimaan koulussa jne. Jos esikoululainen ei tarvitse päivähoitoa eskaripäivän lisäksi, on varmasti melkeinpä sama onko koulussa vai päiväkodissa. Jos taas tarvitsee, niin päiväkoti saattaa olla mukavampi vaihtoehto (tosin tyttäreni koulussa eskariluokka näyttää olevan hyvin päiväkotimainen, iltapäiväkerho käyttää niitä esikoulupäivien jälkeen).

Vierailija
5/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän saakka mies on pääasiassa vienyt ja minä hakenut. Syksyllä meille tulee vauva, joten siinä mielessä olisi helpompaa, että lapsen eskari olisi kävelyetäisyydellä.

Lapsi viihtyy todella hyvin nykyisessä hoitopaikassa ja se tekee päätöksen tekemisestä hankalampaa, kun on niin vaikea punnita kumpi päätöksistä olisi tulevaisuuden kannalta parempi.

Ap.

Vierailija
6/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun eskarista: meillä kaksi lasta on mennyt suoraan kotihoidosta koulun eskariin isoon, vanhaan koulurakennukseen. Alku oli aika jännittävä molemmilla. Meillä koulun eskarissa on mahdollista olla kokopäivähoidossa. Varsinainen eskariaika on 9-13 mutta sitä ennen ja jälkeen ollaan koulun tiloissa. Eskareilla on käytössään kaksi "luokkahuonetta", jotka on sisustettu päiväkotimaiseksi. Eskarit osallistuvat jonkin verran koulun omiin tilaisuuksiin juhlasalissa ja tutustuvat 1-2 luokkalaisiin. Jänittävää on tietysti koulun vessat ja iso ruokasali.

Mutta koulun aloitus on sitten ollut helppoa! Paljon tuttuja kavereita, koulun aikuisia ja tuttu talo. Minäkin olin aluksi vastaan mutta olen nyt ollut tyytyväinen koulun eskariin.

Vierailija
7/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän saakka mies on pääasiassa vienyt ja minä hakenut. Syksyllä meille tulee vauva, joten siinä mielessä olisi helpompaa, että lapsen eskari olisi kävelyetäisyydellä.

Lapsi viihtyy todella hyvin nykyisessä hoitopaikassa ja se tekee päätöksen tekemisestä hankalampaa, kun on niin vaikea punnita kumpi päätöksistä olisi tulevaisuuden kannalta parempi.

Ap.

ette tule tarvitsemaan aamu- ja iltapäivähoitoa. Myöskin tuo kaveriasia pitää muistaa: vuoden päästä kaveripiiri vaihtuisi kuitenkin, ja esikoulu olisi hyvä hetki synnyttää niitä uusia kaverussuhteita jolloin koulun aloitus voisi olla helpompaa (minun on helppo näin sanoa kun olen seurannut omaa ekaluokkalaistani, joka joutui vuodeksi toisen alueen kouluun eikä tuntenut luokaltaan kuin yhden lapsen ennalta).

Vierailija
8/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi on käynyt päiväkodin eskarin, kaksi koulun ja yksi seurakunnan kerho-eskarin. Ja tällä kokemuksella olen sitä mieltä, että eskariope/t vaikuttaa paljon enemmän kuin se, onko eskari koulussa vai päikyssä. Meillä koulun eskarissa on paljon monipuolisempaa ja mielenkiintoisempaa ohjelmaa kuin päikyn eskarissa oli ja tekivät paljon enemmän retkiä mm. lähiympäristöön. Itse jos pitäisi vielä valita, niin laittaisin lapsen koulun eskariin.

Vierailija
9/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lapsi viihtyy siellä. Ajattelisin niin että mukavaa että saa käydä koko päiväkotiajan tutussa paikassa, ei tarvitse vielä ajatella mitään kouluun liittyvää. Lapsi ymmärtää että koululaisena pääsee aloittamaan koulun ja silloin entinen päiväkoti ja kaverit jää. Toisaalta kävelymatka on aika suuri etu vauvan kanssa.

Vierailija
10/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sellaista ei ole täällä tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän