Tuo Terhi on kyllä ihan kamala esimies.
Ihme tenttaamista, vaikka tietää miten asia on.
Esimies sanoo asiallisest jos työssä on puutteita eikä vittuile tuolla tavoin! Ja onkohan itsekään edes kertonut noille tytöille miten haluaa toimittavan (kun asiakkaat tulevat bussin nouset pysäkille).
Järkky akka. Onneksi ei ole mun esimies, voisi tulla sanonttua pari sanaa takaisin.
Kommentit (37)
ehkä jopa äitimäisestä tavasta antaa palautetta.
Minulla on aina ollut mies esimiehenä, enkä ole heiltä kuullut minkäänlaista nalkutusta koskaan. Voin mennä esimiehelle sanomaan, että mokasin jonkun jutun ja esimies sitten miettii kanssani miten asian voisi korjata, eikä jää napisemaan siitä mitä OLISI pitänyt tehdä. Mikäli tajuan mokanneeni, olen varmaankin ymmärtänyt jo tehdyn virheen laadun.
kyllä vinoilla ilkeästi ja väännellä naamaansa kun marmattaa jollekin. Aika asiatonta käytöstä. Ei ole kenenkään etu että nuoret oppaat pelkäävät esimiestään ja näin ollen jännittävät liikaa-> mokaavat.
Oma äitini on eleiltään ja puhetavaltaan todella paljon Terhin kaltainen. Useasti juuri nämä eleet ja tuollainen tapa puhua aiheuttavat väärinkäsityksiä, äitini ei ole tarkoittanut asiaa vittuiluna, mutta jotenkin hänestä silti saa sellaisen käsityksen eleiden ja puheen perusteella.
Minkälaisia sun esimiehet on olleet, jos Terhi on sinusta järkky akka?
Me katottiin suu auki miehen kanssa ja oli tosiaan vittumainen esimies. Minun esimies on myös suora, sanoo asiaan suoraan ja selkeästi MUTTA ei tosiaankaan jää jankkaamaan asiaa moneen kertaan niin kuin idiootille ja muutenkin sanoo asiansa asiallisesti, ei naamaa väännellen ja käännelleen ja vittumaisella äänensävyllä. Sitten se asia onkin loppuunkäsitelty.
Enhän mä sanonutkaan että pitäisi olla hiljaa tai että pitäis olla täydellinen kielitaito. Mutta musta on silti käsittämätöntä että voi nuoret ihmiset lausua noin, vaikka englantia kuulee joka paikassa. Ja on se nyt hiukan eri asia, käyttääkö jotain kieltä työssään vai yrittääkö vain saada asiansa sanottua ystävien kesken.
Olen ollut aivan kauhuissani sekä Terhin että kaikkien muiden oppaiden englanninkielentaidosta. Ammatinvalintaan nähden he osaavat englantia aivan ala-arvoisesti. Kyllä minun mielestäni matkaoppaalta on oikeus odottaa erittäin sujuvaa englantia ja kohdemaan kielen alkeita. Ei luulisi olevan liian paha rasti kellekään.
Itse en myöskään tykännyt Terhin johtamistyylistä, mutta koska tää oli ainut jakso, jonka olen nähnyt, ajattelin, että sillä vain on huono päivä, kiire tms. Ilmeisesti mulle sitten on sattunut vain erinomaisia pomoja, koska mun mielestä äänensävy ja lähestymistapa olivat asiattomia. Sama asia olisi mennyt perille helpommallakin. Ja sandwich-mallia saa käyttää...
Mutta sekä Terhin että muutamien oppaiden englanti on käsittämättömän huonoa. Kieliopillisestikin monesti aivan päin persettä mutta erityisesti mua ihmetyttäää miten voi nuorilla ihmisillä olla moinen tankeroenglantilausuminen. Yleensä tuollaista kuulee vanhemmilla suomalaisilla, jotka on käyneet koulunsa aikana jolloin ei vielä kiinnitetty huomiota puhumiseen.
Tulikin ihan selkokielellä miksi suomalaiset eivät halua/uskalla puhua vieraita kieliä vaikka osaisivat.
Kiitos ö.ö
kyllä vinoilla ilkeästi ja väännellä naamaansa kun marmattaa jollekin. Aika asiatonta käytöstä. Ei ole kenenkään etu että nuoret oppaat pelkäävät esimiestään ja näin ollen jännittävät liikaa-> mokaavat.
kuinka tyhmä tyttö voi olla oppaana. Ihan pihalla.
Olisin antanut potkut jos olisi koeaika ollut kesken.
Jos on nuoria, kouluja juuri käymättömiä, niin ei se kielitaito kaksinen ole. Mutta kehittyyhän se, käyttämällä.
Tosin täytyy lisätä, että en tunne kovin montaa suomalaista, joka kykenee lukemaan enkuksi muuta kuin Cosmoa tms. Enkun kieliset tenttikirjat tuottaa useimmille A-englanninkin lukijoille tuskaa jatko-opinnoissa.
kuinka tyhmä tyttö voi olla oppaana. Ihan pihalla.
Olisin antanut potkut jos olisi koeaika ollut kesken.
Täytyy olla tosi tyhmä, jos ei nouse bussista pois ennen, kun asiakkaat sen tekevät. Tönöttää vain penkillä.
Asiat pitää sanoa selkeesti ja tarpeeksi painokkaasti, etteivät toista kertaa möhli samassa asiassa. Ei nykynuorille ja tuollaisille puolipölöille mene perille kaunis pyytäminen. Sen palautteen pitää olla sen verran tiukka, että menee jakeluun kunnolla.
Olen itsekin esimies, mutta paljon fiksummille ja vanhemmille ihmisille. Ikinä en puhuisi noin heille, mutta heille riittää vihjauskin ongelmasta, ottavat heti opikseen. Sen sijaan noiden oppaiden kanssa varmaan pitää olla ihan toisella tavalla nipo.
Ihan korrektisti hoidettu palaute, kun lähtökohta on se ettei ihan kaikkea oikeasti tarvitsisi vääntää rautalangasta. Itse olisin vastaavassa tilanteessa sanonut paljon karkeammin, siksipä en esimieshommista ole kiinnostunut. Ei kestäisi hermot tuollaisen työntekijäaineksen kanssa.
Eli kukaan fiksu ja kielitaitoinen ei tuollaista työtä tekisi hetkeäkään.
jos on useammassa hotellissa väärään aikaan ei huomaa sitä itse. Luulisi että alkaa ihmettelemään kun ei kukaan tule mitään kysymään, viimeistään 2. hotellissa olisi luullut asian ymmärtävän.
Ja englannista: itselläni on aika huono englanti, sanavarastoa paljon, mutta en osaa ääntää täydellisesti eikä kielioppi ole virheetöntä. Siitä huolimatta _aina_ pärjännyt hyvin matkoilla, ja ihan jutellut syvällisiäkin ihmisten kanssa "tankeroenglannillani". Tärkeintä on se että uskaltaa puhua, jos ei ymmärrä elekieltä mukaan jne. Mutta tuollaiset tylyttäjät "kuinka voi puhua noin huonoa englantia" ovat juuri niitä, jotka saavat monet istumaan tuppisuina. Suomalaisten ongelma ei ole huono englanti vaan se ettei uskalleta puhua...!
Välillä saa aidosti ihmetellä missä on aikuisten ihmisten käytöstavat. Oppaat ovat asiakaspalvelutehtävissä ja edustavat työantajaansa, joten perustaitoja käytöksestä odottaisi.
Ja tosissaan ne uudet oppaat tuntuvat olevan täysin pihalla että mitä tehdään ja miksi. Sekin tyttö kenelle Terhi sanoi siitä tervehtimisestä vaikutti aika koppavalta, eikä edes voinut myöntää virhettään.
Ja minulla on samankaltainen esimies kuin Terhi on. Eikä hän todellakaan tarkoita vittuilla. Jos jostain asiasta toistaa enemmän niin se on enemmän painottamista sen asian tärkeydelle eikä nalkuttamista.
Meidän esimiehellä on tapana myös se, että jos joutuu huomauttamaan samasta asiast toisen kerran, tulee huomautuksen mukana kirjallinen varoitus.
Kolmannesta huomautuksesta saa jo potkut, mutta yleensä ei tarvitse sitä toista kertaa huomauttaa.
Mutta eikös Terhillä ole jotain mallitaustaa?päätellen niistä
"Malliposeerauksista" matkaoppaat-ohjelman mainoksissa.
Asiat pitää sanoa selkeesti ja tarpeeksi painokkaasti, etteivät toista kertaa möhli samassa asiassa. Ei nykynuorille ja tuollaisille puolipölöille mene perille kaunis pyytäminen. Sen palautteen pitää olla sen verran tiukka, että menee jakeluun kunnolla.
Olen itsekin esimies, mutta paljon fiksummille ja vanhemmille ihmisille. Ikinä en puhuisi noin heille, mutta heille riittää vihjauskin ongelmasta, ottavat heti opikseen. Sen sijaan noiden oppaiden kanssa varmaan pitää olla ihan toisella tavalla nipo.
Tuo Terhi on ollut jo niin kauan (joka kausi vaihtuvien) oppaiden esimiehenä, että on varmasti oppinut, kuinka asiat täytyy näille esittää. Kokeneemmille oppaillehan hän puhuu ihan eri tyyliin.
napakasti ja nopeasti palautetta oppailleen. Eipä nuo tytöt tuntuneet pahemmin järkyttyneen.
En usko, että heidän päähänsä muulla tavalla perille menisikään,sillä aika toope on opas, joka käy neljässä eri hotellissa ihmettelemässä kun ei ole turisteja eikä tarkista silti päivämäärää. Meinashan tämä sen syyn vierittää jonkun toisen toimistossa olleen niskoillekin, vaikka itse oli joka kerta niissä neljässä paikassa nenä sen kirjan edessä, jossa oppaan tapaamisajat ovat.
mä