Pitääkö sairaalassa olla omat lääkkeet mukana?
Eli kyse on siis raskausaikana päivystyspuolella oleskelusta tai synnytyksen jälkeen ja lääkkeillä tarkoitan nyt vaikkapa jotain rautatabletteja, närästys- tai ummetuslääkkeitä yms. raskauden vaivoihin liittyviä juttuja. Jos vaikkapa lääke loppuu kesken niin pitääkö minun itse hankkia sitä lisää vai saanko sairaalasta? Oletan että kaikkiin vasta sairaalassa todettuihin vaivoihin saan tabletit sieltä mutta jos vaiva on jo ennen sairaalaan menoa eikä mikään varsinainen "sairaus."
Kommentit (14)
omat verenpainelääkkeet mukana. Antoivat sitten sairaalasta jotain päivystyspakkauksia.
Sain mm. ummetus, rauta ja päänsärkylääkkeitä+ vahvenpiakin sectiokipuun...
Samoin lääkemuotoisia ummetuksen hoito lääkkeitä (mm. Vi-siblin, levolac, laxoberon). Ja bepanthen voidetta ja lansinoh voidettakin. Nämä siis kättärillä. Vaikka sairaalamaailma on minulle aika tuttu, olin synnytyksen jälkeen niin väsynyt ja pää pyörällä, etten tajunnut kysyä noita hoitajilta vaan olin lähettämässä miestäni apteekkiin. Jotenkin asia tuli puheeksi hoitsujen kanssa ja sanoivat, että osastoltakin saa, ei tarvii ite ostaa.
Ja c-vitamiiniakin tarjosivat, mutta lupasin syödä riittävästi osaston hedelmiä päivän aikana.
Kyllä niillä osastoilla on peruslääkkeet olemassa. Ja mitä ei ole niin tilataan sairaalan apteekista tai lainataan toiselta osastolta. Kunhan osaat itse kertoa mitä syöt.
mutta jos on jotain harvinaisempia ja vaikka 'ei elintärkeitä' vitskuja jotka haluaa ottaa, niin kannattaa ottaa mukaan, kaikkea ei välttämättä löydy osastolta ja isoissakin sairaaloissa tietyn tuotteen saaminen voi kestää hetkisen.
t sh
Ilmeisesti olin liian hyvässä kunnossa synnytyksen jälkeen (en siis juurikaan menettänyt verta).
En mä muutamaks päiväks jaksanut vitamiineja raahata. Pari päivä selviää ilmankin. Ummetus, närästys ja kipulääkkeet sun muut rasvat saa osastoiltakin. Mikäli säännöllisiä reseptilääkkeitä niin ne nyt kannattaa ottaa, mutta niistä pitää mainita henkilökunnalle(yleensä kyllä kysyvätkin kun osastolle menee).
Että omat säännölliset lääkkeet (esim. mun astmalääke) pitää ottaa mukaan, mut esim. särky- ja ummetuslääkkeet sieltä sai. Lansinohia tuotiin purkissa, kun rinnanpäät rikkoutuivat ja kortisonivoidetta sain raskausarpien kutinaan.
Kyllä sairaaloista löytyy kaikki aloittajan mainitsemat, mutta sairaalan kaapista niitä annetaan vain todelliseen tarpeeseen. Eli esim. rautalääkitys vain silloin, kun veriarvojen perusteella on tarpeellista.
Toisaalta uni- ja kipulääkettä ainakin minulle olisi kannettu vaikka kaksin käsin, pyytämättä ja tilaamatta.
Omat erikoisemmat lääkkeet kannattaa ottaa mukaan, sillä niitä ei välttämättä löydy sairaalasta vaan ne pitää erikseen hankkia jostain.
Aina ei todellakaan tiedä etukäteen, milloin sinne joutuu!
Mutta jos etukäteen tietää sinne menevänsä, niin ei kai ole iso vaiva ottaa ne mukaan. Lääkäri haluaa ehkä tietääkin kaikki lääkkeet mitä potilas käyttää, ja harva muistaa ulkoa niiden vahvuuksia jen.
Ota mukaan oma satsisi. Osta vaikka apteekista sellainen annosrasia, dosetti.