Liikkeet vähissä rv 37+0
Minua on alkanut huolettaa, kun ennen kohtalaisen vilkas vauvelini onkin nyt 3-4 päivän sisällä rauhoittunut huomattavasti, ja on nykyään suorastaan vaisu. Ennen herättelyyn riitti mehun juominen, masun sively tai kovemmat äänet, nyt ei näillä ole juuri vaikutusta. Vauva on yleensä ollut vilkkaimmillaan aamulla ja illalla, mutta nyt tänäkin aamuna tuntui vain pari pientä " muljahdusta" , eilen illalla juuri ja juuri se kymmenen tuskin havaittavaa liikahdusta tunnissa.
Kävin toissapäivänä äitipolilla, kun neuvolassa terveydenhoitajakaan ei saanut vauvaa hereille. Äitipolilla otettiin sydänkäyrää, ja lääkärikin tutki. Kaikki oli kuulema kunnossa, vauva teki hengitysliikkeitä ja syke oli hyvä. Mutta käskettiin seurata liikkeitä tarkemmin. Ja kun niitä liikkeitä ei vaan tuppaa tulemaan...
Onko muilla vauvan liikkuminen vähentynyt huomattavasti loppuraskaudesta? Oletteko saaneet vauvaa jollakin konstilla heräteltyä? Voisiko liikkeiden väheneminen enteillä jo synnytystä, vai onko vauva vaan jo niin iso (painoarvio 3100g), ettei mahdu enää kunnolla liikkumaan? Pelottaa kovasti, että jos vauvalla onkin hätä, enkä minä vaan ymmärrä...
Kommentit (4)
mutta noilla viikoilla liikkeiden seurailu on ERITTÄIN TÄRKEÄÄ.
mikäli et tunne liikkeitä, kehottaisin sinua menemään viipymättä äitipolille.
minun kokemukseni on pahin mahdollinen, viikolla 36+1 liikkeet hiipuivat ja esikoiseni todettiiin kohtuun kuolleeksi.
toivon sydämestäni, että sinulla on kaikki hyvin ja liikkeet ovat jo alkaneet tuntua, mutta tämä vain varoittavana esimerkkinä siitä, että liikkeiden tunteminen isommilla viikoillakin on ensiarvoisen tärkeää.
t. auringonkukka 24+6
lopetti liikkeet rv 37+2 täysin, seuraavanakaan päivänä ei vielä mitään. Vaikka kuinka vedin sokerista, hypin tasajalkaa, mies huuteli mahaan, heiluttelin ja rytkin mahaa eri suuntiin, ei mitään. Synnärille näytille, ja kaikki kuitenkin ok. Oli yhdessä yössä humpsahtanut niin alas kanavaan ettei vain mahdu enää liikkumaan, hiljainen ollut siitä asti. Mitä nyt jaloilla potkii kun ne on vielä vapaina liikkumaan.
Kitty rv 39+2
Nyt viikon verran on ollut hiljaisempaa. Tuntuu että mikään rytke ei saa vauvaa hereille ja liikkumaan. Aina kun olen juuri menettämässä toivoni niin alkaa kova rumba joka kestää pienen hetken. Vauva liikkuu selvästi vähemmän, mutta liikkuu kuitenkin. Luulenpa että meistä ei kukaan ole tarpeeksi ammattilainen sanomaan että liikkeitä on liian vähän. Kuulostele kehoasi ja vauvaasi, lähde näytille jos siltä tuntuu. Minulle on sanottu että jos itsestä tuntuu että tarvistee mennä näytille niin siitä vaan.
Hyviä vointeja!
Isolde 38+1
Esikoista odottaessani liikkeet vähenivät huomattavasti rv 38. Kävin myös äippäpolilla kontrollissa, jossa seurattiin istukan toimivuutta ja virtauksia. Ei löydetty syytä liikkumattomuuteen, mutta kotona piti edelleen seurata vähimmätkin liikkeet ja pidin niistä kirjaa. Painoarvio oli tuolloin 2,5kg. Esikoinen syntyi laskettuna päivänä (spontaani käynnistyminen), mutta vauva oli vain reilu kaksikiloinen. Eli istukassa täytyi olla jotain häiriötä. Mutta neuvoksi vain, että ole yhteydessä polille ja lääkäriin aina kun epäilet ettei kaikki ole kunnossa. Näin säästät itseäsi pelolta ja itsesyytöksiltä. Tsemppiä! Nykyään esikoiseni on terve 2,5v lapsi. =)