Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uraäidit!Miksi teette lapsia jos ette jaksa muutamaa vuotta olla kotona???

Vierailija
25.10.2005 |

Olisiko " puudeli" Burberry-takissaan tässä tapauksessa ollut parempi vaihtoehto...

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ehkä tiedä, että vain vakipaikoista saa lakisääteisesti hoitovapaan. Minä akateeminen pätkätyöläinen saan pitää ainoastaan äitiysloman ja hoitovapaan, en hoitovapaata.

Töihin on siis pakko palata.

Vaihdetaan miehiä, saat minun tutkijamieheni, tulot 1200 e/kk bruttona (ei mene veroa) ja minä otan sinun 5000 e/kk-miehesi. Katsotaanpa, kauanko olet kotiäiti... :)

Vierailija
22/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mihin mahtuvat tavalliset työssäkäyvät " duunariäidit" jotka käyvät töissä rahan takia? Aika harvassa mahtaa olla ne ihmiset jotka viitsis käydä töissä jos esim. lottovoiton saisivat.

Kaikilla ei nähkään ole sitä rikasta miestä jonka palkalla vois kotona olla.

Täällä palatalla näkyy olevan sellainen ihmeellinen käsitys, että kaikki töissä käyvät äidit ovat uraohjuksia!

Ketäs ne sairaanhoitajat, siivoojat, kaupan kassat, ym. on?Lapsettomia??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tein" tai siis pikemminkin halusin saada ja onneksi sainkin lapsia, koska rakastan lapsia ja haluan omalta osaltani osallistua jälkipolven kasvattamiseen. En osaa kuvitella perhe-elämää ilman lapsia. Mielestäni lapset kuuluvat perheeseen ja tuovat elämään sellaista iloa, jota ainakaan minä en muualta saa.

En ole kuitenkaan koskaan ajatellut, että elämäni olisi pelkkää lastenhoitoa/kasvatusta. Aivan kuten elämäni ei ole myöskään pelkkää työssäkäyntiä, pelkkää harrastustoimintaa tai pelkkää parisuhdetta. Elämässä on useita eri puolia.

Itselläni on akateeminen koulutus ja olen siitä onnekkaassa asemassa, että saan olla työssä, jota rakastan ja jossa todella viihdyn, vaikkakaan tämä ei kovin hyvin palkattu työ olekaan. Työ tuo minulle voimavaroja ja antaa voimia olla myös lasten kanssa enemmän.

Pelkästään kotona oleminen lasten kanssa ei valitettavasti riitä tuomaan elämääni sitä täysipainoisuutta ja monipuolisuutta, jota kaipaan ollakseni onnellinen. Lisäksi taloudellinen tilanteemmekaan ei sitä salli miehen ollessa työttömänä ja töissä ollessaankin vain keskipalkkainen.

Vierailija
24/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ts. minkä ikäinen kuopuksesi on, kun suunnittelit itse palata työelämään?

Vierailija
25/47 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
26/47 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit pelkästään? Miksi isillä ei ole mitään velvollisuuksia/ miksi isä on aina se vähäpätöisempi vanhempi?

Vierailija
27/47 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan meillä älykkäillä ja itsemme (ja siinä sivussa muutaman yhteiskunnan tuilla elävän) elättäjillä kannattaakin lisääntyä. Meidän lapsistamme kasvaa hyviä veronmaksajia, perivät vanhempiensa älyn ja saavat työnteon mallin.

Vierailija
28/47 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit pelkästään? Miksi isillä ei ole mitään velvollisuuksia/ miksi isä on aina se vähäpätöisempi vanhempi?

Nimen omaan! Ja miksi äitejä (naisia) syyllistetään mutta ei isejä (miehiä)?

Vierailija
29/47 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi omaperäinen aloitus tällä palstalla hei.. Mullekin tuli ekana mieleen ne "uraisät", miksei niitä syyllistetä. Keksikää jotain uutta. Tehkää joku vaikka aloitus itsekkäistä isistä, jotka eivät jää kahdeksi vuodeksi kotiin hoitamaan lasta ja vaihda paikkoja äidin kanssa.

Vierailija
30/47 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se kotiäitiyskään aina terveitä lapsisuhteita tee. Pahimmassa tapauksessa kasvaa sairas kiintymyssuhde tyyliin Psyko, eikä lapselle kehity omaa persoonallisuutta eikä sosiaalisia taitoja.Norman Batesin äiti tunnetusti oli pitkillä hoitovapailla.

Vierailija
31/47 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nämä "vaativaa uraa" tekevät ovat jotain Back office managereita tradenomin papereilla.

Itse olen erikoislääkäri ja olin hoitovapaalla kolme vuotta. Ja ihan hyvin pääsin töihin takaisin kiinni. Ehkä liike-elämässä on vaativampaa.

Rahakysymyksiähän nämä tuppaavat olemaan.

Vierailija
32/47 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä lapsia elämäänsä sen takia halua, että voisi olla monta vuotta kotona syrjäytymässä työelämästä. Kun Suomessa on mahdollista yhdistää työ-ja perhe-elämä toimivan päivähoidon avulla, niin miksi pitäisi olla monta vuotta kotona? Itselläni 2 ihanaa hyväkäytöksistä lasta jotka molemmat menneet hoitoon 1v 2 kk iässä. Kummallakaan ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia päivähoidossa ja onhan se mukavaa saada täyttä palkkaa muutaman satasen kotihoidontuen sijasta. Ja kunnon eläkekertymä myös. Myös taloudellinen itsenäisyys (versus miehen tulojen varassa eläminen) on ainakin minulle ollut tärkeää.

Vierailija
33/47 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehet teette lapsia kun ette ole edes 10 kuukautta hoitamassa omaa lasta?

Vierailija
34/47 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap määritellä sanan uraäiti? Monet naiset käyvät työssä vain saadakseen sen palkkaa, koska yksinkertaisesti perhe  ei elä ilman äidin palkkaa. Minusta on outoa asettaa vastakkain työssäkäyvät ja kotona olevat äidit tai isät. Ihmisten elämäntilanne vaihtelee niin paljon ja nopeasti.

Vierailija
35/47 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Mun äitiysloman pituuden sääteli raha, ei työ. Uraksi kutsuisin sitä vasta viimeisten 15 vuoden ajan.

Toisaalta, halusin lapseni jo pienestä kasvavan sosiaalisiksi ja toiset huomioon ottaviksi. Lisäksi olin itse tosi huono  istumaan lattialla ja leikkimään legoilla tai nukeilla.... (siispä ulkoilimme, pelasimme ja teimme kaikkea muuta paitsi askartelimme). Tarhassa leikki oli monipuolista.

Hyviä noista tuli:D

Vierailija
36/47 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee suomalaista lapsista niin erityisiä ja vaativia, kun tarvitaan yksi aikuinen hoitamaan niitä, kun tilastojen valossa perheessä on 1.8 lasta.

Nykyään on kotitöitä helpottavat kodinkoneet, kaupat auki pitkään, on einekset, vaipat jne. Lyhyet työpäivät ja pitkät lomat. Myös monen isovanhemmat auttavat.

Monessa maassa äitiyslomat ovat vain muutaman kuukauden ja lapset menevät kouluun jo 3 vuotiaana ja silti muualla maailmassakin lapset voivat hyvin.

Ja nykyiset perhevapaat ovat Suomessakin olleet hyvin lyhyen aja, reilut 30 vuotta, eikä niiden hyvyydestä ole paljoakaan tutkittua tietoa.

Onko vanhempi tai molemmat vanhemmat kotona hoitamassa lapsia tai ovatko lapset kodin ulkopuolella hoidossa, jokainen perhe ratkaisee parhaalla katsomallaan tavalla, sillä siihen vaikuttaa perheen taloudellinen tilanne ja muut, eikä siihen pitäisi olla muilla päätösvaltaa tai että siitä jopa syyllistetään, jos joku tekee erilaisen ratkaisun kuin itse.

Vierailija
37/47 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki valinnat ovat mielestäni ok, paitsi se ärsyttää että uraäidit perustelevat valintaansa "päiväkoti on lapselle paras paikka" kun kaikki faktat ja asiantuntijat puhuvat vastaan.

Alle 3-vuotiaalle paras paikka on kotona, päiväkotiympäristö stressaava, äänekäs, vähähuomioinen. Toisten lasten jatkuvaa seuraa ei niin pieni tarvitse. Tämä on todistettu useissa tutkimuksissa, useiden asiantuntijoiden toimesta.

Mutta eihän kaikille mitenkään ole mahdollista jäädä hoitovapaalle, lähes tulottomana on vaikea elää jos ei ole hyvintienaavaa puolisoa. Ja valtaosalla ei ole. Joten pitää ymmärtää sekin.

Vierailija
38/47 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi omaperäinen aloitus tällä palstalla hei.. Mullekin tuli ekana mieleen ne "uraisät", miksei niitä syyllistetä. Keksikää jotain uutta. Tehkää joku vaikka aloitus itsekkäistä isistä, jotka eivät jää kahdeksi vuodeksi kotiin hoitamaan lasta ja vaihda paikkoja äidin kanssa.

Aloitus on kuitenkin tehty vuonna 2005, joten mietin että silloinko jo täällä palstalla oli samanlainen trollaus-meininki kuin nykyään. Aloittelin palstailua joskus 2011 ja muistelen että silloin tämä oli vielä ihan hauska ja asiallinenkin palsta.

Vierailija
39/47 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen uraäidit? Lähes kaikki käyvät töissä, vaan saadakseen elätettyä perheensä, näin on ollut maailman sivun.

Ei kukaan ole töissä ja ajattele tekevänsä jotakin uraa, vaan kyllä se lähtee puhtaasti rahasta ja toimeentulosta ja ura tulee siinä sivussa, jos on tullakseen.

Ap. on todennäköisesti nuori ja elämän kokemusta vähän tai sitten hän elää pumpulissa ja ummistaa silmänsä todellisuudelta - työttömyydeltä, pätkätöiltä, asuntolainoilta jne.

Vierailija
40/47 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuo 3 vuotta kuulostaa ihan hirvittävän pitkältä ajalta olla kotona lapsen kanssa. En näillä näkymin aio lapsia hankkia, mutta sen tiedän melko varmasti etten tule olemaan kuin korkeintaan vuoden äitiyslomalla/hoitovapaalla, mikäli lapsia jostain syystä "siunaantuu".