Kannattaako? Asunnon vaihto rahan takia..
Meillä on nyt melko iso osake, mutta kulut ovat nousseet niin paljon että aiomme laittaa kämpän myyntiin. Meillä on yksi lapsi joka on muuttamassa opiskelukämppään ja kotiin jää kaksi taaperoa. Koska meillä on vielä ihan liian paljon asuntolainaa, ajattelin että jos myydään tämä, ja asutaan pari kolme vuotta 30 neliötä ja muutaman kymmenen tuhatta halvemmassa osakkeessa, myydään se sitten, ja muutetaan taas isompaan kun lapset tarvii isommat tilat. Ajattelin että tästä kämpästä saa ehkä 10-15 tuhatta enemmän kuin mitä on velkoja, ja sitten kun olisi halvempi kämppä laina vähenisi lähes puoleen ja niin ollen sitä saisi helpommin lyhennettyä, ja sitten taas siitä pienestä kämpästä voisi saada jopa 20 tuhatta voittoa kun myy, koska tehdään keittiö ja kylppäriremontti (talossa tehdään putkiremontti)
Tajuaako kukaan mitä haen takaa? Kun olen puhunut parille ihmiselle, he eivät tajua mitä järkeä on muuttaa ihan turhaan ja varsinkaan eivät usko että remontoimalla saa voittoa. Tämä on n.60 000 asukkaan kaupunki.
Kommentit (12)
jos säästäisitte asumalla jonkin aikaa vuokra-asunnossa? (itse olin yllättynyt läheisen kaupungin suht edullisistakin vuokrista). Siihen ei tarttis laittaa mitään rahaa rempaan ja siitä pääsis eroon heti. Tai miten olisi asumisoikeusasunto? Teillä ei luultavasti ole liikaa omaisuutta tähän vaihtoehtoon. Siitäkin saisi takuuvarmasti omansa pois max 3kk:ssa.
Mä olin ajatellut myydä asunnon/asunnot itse, ja säästää ne tonnit itselle. Sen pienen asunnon myyntivoiton laskin vaan sen takia kun välittäjä sanoi että jos tekee kylppäri ja keittiörempat olis myyntihinta sen verran enempi. Ja se putkiremppa olis sit kyllä varmaan rahoitusvastikkeella, en usko että maksettais itse, ainakin sen alueen muissa taloissa joissa on putkiremontti tehty on myytävänä asuntoja joissa on rahoitusvastikkeet, esim. velaton hinta 116 000 ja velallinen 139 000€.
Ja ehdottomasti kyllä muutettais ennenkuin lapset menee kouluun. Haaveena omakotitalo jossain syrjemmällä.
Oikotielläkin voi katsoa näitä. Yleensä, 95 % henkilö joka myy itse asuntoa myy liian kalliilla. Niin monta kivaa asuntoa olen korvamerkannut ja seuraillut. Sitten ne poistuu myynnistä ja kohta ovat välittäjän sivuilla, hinta alempi.
Mieti jos asunto on myynnissä vaikka 3 kk ja et tee kauppoja ? Hesarissa pitää olla ilmotus, pienikin maksaa helposti 100 euroa, oikotie 80 euroa, mikä aika siinä olikaan ja onko hintakin noussut ? Se välityspalkkio ei ole niin suuri jos otat kaikki asiat huomioon varsinkin kun sun asunnon hinta ei ole edes paljoa. Toista on kun myydään puolen miljoonan asuntoja, silloin palkkio on tuntuva.
Sun tarina menee hyvin tähän asti:
Ajattelin että tästä kämpästä saa ehkä 10-15 tuhatta enemmän kuin mitä on velkoja, ja sitten kun olisi halvempi kämppä laina vähenisi lähes puoleen ja niin ollen sitä saisi helpommin lyhennettyä,
Ja jos tämä sulle sittäisi, hommaan kannattaisi ryhtyä. Velka lyhenisi nätisti, elämä olisi ainakin jonkun aikaa mukavampaa ja pääsisitte eroon nykyisistä, liian kovina pitämistänne kuluista. Eikä kukaan sitä paitsi tiedä, millaiset teidän tarpeet muutaman vuoden päästä oikeasti ovat.
Mut sitten alkavat ne epävarmuustekijät:
ja sitten taas siitä pienestä kämpästä voisi saada jopa 20 tuhatta voittoa kun myy, koska tehdään keittiö ja kylppäriremontti (talossa tehdään putkiremontti)
Se, paljonko remoppahinnasta tulee myyntihintaan riippuu aika paljon siitä, millaiset remontit teet ja pystyttekö tekemään itse työt vai joudutteko maksamaan niistä muille. Jos työt teettää muilla, voittoa ei tule, vaan todennäköisesti tappiota. Jos pystytte tekemään itse, voitte saada hieman tuntipalkkaa. Mut silti paljon riippuu tyylistä ja tasosta ja tekotavasta. Ei se niin yksiselitteistä ole. TOsiasia on, että aseuntorempoilla itseään elättämään pyrkiviä ämpärifirmoja kaatuu joka vuosi satoja. Joku kyllä aina pärjääkin.
Ja säkö tiedät, että sinne on tulossa putkirempontti? Tiedätkö myös mitä se maksaa?
Sit sun pitää huomioida myös se, että asuntojen hinnat nousevat muutamassa vuodessa - myös sen asunnon hinta, jonka ehkä ostat tuon pienen asunnon jälkeen.
ku jäätte nykyiseen asuntoon.
Me ollaan muutettu ny vuoden aikana kolme kertaa ja voin sanoa, että kiitti riitti. Lisäksi yritettiin itse myydä meidän entistä taloa, kiinnostuneita riitti, tarjouksiakin saatiin useampi, kaikki vaan kuivuivat kasaan.
Joten jos myyt laita välittäjälle ja muuta vuokralle, sitten ostat sen omakotitalon, kaksi myyntioperaatiota parin vuoden sisään...huh huh
niin muutto pienempään ja halvempaan voisi silloin olla kannattava ratkaisu.
Ei kannata laskea liikaa sen varaan, että remppaamalla saa voittoa. Asuntojen hintakehitystä ei pysty kukaan ennustamaan varmasti. Jos teetätte remppaa, niin hinta ei suoraan siirry asunnon hintaan. Voittoa voi saada, jos pystytte tekemään rempan kokonaan itse ja säästämään siten työkustannuksissa. Mutta esim. kylppärin laitto vaatii nykyään sertifikaatit ja luvat kosteiden tilojen töihin, joten harva pystyy sellaisia itse tekemään. Toki remontoitu hyväkuntoinen asunto on aina helpompi myydä eteenpäin kuin huonokuntoinen.
Ap:n kannattaisi miettiä realistisesti paljonko pystyy asumiseen laittamaan. Jos nykyiset kulut ovat liian isot, kannattaa ehdottomasti muuttaa peinempään kun asukkaiden määrä vähenee. Se, kannattaako siitä kovin pian muuttaa isompaan, pitää laskea sitten parin kolmen vuoden kuluttua uudestaan. Ymmärrän kyllä että haaveilet isosta omakotitalosta, mutta kaikilla ei ole sellaiseen varaa.
nykyisen asunnon 30 neliöiseen asuntoon? Ootko ihan tosissas?
mutta laskepas ensin siitä 10-15 t. pois muuttokulut, leimavero uudesta ja välittäjän myyntipalkkio, ja mieti uudemman kerran kannattaako. Toi sun oletus 20000 euron myyntivoitosta tulevaisuudessa voi jäädä toteutumatta. Nimittäin putkirempasta tulee lainaa, ja putkiremontti ei aina siirry suoraan asunnon arvoon, ainakaan täydestä arvostaan. Ja ota huomioon, että jos korot nousee, niin asuntojen hinnat jämähtää tai jopa laskee. Tai jos asuntojen hinnat nousee, joudut ottamaan isomman välirahan muuttaessasi taas suurempaan. Kannattaisi ennemmin katsella halvempaa asuntoa, jossa myös pysytte, sillä taaperoilla on tapana kasvaa koululaisiksi ja kiintyä koulukavereihinsa....
Tajuan mitä ajat takaa, mutta teepä laskelmat niin, että otat huomioon seuraavat seikat:
välityspalkkio asunnosta 4% molemmissa kaupoissa
varainsiirtovero 1,6% molemmista asunnoista
remontin hinnasta saa siirrettyä hintaan vain 50-60% tutkimusten mukaan, joten pistä hukkaan 40-50% remontin hinnasta
laske, että joudutte olemaan puoli vuotta vuokralla putkiremontin aikana
laske jokaiselle muutolle muutama tonni hintaa (aina tarttee jotain uutta, esim. verhoja, jotain huonekalua, pakettiauton vuokraa, muuttolaatikoita jne.)
Jos noiden mukaan lasket, niin jäättekö enää edes voitolle?
Asuntojen hintojen muutoksista riippunee se, että miten tuo kannattaa.
Mä olin ajatellut myydä asunnon/asunnot itse, ja säästää ne tonnit itselle. Sen pienen asunnon myyntivoiton laskin vaan sen takia kun välittäjä sanoi että jos tekee kylppäri ja keittiörempat olis myyntihinta sen verran enempi. Ja se putkiremppa olis sit kyllä varmaan rahoitusvastikkeella, en usko että maksettais itse, ainakin sen alueen muissa taloissa joissa on putkiremontti tehty on myytävänä asuntoja joissa on rahoitusvastikkeet, esim. velaton hinta 116 000 ja velallinen 139 000€.
Ja ehdottomasti kyllä muutettais ennenkuin lapset menee kouluun. Haaveena omakotitalo jossain syrjemmällä.
Kaikki on kallista nykyjään.Lasten takia pysyisin siellä missä lasten on paras olla ja kasvaa.Kituuttaa joutu niin moni muuin elämässään pienillä rahoilla ja säästöä se on sekin että jättää muttostressin yms sekoilut ja asuu siellä missä on hyvä ja pysyvä koti.
omakotitalossa. Näissä taloyhtiöissä on aina joku joka valittaa kaikesta ja aiheuttaa riitoja ja mielipahaa toisille. Mitta alkaa olla siitä täynnä, aina on haluttu päästä omaan rauhaan ja luonnon keskelle. Ei meidän 2-vuotiaat tajua mitää siitä jos muutetaan, ja muutenkin kunnollisia kaverisuhteita alkaa tulla vasta koulussa. Helsingistä muutin pois kun vanhin lapsi oli eskarissa, ei muista paljon mitään esim. päiväkodista tai mistään, asunnon jotenkuten muistaa, sieltä kun on valokuvia ja videoa.