Kyllä ottaa koville ja saa olla kieli keskellä suuta (lapsen koulunkäynnistä)
Minulle koulunkäynti oli aina helppoa. Suorastaan nautin kokeista ja testeistä, yllätyspistarit oli mielesäni oikeasti kivoja. Olin sellainen tyypillinen kympin tyttö, joka oli tasaisen taitava kaikissa aineissa.
Nyt sitten esikoinen on koulutiellä, eikä ainakaan alku ole ollut kovin helppoa. Lukemisen kanssa on vaikeuksia, ja matikkakin vaatii paljon työtä. Lapsi on selvästi tietoinen siitä, että joillekin luokkakavereille tehtävät ovat helppoja ja he osaavat ne tuosta vaan. Vaikka kuinka on juteltu, että jokainen oppii omaan tahtiinsa, lapsi ei selvästikään ole tyytyväinen omaan osaamistasoonsa. Opettajan mukaan lapsi edistyy ihan niin kuin kuuluukin, ja varmasti on kin siinä oikeassa.
Itsessäni huomaan sen, että minun on vaikea asettua lapseni asemaan. En kertakaikkiaan ymmärrä, miten nuo koulujutut voivat kenellekään olla hankalia. Ja tietysti haluan tukea lastani mutta en oikein tiedä, miten. Läksyjä tehdään yhdessä, ja onnistumisista iloitaan kovasti. Omasta "osaamisestani" en ole koskaan lapselle kertonut mutta jotenkin hän tuntuu vaistoavan minun hämmentyneen olotilani.
Nyt jo kauhulla odotan, kun sisällöt vaikeutuvat, ja lapsi niiden kanssa tuskailee. Ellei sitten tämä vaihe ole ohimenevää, ja lapsen taidot kohennu kovasti.
Onko vastaavia kokemuksia kellään? Tai edes jotain ajatuksia...
Kommentit (3)
lapset menestyvät samalla tavalla "helposti loistavasti". Siinä vaan vauhtisokeutuu niin, ettei oikein osaa lohduttaa lasta, joka pettyy kokeesta saatuun kahdeksikkoon. Petyn hänen puolestaan itsekin ensireaktiona, sitten nielen älyttömyyteni ja vastaan uudelleen: hei, se on oikeasti hyvä numero!
Ongelmani on siis melkein päinvastainen.
Lisäksi on antaa hyvin vähän eväitä tulevaa varten. Muksut eivät meinaa oppia lukemisen tapaa opiskellessaan. En osannut minäkään! Isompi tajusi lukiossa mitä työnteko on, nuorempi on vielä arvoitus.
Lukemaan opin vihdoin viimein tukiopetuksen avulla. Ala-asteen oli sellanen keskiverto ja kotona päntättiin kokeisiin. Mikään lahjakas en ollut. Ylä-asteella meni samaan tahtiin mutta lukiossa alkoi numerot nousemaan. Vasta sillloin naksahti miten esim. kielet "toimii" tai miten lukea reaali kokeisiin. Olin luokkani priimus viimeisenä vuotena. Pääsin yliopistoon ja hyvään ammattiin.
Mua ärsytti lapsena se että vanhempani odotti minulta hyviä tuloksia ja oli jotenkin pettyneitä kun tuli vaan seiska. Tue lastasi ja iloitkaa menestymisistä. Ehkä hän on vain hidas syttyjä.
ps. onko loppuvuoden lapsi?
Osaisiko hän suhtautua paremmin hitaaseen oppimiseen?