Vierailija

Mistä tunnistat kateuden ja kateelliset puheet?

• ylös 0
  • alas 0

Kommentit (19)

ja on tukehtua ihan siihen paikkaan...

No ei vaan. Kateuteen kai liittyy aina jokin negatiivinen asia tai tunne: vähättely, halu loukata ja aiheuttaa mielipahaa, mustamaalaaminen. Kateus on kai sen vastakohta, että vilpittömästi iloitsee toisen menestyksestä, onnesta, hankinnoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

asiaa ei edes huomata vaan aletaan puhua kaverin todella hienosta autosta tai siitä miten autot saastuttaa.

Jos olet kaunis sinua ei pyydetä mukaan illanviettoihin viemään miesten huomio.

Jos olet fiksumpi kuin kolleegasi sinut jätetään yksin työpaikalla.

Kateus ei ole sanoja vaan tekoja. Yksin jättämistä. Silloin ei voi puolustautua.Ei voi väittää vastaan.

"En mä vaan tuollaisessa ökytalossa viihtyisi. Kauheasti hukkaneliöitä, isot lämmityskustannukset ja kauhea siivoaminen!"

"Mitä järkeä opiskella noin pitkälle, kortistoon joutuu kumminkin."

"Turha lähteä noin kauas lomalle. Ensin istut vuorokauden lentokoneessa ja sama aurinko siellä paistaa."

"Mitä järkeä noin kalliissa autossa. -94 Nissan vie samalla tavalla perille ja nopeusrajoitukset koskevat kaikkia."

"Onko sitten iloa noin suurista tuloista, ei täältä mitään mukaansa saa."

Jotenkin noin...

siitä jos joku jatkuvasti puhuu minusta pahaa tai yrittää kääntää muut minua vastaan.

Eihän kukaan muutoin ihan huvikseen välittäisi toisesta ihmisestä niin paljon tai käyttäisi niin paljon energiaa tämän elämän vaikeuttamiseen.

Kateus ja paskan puhuminen on pyrkimystä käyttää valtaa. Ja saada toinen ihminen tuntemaan itsensä huonoksi.

Mä olen jollakin sairaalla tavalla tyytyväinen, jos ihmiset on mulle kateellisia :) heh. Eli minusta saa ihan surutta puhua paskaa, koska tiedän, että paskan puhujalla on yleensä paskempi olla kuin minulla. Mädäntykööt siis itseensä :D Mä vaan nautin!

Lainaus:

asiaa ei edes huomata vaan aletaan puhua kaverin todella hienosta autosta tai siitä miten autot saastuttaa.

Jos olet kaunis sinua ei pyydetä mukaan illanviettoihin viemään miesten huomio.

Jos olet fiksumpi kuin kolleegasi sinut jätetään yksin työpaikalla.

Kateus ei ole sanoja vaan tekoja. Yksin jättämistä. Silloin ei voi puolustautua.Ei voi väittää vastaan.

Tunnistin tuosta oman ensiasunnonoston. Miten kaverit siihen suhtautui. Ajattelin, että olivat kai hyväätarkoittavia, kun puhuttiin työpaikkojen säilymisestä tai muista asumismuodoista. Mutta näin jälkeenpäin ajatellen ehkä vain pari kaveria onnitteli ja iloitsi. Muut alkoivat miettiä filosofisia pohdintoja, joista en ollut aikaisemmin kuullutkaan...

voihan kateus olla myös ihailua. sitä että haluaa samoja asioita kuin joku toinen, haluaisi näyttää samalta jne. Tai sitten on kateellinen jos joku vain on niin mukava. ei kateuteen siis välttämättä liity negatiivisia puheita tai ilkeyttä. Siihen voi sitten kuulua vaikka ärsyttävä matkiminen, jatkuva kehuminen ja itsesäälissä rypeminen.

Lainaus:

voihan kateus olla myös ihailua. sitä että haluaa samoja asioita kuin joku toinen, haluaisi näyttää samalta jne. Tai sitten on kateellinen jos joku vain on niin mukava. ei kateuteen siis välttämättä liity negatiivisia puheita tai ilkeyttä. Siihen voi sitten kuulua vaikka ärsyttävä matkiminen, jatkuva kehuminen ja itsesäälissä rypeminen.

ei kateutta. Kateuteen nimenomaan liittyy negatiiviset tunteet.

että haluaa saada itsensä hyväksymään että kaikkea ei voi saada. Mikä on tarpeeksi?? Johonkin on vedettävä raja. Joillekin OIKEASTI riittää se vähempi neliömäärä, ja matka Etelä-Eurooppaan Thaimaan sijasta. AINA on joku jolla autot on isompia ja matkat kalliimpia. Toiset yrittää saada muut kadehtimaan kehumalla jatkuvasti ostoksillaan. Fiksut ihmiset keksii muutakin puhuttavaa kuin mitä kaupasta on ostettu.

Lainaus:

"En mä vaan tuollaisessa ökytalossa viihtyisi. Kauheasti hukkaneliöitä, isot lämmityskustannukset ja kauhea siivoaminen!"

"Mitä järkeä opiskella noin pitkälle, kortistoon joutuu kumminkin."

"Turha lähteä noin kauas lomalle. Ensin istut vuorokauden lentokoneessa ja sama aurinko siellä paistaa."

"Mitä järkeä noin kalliissa autossa. -94 Nissan vie samalla tavalla perille ja nopeusrajoitukset koskevat kaikkia."

"Onko sitten iloa noin suurista tuloista, ei täältä mitään mukaansa saa."

Jotenkin noin...

Ihminen, joka on tyytyväinen omaan elämäänsä, ei hirveästi vaivaa mieltään toisten menestymisillä ja menestymättömyydellä.

Vierailija

Minulla on aina elämä mallillaan ja olen positiivinen. Ex nainen oli aina kateellinen kun innostun ja nautin kaikista pienistä asioista. Lopulta hän alkoi kiukuttelemaan omaa elämäänsä minulle ja syyllistämään minua siitä kun teen vain itseni onnelliseksi, siitä tajusin että on aika erota. Naapurikateus on myös tuttua, sillä kaksirouvashenkilöä kilpailee ja kyräilee toisilleen tuossa tien toisella puolella. Jouluinen valokilpailu on jotain käsittämätöntä. Toinen jos laittaa pienenkin valon pihalleen, toinen laittaa aina enemmän. Toissavuonna tämä kisa jatkui vielä joulun jälkeenkin.

Vierailija

Kysy itseltäsi miksi sinusta tuntuu siltä kuin tuntuu, ja sitten kyseenalaista vastauksesi uudella miksi-kysymyksellä, ja niin edelleen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
ja on tukehtua ihan siihen paikkaan...

No ei vaan. Kateuteen kai liittyy aina jokin negatiivinen asia tai tunne: vähättely, halu loukata ja aiheuttaa mielipahaa, mustamaalaaminen. Kateus on kai sen vastakohta, että vilpittömästi iloitsee toisen menestyksestä, onnesta, hankinnoista.

Nuo on ne yleisimmät piirteet. Kertoo ihmisen pahasta olosta.

Vierailija

Olen jostakin joskus lukenut, että:

"Älä murehdi sitä mitä sinulta puuttuu vaan iloitse siitä mitä sinulla on."

Tämän ku ajattelee omalle kohdalleen, niin voi iloisin mielen elää kadevapaata elämää.

Vierailija

Täällä tunnistaa helposti, kun aloitetaan haukkumaan eläkkeen saajia tai yli 40+, 50+ tai 60+,  tai yli ovat kuulema ryöstäneet nuorilta rahat pois? En tiennyt, että olen osallistunut "rikokseen," kun olin vain alle 20-vuotias ja tein töitä ja sain palkan työstä ja opiskelin siinä välissä. Ja nyt saa kuulla olevansa ahne? Minä en halua haukkua eläkkeen saajia, ovat tehneet töitä, mutta toki ne, jotka saavat eläkkeen tekemättä töitä esim. poliitikot, niin toki köyhää heillä?

Vierailija

Minulla on eräs aiemmin hyvinkin läheinen henkilö joka on kateellinen minulle.

Hän arvostelee elämäntapaani ja sitä, että olen asunut kolmessa maassa Suomen lisäksi. Nyt asun siinä kolmannessa ja todennäköisesti tänne lopulta sitten asetunkin.

En ole elänyt A4 elämää vaan kokeillut kaikenlaista, ollut rohkea ja ennakkoluuloton. Kun aikoinaan Suomesta lähdin kuoro veisasi valmiiksi vahingoniloisena että saatte nähdä, vuoen päästä se on takaisin!

Aiheutin karvaan pettymyksen, 26 vuotta maailmalla elänyt ja Suomeen en palaa koskaan.

Olen kouluttanut itseni ja suorittanut kaksikin tutkintoa. Siitäkös tämä henkilö on ollut käärmeissään.

Minulla on hyvä työpaikka ja toimeentulo täysin omasta ansiostani. Minun olisi pitänyt jäädä Suomeen kun lama alkoi ja kiltisti asettua leipäjonoon. Kun en näin tehnyt, olen saanut kuulla paljon pahaa puhetta itsestäni tämän henkilön ja eräiden toisten toimesta.

Olimme pitkään niin ettemme olleet ollenkaan yhteyksissä. Olen sellainen ihminen joka ei kestä ilkeyttä ja pahaa tahtoa. Mieluummin olen sitten itsekseni.

Sattui kuitenkin niin että hänen veljensä otti yhteyttä ja kertoili mitä heille kuuluu. Ajattelin uskaltautua yrittämään yhteyttä myös tähän henkilöön, mutta sain tämän veljen kautta kuulla että joo, kyllä hän tietää missä olen. Kiinnostusta enempään ei sitten ole.

Kateus on hyvin inhottava ja paha asia. Se syö kateellista itseään mutta haavoittaa myös sen kohdetta. Se ei johda yhtään mihinkään hyvään.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.