Jos ammattiin valmistuva haluaa lahjaksi tavaran, jonka hinta on yli 600e...
sitähän ei kukaan vieraista ainakaan pysty yksin ostamaan (ei ainakaan tässä tapauksessa), niin paljonko siihen voi/pitää laittaa? Jakajia tuohon olisi vain 4 taloutta, tulee edelleen ihan liian iso summa, jos tasan pitäis laittaa..
Vaikka kuinka on kummityttö, niin ei vaan pysty.. Samaan aikaan juhlitaan tytön veljen valmistumista, meiltä pyydettiin tavaralahja hinnaltaan 150e..
Saa hävetä taas silmät päästään ku joutuu taas kympeillä pärjäämään.
Kommentit (38)
vaan niitä annetaan hyvästä sydämestä ja juuri sillä summalla minkä itse haluaa/voi lahjoihin käyttää.
Anat vain sen 50 euroa. Tai vähemmänkin tilanteesta riippuen. Minulle keskituloiselle 50 euroa on jo jalokätinen valmiatujaislahja, häälahjaksi sitten enemmän kun lahjansaajiakin on kaksi.
Voihan sitä toivoa vaikka kuinka kallista lahjaa, mutta vieraat vain avustavat sopivaksi katsomallaan summalla, loput rahat säästetään itse.
Mistä lähtien ammattikoulusta valmistuville on annettu tuollaisia lahjoja?
ja olisiko jotain muuta toivetta. Jos ei ole, osta oma lahja tai anna käteistä sen verran kuin haluat.
lahjatoive on vain TOIVE, ei vaatimus. Voittehan antaa sen 50-100 euroa ja sanoa, että tämä on sitä sun toivomaasi tavaraa varten. :) Ja ne muut "jakamassa" olevat taloudet voi tehdä samoin. Lapsen vanhemmat tai lapsi itse voi sitten maksaa loput siitä tavarasta. Varmaan joku muukin sukulainen antaa rahaa lahjaksi ihan muuten vaan ja pian onkin sitten rahat koossa sitä tavaraa varten.
Mun mielestä on hurjan kohtuutonta "vaatia" noin kallista lahjaa, meillä ei ollut edes häiden lahjalistassa noin kalliita. Mistä tavarasta on kyse, mitä noin kallista voi teini tarvita?
niin ei tarvitse lahjaa ollenkaan. Jos on esim. lääkäri tai juristi niin sitten on jotenkin perusteltua vaatia 600 euron lahjaa.
Antaisin 20-50 euroa valmiatuvalle. Yliopistotutkinnon suorittaneelle sieltä skaalan alkupäästä, sillä on jo viettänyt lakkiaisia tai alemman koulutuksen valmistujaisia aikaisemmin.
En pitänyt itse valmistujaisjuhlia tai saanut lahjoja keneltäkään yliopistotutkinnon valmistuttua.
20-40 euroa vaikka Sokokseen tai pääkaupunkiseudulla Stockalle. Tai vaikkapa johonkin urheiluliikkeeseen jne.
Annat lahjaksi sen, mitä haluat antaa.
Minusta tämä koko homma on kääntynyt ihan päälaelleen, jos lahjanantajan tulisi jotenkin nolostella sitä, ettei millään pysty täyttämään täysin suhteetonta toivetta. Lahjan pyytäjän tulisi hävetä. Lahjaa ei nimittäin pyydetä. Se saadaan pyytämättä (mutta ei kuitenkaan usein yllättäen).
syytä hävetä kuin sinulla!
Todella outoa ensinnäkin PYYTÄÄ lahjoja (niistä annetaan hyvästä tahdosta) ja vielä oudompaa pyytää tai toivoakaan noin kallista!
Haluta saa, mutta ehkä on hvyä oppia, ettei kaikkea saa. Ehkä on niin nuori, ettei ymmärrä rahan arvoa (oikeastaan toivoisin asian olevan näin)?
Saa hävetä taas silmät päästään ku joutuu taas kympeillä pärjäämään.
että lahjoja ei suinkaan VAADITA vaan toiveita voi esittää ja jos teitä on neljä jakamassa noin isoa summaa niin laitatte jokainen JUST SEN VERRAN kun kunkin oma rahatilanne antaa periksi ja annatte rahana - lahjansaaja säästää tai muuten hankkii sitten loput ja ostaa tämän kyseisen esineen.
Jos multa tultaisiin vaatimaan tuollaisia niin vittuuntuisin niin etten menisi koko juhliin.
että annatte kukin talous sen mihin teillä on varaa ja valmistuva tai vanhempansa pistää sitten loput siihen 600 e:n lahjaan.
Kamalan kalliita lahjoja teiltä "vaaditaan" ap! Me emme suostuisi tuohon ollenkaan, vaan antaisimme valmistuville ihan omakeksimät lahjat.
Lahja todella annetaan ja hyvästä sydämestä, sitä ei saaja sanele.
Oletteko te aivan höperöjä? Tähänkin pätee sanonta "se ei ole hullu joka paljon pyytää vaan se joka maksaa".
Häpeätte muka sitä, kun ette halua tai voi maksaa noin tuhannen markan arvoista lahjaa jollekin?
Tämä vaan muistutuksena siitä, että olisitteko todellakin markka-aikaan tonnin pistäneet jonkun lapsen tai nuoren lahjaan?
Harmi kun ette ole meidän lapsien lahjojia. Meilläkin on tuollainen tilanne, että ainoa lahjatoive on aika arvokas. Ratkaisu on se, että lahjoja toivotaan yleiseen "lahjarahastoon" joko suoraan tilille tai pankkipossuun juhlatilaisuudessa.
Emme edes kuvittele mitään niin hullua, että joku laittaisi lahjaksi jotain satojen eurojen arvoista.
Kun itse menemme juhliin, niin jonkun verran vaikuttaa tilaisuuden luonne: jos koko perhe juhlii siellä pitemmän kaavan mukaan syöden ja juoden seuraavaan aamuun, niin vähän isompi seteli laitetaan lahjakassaan kuin silloin, kun vain 'edustusjoukkue' käy siemaisemassa pakolliset kakkukahvit.
mistä valmistuu tyttä? entä mitä hänen veli?
mikä on tuo lahja joka maksaa noin 600?
entä 150 maksava lahja?
No tässähän on kyllä nuorten vanhemmat näiden toiveiden takana. Kyselin nimenomaan, että mitä nuoret ovat toivoneet, ja vastaus oli, että eivät oikeastaan mitään, rahaa vain. Mutta sitten oli vanhemmat alkaneet taivutella, että pitäähän joku konkreettinen muisto jäädä valmistumisesta ja sitten oli päädytty näihin.
Perheen vanhempi tytär "halusi" aikoinaan myös saman hintaluokan tavaran, jonka siten muutaman kuukauden päästä jopa möi pois tarpeettomana.. (!!!)
Sanoin myös, että meillä ei ole mahdollisuuksia kovin isoon panostukseen ja teidän palstalaisten kannustuksella sujautan kuoreen kummitytölle sen 50e ja tuolle veljelle vähän vähemmän.
ap
ruoki uteliaisuudennälkäämme:).
50 on just sopiva lahja,hyvä ap:)
ruoki uteliaisuudennälkäämme:). 50 on just sopiva lahja,hyvä ap:)
Tytölle Electrolux Assistent-yleiskone, pojalle navigaattori (joita kyllä saa alle satkullakin, mutta ei ole hyvä kuulemma).
ap
niin ei tarvitse lahjaa ollenkaan. Jos on esim. lääkäri tai juristi niin sitten on jotenkin perusteltua vaatia 600 euron lahjaa.
Antaisin 20-50 euroa valmiatuvalle. Yliopistotutkinnon suorittaneelle sieltä skaalan alkupäästä, sillä on jo viettänyt lakkiaisia tai alemman koulutuksen valmistujaisia aikaisemmin.En pitänyt itse valmistujaisjuhlia tai saanut lahjoja keneltäkään yliopistotutkinnon valmistuttua.
sillä olen usein ollut palstalla kun täällä on haukuttu amislaisia ja todettu ettei amiksesta valmistumista kannata mitenkään juhlia
en siis ole tuon viestin kirjoittaja, mutta tuli vaan nyt mieleen
minusta tuossa ei ole mitään hävettävää. He ovat esittäneet toivomuksen, ei se ole sama kuin vaatimus.
Joko annatte rahalahjan omien varojenne mukaan (mä ehkä ajattelisin jotain 50-100 euron välillä) tai sitten annette jotain muuta.