Suurin osa niistä, jotka ovat jättäneet imetyksen lyhyeen, ovat ihan suoraan
sanoneet syyksi imetyksen lopettamiseen/korvikkeisiin siirtymiseen sen, että eivät jaksa imetyksen sitovuutta. On kuulemma paljon helpompaa jättää korvikevauva isälle/mummulle/muulle hoitajalle hoitoon siksi aikaa, että pääsee itse pidemmäksi ajaksi harrastuksiin/shoppailemaan/baariin/tms.
Tottahan se on, mutta ihmetyttää miten itsekkäitä nämä tällä tavoin ajattelevat ovat. Eikö niistä harrastuksista ja shoppailuista voi todellakaan, oman lapsen hyväksi, luopua edes puoleksi vuodeksi? :O
Kommentit (41)
avausta?
Omasta imetyksestäni en ole sanonut mitään. Mielestäni en ole sanonut kenestäkään mitään ilkeää, olen vain kirjoittanut mitä mulle on _suoraan sanottu_.
Eli siis että imetys on lopetettu/vähennetty ja/tai vaihdettu korvikkeeseen koska on koettu että imetys sitoo liikaa.
Ja siis kyllähän se on osaksi totta, eihän sitä oikein voi lähteä esim. 2 päivän harrastusreissulle ilman vauvaa, kuten eräs näistä sanojista, jos imettää.
ap
Kaikki nyt tajuavat että kirjoituksesi on provosointia ja liioittelua. Olet ilkeä ja säälittävä ihminen jolla ei ilmeisesti ole juurikaan elämänkokemusta. Mainitsemasi syyt ovat erittäin harvinaisia. Ehkä kaverisi eivät halunneet sinulle avautua asiasta, kuittasivat huumorilla (=olet veemäinen tyyppi).
Kaikilla naisilla ei ole tasaveroisia lähtökohtia imettää, esimerkiksi synnytyskomplikaatioiden, keskosuuden tai lapsen sairastumisen vuoksi.
t: kätilö
Meillä on nyt 12-v korvikkeilla kasvanut ihana tyttö. Yhtään korvatulehdusta ei ole sairastanut. Nuhaa kummempaa ei ole koskaan sairastanut, paitsi vesirokon. Mitään allergioita ei ole. Kaiken lisäksi suhteemme on ihana, joten en tiedä miten paljon asiat voisivat paremmin olla, jos häntä olisi imetetty vaikkapa vuosi.
sitä jatkuvaa rintatulehdusta. Alkoi laitoksella ja antibiooteista huolimatta jatkui koko imetysajan; 7 viikkoa.
siis että oli liian sitovaa jne. syyksi, ihan vain siksi että heidän ei tarvinnut kuulla totuutta (minulla toimii vain toinen rinta, toinen on implantti, eikä se yksi rinta voinut minkään lainalaisuuden mukaan tuottaa lapselle tarpeeksi maitoa, tämä todettiin jo laitoksella.) ja he taas ovat "lähipiiriä" ja kokivat että on ilmeisesti heidän asiansa kysellä siitä miksi en imettänyt, enkä sitten jaksanut enää uteluja niin keksi mahdollisimman pinnallisen ja typerän syyn. Kyselijät olivat anoppi, miehen sisko, miehen veljen vaimo, miehen täti, miehen isoäiti sekä minun isäni avokki. Kukaan heistä ei ole minulle oikeasti läheinen, joten heidän ei tarvinnut kuulla totuutta, koska se ei heille kuulu.
He eivät siis tiedä että toinen rintani on implantti, he eivät tiedä että mikä sen aiheutti, enkä ikinä tule kertomaankaan heille, koska heidän ei tarvitse tietää. IKINÄ.
Sinun ystäväpiirissäsi. Minun lähipiirissä tuo ei ole suurimmalla osalla lyhyen imettämisen syy.
avaa vaikka telkkari, jos näin tylsää on
eikä laaja.. tuon väitteesi pohjana.
Kertoo paljon tuttavapiiristäsi.
Sinun ystäväpiirissäsi. Minun lähipiirissä tuo ei ole suurimmalla osalla lyhyen imettämisen syy.
- ap
siirryn ompelemaan ja kuuntelmaan lätkää.
Voisiko paljon tylsempää puheenaihetta olla kuin imetys.
Toisaalta noin olen itsekin sanonut sellaisille kaukaisemmille tuttaville, joiden mielestä on ihanaa juoruilla muiden asioista. Kenenkään kaukaisemman ei tarvitse tietää imetyksen lopettamisen syistä.
Ehkä nämä eivät ole sinulle kovin läheisiä ihmisiä?
eikä laaja.. tuon väitteesi pohjana.
Kertoo paljon tuttavapiiristäsi.
verrattuna kaikkien muiden lähipiireihin, mutta otokseni käsittää muutaman viime vuoden ajalta n. 15 äitiä, joista 6 on suoraan sanonut lopettaneensa imetyksen em. syyn vuoksi.
- ap
et millaisten ihmisten kanssa viihdyt.
yksi on serkkuni, 3 ovat kavereita, yksi veljeni vaimo ja yksi kaverini sisko.
ap
et millaisten ihmisten kanssa viihdyt.
kuinka pitkään ja mistä syistä he lapsiaan imettävät :D
- ap
Plus että tissit ei venähdä napaan.
että voisit loukata paremmin ihmisiä.
Sinunlaisille ihmisille toivon mahdollisimman kivuliasta sairautta ja kärsimystä ja sitä, että löydät nämä ylimieliset sanasi edestä. Vaikka sen, että lapsesi joskus ei pysty itse imettämään kun sairastuu vakavasti ja sinä mietit siinä, että ehkä se imettäminen ei olekaan niin tärkeää vaan terveys.
Toivon sinulle kaikkea pahaa. Muuta ei ole sanottavaa.
sanoneet syyksi imetyksen lopettamiseen/korvikkeisiin siirtymiseen sen, että eivät jaksa imetyksen sitovuutta. On kuulemma paljon helpompaa jättää korvikevauva isälle/mummulle/muulle hoitajalle hoitoon siksi aikaa, että pääsee itse pidemmäksi ajaksi harrastuksiin/shoppailemaan/baariin/tms.
Tottahan se on, mutta ihmetyttää miten itsekkäitä nämä tällä tavoin ajattelevat ovat. Eikö niistä harrastuksista ja shoppailuista voi todellakaan, oman lapsen hyväksi, luopua edes puoleksi vuodeksi? :O
onhan se nyt ihan kauheeta kun joutuu sitoutumaan johonkin. Paljon tärkeämpää on kuulkaa minä, minä ja mun tarpeet!
äitejä, jotka eivät ole imettäneet ihan vaan siksi, että rinnat kärsii moisesta hommasta ja tai siksi, että imettäminen sitoo likaa ja on jotenkin kohtuuttoman vaikeaa.
Meillä on menty täysimetyksellä 3kk (ja se kyllä tosiaan sitoo äidin vauvaan melko tiiviisti) ja 8 kk osaimetyksellä. Onhan se nyt selvää säästöä imettää, kun maitoa kerta riittää. Ja on paras mahdollinen laihdutusmuoto :) (ja vauvoja ollut neljä)
Tuttavani on arkkitehtitoimistossa töissä ja siellä on kolme naista pyöräyttäny vauvan. Ovat kuulema erittäin tuhdissa kunnossa. Epäili, että kun yksikään näistä ei ole halunnut imettää vauvaansa, niin siksi ei raskauskilot katoa minnekään. Todennäköisesti.
Todella monet tuntemani ihmiset taas ovat yrittäneet väkisin imettää, mutta jos se ei onnistu niin ei se onnistu.
Yhtäkään en tunne, joka olisi sanonut syyksi mainitsemasi. Et taida olla sellainen ihminen, jolle ihmiset haluavat ongelmistaan avautua. Eikä ihme kirjoituksestasi päätellen.