Saako koululaisenne joka vuosi uuden repun?
Tyttäreni on käyttänyt samaa reppua 1. ja 2. luokan. Haluaisn hankkia hänelle uuden repun, vaikka edellinen on kyllä ehjä vielä, tosin vähän nuhjanen. Tuskin vaalea reppu pesusta kamalasti hyötyy, kun lika on pinttynyttä. Tyttö varmasti myös haluaisi uuden repun, mutta nuuka isi varmaan yrittää pistää hanttiin. Ei niin, että sillä mitään väliä on. Ostan repun jos huvittaa. Ostatteko te uuden repun, jos edellinen on ehjä?Tyttäreni on käyttänyt samaa reppua 1. ja 2. luokan. Haluaisn hankkia hänelle uuden repun, vaikka edellinen on kyllä ehjä vielä, tosin vähän nuhjanen. Tuskin vaalea reppu pesusta kamalasti hyötyy, kun lika on pinttynyttä. Tyttö varmasti myös haluaisi uuden repun, mutta nuuka isi varmaan yrittää pistää hanttiin. Ei niin, että sillä mitään väliä on. Ostan repun jos huvittaa. Ostatteko te uuden repun, jos edellinen on ehjä?
Kommentit (92)
viime vuonna oltu merkattu kuin esim. uskonto/et, liiknta, käsityö jne. aineet. Muuten ope päätti tilanteen mukaan. Mutta kun läksyt tuli, ne tehtiin heti samana päivänä ja kotiin kulki siis vain ne kirjat/vihkot, joista oli läksyä. Muut säilytettiin koulussa.
Meillä on toisinaan, myös koulun alkaessa mietittävä, mitä on pakko ostaa, vaikka velaksi.
Ammattikoululaisen asuntolan sähkö+vakuus on maksettu vaikka luotolla, samoin ylioppilaskirjoitusmaksu. Sitten ostetaan muuta "pakollista" sen mukaan, paljonko riittää rahaa.
Jos entinen reppu on käyttökelpoinen, ei meillä laiteta listaan uutta reppua.
Eikö nykyisin lasten tarvitse enää lainkaan oppia ajattelemaan tulevaisuutta, ei edes huomista päivää, jos alakoulun lukujärjestykset ovat historiaa?
Vanhempana olen myös sen verran lapseni koulunkäynnistä kiinnostunut, että haluaisin tietää mitä opiskellaan.
Kyllä muakin kiinnostaa hemmetin paljon enemmän mitä lapseni koulupäivän aikana opiskelee kuin se että saahan varmasti uuden repun joka vuosi.
Lisäksi mua järkyttää 85:n kertoma "ope päättää tilanteen mukaan mitä opiskellaan". Miten se voi olla mahdollista? Entä jos ekaluokan ope päättää koko lukuvuoden että nyt opiskellaan aapista mutta numeroita ei vilkaistakaan. Kai niillä nyt joku suunnitelma on mitä pitää seurata, eikä vaan "mennä tilanteen mukaan". Entä jos tilanne on aina huono jollekin oppiaineelle?
ja uudet housut ja pusero ja kyniä yms.
Meillä ostetaan uusi reppu joka syksy ja lapsia myös kolme:)
Hui, reput tekee jopa yhteensä n. 40-50 euroa. Onneksi on siihen varaa.
Meillä ostetaan joka vuosi uusi reppu... Lähinnä siksi että itselläni on kivat muistot kun sai lähteä äidin kanssa valitsemaan uutta reppua. Näin siis omille lapsillenikin jää kivat muistot. Lisäksi hankimme uuden vaatekerraston, kynät ja kumit yms. Meillä kolme lasta.
Siis 4:n lapset saa vanhan repun, millä haetaan limua kaupasta. heh! Mulla 4 lasta, kaikki jos saisivat uudet reput, se olisi 4 kertaa 9 eli 36 + lukioreput päälle. EI TIETENKÄÄN! Sitten kun on rikki, olkaa ihmiset ekologisia!
Lisäksi mua järkyttää 85:n kertoma "ope päättää tilanteen mukaan mitä opiskellaan". Miten se voi olla mahdollista? Entä jos ekaluokan ope päättää koko lukuvuoden että nyt opiskellaan aapista mutta numeroita ei vilkaistakaan. Kai niillä nyt joku suunnitelma on mitä pitää seurata, eikä vaan "mennä tilanteen mukaan".
Olen työskennellyt monessa kaupungissa ja lukujärjestyksettömyys on ehdottomasti yleisempää kuin tarkka lukujärjestyksen noudatus 1-2 luokalla. Oppimista ei haluta katkaista keinotekoisiin tunteihin, vaan opiskelu tapahtuu sopivina tuokioina ja jaksoina. Tietenkin opetussuunnitelmaa noudatetaan.
Kaikkia kirjoja ei ole tarkoitus kantaa mukana, vaan kirjat säilytetään koulussa ja kotiin viedään vain ne mistä on läksyä.
Meillä kaksi koululaista ja kyllä, joka syksy ostetaan uudet reput ja uudet penaalit, mikäli haluavat. Loman lopussa tarkistetaan että työpöytä ja tuoli ovat kunnossa ja täydennetään vaatekaappi. Mikäli vanhat reput ovat ok, niin ne on lahjoitettu konttiin. Kerran nuorempi tykästyi reppuunsa ja penaaliinsa niin että halusi käyttää niitä pari vuotta perään.
Haluamme näin osoittaa että koulunkäynti on lasten "työntekoa" eli suhtaudumme siihen samalla arvostuksella ja kunnioituksella kuin omaan työntekoomme. Itsekin ostan uusia laukkuja ja vaatteita niin miksi en sitten lapselle?
Niin, en ole yh ja en elä yli varojen.
Lisäksi mua järkyttää 85:n kertoma "ope päättää tilanteen mukaan mitä opiskellaan". Miten se voi olla mahdollista? Entä jos ekaluokan ope päättää koko lukuvuoden että nyt opiskellaan aapista mutta numeroita ei vilkaistakaan. Kai niillä nyt joku suunnitelma on mitä pitää seurata, eikä vaan "mennä tilanteen mukaan".
Olen työskennellyt monessa kaupungissa ja lukujärjestyksettömyys on ehdottomasti yleisempää kuin tarkka lukujärjestyksen noudatus 1-2 luokalla. Oppimista ei haluta katkaista keinotekoisiin tunteihin, vaan opiskelu tapahtuu sopivina tuokioina ja jaksoina. Tietenkin opetussuunnitelmaa noudatetaan.
Kaikkia kirjoja ei ole tarkoitus kantaa mukana, vaan kirjat säilytetään koulussa ja kotiin viedään vain ne mistä on läksyä.
turhan vapaat kädet opettaa mitä itsellä huvittaa? Aineet mitä opettaja inhoaa, opiskellaan lyhyemmissä ja harvemmissa tuokioissa kuin niitä aineita mitä opettaja tykkää. Tai luokan häirikkö onnistuu aina matikan opetuksen tuokiossa järjestämään mekkalaa, josta opettaja päättelee että vaihdetaanpa toiseen aineeseen kun tää ei kiinnosta.
Eli periaatteessa voi olla hyvä idea mutta miten käytännön tasolla?
kun otin selvää paikkakunnan koulutarjonnasta, ilmoitin lapset hyvään kouluun, olen järjestänyt heille lyhyet päivät lyhentämällä omaa työpäivääni, paneudun koulun ja kodin yhteistyöhön, toimin vanhempainyhdistyksessä, huolehdin aina että lasten kotityöt on tehty,olen kiinnostunut koulupäivän kulusta ja kavereista, kuskaan kavereille, kestitsen koulukavereita meillä...
Kun kaiken aikaa uusi reppu olisi riittänyt!
mutta joka toinen vuosi on ihan ok vaihtoväli, lapsen makukin ehtii tuossa muuttua, varsinkin ekan ja kolmannen luokan välissä, kuten sulla on tilanteena.
turhan vapaat kädet opettaa mitä itsellä huvittaa? Aineet mitä opettaja inhoaa, opiskellaan lyhyemmissä ja harvemmissa tuokioissa kuin niitä aineita mitä opettaja tykkää. Tai luokan häirikkö onnistuu aina matikan opetuksen tuokiossa järjestämään mekkalaa, josta opettaja päättelee että vaihdetaanpa toiseen aineeseen kun tää ei kiinnosta.
Eli periaatteessa voi olla hyvä idea mutta miten käytännön tasolla?
Ja hyvin on toiminut neljällä opettajalla. Koulussa on kuitenkin opetussuunnitelma ja sitä noudatetaan ja siinä olevat asiat pitäisi osata.
Reppuasiaan. Ei, meillä lapset ei saa uutta reppua joka vuosi. Tänä vuonna ei tarvi ostaa ensimmäistäkkän reppua. Mutta eiköhän me koulutunnelmaan päästä, kun käydään ostamassa jotain muuta, mitä kouluun tarvitsemme. Yhdelle penaali, toiselle vaatetta (ja kolmas ei ole vielä koulussa).
Yläkoulussa on normaalit lukujärjestykset
83