Voi EI!!!! Miten eroon tunnesyömisestä?
En kestä tätä! Tein alkuvuodesta elämäntaparemontin ja sain painoa tiputettua mukavasti n. 10kg. mutta mutta...
Mun suuri ongelmani on, ja on aina ollut, tunnesyöpöttely. Eli kun joku asia ottaa aivoon/hermostuttaa/riepoo/ahdistaa, puran tilannetta syömällä jotain (hyvää). Vähän aikaa toimi, kun koitin syödä esim. kasvistikkuja tai luumutomaatteja, mutta nyt se vanha minä tunkee sinnikkäästi pinnan alta esiin ja tuntuu, että kaikki menee kirjaimellisesti läskiksi! :( En kestä tätä ja haluan ehdottomasti päästä eroon tunnesyöppöilystä, mutten tiedä miten. Nyt älyttömintä on, että syöpöttelykierre laukesi, kun aloin jotenkin hermoilla, että mitä jos alankin lihoa taas uudestaan (enkä mahdu mm. uusiin vaatteisiini, mitä olen nyt voinut ostaa).
Onko muita (entisiä) tunnesyöppöjä? Mikä neuvoksi? Tahdonvoimaa on ajoittain, mutta tämä totuttu malli tuntuu kuitenkin lopulta aina vievän voiton. :(
Kommentit (15)
Onko teillä terveyskeskuksessa psykologia? Voisit soittaa ammatti-ihmiselle ja kysyä neuvoja. Ehkä ratkaisukeskeiset neuvontakäynnit vois auttaa sua! Olet jo tunnistanut ongelman, se on hyvä alku.
jo pienenä lapsena opin siihen, monet konstit koetettu eikä mikään toimi
vanhemmat sellaisia herkkuhiiriä, että miten muutenkaan tässä osaisi olla :(
Yleensä se jo riittää pilaamaan päivän, että tulen aamulla syöneeksi pullan tai jotain muuta epäterveellistä, mitä ei kuulunut suunnitelmiin. Sen jälkeen on vaikea olla sortumatta tunnesyöppöilyyn, koska "päivähän on jo pilalla"... ja mitä enemmän syön, sitä äreämpi olen ja sitä varmemmin syön vielä lisää. :(
-ap
Tärkein tunnesyömisen estämiseksi on varmistaa ettei kotona ole MITÄÄN herkkuja.Et sä tarvitse mitään vierasvaraa kaappiin yms.Jos tulee vieraita,hankit tarvittavat tuntia paria ennen kuin he tulee ja silloinkin voit laittaa oman ruokavaliosi etusijalle.
Älä osta/anna kenenkään muun ostaa teille herkkuja.KUn mielihalu tulee eika kotona ole mitään on helpompi ohjata itsekurilla ajatukset muualle.Mut jos tiedät et pakkasessa on pullaa ja yläkaapissaa keksejä niin tottakai sä syöt ne.Mäkin söisin vaikken pullasta enkä kekseistä edes tykkää.
Tärkein tunnesyömisen estämiseksi on varmistaa ettei kotona ole MITÄÄN herkkuja.Et sä tarvitse mitään vierasvaraa kaappiin yms.Jos tulee vieraita,hankit tarvittavat tuntia paria ennen kuin he tulee ja silloinkin voit laittaa oman ruokavaliosi etusijalle.
Älä osta/anna kenenkään muun ostaa teille herkkuja.KUn mielihalu tulee eika kotona ole mitään on helpompi ohjata itsekurilla ajatukset muualle.Mut jos tiedät et pakkasessa on pullaa ja yläkaapissaa keksejä niin tottakai sä syöt ne.Mäkin söisin vaikken pullasta enkä kekseistä edes tykkää.
ei ap
mustavalkoinen ajattelu. Yksi pulla -> kaikki pilalla. Koita päästä siitä irti.
Toinen tapa on kohdata tunteensa. Päätät, että et syö vaan yritä tutustua tunteisiisi. Minulla ainakin syömishalut helpottaa kunhan olen saanut tuntea esim. vihaa ja surua syömättä niihin.
Tunnesyöminen on myös tapa, josta on hyvä päästä irti.
Muista muuten syödä kunnolla ja säännöllisesti.
Uppistakeikkaa. Täällä yksi tunnesyöpöttelijä (ja joskus myös -juopottelija). Kysymys kuuluu miten suunnata vastoinkäymiset ja muut negatiiviset asiat elämässä johonkin muuhun kuin herkutteluun? Ja ennen kaikkea, kuinka tehdä se pysyvästi, ettei vanhat mieliteot hiivi takaisin jonkun ajan kuluttua?
Itse juon valkoviintä ja poltan tupakkaa, kun vituttaa. En suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään.
Tämän halusinkin kuulla... :( ei vaan, pakkohan siihen on joku konsti olla? 10
Vierailija kirjoitti:
esim. ulos kävelylle kun tuo tarve iskee? Olisiko parempi, että yrittäisit korvata tuon syömisen jollain muulla tekemisellä ei niin että yrität tuolloin syödä terveellisesti? Tai löytäisitkö jonkun hyvänmakuisen purkan, jota jauhaa kun tuntuu, että nyt elimistö tarvitsee makeaa?
Tunnesyöminen ei välttämättä liity makeaan. Tunteisiin voi syödä ihan tavallista ruokaa.
Kävely auttaa niin kauan kun kävelee.
Tunnesyöminen ei liity nälkään tai siihen, kuinka hyvin on päivän aikana syönyt.
Tunnesyöminen ei liity siihen, että on syönyt yhden pullan ja "kaikki on pilalla".
Paras olisi varmaan kohdata ne tunteet, jotka tunnesyömistä aiheuttaa. Ensin pitää hyväksyä, että kohtaaminen on epämukavaa. Mutta se vaan pitää tehdä. Sitten voi havaita, että ei se ruoka mitään auta, vaan päinvastoin aiheuttaa lisää huonoa fiilistä. Koita päästä ulos kierteestä.
Netissä on paljon asiaa aiheesta ainakin englanniksi, kannattaa etsiä vinkkejä sieltä asiantuntijoilta.
esim. ulos kävelylle kun tuo tarve iskee? Olisiko parempi, että yrittäisit korvata tuon syömisen jollain muulla tekemisellä ei niin että yrität tuolloin syödä terveellisesti? Tai löytäisitkö jonkun hyvänmakuisen purkan, jota jauhaa kun tuntuu, että nyt elimistö tarvitsee makeaa?