Vielä 50 vuotta sitten elävän vauvan pää saatettiin murskata synnytyksessä
Kommentit (27)
partial birth abortion- on se arkea vieläkin jossain päin, nyt toki aborttitarkoituksessa
60-luvunkin asiakirjoissa oli vielä sarake tapauksille, joissa pää on jouduttu murskaamaan. En tiedä, onko sitä käytännössä enää tapahtunut vai onko lomake ollut vanhentunut.
Silloin on pitänyt valita äidin hengen säilyttäminen tai tod näk molempien menettäminen.
miten tänä päivänäkin tuota opetetaan kätilöille.
Isäni ja hänen kaikki sisaruksensa ovat syntyneet keisarinleikkauksella 40- ja 50-luvuilla. Eli tuskinpa vauvan päätä murskataan, jos leikkausmahdollisuus on olemassa.
miten tämä sitten käytännössä toteutettiin? Sen päänhän on pitää olla vielä äidin sisällä jos se aiheuttaa ongelmia synnytykessä? Miten sen sinne voi murskata?
Ja todellakin, vastaus pelottaa joten kertokaa se mahdollisimman nätisti..
miten tämä sitten käytännössä toteutettiin? Sen päänhän on pitää olla vielä äidin sisällä jos se aiheuttaa ongelmia synnytykessä? Miten sen sinne voi murskata?
Ja todellakin, vastaus pelottaa joten kertokaa se mahdollisimman nätisti..
Jenkeissä tosiaan tätä opetetaan vielä tänä päivänäkin, ihan hirveetä!
ja viime hetki tarkoittaa sitä että vauva ei ole äidistä vielä kokonaan ulkona. Naps vaan, pää murskaks. Niillä on sitä varten aseet ja kaikki.
No ainakin 50-luvun lopulla. Ja Suomessa.
Olen ymmärtänyt, että suomessa tehdyt vauvan "pään murskaukset" on tehty nimenomaan siksi, että pelastetaan äidin henki. On ollut käsitys, että jokainen äiti pystyy synnyttämään alakautta ellei ole kyseessä riisitautinen/polion sairastanut/kampurajalkainen lonkkavikainen äiti. Joten synnytyksen ollessa käynnissä on kätilö tullut kotiin hoitamaan synnytyksen. Sieltä ei sitten ollakaan ihan helposti sairaalaan lähdetty, mistään mökistä keskeltä ei mitään, vaan synnytys on helposti venynyt parinkin vuorokauden mittaiseksi. Jos vauvan pää on selvästi jumiutunut lantioon ja äidin vointi on heikko, ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin tavalla tai toisella saada vauva ulos. Silloin vauvan pää on toiselta puolelta puristettu kasaan, ei mitään veristä pään murskaamista kuitenkaan.
Nämä riisitautiset yms äidit, joilla on ollut odotettavissa vaikeuksia, on toki ohjattu 40-50 -luvuilla sairaaloihin ja jo sitäkin ennen. Mutta aina ei olla pystytty synnytyksen kulkua noin ennakoimaan.
Ei se tarkoita, että SUOMESSA sitä käytettäisiin. Kätilö kuitenkin voi lähteä ulkomaille, paikkaan missä leikkaukseen ei pääse. Esimerkiksi Afrikassa tuota käytetään edelleen, jos ei lapsi mahdu siitä viilletystä reiästä.
Heimoissahan tehdään naisten ympärileikkausta edelleen ja pahimmassa tapauksessa värkki kurotaan niin kiinni, että penis mahtuu hädin tuskin. Sitten synnytyksessä viilletään auki, jälkeen nainen on pari päivää jalat sidottuna sängyssä, jotta paranisi (ei tikkejä).
Onhan noita pahempiakin juttuja; kongossa naisilta leikattiin nännit ja vastasyntyneet kuolivat nälkään. Ennen kunnollista keisarileikkausta nainen leikeltiin hereillä, ilman toivoa paranemisesta. Harvemmin lapsetkaan selvisi. Ja 10 % naisista kuoli synnytykseen, monikaan tuskin nykypäivänä rupeaisi kokeilemaan tuolla riskiluvulla.
venäjältä tuli se dokkari jossa abortoitiin aika reippaasti vanhoja sikiöitä
mutta tästä jenkkilätinästä nyt ei oikein ota selvää...
miksi aborttia ei voisi hoitaa aiemmin, alussa tai antaa lasta adoptioon? Kuka haluaisi tuollaiseen tilanteeseen jossa lapsi kuolee syntyessään?
Olen 50v.
Tavallinen:
duunari
koti
avioliitto
lapset
auto
sosiaalisuhteet
harrastukset
lemmikit
ym. ym. ym.
Olen 50v.
Tavallinen:
duunari
koti
avioliitto
lapset
auto
sosiaalisuhteet
harrastukset
lemmikit
ym. ym. ym.
Olen 50v.
Tavallinen:
duunari
koti
avioliitto
lapset
auto
sosiaalisuhteet
harrastukset
lemmikit
ym. ym. ym.
ja miksi niiltä kongolaisilta nännit leikattiin?
etten ole halunnyt hypätä tähän loistavaan/huippuun/erityiseen/kalliiseen/ym. ym. elintasoon. Oletan, että olen saanut syntyessäni "tärskyn" koska tyydyn vähään :)
etten ole halunnyt hypätä tähän loistavaan/huippuun/erityiseen/kalliiseen/ym. ym. elintasoon. Oletan, että olen saanut syntyessäni "tärskyn" koska tyydyn vähään :)
ja miksi niiltä kongolaisilta nännit leikattiin?
Ouch, en muistanut tietenkään selittää taustaa. Ihan nuo Kongon tapahtumat Belgian aikaan. Silloin kun leikattiin käsiä kongon "sisällissodassa" (mikä sen virallinen nimi on?), vietiin myös nännejä.
Elät kuitenkin kalliimmin ja tuhlaavammin kuin 80% maailman väestöstä. Teillä on koti, lemmikkejä (ei kotieläimiä), rahaa ruokkia lapsia sekä auto, joka nyt on täyttä luxusta. Oletettavasti teillä on myös juokseva vesi, sähköt ja lämmitys -elätte siis maailman mittapuulla kalliisti.
Miten tuo vauvan pään murskaaminen tapahtui tuolloin 50 vuotta sitten?
Luin tuosta nykytekniikasta netistä... Eli ne jotka ei viitsinyt googlettaa:
Lasta napataan jalasta kiinni pihdeillä ja näin lapsen vartalo viedään synnytyskanavaan. Vartalo vedetään ulos lukuunottamatta päätä. Lapsen niskaan työnnetään teräväkärkiset sakset jotka avataan. Näin luodusta aukosta työnnetään sisään "imuri" jolla imetään lapsen aivot pois. Kun aivot puuttuu niin lapsen kallo "lässähtää" kasaan.
Kammottava toimenpide...
partial birth abortion- on se arkea vieläkin jossain päin, nyt toki aborttitarkoituksessa