Taasko tämä menee tähän .- en osaa sanoa ei.
Olen ollut nykyisessä työssäni reilut puoli vuotta. Toimenkuvani on laajentunut alusta jo ihan kiitettävästi eli hommaa riittää. Viime aikoina, tai ehkä alusta saakka, en tiedä, olen alkanut saada pyyntöjä tehdä sitä ja tätä.
Ärsytyskynnykseni ylittyi tänään kun eräs työkaverini laittoi juuri ennen töistä lähtöään minulle viestin että voisinko tehdä tämän. Välitti siis kiireisen pyynnön mikä hänelle oli tullut ja jota on kyselty takaisin jo aiemminkin. Nyt tämä viestin minulle lähettäjä on poissa huomisen. Eli periaatteessa ei jättänyt minulle muuta vaihtoehtoa kun hoitaa homma. Ja siihen menee enemmnän aikaa kuin tovi. Olin varannut itselleni aikaa huomiseksi ihan muille töille.
Näin ne päivät sitten menee, sammuttelen milloin mitäkin tulipaloja ja oikeasti omat työt viivästyy niiden vuoksi. En ole uutena työntekijänä viitsinyt alkaa kaikesta purnaamaan, mutta nyt alkaa riittää.
Ongelma on se, että olen huono sanomaan EI. Mielelläni autan muita, mutta sitten väsyn ja stressaannun kun töitä kasaantuu ja aikataulut painaa päälle.
Vastaanko nyt tähän kyseiseen sähköpostiin vaan reippaasti, että ei, en ehdi hoitaa hänen töitä. Tiedän, että viestin lähettäjä ei luo huomenna postejaan eli asia jää roikkumaan. Ja minunko on sitten syy?
Kommentit (4)
itse tekisin seuraavasti: en tekisi hommaa huomenna, vaan n. klo 15.45 lähettäisin viestin takaisin ja laittaisin siihen, että "sori, en mitenkään ehtinyt hoitaa tätä asiaa poissaollessasi, hoidat varmaan itse kun palaat". Lisäksi tarinaa kuinka päivä meni taas erilaisissa tulipaloissa jne.
Silloin vaikutat siltä, että olet yrittänyt!
Olen aina vältellyt konflikteja, en osaa käsitellä riitatilanteita, ahdistun niistä.
Ehkä ihmiset alkavat käyttää hyväksi hyväntahtoisuuttani ja avuliaisuuttani. Koen sitten, että minua kohdellaan väärin vaikka itse tavallaan sallin sen.
Olisikohan nyt aika pistää stoppi tälle. Haluaisin parista työtehtävästä eroon, mitkä jostain syystä on sysätty minulle vaikka en koe toimenkuvani vastaavaan niitä lainkaan.
ap
sinulla on huomisen aikataulu täynnä.