Miksi naiset eivät 2010-luvullakaan vielä ymmärrä, että kohdunkaulan syöpä johtuu sukupuolitaudista!
Käsittämätöntä epätietoisuutta. Kyseistä syöpää vastaan on helppo suojautua: katsot vähän koska ja kenelle haarasi levität ja käytät kumia. Simple as that!
Kommentit (55)
tai myöhemmin äidiltä (tai keltä vaan) suuhun.
Mitä jos vaan käytte säännöllisesti papassa ja hoidatatte jos jotain löytyy?
Eikä tämä tartunta muuten heti ilmene naisella, vaan voi kulua vuosia ilman mitään oireita.
Kyllähän nuo "neitsyetkin" ovat varmaan etukäteen harjoitelleet muita seksuaalisia muotoja. Suutelua kenties useamman ihmisen kanssa, sormettelua, käsipeliä yms. Jos nyt yhden reiän muka neitsyys on pidetty hääyöhön, niin aika usein kaikkea muuta on kuitenkin vähän kokeiltu.
jo kauan ennen 2010-lukua. Toisekseen mä olen todella tyytyväinen siitä että mulla on kokemuksia muistakin miehistä kuin vain tosta mun nykyisestä miehestä jonka kanssa olen nyt ollut yhdessä 12 vuotta. Mä en itse olisi edes kokematonta miestä huolinut joten hyvä että mun puolisollakin on ollut seksikumppaneita ennen minua.
Karmeita tapauksia ne jotka eroavat ja rupeavat sitten elämään sitä nuoruutta joka jäi väliin silloin kun sitä olisi oikeesti pitänyt elää.
Näiltä sukupuolitaudista vouhkaajilta voisi kysyä että nyt kun tuota virusta vastaan on rokote (joka pitäisi antaa nuorena) rokotatteko tyttärenne vai saarnaatteko vain pidättäytymistä?
En ole vielä tuohon rokotteeseen sen enempää tutustunut eli en tiedä tehosta, sivuvaikutuksista yms. asioista jotka rokottamispäätökseen vaikuttavat. Eli ihan yleisellä tasolla. Te SUKUPOLITAUTI-huutelijat rokottaisitteko lapsenne sukupuolitautia vastaan? Kokisitko rokottamisen kevytkenkäisyyden hyväksymiseksi vai onko lapsen terveys kuitenkin tärkein?
niin on kyllä aivan varmasti turvassa kohdunkaulan syöpää aiheuttavalta HP-virukselta. Sen viruksen nimittäin tulee ensin kulkeutua jollain tavalla sinne kohdunkaulalle ennen kuin se alkaa muodostaa kasvainkudosta. Minun äitini (tai kukaan muukaan kuin oma mieheni) ei ole koskaan pussannut minua sukupuolielimiin.
Minulla on toki ollut pienenä pari syylää varpaassa, jotka muuten myös ovat HP-viruksen aiheuttamia, mutta ne eivät aiheuta kohdunkaulan syöpää. Tätä syöpää aiheuttavat virustyypit leviävät vain siten, että joku räpeltää alakerrassa. Näin ollen niiltä on helppo suojautuakin.
Näiltä sukupuolitaudista vouhkaajilta voisi kysyä että nyt kun tuota virusta vastaan on rokote (joka pitäisi antaa nuorena) rokotatteko tyttärenne vai saarnaatteko vain pidättäytymistä?
En ole vielä tuohon rokotteeseen sen enempää tutustunut eli en tiedä tehosta, sivuvaikutuksista yms. asioista jotka rokottamispäätökseen vaikuttavat. Eli ihan yleisellä tasolla. Te SUKUPOLITAUTI-huutelijat rokottaisitteko lapsenne sukupuolitautia vastaan? Kokisitko rokottamisen kevytkenkäisyyden hyväksymiseksi vai onko lapsen terveys kuitenkin tärkein?
En minä ole kieltämässä seksin harrastamista, mutta toitotan kyllä lapselleni sitten murrosiän lähestyessä vastuullisuutta. Kyllä minäkin muistan 90-luvun alun seksivalistuksesta nimenomaan sen kohdan, jossa sanottiin että nuorena aloitetut yhdynnät lisäävät tytöillä syöpäriskiä. Silloin ei vielä tarkalleen tiedetty, mistä syöpäriski johtuu mutta kyllä siitä puhuttiin ja minä ainakin otin puheet vakavasti. Nyt yli kolmekymppisenä olen siitä todella tyytyväinen!
Näiltä sukupuolitaudista vouhkaajilta voisi kysyä että nyt kun tuota virusta vastaan on rokote (joka pitäisi antaa nuorena) rokotatteko tyttärenne vai saarnaatteko vain pidättäytymistä? En ole vielä tuohon rokotteeseen sen enempää tutustunut eli en tiedä tehosta, sivuvaikutuksista yms. asioista jotka rokottamispäätökseen vaikuttavat. Eli ihan yleisellä tasolla. Te SUKUPOLITAUTI-huutelijat rokottaisitteko lapsenne sukupuolitautia vastaan? Kokisitko rokottamisen kevytkenkäisyyden hyväksymiseksi vai onko lapsen terveys kuitenkin tärkein?
En minä ole kieltämässä seksin harrastamista, mutta toitotan kyllä lapselleni sitten murrosiän lähestyessä vastuullisuutta. Kyllä minäkin muistan 90-luvun alun seksivalistuksesta nimenomaan sen kohdan, jossa sanottiin että nuorena aloitetut yhdynnät lisäävät tytöillä syöpäriskiä. Silloin ei vielä tarkalleen tiedetty, mistä syöpäriski johtuu mutta kyllä siitä puhuttiin ja minä ainakin otin puheet vakavasti. Nyt yli kolmekymppisenä olen siitä todella tyytyväinen!
ja kovasti olisin halunnut pitää kiinni siitä, etten olisi aloittanut seksisuhteita liian nuorena. Mutta toisin kävi. Aikuinen mies tuli ja raiskasi kun olin 13-vuotias. Sain HPV viruksen. Vielä en ole kohdunkaulansyöpään sairastunut mutta sitä odotellessa...Ja nyt yli kolmelymppisenä vieläkin kadun sitä iltaa kun yksin lähdin ulos kävelemään.
Kohdunkaulan syövän vaaraa suurentavat nuorena aloitetut yhdynnät sekä useat omat tai partnerin sukupuolikumppanit, tupakointi, diabetes, verenpainetauti, synnyttämättömyys ja ylipainoisuus.
Virustartunnat ovat keskeinen tekijä kohdunkaulan syövän synnyssä. Papilloomavirus (HPV) on yleinen kohdunkaulassa infektioita aiheuttava virus ja se liittyy syövän esiasteisiin. Ihmisen papilloomavirusta löytyy yli 90 %:ssa kohdunkaulan syövän kasvainnäytteistä.
Yksin HPV ei kuitenkaan pysty aiheuttamaan syöpää. Muilla lisätekijöillä, kuten esimerkiksi tupakoinnilla ja herpesryhmän viruksilla, on merkitystä kohdunkaulan syövän synnyssä.
Et voi tietää 100% varmuudella, että kuinka monta muijaa ukollas on ollu ennen sua. Ainahan voi sanoa ettei ole ollut yhtää tai on ollut yksi.
Tällaisen tapauksen tiedän minäkin, vaimo oli kyllä uskollinen, mutta niin vaan tuli kohdunkaulan syöpä.
Hoitona iso gunekologinen leikkaus, jossa poistettiin kohtu, munasarjat sekä kaikki imusolmukkeet kohdun ympäriltä. Lisäksi sytostaatit päälle.
Ei kyllä olisi tullut mieleen huudella sukupuolitaudista sillä hetkellä hänelle mitään.
Kuolikin siihen eikä ikää ollut paljoa päälle 50v. Ei tulisi mieleenkään huudella isälleni (jonka äiti hän siis on), että kuoli koska harrasti suojaamatonta seksiä ja vieläpä aviomiehensä kanssa.
Kohdunkaulan syövän vaaraa suurentavat nuorena aloitetut yhdynnät sekä useat omat tai partnerin sukupuolikumppanit, tupakointi, diabetes, verenpainetauti, synnyttämättömyys ja ylipainoisuus.
Virustartunnat ovat keskeinen tekijä kohdunkaulan syövän synnyssä. Papilloomavirus (HPV) on yleinen kohdunkaulassa infektioita aiheuttava virus ja se liittyy syövän esiasteisiin. Ihmisen papilloomavirusta löytyy yli 90 %:ssa kohdunkaulan syövän kasvainnäytteistä.
Yksin HPV ei kuitenkaan pysty aiheuttamaan syöpää. Muilla lisätekijöillä, kuten esimerkiksi tupakoinnilla ja herpesryhmän viruksilla, on merkitystä kohdunkaulan syövän synnyssä.
Et voi tietää 100% varmuudella, että kuinka monta muijaa ukollas on ollu ennen sua. Ainahan voi sanoa ettei ole ollut yhtää tai on ollut yksi.
Mutta noinhan se menee. HPV on käytännössä aina mukana kuvioissa kohdunkaulan syövän esiintymisessä ja HPV tarttuu sukupuoliteitse. Eli omalla sukupuolikäyttäytymisellä pystyy huomattavasti vähentämään riskiä saada kyseinen syöpä. En ole missään vaiheessa väittäntyt, että riski omalla kohdallani olisi pyöreät nolla - mutta väitän että se on (sukupuolielämäni siveellisyydestä ja luotettavan partnerin valinnasta johtuen) huomattavasti pienempi kuin keskivertonaisella, jolla on tähän ikään (yli kolmekymmentä) mennessä ollut jo kymmeniä seksipartnereita. Miksi tätä ei saisi sanoa ääneen? Ja miksi siitä ei saisi puhua esimerkiksi nuorille tytöille, jotka miettivät aloittaako seksielämää vai ei? t. ap
Ei käynyt gynellä koskaan, koska värkki ei ollut käytössä.
Kuolikin siihen eikä ikää ollut paljoa päälle 50v. Ei tulisi mieleenkään huudella isälleni (jonka äiti hän siis on), että kuoli koska harrasti suojaamatonta seksiä ja vieläpä aviomiehensä kanssa.
Kyllähän se on luonnollista, että mies ja nainen harrastaa seksiä ja vielä suojaamatonta sellaista. Mutta tässä ketjussa onkin kyse siitä, että kuinka MONEN miehen kanssa sitä suojaamatonta seksiä on fiksua harrastaa. Eli mitä useampi mies, sitä suurempi riski kohdunkaulan syöpään. Tämä on fakta, joka pitäisi mielestäni takoa jokaisen naisen (ja miehen) päähän. t. ap
Naurettavaa lukea moista paskaa!
Mulla papa muuttui lk 1 suoraan syöväksi!
Se on fakta eikä muuksi muutu.
Ja papa on otettu säännöllisesti.
Ei ne syövät aina mene oppikirjan mukaan.
Virustyyppejä on satoja ja ei kaikki syöpää aiheuta ja sitten on niitä selvittämättömiä tapauksia kuten mä.
Ikinä en saa selvyyttä minkä takia mulle tämä tuli.
on asiatonta yleistää täällä, kun kaikilla se ei mene kaavan mukaan.
Vituttaa kun täällä pätevät ne jotka ei asiasta tiedä!
Koska kyllähän se siitäkin sitten leviää jossain vaiheessa alapäähän vaikka olisi kuinka siveellinen.
Paitsi tietty jos siveellisyyteen kuuluu että desinfioi kätensä ennen kuin pyyhkii pimpsansa.