Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Karvaongelma... ketään samasta kärsivää?

Vierailija
09.05.2011 |

Eli siis.

Kaikilla naisillahan on säärikarvat, ihan normijuttu. ja kainalo, ja alapää.

Mutta mitä voi tehdä jos karvoitus on todella runsasta ja tummaa (kuin säärissä) myös reisissä, karvoitusta on navanympärillä (kuin miehillä) ja kaikkein pahinta- karvoitusta tulee jonkin verran myös rintoihin :(

Rinnoissa se on niin vähäistä että jaksan nyppiä pois, mutta reidet ja maha pitää sheivata. Iho on mahassa tosiärtyny vyötärön kohdalla (olen hivenen tukeva, ja kun vyötärö painaa niin takas kasvavat karvat hiertää ja tulee näppyjä...)

Mut joo. haluisin tietää, onko kellään muulla naisella vastaavaa ongelmaa, ja onko keinoa tästä päästä eroon?

Tää alko jo n. 15 vuotta ollessani, äitini passittamana kävin lääkärissäkin - eipä ole mistään mieshormoneista tms johtuvaa, vaan vain perinnöllistä (isäni on varsin...karvainen. mutta hänpä onkin mies...)

Onkohan mitään millä tästä pääsis?

Karvat on tosiaan kovia ja tummia kuten säärissä...

Jotenki tosi pahasti ottaa itsetunnolle tämä, pelottaa etten koskaan esmes löydä miestä tän takia. EN oo koskaan seurustellu, mut pelkään että tää aihettaa sen et en koskaan ainakaan sänkyyn asti voi mennä kenenkään kanssa - vaikak haaveissa lapsia on.

Ikääkin on 20v ja tuntunu et tää on pahentunu vuos vuodelta... :(

Ei kellään olisi vastaavaa ongelmaa, ja/tai ratkaisua siihen?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin karvainen apina, tummia ja pitkiä karvoja säärissä, reisissä, rinnoissa.

Siitä huolimatta minulla on ihan hyvä mies ja lapsiakin pian kaksi, ja minua pidetään yleisesti varsin viehättävänä. Sheivata ja nyppiä saa kyllä ahkerasti...

Vierailija
2/13 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuon firman kannattaisi maksaa muutama satanen nettisivujensa kieliasun korjaamisesta. Ihan karsealta kuulostaa.

Vierailija
4/13 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi myös teini-iässä karvojen mieletön kasvu. Ensin ilmestyi sääriin ja vihasin niitä. Jos olisin tiennyt tulevasta, olisin ollut ihan hiljaa. Sitten kasvoi reisiin, vatsaan karvarantu navasta alaspäin, alaselkään, viiksikarvat ovat aina olleet olemassa ja rinnoissa on aina kasvanut joitakin yksittäisiä karvoja.

Nyt, lähempänä kolmeakymmentä, leukaan on alkanut ilmestyä paksuja ja tummia karvoja.

Ja siis varmaan turha mainitakaan, mutta...Karvat edellä mainituilla alueilla ovat kiusallisen tummia, paksuja ja niitä on _paljon_. Mä niin vihaan niitä kaikkia, tasapuolisesti.

Vierailija
5/13 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leuassa varsinkin tosi paksuja karvoja ja paljon!

Mahassa kasvaa jonki verran ,mutta ne on vaaleita ja hentoisempia tosin pitkiä. Alaselässä kasvaa taas tosi paljon.

Minulla on PCO mikä aiheuttaa tuota liikakarvan kasvua :(

Vierailija
6/13 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hirveä reisiä pitkin kasvava tuuhero,

sakeat sääret, karvainen maha, jouhitissit, puskakainalot, yhtenäinen karvamatokulmakarva ja paksut hiukset.

Eli siis karvoitusta piisaa vaikka lampaat söisi...

En jaksa taistella tuulessa hulmuavaa turkkiani vastaan kovinkaan tehokkaasti.

Lähinnä vain katkaisen pahimmat ponnarit fiskarsseilla.

t: Beaver

Vierailija
7/13 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemassa jokin hormonilääke.

Mutta nykyään myös laseroinnilla pääsee lopullisesti eroon.

Vierailija
8/13 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut karvat positetaan yksitellen ja jotenkin se tyvi sitten hoidetaan ettei kasva karvaa enää sille kohdalle..onkohan tämä se laser juttu vai jokin muu.. todella hidasta hommaa mut olen kuullut että tepsii. Itsellä ei kasva häiritseviä karvoja naamassa tai navan alapuolella. Sen sijaan sääret on aika karvaiset ja kun tyhmänä nuorena sheivailin myös reisistä ne vaaleat karvat niin ovat alkaneet kasvamaan mustempina.

Vierailija
9/13 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leuassa, ylähuulessa, käsivarsissa, rinnoissa, selässä, mahassa, reisissä, säärissä, jalkapöydillä, varpaissa.. Jokohan kaikki alueet tuli mainittua? Ja tummia karvoja tietysti!

Silti minulla on mies ja kaksi lasta.

Taisteluahan tämä on, sheivaamista ja nyppimistä. Mutta minkäs teet, tällainen olen minä..

Vierailija
10/13 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun viimeksi silloin 15-16vuotiaana lääkäri ei mitään ehdottanutkaan moista, ihan vain koska verikokeet sano et ainakaan mieshormonien liikamääristä tää karvajuttu ei johdu.

Laaserhoitoo äitinikin ehotti vuosi sitten, mutta opiskelevana vasta se kuulosti melkoisen kalliilta... Varmaan vanhemmat sponssais jonkin verran (tietävät että ongema on elämänlaatuani haittaava, sairastan muutenkin masennusta ja tää nyt ei ainakaan auta asiaan (itsetuntoon)). Mutta ksäittääkseni näin suurein alojen ja kohtien laaserointi hinta liikkuu tuhnasissa euroissa?

Ja unohdin jo mainita, mullakin siis karvaa myös ylähuulessa ja leuassa... Sen jaksan vahata pois. Muualta en oo vahausta uskaltanu ees kokeilla, niin kivuliasta se jo naamassa on tehnyt :( Ja kun sen joutuisi niin hirveen usein tekee (mulla kasvaa nuo viikossa parissa takas kunnolla, ei ihme kun hiustenkin kasvuvauhti on nopsa).

Ihana kuitenkin kuulla etten ole ongalman kanssa yksin!

Ap

Vierailija
11/13 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tummat karvat säärissä, reisien sisäpuolella, navan alapuolella, käsivarsissa, rintojen ympärillä sekä viikset.

Ajelen karvat vain sääristä ja kainaloista. Rinnoista joskus nypin ja kasvoista nypin.

Jostain syystä erityisen paljon kielteistä palautetta saan käsivarsien karvoista, joita en jaksa ajella. Kohta taas alkaa kuulua ties mitä kommenttia kun tulee t-paitakelit.

Miksi lähes tuntemattomat ihmiset kommentoivat karvojani?

Niin, ja tässä perheessä on yksi nainen ja mies sekä teinipoikia kolme, mutta kaikki karvat on naisella.

Vierailija
12/13 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin sama ongelma. Se söi itsetunnon ja aiheutti todella pahaa alemmuudentunnetta. Vaihe yksi oli mulla sellainen e-pilleri kuin Diane Nova, jota gyne suositteli. Se hillitsi ehkä aavistuksen kasvua. Hormonihoitoon en hakeutunut.

Menin laseriin lääkärikeskukseen, joka poisti kasvoista karvat. Se ei sattunut mutta tuntui vähän ikävältä. Nyt niitä on vaan tullut lisää, ja pitäisi mennä uudelleen. Siellä käytiin muutama kerta, yksi kerta ei vielä auta. Nykyään joillain kauneushoitoloillakin on samantapaisia laitteita, joista en itse tiedä enempää. Pitäisi ottaa selvää.

Se mitä halusin sanoa on, että parasta mitä olen itselleni tehnyt on se, että tein niille karvoille jotain! On eri asia, jos niistä ei koe kärsivänsä. Muualta sheivaan epilaattorilla mutta jos naamassani olisi karvaa kaikkialla, olisin tullut hulluksi. Suosittelen todella. Mitä väliä sillä rahalla? On sitä huonompiakin kuluttamisen kohteita!

Niin, ja nykyisen mieheni tapasin silloin, kun en ollut vielä siellä laserissa käynyt. Hän motivoi minua menemään hoitamaan asiaa.

Vierailija
13/13 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirsutismi

TherapiaFennica

Loikkaa: valikkoon, hakuun

Timo Sane

Hirsutismin määritelmä

Hirsutismilla tarkoitetaan liiallista karvankasvua naisella. Liikakarvoitus on verrattain yleistä, joten yleislääkäri joutuu seulomaan joukosta ne, joilla hirsutismin takana on endokriininen häiriö ja jotka tarvitsevat hoitoa.

Hirsutismin etiologia

Yleisin hirsutismin syy on perinnöllinen taipumus, jolloin kyse ei ole sairaudesta vaan tälle yksilölle normaalista ominaisuudesta. Kun hormonisairaus johtaa hirsutismiin, kyse on lähes aina androgeenien liikatuotannosta, joka voi syntyä monella tavoin. Tällöin noin 80-90 %:ssa syynä on polykystiset munasarjat, jonka syntytapa on tuntematon. Harvinaisia syitä ovat lisämunuaisen kuorikerroksen liikatoiminta (synnynnäinen lisämunuaishyperplasia ja Cushingin oireyhtymä) ja lisämunuaisen kuoren tai munasarjojen androgeenejä tuottavat kasvaimet.

Oireet ja löydökset hirsutismissa

Hirsutismin arvioinnissa pääsee kliinisin keinoin pitkälle. Anamneesissa tulee kiinnittää huomio suvun muiden naisten karvankasvuun, potilaan kuukautiskiertoon ja raskauksiin. Jos kuukautiset ovat säännölliset, karvoitus on ollut vuosia ennallaan ja suku on tavallista karvaisempi, kyseessä on todennäköisesti viaton tila. Jos karvoitus lisääntyy jatkuvasti ja esiintyy kuukautishäiriöitä, jatkotutkimukset ovat tarpeen. Kliinisessä tutkimuksessa kiinnitetään huomio karvoituksen levinneisyyteen ja runsauteen, virilisaation merkkeihin (äänen mataluus, maskuliininen hiusraja, suurentunut klitoris) ja gynekologiseen statukseen. Pelkästään säärissä ja käsivarsissa esiintyvä runsaskin karvoitus on yleensä viatonta. Selvä karvoitus leuassa, rintojen välissä, lapojen välissä ja alavatsalla merkitsevät usein liiallista androgeenivaikutusta.

Hirsutismin diagnosointi ja hoito

Avohoidossa potilaalta kannattaa tutkia ainoastaan seerumin testosteronipitoisuus. Kuukautishäiriöiden liittyessä hirsutismiin määritetään myös seerumin prolaktiini. Epäiltäessä Cushingin oireyhtymää hirsutismin syyksi, seulontakokeeksi sopii 1 mg:n deksametasonikoe. Polykystisiä munasarjoja (PCO) epäiltäessä emättimen kautta suoritettu munasarjojen ultraäänitutkimus on tarpeen. Lähete jatkotutkimuksiin on aiheellinen, mikäli jonkin em. tutkimuksen tulos on selvästi patologinen (S-Testo yli 5 nmol/l), hirsutismiin liittyy kuukautishäiriöitä tai se progredioi. Virilismi indisoi aina jatkotutkimukset.

Hoitoratkaisu ja hoidon aloitus kuuluvat erikoissairaanhoitoon. Jos hirsutismin syy ei ole kasvain tai Cushingin oireyhtymä (joiden hoito on leikkaus), voidaan käyttää tilanteesta riippuen e-pillereitä, spironolaktonia tai antiandrogeenisia lääkkeitä. Karvan kasvusyklin hitaudesta johtuen vaste hoidolle nähdään aikaisintaan vasta vuoden kuluttua ja usein hoitovasteet ovat vaatimattomia. Karvojen poisto voitein, nyppimällä tai ajamalla ei tutkimusten mukaan kiihdytä karvankasvua. PCO-oireyhtymässä laihduttaminen on tehokas hoito myös hirsutismin kannalta ja korjaa oireyhtymään liittyvät glukoosimetabolian häiriöt.

Kirjallisuutta

Tiitinen A. Gynekologinen endokrinologia. Kirjassa Endokrinologia. Toim. Välimäki M, Sane T, Dunkel L. Kustannus Oy Duodecim, Karisto Oy, Hämeenlinna 2000, s. 414-423.

Takaisin lukuun Endokrinologia.