Miten se voi muka toimia että on yhteinen tili?
Siis puolisoilla yhteinen tili josta maksetaan laskut? Eikös se ole parempi että on eri tilit? Ei tartte riidellä mihin rahat käytetään ja saa kumpikin käyttää rahansa niin kuin haluaa.
Kommentit (90)
Yhteiseltä tililtä maksetaan perheen menot, omilta tileiltä omat menot.
menee monesti todella huonosti. Nainen kituuttaa hoitovapaalla, maksaa kauppalaskun melkein aina, ostaa lapsille vaatteita ja lääkkeitä. Itselle ei jää rahaa oikein mihinkään. Mies harrastaa golfia, ajelee uudella autolla, tapaa kavereita ravintoloissa jne.
Nainen ei voi pyytää mieheltä rahaa, koskä hänhän olisi silloin elätti. Mies ei edes huomaa vaimon tukaluutta, nauttii vain kun voi elää edelleen samantasoista elämää kuin ennen lapsiakin.
Ei tarvitse siirrellä rahoja tileiltä toiselle tai miettiä kaupassa kumman tililtä maksetaan ja kumpi maksaa mitä. Ihan yhtä lailla sieltä yhteiseltä tililtä saa käyttää rahoja omiin ostoksiinsa, mitä monimutkaista siinä on?
Meillä oli pitkään sellainen systeemi, että mies hoiti kaikki raha-asiat ja vaikka minulla on oma tilini, en vilkaissutkaan sitä monesti kuukausiin. Päivittäiset menot maksoin Amexilla ja mies hoiti laskun ilman että minun tarvitsi sitä edes nähdä. Käteistä nostin tarpeen mukaan. Ikinä en ole ollut tuhlailevainen, käytän itse aika vähän rahaa. Miehen kanssa yhdessä käytämme enemmän ja hän usein yllyttää minua ostamaan jotain mitä itse harkitsen pitkään.
Miksei kumpikin voisi käyttää rahaa niin kuin haluaa kun rahat ovat yhteiset? Siksikö, että sitä rahaa ei ole riittävästi molemmille ja siitä pitää tapella? Silloin pitää sopia, paljonko kumpikin saa käyttää kuukausittain. Ihan niin kuin joku sanoi, ei se rahan määrä yhtään kasva vaikka pitäisi omat tilit. On meilläkin keskusteltu raha-asioista ja joskus ollaan sovittu rajoja miehen rahankäytölle, joka välillä on ollut holtitonta. Vaikka hän ansaitseekin vähän enemmän, päätämme aika pitkälti yhdessä asioista.
perheen pitäisi olla perhe, ja perheessä kaikki on yhteistä. Onko teillä eri ruoatkin jääkaapissa?? Eihän siinä ole mitään järkeä, että on ns. omat rahat, eikä sellainen ole mikään perhe. Se on kimppa-asumista, sama kun asuisi jonkun kaverin kanssa.
ap
menee monesti todella huonosti. Nainen kituuttaa hoitovapaalla, maksaa kauppalaskun melkein aina, ostaa lapsille vaatteita ja lääkkeitä. Itselle ei jää rahaa oikein mihinkään. Mies harrastaa golfia, ajelee uudella autolla, tapaa kavereita ravintoloissa jne. Nainen ei voi pyytää mieheltä rahaa, koskä hänhän olisi silloin elätti. Mies ei edes huomaa vaimon tukaluutta, nauttii vain kun voi elää edelleen samantasoista elämää kuin ennen lapsiakin.
ap
eikä vielä koskaan ole tarvinnu riidellä rahan käytöstä :D yhteinen talous = yhteiset tulot ja menot = yhteiset laskut menee yhteiseltä tililtä ja sen jälkeen kumpikin saa käyttää rahaa miten haluaa. Tämä tietysti vaatii vastuullisuutta ja aikuista käytöstä. Tarkoittaa sitä että kumoikin tietää miten kallista voi ostella....eipä oo koskaan tarvinnu lupia kysellä kun luotetaan toisiimme. Mä en tajua mitään sun ja mun rahat-ajattelua parisuhteessa jossa ollaan sitoutuneita toisiinsa ja perheeseen.
Ei tarvitse siirrellä rahoja tileiltä toiselle tai miettiä kaupassa kumman tililtä maksetaan ja kumpi maksaa mitä. Ihan yhtä lailla sieltä yhteiseltä tililtä saa käyttää rahoja omiin ostoksiinsa, mitä monimutkaista siinä on?
Tää on hauska palsta.
Aloita ketju millä tahansa "väitteellä" tai kysymyksellä, saat siihen just päinvastaisia kommentteja ja mielipiteitä :).
Jos kysyy miten eri tilit voi toimia, sata tyyppiä puolustaa että se on ainoa oikea vaihtoehto.
Jos kysyy miten sama tili muka voi toimia, heti puolustetaan että se on ainoa oikea vaihtoehto.
Oh my... tästä voi kehittää ihan jonkun hauskan pelin =D. Mitähän mä seuraavaksi kysyn teiltä.
ap
eri tilit ja mies kuluttaa kaiken tienaamansa omiin harrastuksiin ja perheen arjen pyöritys (ruoat, lasten menot, vaatteet, sähköt, lainat, vakuutukset, puhelimet...) olis mun maksamisen varassa, niin kyllä tulis riitaa. Ei toi ap:n kuvailema tilanne poista riitoja, jos on eri näkemykset siitä, mihin rahat käytetään.
perheen pitäisi olla perhe, ja perheessä kaikki on yhteistä. Onko teillä eri ruoatkin jääkaapissa?? Eihän siinä ole mitään järkeä, että on ns. omat rahat, eikä sellainen ole mikään perhe. Se on kimppa-asumista, sama kun asuisi jonkun kaverin kanssa.
Kyllä me ollaan ihan oikea perhe vaikka meillä on omat tilit ja yksi yhteinen. Rahasta ei tapella, se maksaa kummalla on.
Mutta mulla tulee aina olemaan oma pankkitili, jossa mulla on omaa rahaa, jota käytän kuten itse haluan. Av-normilla olen siis pöyristyttävän itsekäs.
Tää on hauska palsta. Aloita ketju millä tahansa "väitteellä" tai kysymyksellä, saat siihen just päinvastaisia kommentteja ja mielipiteitä :). Jos kysyy miten eri tilit voi toimia, sata tyyppiä puolustaa että se on ainoa oikea vaihtoehto. Jos kysyy miten sama tili muka voi toimia, heti puolustetaan että se on ainoa oikea vaihtoehto. Oh my... tästä voi kehittää ihan jonkun hauskan pelin =D. Mitähän mä seuraavaksi kysyn teiltä. ap
Jos sä kysyt, miten joku asia voi muka toimia, niin silloinhan sä saat vastauksia, että miten se sitten tosiaan toimii.
Sama kun kysyis, että miten auto muka voi toimia, niin joku tulee selittämään sulle, että miten auto toimii.
menee monesti todella huonosti. Nainen kituuttaa hoitovapaalla, maksaa kauppalaskun melkein aina, ostaa lapsille vaatteita ja lääkkeitä. Itselle ei jää rahaa oikein mihinkään. Mies harrastaa golfia, ajelee uudella autolla, tapaa kavereita ravintoloissa jne.
Nainen ei voi pyytää mieheltä rahaa, koskä hänhän olisi silloin elätti. Mies ei edes huomaa vaimon tukaluutta, nauttii vain kun voi elää edelleen samantasoista elämää kuin ennen lapsiakin.
Mies harrastaa, minä harrastan ja jopa lapset harrastaa. Ruuat maksaa se kuka siinä kaupan kassalla seisoo. Siellä ne o lipaston laatikossa pankkitunnukset joita osaa käyttää sekä mies että minä.
Kaikissa perheissä raha ei ole riitelyn arvoinen asia.
ja toimii!
Ei olla kertaakaan riidelty rahasta, mutta toisaalta meillä on niin samanlaiset periaatteet ja pihiystaso rahan suhteen ettei tarvi riidellä.
Jos toinen on tuhlari ja toinen pihi niin yhteinen tili ei toimi, mutta jos ollaan samalla aaltopituudella niin toimii.
kummallekaan ei tule mitään päähänpistoja tai turhia huvituksia, vaan ostetaan vain tuikitarpeellinen. Tai sitten rahaa on niin paljon, ettei kuluilla ole mitään väliä.
Meillä näin ei ole, joten eri tilit toimii parhaiten. Ei tarvi kysellä toisen mielipidettä hankintoihin tai selitellä, että miksi nyt ostin tuommoisen satasen takin. Tai, että molempien täytyy olla koko ajan perillä toistensakin laskuista.
Nyt komppailet yhteisen tilin suosioita?
enkä voisi kyllä kuvitella tilannetta missä enää siirryttäis omiin tileihin. En tajua muuten että miten se yhteintn tili estäis vapaan rahan käytön! Ei meillä ainakaan estä mutta ei kumpikaan meistä tarvi mitään omaa korvamerkityyä rahaa johon toinen ei saa koskea. Oli sit yhteinen tai omat tilit niin en todellakaan ymmärrä millaisessa liitossa puolisoilla omat rahat ja oma elintaso. Tätä tosiaan näkee ja se on omituista. Yleensä niin että isompipalkkainen mies laittaa omat rahansa mihin lystää kun nainen makselee pienemmästä palkastaan lastenkin menot, ostelee kotiin lakanat jne.KIEROUTUNUTTA!
se "omalta tililtä" tehty ostoskin ole pois yhteisistä rahoista, jos kumpikin maksaa esim. kaupassa vuoronperään omalta tililtä. Eihän ne sitten ole omia rahoja, kun ruokaa ostetaan kuitenkin koko perheelle?
Ei erillisetkään tilit oikeasti ole erilliset, jos sieltä maksetaan yhteisiä menoja. Sitten ymmärrän, jos ensin laitetaan omalta tililtä yhteiselle ja sieltä maksetaan kaikki perheen kulut.
Olen samaa mieltä kuin joku aiemmin kirjoittanut, että yhteinen tili toimii jos
a) kulutustottumukset ovat samansuuntaiset, tai hankinnoista ainakin pystytään keskustelemaan sovussa
b) rahaa on sen verran niukasti, että se riittää usein vain välttämättömimpään ja sitten molemmille jää esim. 50€ omiin kuluihin
TAI
c) rahaa on niin paljon, että sitä jää joka tapauksessa kuukausittain yli, eikä henkilökohtaisia ylimääräisiä hankintoja (siis muita kuin perheelle välttämättömiä) tarvitse budjetoida erikseen.
Ja yhdessä suunnitellaan rahankäyttö ja mitä voidaan ostaa ja mitä ei. Rahat tulee samalle tilille, ensin maksetaan laskut ja sen jälkeen katsotaan mihin tarvitaan rahaa vai laitetaanko säästöön jotian yhteistä hanektta esim. matkaa varten.
En ymmärrä miski pitäisi olla eri tilit että voi siirrellä rahaa yhteiselle tilille josta sitten maksetaan laskuja?? Miksei ne rahat voi olla heti siellä yhteisellä tilillä?? Plajon helpompaa se on yhdestä tilistä seurata paljonko rahaa on.
Meillä yhteinen tili jo 10 vuotta ja KOSKAAN ei ole rahasta tapeltu! Kyllä ne on enemmä ne perheet joilla on eri tilit ja rahat jotka tappelee raha-asioista.