Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kumpaan lähtisit mieluummin ja miksi? En ole kummassakaan käynyt ja nyt olisi aikomus jompaan kumpaan siskon kanssa matkustaa.

Kaikki vinkit kohteista ovat myös tervetulleita!

• ylös 3
  • alas 16

Sivut

Kommentit (26)

ollut molemmissa ja en noita osaa järjestykseen laittaa. Molemmissa on katsomista ja tekemistä riittämiin.

Toisaalta kerjäläisiä, taskuvarkaita ja huijareita löytyy molemmista.

• ylös 1
  • alas 14

itse menisin roomaan tietenkin. barcelona on vaan niin upea. gaudin arkkitehtuuri iskee ja ranta on aivan keskustassa. rooma on kylla historiallisuutensa kanssa varmaan niin upea. uskon ettet pety kummankaan kanssa.

• ylös 1
  • alas 15
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Roomassa jokin houkuttaa, mutta en tiedä mikä. Moni taas kehuu Barcelonaa. Taidan valita sen kumpaan saan edullisemmin lennot ja hotellin :).

• ylös 3
  • alas 13

Lainaus:

maksaa moinen reissu ?=)

Koitan päästä kohtuu edullisesti. Oisko lennot + hotelli yhteensä n. 200 - 1000, riippuen ihan mistä nuo buukkaa ja millä lennoilla lentää. Korjatkaa jos olen ihan väärässä. Noita edullisempia vaihtoehtoja olen koittanut katsastaa.

ap, joka painuu nyt maate. öitä!

• ylös 4
  • alas 13

vaikka aamusta iltaan katsastaisi kohteita.

Rooma kestää hetken auetakseen, se on kerroksinen, herkkä ja ainutlaatuinen, joidenkin mielestä (ei mun) vaatimaton ja nuhjuinen. Barcelona taas on hieno, menevä ja sykkivä kaupunki jossa toki nähtävää sielläkin.

Itse rakastan Roomaa, mutta jos yhden matkan voit tehdä, niin pitäisi tuntea sut paremmin. Itse ajattelen a sioista ikuisuusperspektiivillä ja kuoleman hetkellä harmittaisi jos Rooma olisi jäänyt väliin, ilman Barcelonaa voisin kuolla ilman ylipääsemätöntä harmitusta.

Paljon on kiinni myös seurasta. JOs olette älyllisiä ihmisiä joita historia kiinnostaa, on Rooma ykkösvalinta.

Älkääkä menkö kumpaankaan kaupunkiin kesällä. Liian kuumaa ja liilaa tungosta.

• ylös 4
  • alas 14

Syyskuussa on matka edessä. Lähdemme torstaina ja palaamme sunnuntaina. Eihän tuossa ajassa kerkeä kaikkea näkemään, mutta pääsee muutamaa nähtävyyttä katsomaan ja aistimaan Rooman tunnelmaa :)

Meidän matka lentoineen maksaa kahdelta n. 850€. Meillä on Finnairin suora lento.

• ylös 2
  • alas 13

jätetään rauniot, kirkot ja tällaiset historialliset kohteet pois? Jos Colosseum tai Vatikaani ei kiinnosta?

• ylös 3
  • alas 13

suosittelen ehdottomasti Roomaa! Aivan mieletön kaupunki. Siellä on vaan niin paljon enemmän nähtävää, esim. Vatikaani ja kaikki upeat jutut siellä, Colosseum, ihanat vaatekaupat... Onhan siellä paljon muutakin mutta viikonlopun aikana en muualla käynyt kun ei ehtinyt.

• ylös 2
  • alas 13

Jos pidät enemään shoppailusta, niin valitse Barcelona,

Roomassa paljon historiallista nähtävää, molemmissa kannattaa liikua jalan ja julkisilla välineillä.

Menisin kumpaan tahansa uudestaan, Barcelnassa 5 krt käynyt ja Roomassa 2 krt.

Nyt seuraavaksi New Yorkiin eka kertaa:)

Mukavaa matkaa

• ylös 9
  • alas 13

suosittelen viikonloppulomalle ehdottomasti Barcelonaa.

Tässä perusteita:

- Rooma on liikaa viikonlopulle... siellä ei ehdi edes päänähtävyyksiä kahlata parissa päivässä.

- Barcelona on tähän vuodenaikaan aivan ihana, siellä voi mennä siestan ajaksi vaikka rannalle, mikä ei onnistu Roomassa.

- Molemmissa on nähtävää, mutta Barcelona on paremmin otettavissa haltuun parissa päivässä. Käykää Parc Güellissä, Casa Batllossa, Picasso-museossa ja Sagrada Familiassa. Loppuaika humahtaa haahuillessa vanhassa kaupungissa (Barrio Gotico, Plaza Real) ja Ramblasilla. Muutakin nähtävää toki on paljon, mutta nuo ovat tärkeimmät jos yhtään on kiinnostunut arkkitehtuurista ja taiteesta.

• ylös 3
  • alas 12

Huimalla matkakokemuksellani: Roomassa miehen kanssa 4 yön reissu ja Barcelonassa koko perheen voimin 3 yötä, voin sanoa, että molemmissa riittää katsottavaa.

Kumpaisessakin olimme kesällä, joten kuuma oli. Hyvät kengät matkaan siis. Roomassa meinasi ahdistaa se, että siellä oli ihan liikaa _pakollisia_ katsottavia. Kun miehen kanssa pidimme tärkeänä lähinnä samoilua, tunnelmaa ja ihmisvirran katselua, jätimme kylmästi Vatikaanin väliin ja Colosseumin kierrettiin ympäriltä. Ostimme pientä purtavaa ja sjuotavaa, ja söimme, missä satuimme olemaan. Hotellimme oli Rooman keskustan laitamilla, mutta bussilla ja metrolla pääsi hyvin. Kävelimme lähinnä siellä, missä "oikeat" eli paikallisetkin. Tevere- (Tiber)joki oli pettymys. Espanajalaisten portaiden lähellä nautittu jäätelöannos oli kallein ikinä! 22 €. Onneksi ostimme vain yhden:)

Barcelonassa olimme viime kesänä kolmisin, mukana oli 9-v poikamme. Siellä minua ihastutti kaupungin arkkitehtuuri. Avaraa oli, vaikka talot olivat isoja. Puistoja, aukioita ja tapaksia. Asuntomme oli niin keskellä Barcelonaa, kuin vain mahdollista. Kävellen pääsi vaikka minne. Bussit, raitsikat ja mertro olivat hyvä lisä. Kaupungin lisäksi aikaa saattoi viettää hyvällä uimarannalla. Poika tykkäsi puluista:) Espanjan lisäksi kannattaa opetella pari sanaa katalaania.

koska se on lomakohdetoivelistallani ykkösenä nyt, en ole siis käynyt aiemmin. Viime kesänä käytiin viikko Roomassa, ja oli sielläkin kyllä ihanaa. Mutta saako viikonloppulomasta paljoa irti Roomasta (tai sen puoleen Barcelonastakaan)? Et millään ehdi katsoa kaikkia kuuluisimpiakaan nähtävyyksiä, puhumattakaan Tivolin villoista yms.

Matkustan siskoni kanssa, mutta toimin itse pääasiallisena matkansuunnittelijana :). Sisko kertoi, että häntäkin on Rooma houkuttanut monesti, Barcelonassa on joskus exänsä kanssa käynyt. Joten voi olla, että nyt kallistutaan Rooman puolelle.

Katselen vielä lentojen ja hotellien hintoihin ja kaupunkien tarjontaan.

Ihan kaikkia nähtävyyksiä meidän ei tarvitse nähdä. Pääasiassa käymme rentoutumassa kun minäkin (kolmen pienen lapsen äitinä) pääsen aika harvoin reissuun. Vinkkejä voi vielä antaa, päätös on vielä muhimassa.

ap

Olen asunut Barcelonassa, paikka on ihan mahtava ja viettänyt 10 päivää Roomassa. Roomassa tuntui, ettei aika riittänyt, vaikka yli viikko oltiin. Kävimme Vatikaanissa, kirppareilla, Coloseummissa, Pantheonissa, kirkoissa ( Santa Maria Maggiore ym., hirveästi kirkkoja Roomassa), myös paikallisbussilla pääsee lähistölle, esim. Tivoliin ( kylä, vesiputouksia, Hadrianuksen villa), ihana paikka, myös Napoliin voi mennä retkelle. Rooma on kallis, osaavat ryöstää turisteja todella hyvin. Esim. kahvi juotava baaritiskillä, ulos mennessä tulee vähintään 4e lisää hintaa,Barcelona selkeästi halvempi ja parempi shoppailupaikka, Passeig de Grazia (?) tms.katu Plaza Catalunyalta vähän eteenpäin jne. Ranta on siellä aika paskainen, ei kannata mennä veteen ilman sandaaleja tms. Lähistöllä Sitges, jossa hyvä ranta... Molemmat ihania, oi kun pääsisi lähtemään taas...

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat