Voi elämä, mun täytyis soittaa pankkiin nimenmuutos - en pysty :D
naimisiin siis menin. en vaan osaa sanoa sitä ääneen järkevästi vaikka kiva nimi onkin :D
Kommentit (16)
Ainakin Sampo ja OP hakee nimi ja osoitetiedot väestörekisteristä, joten niihin ei tarvii erikseen soittaa.
mennä käymään uuden passin (hlöllisyystod.) kanssa. Tosin on mahdollista, että se vaadittiin nimenomaan korttien vaihtoon.
jos ei satu paska mäihä. Kälyllä on vieläkin ajokortti vanhalla nimellä, vaikka menivät naimisiin -97..
...vaihtaa henkilöturvatunnusta??? Minunkin ajokorttini kelpaa pankissa ja vaihdoin nimeä jo yli 5v sitten. Ajokortissani on edelleen vanha sukunimeni.
Kannan vihkitodistusta mukanani lompakossa. Mutta eipä vaan OP anna edes tiliotetta mulle enää, verkkopankkitunnuksista puhumattakaan...
Menin naimisiin muutama kuukausi sitten ja oli sama pulma kuin ap:lla juuri pankin kanssa. Olisi pitänyt jotain asiaa sinne toimittaa puhelimitse heti häämatkan jälkeen, mutta en voinut soittaa koska olisi tuntunut niin omituiselta esitellä itsensä uudella nimellä! :D
Mutta omasta kokemuksestani voin sanoa, että uutta nimeä ei tarvitse sinne erikseen ilmoitella vaan menee väestörekisterin kautta. Verkkopankissa näkyi uusi nimi nopeasti. Uutta pankkikorttia hakiessa (vaihdoin samalla kortin tyyppiä niin piti hakea konttorista) todistin henkilöllisyyden vanhan nimen omaavalla ajokortilla ja kelpasi hyvin. Tuskin ne nimeä siitä katsoisivat muutenkaan, kun siinä on myös kuva ja sotu. Pankki oli Op.
eikö pankki saa ne tiedot väestörekisteristä?
en mä ainakaan mitään pankkiin ilmoittanut ja jostain onkivat sen tiedon kumminkin
just tuttava sanoi että pitää soittaa. Mäkin kyllä eka mietin että ei tarvitse. ap
Kuvittelen sieluni silmin kuinka ap keräilee rohkeutta kännykkä kädessä ja numero valmiiksi näppäiltynä. Ei vaan pysty. Kämmenet hikoavat ja hihityttää.
Kun hän vihdoinkin rohkaistuu ja toisessa päässä vastataan, niin ap repeää totaaliseen räkänauruun eikä saa sanaa suustaan. Pakko painaa punaista luuria...
pankin sivuilla, omien asetusten kautta?
Menee se tieto väesötietojärjestelmän kauttakin, mutta sinun pitää toimittaa pankkiin joku virallinen todistus uudesta nimestäsi, jos haluat sen heti voimaan. Esim. käyt tiskillä asioimassa ja tili on eri nimellä kuin hekkarisi, niin ei onnistu ilman uutta dokumettia.
hakee nimi ja osoitetiedot väestörekisteristä, joten niihin ei tarvii erikseen soittaa.
pankin sivuilla, omien asetusten kautta?
Muutenhan sitä voisi ilmoittaa itselleen minkä tahansa nimen!
Siinä voi tosin kestää jonkun aikaa.
väestörekisteristä suoraan. Kortit eivät kuitenkaan yleensä lähde automaattisesti uudella nimellä, joten joudut tilaamaan uudet kortit uudella nimelläsi, muuten ei pian kortit ja henkkarit enää täsmääkään toisiinsa. Itse tilasin kortit uudella nimellä verkkopankin viesti-toiminnon kautta. Eli ei siis vaatinut pankissa käyntiä tai soittoa, verkkopankin kautta onnistui. Mulla siis tilit Sammossa.
Vaan pitää mennä konttoriin ja esittää passi tai ajokortti jne.mistä näkee uuden sukunimen.
jos ei satu paska mäihä. Kälyllä on vieläkin ajokortti vanhalla nimellä, vaikka menivät naimisiin -97..
...vaihtaa henkilöturvatunnusta???
Minunkin ajokorttini kelpaa pankissa ja vaihdoin nimeä jo yli 5v sitten.
Ajokortissani on edelleen vanha sukunimeni.