Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten se voi muka toimia että on yhteinen tili?

Vierailija
25.05.2011 |

Siis puolisoilla yhteinen tili josta maksetaan laskut? Eikös se ole parempi että on eri tilit? Ei tartte riidellä mihin rahat käytetään ja saa kumpikin käyttää rahansa niin kuin haluaa.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästötili. Säästötilille menee lapsilisät suoraan kasvamaan korkoa. Käyttötilille tulee palkat.

Erikoista, että tämäkin näkyy herättävän näin suuria tunteita. En ole ennen edes ajatellut, että tässä olisi jotain erikoista. Aika paljon maksamme visapuolelta ja kuun lopussa maksamme visalaskun pois. Ylijäävän osan siirrän sitten taas säästötilille, missä on korkeampi korko.

Mutta toki unohdin, että av.lla on vain yksi oikea keino elää. Avoliitto, missä joka aamu rakastutaan puolisoon uudestaan ja tuoreesti ja pidetään oma tili, että on omaa rahaa tuhlattavaksi, erotaan monta kertaa, että lapset saavat rikkautta elämäänsä saamalla useampia aikuiskontakteja ja uusia mummoja ja pappoja.

Meillä on monta yhteistä tiliä. Yksi on kaÿttötili, jonne tulee molempien tulot. Sieltä siirtyy automaattisesti kuukausittain tietty summa budjettitilille, josta menee automaattisesti kaikki lainat ja laskut.

Käyttötilin jäljelle jäävä raha on sitten juokseviin menoihin ja sieltä saa molemmat käyttää omiin menoihinsa tarpeen mukaan. Täältä siirretään rahaa myös säästötilille.

Ei riidellä rahasta.

Vierailija
2/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin aina ollu yhteistä rahat, tulot ja menot. Lapset hankittu yhdessä samoin velat, omaisuus jne...ei mitään tarvetta omille rahoille omilla tileillä. Molemmat saa humputella miten mieli tekee kunhan pakolliset makseltu. Ehkä niitä omia tilejä ja nimenomaan omia rahoja kaipaa sellaiset joiden puolisot eivät ole niin vastuullista sakkia tai sitten itse ei vaan olla niin sitouduttu siihen yhteiseen perheeseen ja talouteen eli ei olla valmiita jakamaan. Näin minä sen asian näen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku ei voisi ostaa mitä haluaa jos yhteinen tili? Miksi jonkun tarvii kysyä lupaa ostoksiin jos yhteinen tili? Meillä yhteinen tili ja aina olen voinu mennä istelleni vaatetta sun muuta ostamaan kun olen kokenut tarpeelliseksi enkä ikinä ole lupia kysellyt (samaa tekee mies). Totta kai sitten myöhemmin tiedotetaan mitä ostettu jotta pysytään molemmat kärryillä siitä mitä tilillä suunnilleen on...mutta jossain se tuhlaamisen rajakin menee eli ostellaan sen mukaan mihin rahat riittää...en vaan tajua väitteitä joiden mukaan yhteisen tilin käyttö olis jotenkin rajoittavampaa :D ei tosiaan ole meillä ainakaan! Mitään omia rahoja yhteisessä taloudessa en käsitä!

Vierailija
4/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikö sinun täydy kysyä mieheltä ensin, onko hänellä jotain isoja menoja tiedossa sille kuulle, että riittääkö rahat, jos ostat?

miten joku ei voisi ostaa mitä haluaa jos yhteinen tili? Miksi jonkun tarvii kysyä lupaa ostoksiin jos yhteinen tili? Meillä yhteinen tili ja aina olen voinu mennä istelleni vaatetta sun muuta ostamaan kun olen kokenut tarpeelliseksi enkä ikinä ole lupia kysellyt (samaa tekee mies). Totta kai sitten myöhemmin tiedotetaan mitä ostettu jotta pysytään molemmat kärryillä siitä mitä tilillä suunnilleen on...mutta jossain se tuhlaamisen rajakin menee eli ostellaan sen mukaan mihin rahat riittää...en vaan tajua väitteitä joiden mukaan yhteisen tilin käyttö olis jotenkin rajoittavampaa :D ei tosiaan ole meillä ainakaan! Mitään omia rahoja yhteisessä taloudessa en käsitä!

Vierailija
5/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa niissä joissa molemmilla oma tili ja ne omat rahat? Pointti oli se ettei mun tarvi selitellä miehelleni miksi olen ostanut itselleni takin :D ihan yhteiseltä tilitlä maksan sen! En siis tarvitse siihen omaa rahaa enkä omaa tiliä...

Vierailija
6/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin omansa :)

Meillä on kummallakin omat tilit, johon tulee palkka, lapsilisät ym.

Suurin osa rahoista siirretään yhdelle yhteiselle tilille. Sieltä maksetaan lainat, bensat, ruoka ym. yhteiset menot. Sieltä maksetaan myös kampaajat, shoppailut + humputtelut.

Mihin sitten sitä omaa tiliä tarvitaan?

Osin se on vain jäänyt käyttöön. Kummallakin oma tili on sellainen, mikä on avattu ennen kuin olemme edes tunteneet toisiamme.

Omalta tililtä ostaa myös näppärästi esim. yllärilahjat :)

On aivan hullua, että joku vetäisisi tästä jotain kovinkin syväluotaavia päätelmiä perhe-elämästämme, parisuhteesta tai sitoutumisista.

Vaikka kai sellainen tekee sitten jonkun onnelliseksi?

Vierailija
7/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai voivatko tosiaan oman rahan omistajat ostella täysin mitä lystäävät? Enpä usko...yhteisen tilin omistajat ovat ilmeisesti vastuullisempaa porukka kun eivät ostele mitä sattuu?

Vierailija
8/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sun ja mun rahoja" miten sellainen voi toimia yhteisessä taloudessa ja liitossa? Onko se siis oikein, että se jolla on isompi palkka elää aivan eri elintasoa kuin se jolla on kenties pieni palkka?

Vierailija
9/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili josta maksetaan ruuat, sähkö, jätehuolto ja muut yhteiset kulut. Joka kuukausi kumpikin siirtää tilille ennalta sovitun summan. Näin saadaan yhteiset kulut helpolla puoliksi, eikä toinen jää maksumieheksi, miten muuten niin helposti käy.

Se raha sit mitä kummallakin on omalla tilillänsä niin sillä kumpainenkin saa tehä ihan mitä tahansa. Onhan yhteiset asiat jo hoidettu. Toimii, sillä muuten meidän talouden kulut olisi todella hankala laittaa tasoihin.

Se että olisi vain yksi yhteinen tili ei kyllä onnistuisi meillä. Kummankin palkat tulisi sinne ja kumpikin saisi niitä käyttää, no way!!

Vierailija
10/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis puolisoilla yhteinen tili josta maksetaan laskut? Eikös se ole parempi että on eri tilit? Ei tartte riidellä mihin rahat käytetään ja saa kumpikin käyttää rahansa niin kuin haluaa.

vaikka varmasti pystyisin elämään niinkin, että molemmilla olisi vain omat tilit. Suoraveloitukseen kun meillä ainakin laitetaan kaikki kiinteät menot, niin siinä on aika yksi ja sama, miltä tililtä ne menee (meillä siis yhteistililtä). Jokapäiväiset ruokaostokset hoidetaan yhteiseltä tililtä myös.

Mutta, nyt kaikkien av-mammojen kauhistukseksi, meillä on silti erillisetkin tilit, joita käytetään sitten säästämiseen, vararahastona jne. Maksan myös omat ravintolalounaani omalta tililtäni, ihan vaan tavan vuoksi (mies ei syö lounasta lainkaan). Meillä ei penätä menoista ja luotamme toisen arvostelukykyyn. Ja näkeehän sieltä verkkopankista, mihin on maksuja mennyt. Kumpikaan ei ole erityisen tuhlailevainen, joten yhteistiliä on aina käytetty reilusti. Sieltä saa maksaa kaikki perusmenot, myös meikit, kampaajan, kahvittelut, parturit, polkupyörän varaosat jne. Ei olla turhan tarkkoja, muttei törsätäkään.

Hyvin on toiminut meillä yhteistili omien säästötilien rinnalla. Mies on enemmän sitten maksanut "kaiken" mun ollessa kotona lasten kanssa ja minä vastavuoroisesti miehen ollessa vuoden työttömänä (minä siis silloin olin töissä).

Vierailija
11/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin osallistuu perheen yhteisiin menoihin tulojen mukaan. Minulla pienemmät tulot, en ole (jaksanut) kouluttautunut opistoastetta pidemmälle ja palkkakin sen mukainen, mies taas puurtanut opinnoissaan ja uraa tehden. Minulla raha tulee ja menee, liikun paljon, harrastan ja ostelen mielelläni turhuuksiakin. Mies nauttiin säästämisestä, ei ole kovin liikkuvaa eikä tuhlailevaa sorttia, sijoittaa rahoja. En edes kehtaisi tuhlata hänen rahojaan omiin turhuuksini kuten rakennekynsiin kun tiedän hänen mielipiteensä niiden tarpeellisuudesta. Elän siis sen mukaan kun on varaa turhuuksiin, turhia tarpeita keksisin kyllä loputtomiin (eli kunnes miehenkin rahat olisi käytetty).

En ymmärrä niitä perheitä, missä toinen tuhlaa ison osan elämästään opiskeluun ja työssä menestymiseen ja toinen puolisko käyttää siitä saadun hyödyn, eli rahan, varsinkaan jos asetelma niinkuin meillä eikä tuloerot johdu yhteisten lasten hankinnasta ja hoidosta.

Meilläkin mies isommilla tuloillaan ottaa vastuun suuremmista hankinnoista ja menoista ja niihin kuuluu myös vaimon normaalit tarpeet lapsen tuomien kulujen lisäksi ja vaikka onkin pihi luonteeltaa hellii vaimoaan maksamalla turhuuksia, mutta omaehtoisesti.

Vierailija
12/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli samalle tilille tulee molempien palkka. Kummallakin kyseiselle tilille omat pankkikortit.

Lisäksi meillä on toinen yhteinen tili, jolle sitten siirretään säästöön rahaa.

Meillä on samanlaiset kulutustottumukset, eikä kumpikaan ole itsekäs omanedun tavoittelija, joten kertaakaan ei ole rahasta tullut riitaa.

Isommista hankinnoista aina keskustellaan ja sovitaan yhdessä, muuten kumpikin käyttää rahaa omiin tarpeisiinsa ja osaa katsoa että siihen on varaa.

Vierailija
13/90 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei olla kertaakaan riidelty rahasta.

Vierailija
14/90 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen pitäisi olla perhe, ja perheessä kaikki on yhteistä. Onko teillä eri ruoatkin jääkaapissa?? Eihän siinä ole mitään järkeä, että on ns. omat rahat, eikä sellainen ole mikään perhe. Se on kimppa-asumista, sama kun asuisi jonkun kaverin kanssa.

Pitääkö aina olla joko tai? Voi olla yhteinen talous ja silti vaikka omat säästötilit. Nämä eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Eikä se tietenkään tarkoita, että on perheessä erilliset ruoka-ostokset ja hankinnat, vaikka olisi omat tilit. Oma tili ei estä rahankäyttöä puolison tai perheen hyväksi. Tsiisus. Kertokaapa pelkän yhteistilin omistavat koulutustasonne?

saa sitä tiliä käyttää niihin omiin menoihin eikä yhteisiin menoihin, niin se on kyllä erittäin outoa. Se ei ole perhe vaan kimppakämppä, jossa jokainen maksaa omat menonsa. Yhteistilillä tässä nyt en tarkoita konkreettista yhteistä tiliä, vaan yhteisiä rahoja, olivat ne sitten yhdellä, kahdella tai kolmella tilillä kenen nimissä tahansa. Mutta siis että ne on kuitenkin YHTEISIÄ RAHOJA, joita käytetään perheen yhteisiin juttuihin. Ei siis lasketa, että mä nyt maksoin tuosta matkasta 200e niin sunkin pitää maksaa 200e... Se maksaa joka maksaa, sama se miltä tililtä.

Vierailija
15/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman verran perheellä on rahaa käytössä, oli se sitten yhdellä, kahdella tai kolmella tilillä. Ja laskujen määräkään ei siitä kasva tai vähene, jakoi rahat tileille miten tahansa. Eli miten ihmeessä tuo tilien määrä sinusta vaikuttaa siihen, miten rahaa on käytettävissä???

Vierailija
16/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tosin sekä yhteinen että omat, ja siirretään tietyt summat tulojen suhteessa sinne yhteiselle josta maksetaan yhteiset kulut ja lasten kulut.

Vierailija
17/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on tapana riidellä raha-asioista, niin ei se tarkoita sitä, että muilla tulee kiistaa. Meillä on kyllä eri tilit, mutta yhteiset rahat. Ei riitoja rahasta, ei sumplimista, yhteiset rahat käytetään yhteisesti perheen asioihin. Vanhemmillani on yhteinen tili, ei riitoja rahasta, ei sumplimista, yhteiset rahat käytetään perheen asioihin.

Vierailija
18/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on tapana riidellä raha-asioista, niin ei se tarkoita sitä, että muilla tulee kiistaa. Meillä on kyllä eri tilit, mutta yhteiset rahat. Ei riitoja rahasta, ei sumplimista, yhteiset rahat käytetään yhteisesti perheen asioihin. Vanhemmillani on yhteinen tili, ei riitoja rahasta, ei sumplimista, yhteiset rahat käytetään perheen asioihin.

ja kyseessä jopa uusperhe.

Vierailija
19/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkat. On myös yhteinen tili johon aina palkkapäivinä siirrän molempien tileiltä rahaa.

Laskutililtä on sitten helppo maksaa kaikki laskut.

Talouden suunnittelu on todella helppoa kun näen koko ajan paljonko milläkin tilillä on rahaa.

Minulla on siis käyttöoikeus kaikille tileille.

Vierailija
20/90 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on ihan sama miltä tililtä laskut ja ostokset menee. Yhteenlaskettuna sitä rahaa on kuitenkin ihan yhtä paljon.

Meillä yhteinen tili, minne tulee palkat, ja rahat on myös joka senttiä myöten yhteisiä. Ei ongelmia.