Perjantaita Kesäkertut!
En jaksanut enää eilen illalla koneelle, mutta tässäpä ultrakuulumiset.
Pieni siellä oli ja sydä sykki : ) Pää-perämittä oli reilu 8 mm.
Vastasi viikkoja 6+3, mutta nyt olisi kuitenki menossa 7+4, ja lasketuksi ajaksi lääkäri kirjoitti 5.6.
Nyt en ehdi enempiä kirjoitella, mutta kuulumisiin, ja hauskaa viikonlopun odotusta!
sokuri 7+4
Kommentit (36)
heheh, joo kiitos varoituksesta ja tosiaan.. söin alkuviikosta parina päivänä fetasalaattia kun en ollut plussannut ts. tajunnut että sitä odotellaan =D
Ja tuo homejuusto.. yök. Meillä oli tuparit lokakuun alussa ja joku vieraista toi vihreitä oliiveja, homejuustoa ja sitä mustapekka-juustoa.. yök.
Eilen sitten oma äitini oli käymässä ja aivan tohkeissaan uudesta tulokkaasta (veli saa vaimonsa kanssa yhteinsen vauvan helmikuussa) ja että hänelle tulee kaksi lasten lasta melkeen peräkkäin.. ja tiesin tuosta ettei homejuustoja saa syödä, ja tarjosin hälle että otatko vai heitänkö roskiin.. niin se haju oli niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kuvottava. yök. eipä silti. en muutenkaan syö mokomaa =D
Mutta tuskin tuosta fetasta vaaraa on, eihän sitä voi osata varoa kun ei tiennyt raskaudestakaan.. jatkossa kyllä pidän mielessä... ;D
Sain soitettua tunti sitte ekan nla-ajan. Mokasin vaan itteni satasella, kun puoli kahelta (vasta heränneenä) hihkasin puhelimeen Huomenta! :)
Oli siinä selittelemistä ja nlantätillä nauru maitto. Mietti varmaan, et mikä hullu toi on... :)
Tosta pahoinvoinnista vielä: En siis pysty syömään mitään suolasta, sen enempää ku makeetakaan. Elelen jukurtilla ja karjalanpiirakoila ja neki päätyy vessanpönttöön turhan nopeesti. (Ja nukun, voi pojat- Yöllä 8-10h ja päivällä2-3h!)
Siksi tämä turvotuski hämmästyttää, kun en juuri syö enkä juo.
Nlan tätyli lohdutteli, että ihan normaalia on pieni pahoinvointi - Mutta ruoto, kun oksennan koko ajan.
Mies oli vkon reissussa ja tuli kotia ja ekana hihkas: Miten sää voit näyttää noin hirveeltä?
Ja takuuvarmasti tunsin itteni hirveeksi! :)
Onnkeksi mokoma osas lohutta ja kaivo kassistaan tuliaisiksi ja " piristykseksi" ihanan rannekorun! Joskus noi karvanaamat
osaa!... :)
Nyt pitää yrittää selvitä hakemaan lapset hoidosta ja yrittää tehä töitäki. Vaaka-tasossa se onnistuu oksentamatta-ergonomiasta viis! :)
Mä olen ainakin niin hölmö testaus friikki. että jos mulla on testejä kaapissa niin pois ne vaan on käytettävä :) monesti oon miettinytkin että mulla pitäsisi testejä olla 700 kappaletta että voisin vain huvikseni pissiä tikkuun ja katso sen viivan muodostumista.
Juustoista, mä olen kyllä kotimaisia mm. valjon juustioja niin home kuin muitakin syönyt ihan rohkeasti kaikkien raskauksissa. Suomessa kun maito aina pastoroidaan niin oon ajatellut että se juustokin sitten on tehty siitä pastoroidusta maidosta??
Tosin sitten mitään ulkolaisia juustoja en taas ole syönynnä..
Ja mulla se feta purkkikin menee sillain snakseina kerralla oli purkki kuin iso vaan.. feta on niiiiiin tolkuttoman hyvää.
... tietty ne testitkin kai jossain vaiheessa vanhenee? et jos niitä on niin turha tietty kaapissa vanhennuttaa " säästeliäisyyttään" ... :-) se oli vaan sellanen säästöehdotus rahojen ja päänvaivan suhteen :-)
juustoista tuntuu olevan eri näkemyksiä. kuulemma ei ainakaa pastöroimattomasta maidosta tehtyjä kannata syödä, mut elintarvikelabrassa työskentelevä äitini sanoi, et jos on pitkä säilytysaika (esim. tehty kesäk.05 parasta enne tammik.06) listeriariski kasvaa säilytyksen myötä. " Normaali-ihmisillehän" ei niin väliksi.Paistettuun juustoon ei pitäisi tulla.
Mut itse nyt yrittää ottaa mahd. varman päälle. En tietty hysteerikoksikaan halua ruveta. Mut kun on kokemusta kunnon flunssien ja vatsatautien sairastamisesta (tosi rajuja) raskausaikana ja juuri näissä raskauksissa keskenmenot, niin yritän nyt välttää kaikkia mahd. tiedettäviä riskejä. Kaipa ne todella haitalliset infektiot harvinaisempia on. Tosin jostain luin, et raskausaikana vastustuskyky alenee, joten se taas puoltaisi vähän tavallista tarkempaa linjaa. mut luulen, et jokainen odottava aika hyvin tietää omalla kohdallaan, mihin vetää rajan. Ja jos on tottunut syömään esim. hiukan yliaikaisia tuotteita, niin tod.näk. vastustuskykyä löytyy myös paremmin.
Tää oli nyt tällaista toisaalta-toisaalta-pohdiskelua... Jos vauvat yleisesti ottaen ois kovin herkkiä menemään kesken tai lapset yleensäkään herkkiä " särkymään" , niin tuskinpa maailmassa liikakansoitusta olisi. Näin on äitini joskus lohdutellut, kun olen miettinyt, onko ollut tarpeeksi varovainen... :-)
Kylläpä kertut on ahkeriks ruennu...Jo pelkkään lukemiseen on menny varmaan vartti...
En ees yritä muistaa kuka mitäki puheli,mut jollaki muullaki oli jogurttia ja karjalanpiirakoita...Tälle päivälle on voinu lisätä meetvurstin ja kurkun ja kreikkalaisen salaatin varsinki sen punasipulin!Ja mä kans oon valion fetaa " vähän" syöny...
Ja tänään oli ensimmäinen päivä ettei heti aamusta ollu paha olo!!!!! On se jännä et niin kauan ku on paha olo,uskoo et joku tuol kasvaa mut nyt sit heti iskee epäilys....
Ja anoppi kävi kylässä ja tokas yhtäkkiä et kohtahan te isomman auton tarviitte! Yritettiin et miten niin..... Eikä kerrottu mut voikos mummut vaistota asian....? Jäi vähä ihmetyttämään.....
On tää ihana tää olo!!!!! Yli viikon on oikeestaan joka hetki olluki paha olo...Kelpaa yks päivä väliin näinki.....
Juu,mielitekoja on,eilen ostin appelsiinijätskiä ja ihan pakko lähtee sitä syömään...... :o)
Mäki katon muutes joka aamu ihan ekana joko lumet on tullu..............
Suhmura 7+1
Marieela: Juu, mehän ollaan ihan nuoria vielä ;) . Mun poika on tosiaan 7v. just täyttänyt ja tyttö täyttää ihan juuri 6v., joten niillä on sama ikäero kuin oliko muistaakseni Charlottella tulossa? Tein posit.testin kun poika oli 5kk. Mielenkiintoista aikaa tulossa siis sinnekin =0.
Kiva kuulla että nuo poikien jutut on ihan normaaleja, ja kyllä tuo meidän poika ihan " fiksustikin" osaa käyttäytyä, mutta tosiaan tuo mielikuvitus on ihan eri luokkaa kun meidän tytöllä! Monet naurut (ja itkut) oon kyllä pojan takia saanut!
Hyvä kun joku mainitsi feta-juuston, en olis varmaan hetimmiten muistanu että sehän on myös tuorejuusto. Paraikaa sitä on tuolla jääkaapissakin...höh, mitenhän sitä selviän ilman sitä, rakastan salaatteja fetajuustolla....
Täällä oli joku toinenkin jolla on nyt tasan 5+0, niin mullakin mikäli oon oikein nyt laskenut tätä kiertoa. Kiva että on ihan täsmälleen kohtalotoveri ;).
Nyt ruoanlaittoon mars!
Anteeksi provosoiva aloitukseni. joku vain arveli, ettei listeria iske vielä alkuraskaudessa.
Tässä jotain ktl:n sivuilta kopioitua tietoa listerioosista
Listeria voi aiheuttaa ihmiselle listerioosi-nimisen taudin bakteerilla saastuneiden elintarvikkeiden välityksellä. Aika listeriabakteeria sisältäneen elintarvikkeen nauttimisesta oireiden alkamiseen vaihtelee viikon ja parin kuukauden välillä.
Tautiin sairastuvat tavallisimmin vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt, vanhukset, raskaana olevat naiset ja vastasyntyneet. Listerioosiin sairastuneista 25% menehtyy. Vaarassa ovat erityisesti iäkkäät ja potilaat, joilla on vaikeita perustauteja.
Vastustuskyvyltään heikentyneillä, kuten vanhukset, syöpä- ja AIDS-potilaat, maksa- ja munuaistauteja sairastavilla tai kortisonilääkitystä saavilla, listerioosi ilmenee tavallisesti vaikeana yleisinfektiona tai aivokalvontulehduksena.
Raskaana olevilla listerioosi ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.
Miten listerioosia voi välttää:
Yleiset suositukset:
Kypsennä kaikki liha huolellisesti
Pese raa' at vihannekset huolellisesti ennen syömistä
Säilytä kypsentämätön liha erillään vihanneksista, kypsennetyistä ruoista ja valmisruoista
Vältä pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja tuotteita
Pese kädet, veitset ja leikkuulaudat käsiteltyäsi niillä yllä mainittuja kypsentämättömiä ruokia
Suositukset riskiryhmille:
Vältä pehmeitä kypsytettyjä juustoja (esim. home- ja tuorejuustot)
Vältä tyhjiöpakattuja graavisuolattuja tai kylmäsavustettuja kalatuotteita
Kuumenna höyryävän kuumaksi syötävät ruoantähteet ja valmisruoat
Lisätietoa elintarvikkeista www.elintarvikevirasto.fi
Listerioosi Suomessa
Suomessa todetaan vuosittain 20-50 listerioositapausta: www3.ktl.fi/stat
Lähde:http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/tietoa_terveydesta/infektiotaudit/…
Minä en niin hirveän huolissani tuosta ole, jos ruoka on ässehtinyt lämpimässä monta tuntia, jätän sen syömättä joka tapauksessa. Tokihan pyrin välttään pastöroimattomia maitotuotteita, mutta koska en joka päivä syö home-/tuorejuustoja tai graavilohta, niin herkuttelen kyllä silloin kun siihen on mahdollisuus. Kohtuus kaikessa. Niin tieten tahtoen itsensä altistamisessa kuin hysterisoinnissakin. Kukin taaplaa tyylillään, joillakin on ehdoton ei kaikille ruoka-aineille, joista on tutkimustuloksia, että ne VOIVAT aiheuttaa jotain vaaraa sikiölle, toiset sitten aina joskus antavat itselleen luvan maistaa puolilasia punaviiniä ja syödä suolakeksejä joiden päällä on valkohomejuustoa...Itse kuuluin ekassa raskaudessa tähän huolettomampaan joukkoon, ja terve lapsi syntyi, ja aion olla huoleton myös tässä raskaudessa.
Niin, ja muita kuulumisia vielä. Pahoinvointia on alkanut tuleen aaltoina, yhtenä päivänä on hyvä olo, mutta jo seuraavana yönä on niin huono olo, etten saa nukuttua. Huonosti nukuttujen öiden jälkeen on sitten päivälläkin ihan kamala olo koko ajan. onneksi omput auttaa ainakin hetkellisesti.
Eipä tässä sen kummempia.
Eggis rv 6+6
eli ei tosiaankaan ole 5+0 mulla nyt vaan 4+0!!!
t. mariadee 4+0
Mulla oli poikaa odottaessa oireena vain tolkuton väsymys ja tyttöä odottaessa voin tosi pahoin. Todellinen kestokrapula olotila ihan kokoajan. Yrjöt heitin milloin mhinkin pusikkoon. Tuli siis aina ihan yllättäen se ikea yrjötys olo....Saas nähdä kuin tämä raskaus etenee! Toistaiseksi vain lieviä pahoinvointiaaltoja.
...tosin tieto lisää tuskaa... Nyt mietin vielä 2kk sainko listerian siitä fetajuustosta. no, toivottavasti sentään en. Jossain ravintolassa kun oli ihmisille tullut listeriainfektio (tosin bakteeripitoisuudet tosi suuria), niin oli ilmennyt jo alle 2pvssä. Parempi etten sure enkä murehdi sitä, tulee mitä on tullakseen.
Mää olin jostain joskus lukevinani, että raskaana oleva nainen ei oo vuosikausiin jos koskaan KUOLLUT infektioon. Jos tapauksia on 20-50 vuodessa, niin riski saada infektio on silti OLEMATTOMAN PIENI. Ja jos tulee alkuraskauden keskenmeno, niin se voi johtua niin monesta muustakin asiasta kuin siitä, että söi fetasalaattia, että tuskinpa kannattaa päätään sillä vaivata.
En oo terveydenhuollon ammattilainen, mutta näin minä ajattelen. Ja ihan vasta jossain palstalla oli, että neuvolassa terveydenhoitajat usein oli ylivarovaisia antaessaan suosituksia ja ohjeita. Jos samoja asioita kysyis esim. lastenlääkäriltä, niin ohjeet olisivat " löysempiä" . Ja tämä ihan yleistäen, listeriariski on olemassa kuitenkin aina ja kaikkialla. Mutta jos alkaa kirjaimellisesti noudattamaan kaikkia ohjeita ja suosituksia, niin mitä loppujenlopuksi voi nauttia ilman pelkoa? Taitaa jäädä aika yksipuoliseksi ruokavalio.
Eli huoli pois ja nauttikaa raskaudesta!
ja sen listerian voi saada yhtälailla salaatistakin, mut eipä niistä yleensä hysteerata niinkuin juustoista. mulla tietty oli aika typeryys syödä sellasta, mikä oli ollu jo pidempään auki, mut toisaalta kuitenkin suolaliemessä... täst lähtien syön kuitenkin vain paistettuna. ajattelin, et vois tulla ihan herkkua, jos marinoi yrttimausteella ja paistaa pannulla... yli n.70-asteessahan listeriakin kuolee.
Olo on hyvä ja vielä ehkä olen pikkuisen hämillään, kun eilen vasta testasin plussaa. Muttaa tooosi onnellinen! Tekisi mieli kertoa kaikille, mutta eipä sitä vielä oikein voi. Olen myös ajatellut mennä yksityiselle ultraan. Täytyy vielä miettiä, että mihin. Kuvotusta on ollut pitkin päivää, rinnat ovat kipeät ja väsyttää tosi paljon. Tässä nyt tärkeimmät! Onnea vielä kaikille muille plussaneille! Kesävauvaa odotellen,
Kamu 4+4
Olo on ollut aivan hirveä nyt kolmatta päivää. Iski armoton flunssa, jonka seurauksena kävin tänään lääkärissä ja poskiontelotulehdushan se siellä taasen. No, ei muuta kun antibioottia naamariin. Saikkuakin sain niin, että vapaiden jälkeen menen vasta vkon päästä töihin.
Kiva kun tuota limaa nousee niin mukavasti, että pienen hetken välein saa pönttöä halailla. Flunssaisena ei ole nälkä ja syödä pitäisi tai tulee raskauden takia paha olo...Yritä tässä nyt sitten toimia..!
Pojallakin nosti kuumeen melkein 40 asteeseen. Että meitä on nyt tässä sitten 2 potilasta. Onneksi mies ja tyttö hoitelee. No siinäpä kaunis valitusvirsi taas...
Suhmura80: Kyllä jotkut ihmiset vissiin oikeesti voi tietää toisen raskaudesta. Mies kävi lasten kanssa eilen siskonsa luona ja lapset sanoivat, että äiti on flunssassa kotona, niin oli tätsy vaan todennu miehelle, että sehän oottaa. Oli vaan tuumannu et siitä näkee ihan selvästi naamasta. Yritäppä siinä sitten selittää. Meillä asiasta ei tiedä kun paras ystävä. Enkä haluis muiden vielä tietävänkään, mutta jos tämä pahaolo on tämmöstä ni ei taida kauan töissä salassa pysyä.
Milloin oottee muut meinannu isommille sisaruksille vauvasta kertoa? Meillä on aateltu odeotella sinne 12vkoon asti jos vaan onnistuu. Sen takia en haluis lasten aiemmin tietävän, et jos jotain sattuu...Joka johtaa myös siihen et en haluis mummojen jne. tietävän etteivät möläytä lapsille, koska seinilläkin on korvat...
No huh...tulipa lörpöteltyä sekavasti, mutta pistäkää osa flunssan myötä pehmenneen pään piikkiin...
Lyydia-76 rv 6+0(?)
Ja tervetuloa uudet Kertut!
Heräsin itse juuri päiväunilta. Ei onneksi ole enää poski ja kieli puuduksissa. Kävin tänään hammaslääkärissä ja porattiin :-/ mutta kestin sen urhoollisesti keskittämällä ajatukset operaation ajaksi pieneen ihmisenalkuun... Viime käynnillä mainitsin, että olen ehkä raskaana.. nyt oli ihanaa kertoa, että olen raskaana :-) Nyt olisi kamala nälkä!!.. mutta pitää jaksaa odottaa vielä pari tuntia, et saa jotain syödä.
Muusa 4+6
Joissakin terveyskeskuksissa ei tehdä raskaustestejä, jollei raskaus ole ei-toivottu... Mutta ymmärrän mitä tarkoitat, oli vaan pakko sanoa, kun tiedän monen tutun kokemuksesta eri paikkakunnilta.
Charlotte