Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lääkkeitä olet käyttänyt imetyksen aikana?

Vierailija
03.07.2011 |

Laitetaanpa pinoon lääkkeet, joita olet käyttänyt imetysaikana!!! Itselläni medrol, salazopyrin ja burana 600 mg säännöllisessä käytössä sairauteni vuoksi.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpainelaaketta (methyldopa), aspiriinia (verenohennukseen), mut on myos nukutettu (en tieda milla aineella), tehty paikallispuudutuksessa pieni operaatio (seka nukutuksen etta paikallispuudutuksen jalkeen sai imettaa heti kun pystyi), tehty gadolinium-magneettikuvaus (sen jalkeen piti imetyksessa kylla olla muistaakseni 24 h tauko), erilaisia antibiootteja (amoxisilliini, klindamysiini oli ainakin) ja sitten tietysti parasetamolia ja ibuprofeenia. Varmaan on jotain muutakin, olen imettanyt yhteensa 4v11kk ja mulla on perussairaus, joten siina ajassa ehtii sattua kaikenlaista. Oon aina kysynyt HUS:n teratologisesta tietopalvelusta ohjeet etukateen ja niita noudattanut.

Vierailija
2/3 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikkia lääkkeitä voi käyttää imetyksen aikana, varsinkin sitten kun vauva ei ole enää aivan vastasyntynyt (yli 3 kk ikäisellä on aineenvaihdunta kuin aikuisella tässä mielessä).

Järkevämpää olisi koota lista lääkkeistä joita EI ole käyttänyt imetyksen vuoksi. Ja siitäkin suurin osa olisi sellaisia, joita itse asiassa olisi voinut käyttää mutta joista asiaa tarkemmin tuntemattomat lääkärit sanovat vain Pharmaca Fennica -pohjalta (eli lääkevalmistajien omat ohjeet), että ei sovi imetyksen kanssa.

Lääkevalmistathan eivät voi luvata, että lääke käy imetyksen aikana, jos sitä ei ole testattu, siksi useimmat varoittelevat. Mutta kun tutkitaan lääkeaineita ja mitä tiedetään niiden vaikutuksista, hajoamisesta, imeytymisestä ja maitoon siirtymisestä, niin voidaan tehdä päätelmiä joiden tuloksena usein on, että tuskinpa on vaaraa vauvalle. Juuri tätä tutkimistyötä tekee mainittu teratologinen keskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevämpää olisi koota lista lääkkeistä joita EI ole käyttänyt imetyksen vuoksi.

Tai sitten lista niista laakkeista, joiden takia imetys piti lopettaa. Itsella kavi niin Plavixin eli verenohennuslaakkeen kanssa. :-( Siina oli teratologisenkin mielesta niin suuri riski, etta vauva saa sisaisia verenvuotoja, etta oli pakko lopettaa silla kerralla imetys siihen (soin sita 6 kk).

T: 2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä