Miten se voi muka toimia että on yhteinen tili?
Siis puolisoilla yhteinen tili josta maksetaan laskut? Eikös se ole parempi että on eri tilit? Ei tartte riidellä mihin rahat käytetään ja saa kumpikin käyttää rahansa niin kuin haluaa.
Kommentit (90)
menee monesti todella huonosti. Nainen kituuttaa hoitovapaalla, maksaa kauppalaskun melkein aina, ostaa lapsille vaatteita ja lääkkeitä. Itselle ei jää rahaa oikein mihinkään. Mies harrastaa golfia, ajelee uudella autolla, tapaa kavereita ravintoloissa jne.
Nainen ei voi pyytää mieheltä rahaa, koskä hänhän olisi silloin elätti. Mies ei edes huomaa vaimon tukaluutta, nauttii vain kun voi elää edelleen samantasoista elämää kuin ennen lapsiakin.
Yleensä yhteistaloudessa on ongelmia enemmän. Toinen puolisoista haluaa kontrolloida toisen menoja ja yhteistaloudessa se onnistuu näppärästi. Yleensä näiden perheiden miehet ovat varsinaisia tossukoita. Tässä sinulle yhtä päteviä totuuksia kuin itse esitit.
päästämään vaimoa tililleen ja laittamaan yhteistä tiliä vaimonsa kanssa. Naisten logiikka raha-asioissa kun näkyy tämänkin ketjun mukaan olevan vähän....hmmmm...
Minulle on aivan sama, millaisia rahasysteemejä ihmisillä on. Mutta silti ihmettelen vielä näitä väitteitä.
Eli oletetaan edelleen, että parilla on se 8000 euroa kuukaudessa rahaa. Jos omalla tilillä niin kummallakin 4000.
Eli jos sinä maksat 2000 euron sisustusjutun omalta tililtäsi niin miten se liittyy miehen purjehdusostoihin?
Ihan sama summa teillä on kuukaudessa käytössä, on se raha sitten yhdellä tai kahdella tilillä. Siksi ihmettelen joidenkin perustelijoiden matikkapäätä.
Eli 8000 rahaa
vaimon sisustusjuttu 2000 euroa
miehen purjehdusjuttu 2000 euroayhteensä 4000 euroa.
Sinä koet, että jos maksat sen yhteiseltä tililtä, sinun pitää ensin kysyä mieheltä, riittääkö raha ja onko miehellä purjehdusjuttuja tälle kuulle ostettavana.
Jos erilliset tilit, ei tarvitse kysyä´, koska raha silloin riittää.
Minusta nämä tekee yhteensä sen saman 4000 euroa, on ne yhdellä tai kahdella tilillä.
Siksi vain ihmettelen joidenkin luuloa, että jos maksaa omalta tililtä niin perheen yhteisessä taloudessa onkin hups heijaa yhtäkkiä enemmän rahaa kuin sitä olisi yhteisellä tilillä.
Jos perheellä on tarpeeksi rahaa, on varaa ostaa kummallakin 2000 euron ostos, on se raha yhdellä tai kahdella tilillä. Jos sitä rahaa ei ole, se ei lisäänny, vaikka se olisi kahdella tilillä.
Tätä lähinnä ihmettelen joskus.
jompi kumpi hassaisi tilin tyhjäksi. Näinhän se menee.
Eli jos kumpikin saa käteen n. 4000 euroa, on helpompi kontrolloida omaa rahankäyttöään kun on vain se summa tilillä. Toiset ei osaa hallita tätä ja he näkisivat vain, että tilillä on 8000 euroa, antaa palaa, nyt pistetään sileäksi kaikki.
Heille onkin parempi, että on omat tilit kummallakin ja ns. holhoojana toinen perheen rahankäytöstä jos kumpaankin ei voi luottaa ja kumpikin ei ole vastuullinen rahankäyttäjä.
sitä ikiomaa, korvamerkittyä rahaa? Onko se luottamuksen puutetta vai mitä? Kyllä meillä ainakin kaikki on yhteistä ja pakollisten menojen jälkeen loput rahat on vapaasti käytettävissä mutta en silti voi kuvitella tilannetta missä toinen ostelisi loppurahoilla itselleen jotain turhaketta samaan aikaan kun toinen tarvitsisi kipeästi esim uuden puhelimen mut siihen ei jäis rahaa. Kyllä minusta on aivan normaalia ja jopa suotavaa että perheessä ihan yhdessä suunnitellaan rahan käyttö eikä kumpikaan ostele aivan mitä lystää. Mielummin mä ostan miehelleni sen uuden puhelimen kuin itselleni jotain turhaketta ja sama toimii toisin päin!
Ei se ole noin mustavalkoista. Meillä ei ainakaan ole koskaan rahasta riidelty, toisillemme ostetaan lahjoja ja yhteisiä menoja maksetaan myös omilta tileitä miten sattuu. MUTTA silti meillä on yhteistili erikseen, mistä kiinteät menot menee ja omat tilit, joille palkat menee. Me olemme kokeneet tämän tavan käteväksi ja näin minun on helpompi (herkästi shoppailevana) seurata omaa rahankäyttöäni oman tilini kautta. Jos kaikki olisi yhteistä hassaisin varmaan kaikki rahat :).
Meillä on aika isot tulot ja suht. samanlainen palkka molemmilla, joten yhtäkään rahankäytöllistä ongelmaa ei ole eteen tullut. Olemme hyvin onnellisia, tämä epäilijöille tiedoksi. Kaikille raha-asiat eivät ole ongelmallisia, eikä OMA TILI ole merkki luottamuspulasta, ehkä enemminkin siitä, että olemme molemmat itsellisiä aikuisia, vaikka rakastammekin toisiamme. No, siksi olemmekin avioliitossa keskenämme ja se onkin sitten jo toinen juttu.
Huomasitko hymiön tuon lauseen perässä "Hassaisin varmaan kaikki rahat :)". En tietenkään laittaisi 8000€ tuosta vaan sileäksi, niin vastuuton en toki ole. Minä olen tottunut ostamaan vaikka kotiimme aika kallista sisustustavaraa (ihan omalta tililtäni vaikka meillä yhteinen tilikin on) ja se helpottaa, ettei tarvitse jokaisen hankinnan kohdalla tivata mieheltä, onko hän suunnittelemassa vaikka purjeveneeseemme jotain isompaa menoerää. Lopultahan tilanne on juuri niinkuin yhteistaloudessakin - raha käytetään yhteiseen hyvään. Juuri kustansin kuule OMISTA rahoistani koko perheelle pääsiäisloman.Ja meillä on tosiaan aika paljon isompi palkka molemmilla kuin tuo 4000€ /kk. Ehkä pienituloisilla on enemmän ongelmia rahan kanssa.
oikein hyvin, meillä on tili, jolta laskut maksetaan eikä ole koskaan yli kymmenen vuoden aikana tarvinnut riidellä rahasta. Meillä on yhteinen perhe muutenkin eikä perheessä tarvitse mielestäni erotella tuloja eikä menoja, kun ei muitakaan asioita erotella sinun ja minun lokeroihin.
eikä vielä koskaan ole tarvinnu riidellä rahan käytöstä :D yhteinen talous = yhteiset tulot ja menot = yhteiset laskut menee yhteiseltä tililtä ja sen jälkeen kumpikin saa käyttää rahaa miten haluaa. Tämä tietysti vaatii vastuullisuutta ja aikuista käytöstä. Tarkoittaa sitä että kumoikin tietää miten kallista voi ostella....eipä oo koskaan tarvinnu lupia kysellä kun luotetaan toisiimme. Mä en tajua mitään sun ja mun rahat-ajattelua parisuhteessa jossa ollaan sitoutuneita toisiinsa ja perheeseen.
Erilliset tilit (omat tilit vaikka eri pankeissa) ei tarkoita sitä, että puolisot ajattelisivat "mun ja sun" rahat. Talous ja rahat voivat helposti olla silti yhteisiä!!!
Kyllä ne on enemmä ne perheet joilla on eri tilit ja rahat jotka tappelee raha-asioista.
Näytätkö vaikka sen tilaston tai lähteen, mihin tämä perustuu? Vai oliko se sittenkin vain ihan sun omassa päässä kehitetty yleistys. Ai jaa, niihän se olikin.
Meillä on monta yhteistä tiliä. Yksi on kaÿttötili, jonne tulee molempien tulot. Sieltä siirtyy automaattisesti kuukausittain tietty summa budjettitilille, josta menee automaattisesti kaikki lainat ja laskut.
Käyttötilin jäljelle jäävä raha on sitten juokseviin menoihin ja sieltä saa molemmat käyttää omiin menoihinsa tarpeen mukaan. Täältä siirretään rahaa myös säästötilille.
Ei riidellä rahasta.
Oikeammin siitä alkaen kun olen jäänyt lasten kanssa kotiin. Miehen omasta toivomuksesta laitoimme silloin kaikki rahat tulemaan yhdelle tilille, että minäkin voin rahaa käyttää lapsiin ja itseenikin jos tarve.
No, nyt ollaan molemmat töissä. Mies ehdotti yks päivä että mitä jos kokeiltaisiin taas omia tilejä. Minä mietin että ois toisaalta kivakin, juuri sen vuoksi ettei tarvi niin miettiä jos haluan jotain itselle ostaa.
Taas miehen toivomuksesta (hällä isommat tulot) laitamme kaikki rahat puoliksi. Mun palkka tulee nyt seuraavana niin maksan siitä laskut ja lopuista siirrän puolet miehelle.
Saas nähä, tämä systeemi voi jopa toimia hyvinkin.. Ja voisin vaihtaa tuon elektronin tavalliseen pankkikorttiin.. =) Mä nimittäin olen sen kanssa välillä tuskaillut, kun se ei toimi. Mutta kun on ollut yhteinen tili, niin järkevämpi käyttää elektronia..
Miehellä on hivenen isommat tulot kun mulla, ja mulla taas vastaavasti isommat menot johtuen lasten päivähoitomaksuista (meillä uusioperhe ja vaikka miehen tulot vaikuttaa maksun suuruuteen, ei hän kuitenkaan ole valmis niihin osallistumaan) ja suurista työmatkakuluista kun ajomatkaa kertyy päivittäin melkein parisataa kilometriä. Silti minä olen se, jonka rahoilla eletään kun mies on tuhlannut "omansa" jo heti viikon sisällä tilipäivästä.
Mulla on oltava aina rahaa tilillä, jotta saan ostettua esim lapsille lääkkeet jos sattuvat sairastumaan jne, joten elän tosi säästeliäästi. Omia menoja mulla ei yhteen muuton jälkeen käytännössä ole ollut. Saa nähdä nyt kun meille on tulossa yhteinen lapsi, että muuttaako uusi asetelma tilannetta...
Minulle on aivan sama, millaisia rahasysteemejä ihmisillä on. Mutta silti ihmettelen vielä näitä väitteitä.
Eli oletetaan edelleen, että parilla on se 8000 euroa kuukaudessa rahaa. Jos omalla tilillä niin kummallakin 4000.
Eli jos sinä maksat 2000 euron sisustusjutun omalta tililtäsi niin miten se liittyy miehen purjehdusostoihin?
Ihan sama summa teillä on kuukaudessa käytössä, on se raha sitten yhdellä tai kahdella tilillä. Siksi ihmettelen joidenkin perustelijoiden matikkapäätä.
Eli 8000 rahaa
vaimon sisustusjuttu 2000 euroa
miehen purjehdusjuttu 2000 euroa
yhteensä 4000 euroa.
Sinä koet, että jos maksat sen yhteiseltä tililtä, sinun pitää ensin kysyä mieheltä, riittääkö raha ja onko miehellä purjehdusjuttuja tälle kuulle ostettavana.
Jos erilliset tilit, ei tarvitse kysyä´, koska raha silloin riittää.
Minusta nämä tekee yhteensä sen saman 4000 euroa, on ne yhdellä tai kahdella tilillä.
Siksi vain ihmettelen joidenkin luuloa, että jos maksaa omalta tililtä niin perheen yhteisessä taloudessa onkin hups heijaa yhtäkkiä enemmän rahaa kuin sitä olisi yhteisellä tilillä.
Jos perheellä on tarpeeksi rahaa, on varaa ostaa kummallakin 2000 euron ostos, on se raha yhdellä tai kahdella tilillä. Jos sitä rahaa ei ole, se ei lisäänny, vaikka se olisi kahdella tilillä.
Tätä lähinnä ihmettelen joskus.