Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

taperoimetys väärin?

Vierailija
24.01.2011 |

Olen imettänyt 5 v poikaa. tätä tukee Imetystulisivusto. Poika on tykännyt kovasti mutta nyt alkaa tulla kaveripiirin vaikutus: "Äiti en tykkää tästä, Emppu nauraa!" Äidinmaidosta tulee vasta-aineita. Mitä pidät+

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetystukiliitto: "Luonnollinen" vierotusikä n. 3-7 vuotta… (arviot pohjautuvat vertailuihin lähimpien eläinsukulaisten ja ns. luonnonkansojen kanssa jne.)

Äidinmaito ei muutu missään vaiheessa epäkelvoksi ravinnoksi: se on aina lapselle hyvää ruokaa.

Puolesta litrasta äidinmaitoa 5-vuotias saa esim. 31% päivän energian tarpeesta, 38% proteiinin tarpeesta, 45% A-vitamiinin tarpeesta ja 95% C-vitamiinin tarpeesta (WHO:n dokumentti WHO/CDR/93.6)

Äidinmaidon sisältämät immunologiset tekijät tukevat lapsen immuunijärjestelmän kehitystä ja auttavat sairastunutta lasta toipumaan nopeammin; vatsataudissa äidinmaito voi olla ainoa sisällä pysyvä neste.

Pitkä imetys vähentää äidin riskiä sairastua ainakin rintasyöpään ja munasarjasyöpään.

Helppo tapa lohduttaa, rauhoittaa, ruokkia sairasta.

Jos lapsi aloittaa päivähoidossa, imettäminen on kätevä tapa löytää yhteys hoitopäivän jälkeen ja torjua uusia pöpöjä, joita lapsi väistämättä tapaa tässä vaiheessa."

Vierailija
2/12 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan silti: kannatan pitkää imetystä ja seon hyvä asia niin kauan kuin se on molemmille ok. Nythän se selvästi alkaa olla lapselle ongelmallista eli yhteisestä sopimuksesta sen lopettaminen lienee paikallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän on jo koulussa imetätkö välkällä?

Vierailija
4/12 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystävä jok asanot tätä provoksi, et siis salli taaperiimetystä?

Vierailija
5/12 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystävä jok asanot tätä provoksi, et siis salli taaperiimetystä?

Sen lisäksi että et osaa lukea et myöskään osaa kirjoittaa?

Vierailija
6/12 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin 5 vuotias ei ole taapero. Alle 2 vuotias on. Joten 5-vuotiaan imettäminen ei ole taaperoimetystä.

Vierailija
7/12 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt 5 v poikaa. tätä tukee Imetystulisivusto. Poika on tykännyt kovasti mutta nyt alkaa tulla kaveripiirin vaikutus: "Äiti en tykkää tästä, Emppu nauraa!" Äidinmaidosta tulee vasta-aineita. Mitä pidät+

Lapsen kehityksen kannalta ei hyvä juttu.Kyllä se normaali vieroitusaika on 9kk.Tämän jälkeen ei auta lasta yksilöitymiskehityksen kanssa että vauva-ajan symbioosia pyritään jatkamaan.Luopuminen ei ole helppoa mutta sitä se kasvaminen on.Sen puoleen uskon kyllä että tämä on provo.Lapsen imettäminen 5 vuotiaaksi tuskin mahdollista, tähän olisi jo neuvolassakin puututtu.

tottakai on mahdollista,

ei yleistä, mutta näinkin tehdään.

Siitä ei vaan puhuta, on ymmärrettävissä miksi imetetään 'salassa'

Ihan on tutkittu juttu, ei siis oma "mielipiteeni".

Vierailija
8/12 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kehityksen kannalta ei hyvä juttu.Kyllä se normaali vieroitusaika on 9kk.Tämän jälkeen ei auta lasta yksilöitymiskehityksen kanssa että vauva-ajan symbioosia pyritään jatkamaan.Luopuminen ei ole helppoa mutta sitä se kasvaminen on.Sen puoleen uskon kyllä että tämä on provo.Lapsen imettäminen 5 vuotiaaksi tuskin mahdollista, tähän olisi jo neuvolassakin puututtu.

Vierailija
9/12 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että taapero taitaa olla alle 3-vuotias. 5-vuotiaan imetys on leikki-ikäisimetystä :).

Ensinnäkin 5 vuotias ei ole taapero. Alle 2 vuotias on. Joten 5-vuotiaan imettäminen ei ole taaperoimetystä.

Provolta tämä kuulostaa, mutta miksi ihmeessä jatkaa imetystä, jos 5-vuotias ei sitä enää halua? Pitkää imetystä vastaan minulla ei sinänsä ole mitään: olen itsekin imettänyt lasta lähes 2- vuottiaaksi.

Vierailija
10/12 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niin ovat monet muutkin asiat jotka eivät minua mitenkään satuta. Jos lapsi ei enää halua imeä rinta 5-vuotiaana, pitää imetys lopettaa heti paikalla.

Mutta mistähän joku heitti sen 9 kk-iän oikeaksi vieroitusajaksi? Kun tavallista maitoa suositellaan juotavaksi vasta 1-vuotiaasta? Millä logiikalla siis 9kk pitäisi lopettaa imetys ja siirtyä korvikkeeseen?

Minun mielestäni oikea tapa on imettää 1-vuotiaaksi ja pikkuhiljaa totutella tavalliseen maitoon ja sitten pikkuhiljaa siirtyä siihen. Imetys kokonaan voi loppua kun lapsi juo mukista tavallista maitoa tarvittavan määrän päivässä. Siirtymiseen käytettävä aika riippuu lapsesta.

Mutta tapansa ja mielipiteensä kullakin ;)

Vierailija
11/12 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen imettänyt kohta 2v.tytön tylleröäni,ja aika hassultahan tää alkaa jo näyttämään..mutta että 5vuotiastakin imettäisin:D

Vierailija
12/12 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai on mahdollista,

ei yleistä, mutta näinkin tehdään.

Siitä ei vaan puhuta, on ymmärrettävissä miksi imetetään 'salassa'

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän