Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sitä lihaa pakko syödä JOKA päivä?

Vierailija
09.02.2012 |

Menee hermo ihmisiin, jotka eivät mieti ympäristöä arjessaan, vaan öykkäröivät menemään.

Jos sitä lihaa on ihan pakko mätätä, niin miksi ette valitsisi luomua sen lihanautapaskan tilalle? Joojoo se on kallimpaa, mutta kyl helkkarissa lihan pitääkin olla kallista, joku on kuollut sitä varten.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamatta lukea koko ketjua...

Pari vuotta sitten muutin ruokavalioni vähähiilihydraattiseksi. Samalla opin paljon siitä mitä laitan suuhuni. Samalla kun kasvisten osuus päivittäisessä ruokavaliossani kasvoi dramaattisesti, kiinnitin enemmän huomiota proteiinin lähteisiin.

Aiemmin meillä kulutettiin lihaa jopa yli puoli kiloa päivässä. Järjetöntä ja täysin tarpeetonta. Määrää on tarkastettu alaspäin reilusti sen jälkeen kun opin mikä määrä on ihmiselle riittävästi.

Samalla kun tietoisuus ruoasta lisääntyi, aloin etsiä vaihtoehtoja eläinproteiinille. Soijatuotteita meillä käytetään aika paljon, palkokasvit tulevat hyvänä kakkosena. Tofu on aika kokeiluasteella vielä. Lihaa menee välillä enemmän, välillä teen enemmän kasvisruokaa.

Minusta meillä on aika hyvä kauhun tasapaino keittiössämme.

Jos en olisi missään vaiheessa tutustunut karppaamiseen ja ihan oikeasti alkanut kiinnittää huomiota ruokaamme, meillä syötäisiin varmasti vieläkin pääsääntöisesti halvinta sika-nautaa laatikollinen päivässä. Joskus näinkin.

Vierailija
42/68 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokaisella on velvolisuus tehdä parhaansa ja luopua edes jostain. Mistä sinä olet luopunut?

Minä olen luopunut gm-soijan (eli kaiken soija) käytöstä. Olen luopunut biopolttoaineiden käytöstä, koska biopolttoaineiden viljely tuhoaa sademetsiä ja vie peltopinta-alaa ravintokasvien viljelyltä. Lisäksi ole luopunut lemmikkieläimistä, joille tuotetaan ruokaa samoilla pelloilla, joilla voitaisiin tuottaa ruokaa ihmiselle. Lisäksi olen luopunut käyttämästä sellaisia elintarvikkeita, joiden energiasisältö on pieni suhteessa niiden viljelyyn käytettyihin luonnonvaroihin, pahin esimerkki ehkä salaatti, jossa ei ole lainkaan energiaa mutta sen viljely ja ympärivuotinen käyttö meillä kuluttaa kohtuuttomasti luonnonvaroja.

Asiat eivät todellakaan ole nin yksinkertaisia, kuin niiden annetaan ymmärtää olevan. Tarkoitan nyt sitä, että lihansyönti ei ole väitetyllä tavalla tuhoisaa tai epäterveellistä. Sitä paitsi, oma terveys on mulle niin tärkeä, että sen uhalla en ole valmis luopumaan mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ihan samalla tavalla valkoinen liha on sitten pahasta.

Vierailija
44/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ihan samalla tavalla valkoinen liha on sitten pahasta.

No tietenkin! Samoin kuin häkkimunat yms.

ap

Vierailija
45/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAUHKOONNUTAAN!!

Vierailija
46/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

häkkimunan muistolle

Vierailija
47/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

häkkimunan muistolle

kai sekin on alku.

Vierailija
48/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wuu-huu viri-viri-tööt-tööt.

Luomu on kuollut, kauan eläköön tehotuotanto, jolla voidaan ruokkia koko maailma.

Vierailija
49/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä ap! Jotain sosiaalista omatuntoa pitää olla, jos ihmisellä elämässä perusasiat muuten ok. Minua myös nyppii täm' karppausvillitys, joka on aika selkeästi lihateollisuuden masinoima trendi. Yhtäkkiä on myös alettu paasata proteiinin saannista, vaikka on aivan selvää (käy ilmi esim. katsomalla maailman terveimpiä ja pitkäikäisimpiä kansakuntia), ettei ihminen tarvitse varsinkaan eläinproteiinia kovin huikeita määriä tai ainakaan läheskään niin paljon kuin monesti kuulee esitettävän.

Itse olen ollut vegaani lähes 20 vuotta. Kaikki veriarvot hyvät (esim. kalsiumarvot paremmat kuin keskimäärin ikäisilläni, vaikka en siis ole maitotuotteita käyttänyt pariin vuosikymmeneen), samoin kunto ja vointi.

Vegaaneilla on huomattavasti pienemmät riskit sairastua suurimpaan osaan länsimaissa yleisimmin kuolemaan johtaviin sairauksiin, esim. moniin syöpiin. Ilmaston kannalta vegaaniruokavalio kuluttaa huikeasti vähemmän kuin sekasyöjän ruokavalio. Tämä siis myös Suomessa, vaikka osa vegaanin usein käyttämistä tuotteista tuodaankin muualta; ruuan kuljetus on yllättävän edullista hiilijalanjäljen kannalta, vaikka toisin usein väitetään (suurin osa ruokakuljetuksista tapahtuu laivateitse, ei lennättämällä). Ja eläinten kannalta edut ovat ilmeiset. Myös esim. YK suosittaa kasvisruokavaliota.

Tasapainoisen vegaani- tai kasvisruokavalion koostaminen ei ole vaikeaa. Toki alussa vaatii viitseliäisyyttä, mutta eihän kenenkään tarvitsekaan ryhtyä samantien 100% vegaaniksi, muutoksen voi tehdä asteittain. Meillä eletään ihan normaalia kiireistä lapsiperheen arkea, ja hyvin pyörii. Meillä on myös paljon pienemmät ruokalaskut kuin useimmissa sekasyöjä-tuttavaperheissäni. Ja ruoka on herkullista!

Vierailija
50/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mä mikään lepakko ole se on mun mies joka syö "sitä" lihaa ja mä pursotan sille kastikkeet naamalle.

Vierailija
51/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä nyt satun pitämään lihasta :) Söisin kyllä sitä luomunaudan sisäfilettä usemminkin, mutta kukkaro ei kestä ;)

Ja kasvispöperöitten jälkeen tulee nälkä nopeasti uudelleen...

Vierailija
52/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.9

Vierailija
53/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piristävää kun joku muukin on ympäristön kaveri!

t. Ap, juustoja silloin tällöin syövä puolivegaani

Vierailija
54/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin nää vegaanit ja muut paasaa kyllä lihan ympärostöä kuormittavista haitoista, mutta ei mitään soijan kasvatuksesta tai sen lennättämisestä tänne Suomeen...

Mutta sehän on varmaan ihan eri aisa, vai miten se nyt olikaan?

Vierailija
55/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon myös aiemman kirjoittajan tavoin syyn olevan karppausvillityksessä. Ihmiset syövät lihaa nyt oikein luvan kanssa, eikä heitä kiinnosta mitä se merkitsee siellä tuotannon alkupäässä, eläimissä. Koko ajan vouhkataan, miten hyvää tämä ruokavalio tekee minulle ja samanaikaisesti muut elävät olennot maksavat sen kärsimyksellään. Vielä kun karppaus yhdistyy johonkin fitness- tai bodausharjoitteluun, jossa ainoana tarkoituksena on mättää eläinproteiinia pelkästään lihasten kasvattamiseen, niin enpä itsekkäämpää ihmistyyppiä ole tavannut.

Tarvittaisiin hitusen myötätuntoa.

Vierailija
56/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin nää vegaanit ja muut paasaa kyllä lihan ympärostöä kuormittavista haitoista, mutta ei mitään soijan kasvatuksesta tai sen lennättämisestä tänne Suomeen...

Mutta sehän on varmaan ihan eri aisa, vai miten se nyt olikaan?

On täysin mahdotonta yhdenkään ihmisen elää niin, ettei mitään kuluta. Tämä soijan rahtaaminen toiselta puolelta maapalloa on niitä lihansyöjien typerimpiä vakioargumentteja.

Vierailija
57/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyönnin kritiikki on kyllä täydellisen naurettavaa jeesustelua, osoitus siitä, että yhteiskuntamme on hyvin rikas jolloin on mahdollista alkaa nirsoilemaan ruoankin suhteen. Väistämättä tulee mieleen että kasvisruoan propagoijien pitäisi hankkia oikeita ongelmia.

Teillä vegaaneilla/vegetaristeilla on käsittämättömän ärsyttävä piirre nostaa itsenne moraalisesti ylemmälle askelmalle meihin normisyöjiin nähden. Tiedättekö mitä, se provosoi vain entistä enemmän ja toimii viestiänne vastaan. Vai että luomulihaa pitäisi ostaa sen sijaan, ehkä sitten kun voitan lotossa ja tekee mieli herkutella.

Tosiasia on, että sekasyönti on ihmiselle kaikkein luonnollisin tapa elää. Ruokavalioon paljon kasviksia, hedelmiä, kaikkea mahdollista, mutta ehdottomasti myös kunnolla lihaa ainakin päivän toiselle aterialle. Lisäksi elintavat remonttiin muutenkin, kuntoilua ja hyötyliikuntaa kaikille ja paljon. Lihansyönti (+ maitotuotteet) yhdistettynä aktiiviseen elämäntapaan on lopulta se syy, miksi me täällä länsimaissa olemme kasvaneet niin isokokoisiksi ja vahvoiksi, kasvissääliöinti kuihduttaa kehoa pitemmän päälle.

Karppauksesta tosin olen samaa mieltä kasvisuskovaisten kanssa, turhaa ja vaarallista touhua.

Vierailija
58/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä kerätään marjat ja sienet. Paljon käytetään juureksia... Ulkom.hedelmiä ei syödä juuri koskaan, paitsi italialaisia avocadoja joskus. Seitania syödään paljon enemmän kuin esim.tofua ja maitona käytetään kaurajuomaa.

ap

Vierailija
59/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei tarvi.

Vierailija
60/68 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei tarvi.