Onko pomolla oikeus toimia näin?
Olen ollut kohta 3viikkoa sairaslomalla putkeen. Ehdin olla sairaslomalla noin 2viikkoa ennen kun olisi ollut koulutus, johon pomon mukaan olisi ollut pakko osallistua, vaikka on sairaslomalla.
Sairauteni alkoi ihan normaalilla nuhalla ja yskällä sekä kurkkukivulla ja sitten yhtenä yönä nousi kuume. Lääkärissä todettiin keuhkoputken- ja poskiontelontulehdus, johon sain lääkityksen sekä sairaslomaa töistä. Lääkkeet eivät tehonneet ja sitten todettiin, että on hilkulla, ettei ole keuhkokuume. Muutaman päivän olin sairaalassa ja sitten pääsin kotiin sairastamaan ja tuolloin oli pari päivää aikaa, että olisi pitänyt mennä koulutukseen. Ilmoitin sitten pomolleni, että en tule koulutukseen, koska olen sairaslomalla. Tähän sain pomolta vastauksen, ettei sairasloma ole mikään syy olla poissa koulutuksesta. Olin sit vaan silleen, että aha, mikäs on sitten syy, jos ei sairasloma. En mennyt koulutukseen, koska olo oli huono enkä viitsinyt ehdoin tahdoin mennä toisille tautia tartuttamaan.
Tuon koulutuksen jälkeen kun menin viemään nyt näillä näkymin viimeisen sairaslomatodistukseni, niin pomo sanoi, että et sitten ollut koulutuksessa, johon totesin, että en ollut en kun olin kotona sairastamassa. Pomoni ei enää mitään sanonut, mutta ilmeestä pystyi päättelemään, ettei uskonut minun olleen oikeasti kipeä.
Kommentit (22)
Viestistäsi ei ilmene mitään pomon toimintaa.
Jos kysyt, oliko pomolla oikeus epäillä, ettet ole oikeasti kipeä, niin tokihan jokaisella täällä on oikeus omiin ajatuksiinsa.
toimiin hän ei saa sairaslomasi perusteella ryhtyä.
– Työnantajalla on periaatteellinen oikeus esittää töihin tulemista, jos se katsoo, että työntekijä on työkykyinen. Määrääminen ei johda mihinkään, kyllä päätös pitää tehdä yhteistuumin.
Erimielisyyttä on tullut esimerkiksi tilanteessa, jossa työntekijällä on käsi paketissa ja työnantaja on pyytänyt tätä osallistumaan koulutustilaisuuteen sairauslomalla. Jos kipu ei estä osallistumista ja koulutus on vain istumista, on työntekijällä jopa velvollisuus osallistua.
Työnantajalla on myös periaatteellinen oikeus järjestää työntekijälle sairausloman ajaksi korvaavaa työtä, josta työntekijä suoriutuu ilman sairauden pahenemista.
Ei vaatinut uutta sairauslomatodistusta (kävin aina työpaikkalääkärillämme, jolla meidän on käsketty käydä, jos mahdollista) mutta siihen koulutukseen minun olisi hänen mielestään pitänyt ehdottomasti tulla, vaikka kun lääkäriltä kysyin niin lääkäri taas oli sitä mieltä, etten voi mennä koulutukseen. Koulutus olisi sisältänyt melko paljon mm. fyysistä rasitusta.
ap
Vaatiko hakemaan uutta sairauslomatodistusta toiselta lääkäriltä?
Joillakin aloilla on "pakollisia" koulutuksia, joita ilman ei oikeastaan voi hoitaa työtehtäviään täyspainoisesti.
Esim tietotekniikka-alalla ilman tiettyä koulutusta ei voi toimia tietyissä tehtävissä.
Jospa tämä oli suora vihjaus työtaitoihisi?
Että sinulla olisi parannettavaa taidoissasi ja koulutus olisi sinulle tuiki tärkeä...
Ehkä tätä koulutusta ei ole tulossa lähiaikoina ja urasi on nyt vaakalaudalla...
vaatia minua tulemaan koulutukseen kun tietää miksi olen sairaslomalla ja tietää myös, että koulutus sisältäisi mm. fyysistä rasitusta. Plus vielä tuolloin kun kyseinen koulutus oli niin tätä tautini olisi voinut hyvinkin tarttua myös toisiin työntekijöihin.
Nämä asiat kerroin pomolleni (lukee osin myös lääkärintodistuksissa), mutta siitä huolimatta hänestä minun olisi pitänyt tulla koulutukseen. Lisäksi olen kuullut muilta työntekijöiltä, miten hän on puhunut minusta töissä siihen tyyliin, etten oikeasti ole kipeä, en vaan jaksa tehdä töitä.
ap
Ja miten pomosi toimi? Eli mihin hänellä oli tai ei ollut oikeus? Viestistäsi ei ilmene mitään pomon toimintaa.
Jos kysyt, oliko pomolla oikeus epäillä, ettet ole oikeasti kipeä, niin tokihan jokaisella täällä on oikeus omiin ajatuksiinsa.
mikään tuikitärkeä. Ja sama koulutus on tulossa reilun 1kk päästä uudestaan eli sillon pystyn sen halutessani suorittamaan.
Sen tiedän pomostani, kun muiden työntekijöiden kanssa on välillä puhuttu, että hänellä on tapana ottaa joitain ns. silmätikuksi. En kyllä itse ollut kuvitellut, että olisin hänen silmätikukseen joutunut, koska olen aina saanut työstäni positiivista palautetta, myös pomoni suunnalta.
En siis tiedä oisko tuo sitten ollut vihjaus työtaidoistani...
ap
Joillakin aloilla on "pakollisia" koulutuksia, joita ilman ei oikeastaan voi hoitaa työtehtäviään täyspainoisesti.
Esim tietotekniikka-alalla ilman tiettyä koulutusta ei voi toimia tietyissä tehtävissä.Jospa tämä oli suora vihjaus työtaitoihisi?
Että sinulla olisi parannettavaa taidoissasi ja koulutus olisi sinulle tuiki tärkeä...
Ehkä tätä koulutusta ei ole tulossa lähiaikoina ja urasi on nyt vaakalaudalla...
pomollasi on oikeus vaatia sinua tulemaan töihin tai kouutukseen sairaslomalla, jos kyse on sellaisesta työstä tai koulutuksesta, jota pystyt tekemään. Hänellä ei ole oikeutta vaatia sinua tulemaan tekemään sellaista työstä, johon oikeasti et pysty, mtuta on ihan mahdollista että te olette eri mieltä siitä, mihin pystyt. TÄLlöin lääkäri on se, joka sanoo viimeisen sanan.
Pomosi voi olla itsekseen mitä mieltä tahansa, myös sitä mieltä, että sinun olisi pitänyt tulla koulutukseeen sairaslomalla - ja mielipide on varsin ymmärettävä, jos koulutus on tyän hoitamiseksi tärkeä ja firma joutuu nyt maksamaan siitä uudemman kerran kun sinulle pitää järjestää uusi kurssi. Hän ei kuitenkaan saa käytännössä antaa mitään sanktioita tämän mielipiteensä pohjalta. EIkä hän tietenkään saisi puhua sinun sairaslomastasi ylipäänsä millään lailla muille. EI sanoa, että olet tositosi kipeä, eikä että et ol, eikä kertoa, mikä sua vaivaa. On tosin mahdollita, että juuri kun hän on yrittänyt välttää kommentoimasta sun yksityisasioita muille, muut ovat tulkinneet sen niin, että hän ei uskonut sinun olevan sairaana.
kun on kolmekin viikkoa putkeen saikulla niin pisteet karisee. Luultavasti ei ollut eka saikkuputki ja lyhyempiä useampi välissä, niin ja lapsetkin varmaan..
Kuka sitä tykkäis tyhjästä maksaa
Esim tietotekniikka-alalla ilman tiettyä koulutusta ei voi toimia tietyissä tehtävissä.
23 vuotta tietotekniikka-alalla, enkä ole tuollaiseen törmännyt.
muutaman päivän olit sairaalassa=D =D Et todellakaan ollut,et ainakaan julkisessa.
Epäselväksi jäi myös mitä se pomo teki?Katsoi sinua oudosti eikä sanonut enää mitään?
aamukahvilla kaikkien kuullen (myös pomon) kovaan ääneen harmistuksissasi, että voi olisit niin mielelläsi tullut siihen koulutukseen, mutta lääkäri ei päästänyt.
sairaslomalla olin viimeksi kun olin leikkauksessa, jonka jälkeen sairaslomaa oli 1kk ja tuosta leikkauksesta on nyt aikaa reilu 5v.
Kyllä minulla lapsia on, mutta teinejä jo kaikki eikä heidän takiaan tule poissaoloja.
ap
kun on kolmekin viikkoa putkeen saikulla niin pisteet karisee. Luultavasti ei ollut eka saikkuputki ja lyhyempiä useampi välissä, niin ja lapsetkin varmaan..
Kuka sitä tykkäis tyhjästä maksaa
Se ei siis johdu minusta, että koulutus järjestetään uudelleen vaan se on kerrottu jo ajat sitten, että kyseisiä koulutuksia on kaksi noin kuukauden välein.
Aiemmin muistaakseni jo kirjoitin, että lääkärin kanta oli se, etten voi osallistua koulutukseen.
ap
pomollasi on oikeus vaatia sinua tulemaan töihin tai kouutukseen sairaslomalla, jos kyse on sellaisesta työstä tai koulutuksesta, jota pystyt tekemään. Hänellä ei ole oikeutta vaatia sinua tulemaan tekemään sellaista työstä, johon oikeasti et pysty, mtuta on ihan mahdollista että te olette eri mieltä siitä, mihin pystyt. TÄLlöin lääkäri on se, joka sanoo viimeisen sanan.
Pomosi voi olla itsekseen mitä mieltä tahansa, myös sitä mieltä, että sinun olisi pitänyt tulla koulutukseeen sairaslomalla - ja mielipide on varsin ymmärettävä, jos koulutus on tyän hoitamiseksi tärkeä ja firma joutuu nyt maksamaan siitä uudemman kerran kun sinulle pitää järjestää uusi kurssi. Hän ei kuitenkaan saa käytännössä antaa mitään sanktioita tämän mielipiteensä pohjalta. EIkä hän tietenkään saisi puhua sinun sairaslomastasi ylipäänsä millään lailla muille. EI sanoa, että olet tositosi kipeä, eikä että et ol, eikä kertoa, mikä sua vaivaa. On tosin mahdollita, että juuri kun hän on yrittänyt välttää kommentoimasta sun yksityisasioita muille, muut ovat tulkinneet sen niin, että hän ei uskonut sinun olevan sairaana.
käytännössä käski minua koulutukseen, vaikka tiesi, etten siihen voisi tulla, koska en saisi rasittaa itseäni fyysisesti. Pomoni oli tästä mitä ilmeisimmin eri mieltä, mutta kuten jo kirjoitin niin kysyin tätä myös lääkäriltä ja lääkärin kanta oli, että en voi osallistua koulutukseen.
ap
muutaman päivän olit sairaalassa=D =D Et todellakaan ollut,et ainakaan julkisessa.
Epäselväksi jäi myös mitä se pomo teki?Katsoi sinua oudosti eikä sanonut enää mitään?
pääsen töihin.
ap
aamukahvilla kaikkien kuullen (myös pomon) kovaan ääneen harmistuksissasi, että voi olisit niin mielelläsi tullut siihen koulutukseen, mutta lääkäri ei päästänyt.
koulutukseen ei saa ennä sairaslomalla
Sen siitä saa kun on vähän väliä sairaslomalla!
Kannattaa lukea edes osa ketjusta, ennen kuin tulee huutelemaan typeriä.
sairaslomalla ollaan sairaslomalla koulutukseen ei saa ennä sairaslomalla
riippuu täysin sairaudesta ja koulutuksesta, että voiko/ pitääkö saikulla osallistua koulutukseen
Vaatiko hakemaan uutta sairauslomatodistusta toiselta lääkäriltä?