2 viikkoa karppausta takana
Olin tarkkana ruokavaliostani. Aika runsaasti hyviä rasvoja ja öljyjä, proteiinia hyvän lihan muodossa, kanamunia, hiilareita noin 20g/päivä, maitotuotteita maltillisesti. Vihreitä kasviksia. Tulos pyöreä nolla. Ei grammaakaan pudonnut.
Tänään aloitin dieetin, joka on aina auttanut. Syön kevyesti, liikun, paljon vihanneksia, hedelmiä, ei valkoista sokeria ja valkoisia jauhoja, ei höttöhiilareita, vaan täysjyvää.
Tulipahan tuota paljon kohuttua ja kehuttua karppausta kokeiltua...
Kommentit (36)
nykyään tätä hyvin epäterveellistä karppausta mainostetaan kaikkialla! Ihan "viisaatkin" ihmiset ovat siihen aivan hurahtaneet.
Mulla on yks tajuton lihava karppaajatuttu, joka on karpannut jo vuoden. Koko ajan se fb:ssä kehuu, miten hän laihduttaa "söin pekonia ja minia ja kukkakaalia kermakastikkeessa ym"
Ja tämä nainen LIHOO aina vaan! Varmaan on tullut yli 10 kiloa vuodessa lisää painoa, eikä se taida itse sitä edes tajuta!
Karppaajien arvostelu on täysin kiellettyä, senhän tietävät kaikki :)
Se rtuokavalio on täysin epäterveellistä, ihmisen tulee syödä monipuolisesti ja kuiturikkaasti. Mutta kohtuudella!
poikkesi karppauksesta?
Eipä mitenkään.
Karppauksella suuria määriä painoa pudottaneet ovat lähtöpainoltaan isoja joten ei voi verrata toisten tuloksia omaansa.
Lisäksi karppauksella paino ei välttämättä putoa säännöllisesti, saattaa yks kaks humpsahtaa useamman kilon ja sitten junnata paikallaan useita viikkoja.
En noin lyhyellä kokemuksella virkkaisi mitään karppauksen tehosta.
En ihmettele, jos karppaus ei aloittajalle sopinut. Minäkin huutelin hoosiannaa tämän ruokavalioni nimissä vielä kolmisen vuotta sitten kun tämän aloitin, mutta kappas vaan: karppausta kokeillut mieheni olikin elävä todiste siitä, miten olo voi mennä surkeaksi vääränlaisella ruokavaliolla...
Siinä missä minulta loppui mm. ihokutinat, nivelkivut ja hiivaongelma, mieheni muuttui ärtyisäksi, väsyneeksi ja päivittäin ripuloivaksi. Olimme päinvastaiset tulokset samalla ruokavaliolla! Mies vaihtoi takaisin runsashiilariseen ruokavalioonsa ja kas vain; olonsa parani alle viikossa entiselleen! Minä jatkoin karppaamalla ja olo on nytkin loistava :).
En ihmettele, jos karppaus ei aloittajalle sopinut. Minäkin huutelin hoosiannaa tämän ruokavalioni nimissä vielä kolmisen vuotta sitten kun tämän aloitin, mutta kappas vaan: karppausta kokeillut mieheni olikin elävä todiste siitä, miten olo voi mennä surkeaksi vääränlaisella ruokavaliolla... Siinä missä minulta loppui mm. ihokutinat, nivelkivut ja hiivaongelma, mieheni muuttui ärtyisäksi, väsyneeksi ja päivittäin ripuloivaksi. Olimme päinvastaiset tulokset samalla ruokavaliolla! Mies vaihtoi takaisin runsashiilariseen ruokavalioonsa ja kas vain; olonsa parani alle viikossa entiselleen! Minä jatkoin karppaamalla ja olo on nytkin loistava :).
Synnytyksen jälkeen laihduin 13 kiloa sillä "vanhalla viisaudella", syö vähemmän kuin kulutat, n 1200Kcal, sekaravintoa.
Tässä taannoin yritin karppausta, olo oli sellainen, että "keho kuivuu ja mm rinnat hävis" sitä en halua, en halua olla mikään kuiva rinnaton kurppa. Eli, mulle sopii paremmin monipuolinen mutta kevyt ruokavalio, jossa on kaikkea,kohtuudella.
Minäkin karppasin reilun puolivuotta. Laihduin kilon. Turvotus lähti ja vatsa meni littanaksi, mutta kilot pysyivät.
Vedin tiukkaa hiilarittomuuslinjaa ja mieliala laski nolliin. Vaikka iho oli upeassa kunnossa niin mun oli vain pakko lopettaa se tiukka hiilarittomuus.
Nykyään syön täysjyvätuotteita ja kunnon rasvaa. Sanottaisko tätä sitten hyväkarppaamiseksi? NYT mulla on alkanut paino laskea. Myös mieliala nousi. Välttelen tällähetkellä niitä kaikkein valkoisimpia höttöhiilareita ja laittituotteisiin en koske. Ruokahalu on pysynyt kurissa ja olo hyvänä.
Jokaisella on se oma juttu joka toimii. Ei silti viitsitä mollata niitä juttuja jotka muilla toimii.
Karpeissa on sellaisiakin,jotka aluksi ovat laihdutaneet ja sitten siirtyneet ylläpidolle. Itse en laihduta mutta syön kyllä terveellistä karppiruokaa.
Ymmärräm kyllä, että olemme erilaisia m37 ja sinä varmasti voit oikein hyvin oman painosi kanssa.
Meillä ihmisillä on omanlaisemme rakenne ja oma ihannepaino, johon elimistö nuorena hakeutuu. Itse olen suht kevytrakenteinen ja jäntevä ja nuorena tosiaan paino asettui tuonne 65-70kg välille ja olo tuntui silloin tosi hyvältä. Nyt pyrin siis takaisin kohti tuota "nuorta minää", joka tunsi olonsa enrgiseksi, kevyeksi ja tasapainoiseksi. Abina, jolloin paino siis 70kg, olin ehkä hiukan "löysässä" kunnossa. Armeija-aikojen 67kg ehkä siis täydellisin paino minulle, sillä silloin kunto oli ällistyttävän hyvä.
Mut katotaan nyt, pääseekö sinne enää koskaan luonnollisin keinoin, kun vanhan ukon aineenvaihdunta hidastuu koko ajana.
Nyt siis hiilarit vähissä yli 1,5kk ja paino on ollut viimeiset 3 päivää 70kg iltaisin. Pientä päivittäistä 0,5kg heittelyä toki, mutta ei tosiaan sitä samaa turvotusta ja 2kg:n painovaihtelua kuin hiilari-aikana. Pasta, peruna, riisi ja vehnäset täysin poissa ruokavaliosta. Mut pieniä hiilariannoksia on otettu vastaan muiden ruokien sivutuotteena koko ajan.
Sen verran olen muuttanut ruokavaliota nyt, että syön aiempaa enemmän manteleita ja cashew-pähkinöitä ja vähemmän lihaleikkeleitä. Pitää nyt katsoa, kuinka elimistö kokee asian pitemmän päälle.
Tämän hetken ajatus siis, että paino alkuperäisestä 80kg:sta 67 kg:hen. Lähellä ollaan, mutta tosiaan tässä vaiheessa paino laskee aika vähän, jos lainkaan. Viimeiset kolme kiloa voivat siis viedä vaikka 6kk, tai sitten ei yksinkertaisesti enää onnistu tällä iällä. Itseäni nälkiinnyttämään en aio alkaa, sillä voin jo nyt oikein hyvin eikä 67kg ole itse tarkoitus.
Uusia housuja en ole ostanut, vaan jalassa edelleen samoja 32 tuuman farkkuja kuin aiemmin, mutta vyöhön on pitänyt tehdä uusia reikiä parikin kertaa. Ilman vyötä vanhat 32 tuuman farkut solahtaa nykyään herkästi nilkkoihin.
m40
Eikös karppaajat aina kehu, miten kahdessa viikossa putoaa noin 10 kiloa?
Kyllä kehuvat, miten syövät surutta kaikkea ihanaa kaloreita ja rasvaa laskematta ja paino sen kun vaan putoaa silmissä.
Nyt sitten ei olekaan mitään hätää, vaikkei kahdessa viikossa ole pudonnut yhtään. Se onkin vain keskustelun aloittajan täysin väärää typerää luulottelua, että kahdessa viikossa jotain pitäisi tapahtua. Millon sitten? Kahdessa kuukaudessa 200g?
Vastaus on: karppaus ei toimi.
Niin, karppaus ei toimi _sinulla_. Älä yleistä. Sitäpaitsi riippuu ylipainon määrästä paljonko sitä painoa tippuu aluksi. Jos aiot muutenkin tiputtaa vain kilon, olet todennäköisesti normaalipainoinen, jolloin sen kilon tiputtaminen on vaikeampaa kuin jonkun himoläskin 10 kiloa.
Kaikille ei sovi karppaus, kaikille ei sovi kalorien laskeminen. Minulle sopii karppaus ja vatsan syöminen täyteen. -6kg kuukaudessa, olen normaalipainon rajoissa.
Itse olen ollut vähähiilihydraattisella ruokavaliolla vuoden alusta. Ensimmäisen 3-4kk aikana BMI putosi 24:stä kahteenkymmeneen, vaikkei painonpudotus ollut missään vaiheessa tarkoituksena. Vyötärönympärys kapeni samana aikana 12 senttiä, sen perusteella kuinka paljon tein uusia reikiä vyöhöni. Olo on paljon pirteämpi, verensokeri pompi ylös-alas jatkuvasti eikä vessassakaan tarvitse koko ajan rampata.
Mitään tiukkaa linjaa ei kannata turhaan ryhtyä vetämään, se sopii paremmin ketogeeniseen ja VLCD:iin, VHH:ssa voi ihan huoletta syödä 50-100g hiilihydraatteja päivässä, kulutuksesta riippuen tietenkin.
Tuollaisen parin viikon kokeilut eivät oikein ole mistään kotoisin, sillä elimistöllä menee helposti viikkoja tottuakseen uuteen ruokavalioon ja siihen asti sitä syö, kuten runsashiilarisella ruokavaliollakin, hiilarihimon tyydyttämiseksi, eikä energiatarpeen. Kunhan elimistö on tottunut ja ruokavalio saatu säädettyä kohdalleen, ei välttämättä syö kuin kaksi kertaa päivässä ja kummallakin kerralla mahan täyteen. Nälkäisenä ei pöydästä kannata nousta.
Väsymystä ja huonoa oloa saattaa alkuun olla JA silloin kun ei juo tarpeeksi.
Onnittelut m40:lle tavoitteisiin pääsemisestä.
Laihduin siis kahden ekan viikon aikana neljä kiloa ja sen jälkeen neljään viikkoon en yhtään. En sitten jaksanut ja sain kilot heti takaisinkin, kun luovuin karppauksesta. Tiedän kyllä, mikä oli vialla eli annoskoot olivat liian suuret.
Lisäksi vaivana oli aluksi tajuttoman huono olo. Sitä oloa en kaipaa yhtään takaisin ja nostaa kynnystä taas aloittaa karppaus.
iltaisin elopaino on 65kg - ollut viimeiset 2 viikkoa.
Hiilareiden määrä on edelleen nousussa ja vastaavasti pähkinöiden ja vastaavien proteiini&rasvapommien syönti jäämässä vähemmälle. Tarkoitus on nyt tarkkailla ennen kaikkea kalorimäärää, ei enää niin orjallisesti hiilihydraattien määrää.
Liikuntaa olen nyt jo hieman vähentänyt, ettei laihdu liiaksi. Sääkin toki on huonohko.
Vaikuttaa suht haasteelliselta saada painon laskeminen loppumaan. Viimeiset kaksi kiloa katosivat varkain siinä vaiheessa, kun olin jo lisännyt kalorimäärää ja pienentänyt ylimääräistä kalorin kulutusta.
Sitähän sanotaan, että harva karppaa orjallisesti loputtomiin. Jos ja ku kun hiilareiden määrää aletaan jossain vaiheessa lisätä, pitäisi alkaa tarkkailemaan taas sitä rasvansaantia.
Hiilareiden määrän lisääntyessä pekonin, pähkinöiden yms. sisältämä hyvä/paha rasva alkaa taas varastoitua vauhdilla kehoon. Itse olenkin nyt jättänyt pahimmat rasvaruoat vähiin.
hiilarit edelleen normaalia vähäisemmät, mutta selvästi enemmän kuin kuukausi sitten.
olo jees, paino tänään 67,5kg.
kultainen keskitie toimii, eli ankaran alkurypistyksen jälkeen olen palannut yhä enemmän normaalimpaan kalorimäärään. ei kuitenkaan yletöntä rasvaa, eikä yletöntä hiilaria.
makeiset, suklaa, pasta, peruna, riisi, limsa ja alkoholi ovat kyllä edelleeen täyspannassa.
eli kolmisen kuukautta on mennyt "uutta nuoruutta" hakiessa. painoa kadonnut siis eilut 13kg kolmessa kuukaudessa. ympärysmitat tänään: hartiat 121cm, rintakehä 103cm, vyötärö 80cm.
Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan.
Alunperäisesti tuo lähti Adkinssin dieettinä, sitten sille keksittiin lisää hienoja nimiä
ja viimein siitä tuli uskonto..
Nykyään sana DIEETTI on unohtunut.
Säästöliekki oli ongelmasi nimi,
eli kuten täällä joku sekopää elämäntapa
karpaaja sanoikin niin teit sen vaan ihan
aidosti väärin. Oma kokeiluni kesti
saman aikaa, 2 viikkoa
3,5 kiloa. ja 5 kg lisää nesteinä
yhteensä 8,5 kg.
En tiedä mistä on tullut iluusio siitä,
että vain liikkumalla kulutat.
Kun tässä syö yhden marssin saan juosta
Hesaan ja takas, et se on palanut.
Eli noin 300 kilometriä.
Yhä edelleen vanha mutta toimiva sanonta:
"keskitysleirillä ei ollut ylipainoisia"
Ota se vaikka kirjaimellisesti.
Jos otat ilmastointiteippiä ja teippaat
sormesi nipuksi ettet niitä voi käyttää ja
sen jälkeen vedät teipin suusi eteen kuten karrikoidusti joskus joku jollain palstalla kirjoitti, ja teet siihen teippiin pillin mentävän reiän ja imet sen kautta RUOKAA...
Niin kyllä laihdut.
Kuluta enemmän kuin syöt niin laihtuu.
Ystäväni tiputti 75 kiloa syömällä normaalisti! Pitämällä lauantaisin karkkiapäivän,
ja käymällä punttisalilla 52 viikkoa
viitenä päivänä viikossa.
Ei voinut edes kävellä eikä polkea,
niin oli läski.
Päivän energiantarve on täysin yksilöllinen.
Minulle laskuri sanelee 1920 kcal,
mutta jos tota vedän niin en kyllä laihdu..
Voi olla etten lihokkaan.
1200 Kcal niin varmasti laihdun.
Tästä on turha enempää keskustella.
Oman elämänsä saa DIETÖIDÄ
ketuiksi, mutta ei lapsen.
Järki kyllä kertoo miten toimia
jos äly ei riitä. Ja Darwin karsii
ne hulluuimmat yksilöt sitten pois.
Olen mies, 40 v. ja 180cm.
Elokuun 1. painoin 80kg (pahimmillaan heinäkuussa 82kg).Nyt, 14.9, elopaino on ollut jo viikon ajan 70,5kg. Aika lailla sama paino, joka minulla oli abiturienttina. Hiukan enemmän kuin armeija- ja opiskeluaikoina (jolloin 65-67kg).
Jösses.
Olen myäs mies, 37v ja 180cm.
Painan 85kg. Joskus olen painanut 96kg....
Kun aloin vähentää hilareita painoin 85kg. Edelleen painan 85kg, mutta housujen tuuma koko on 30" kun se oli 36" aiemmin.
Siltikään ei minulla kyllä hauikset pullistele.
En oikeastaan edes yritä painoa laskea vaan syödä saaden vitamiinnit ja hivenaineet ruuasta. Perunassa, riisissä ja vehnässä noita on niukahkosti.
Erillinen kysymys. Miksi pitäisi syödä kuitua kovasti jos suoli toimii pari kertaa päivässä.
10 päivää on nyt tätä ei-karppi-dieettiä takana ja reilu kilo on pudonnut. Olen erittäin tyytyväinen ja olo on hyvä. Näin jatkan.
Jos on työ jossa olet liikkeessä koko ajan. Esim. sairaala / päiväkoti /rakennus jne. Ei toimistotyö.
Sen lisäksi harrastat liikuntaa useamman kerran viikossa ja sinulla on hyvä lihaskunto. Eli on lihaksia jotka myös kuluttavat. Kyllä laituu noilla kaloreilla vaikka ottas ne sokerista, tosin silloin ei olis kiva olo :)