Intettiin miehen kanssa karppauksesta. Kumpi on oikeassa?
Mieheni on aloittanut karpaauksen pari kuukautta sitten. Ruokavalioonsa kuuluu tomaatti, kurkku, salaatti, kerma, lihaa (yleensä marinoitua), juustoja (sulatejuusto, aura ja feta) sekä suolapähkinöitä. Sanoin miehelle että tuo ei todellakaan ole terveellinen ruokavalio, vaan hirvittävän yksipuolinen. Varmasti karppauksessakin pystyy ja pitää syödä monipuolisemmin.
Toinen asia mistä sanoin miehelle, on että käsittääkseni karppauksessa pitäisi syödä mahdollisimman puhdasta lihaa, eikä marinaadeissa uitettuja lihoja. Tähän mieheni totesi että no hyvinhän tää karppaus on sujunut kun kiloja on tippunut jo kymmenen. Tähän en sitten sanonut enää mitään.
Karppaajat: kumpi meistä oli oikeassa? Itse en karppaa.
Kommentit (17)
Mukaan ruokavalioon muita kasviksia: paprikaa, tomaattia, parsakaalia, kukkakaalia... Liha tietenkin marinoimatonta, karppi syö mahdollisimman puhdasta ja prosessoimatonta ruokaa. Ei suolapähkinötä, maapähkinät ei ole kovin hyvää karppiruokaa. Niiden asemesta esim. manteleita ja siemeniä. Manteleita voi paahtaa pannulla ja suolata :) Lisäksi partaäijäjugurttia. Nuo nyt tuli äkkiseltään mieleen!
Miehesi syö liian yksipuolisesti, suolapähkinät ehdottomasti pois, juustot ovat liian suolaisia (feta ei ole mikään ihannevaihtoehto) ja marjat puuttuvat kokonaan. Missä on kananmuna?
Tosin kuulostaa ihan samalta kuin yhden kaverini karppiruokavalio :(
tulee se sitten manteleista tai suolapähkinöistä.
ja oikeasti mitä väliä on mitä kasviksia syö, kunhan syö tarpeeksi.
Sitä mieltä olen että miehesi saa liikaa suolaa, niin juustoista, marinaadeista ja suolapähkinöistä, muuten tuo on ihan riittävä ravintoaineiden kannalta.
Karppaamisesta en tiedä mitään, enkä oikeastaan haluakaan.
Näin minä itsekin miehelle sanoin tuosta ruoan puhtaudesta (eli ei marinoituja). Hän kuitenkin tuijottaa pelkästään hiilarimääriä kaikessa mitä syö. Alkuun osti myös ruokakermoja ja uskoi vasta kun sanoin että karppaajat ei missään nimessä syö "kermakkeita".
Onneksi hän käyttää tuota ruokavaliota pelkästään painon tiputtamiseen eli ei aio syödä noin loppuelämäänsä. Parikin kuukautta on silti pitkä aika jos ei tarpeeksi vitamiineja.
ap
Hienoa, että miehesi karppaa ja sillä on ollut tehonsa. Yritä lukea hänen kanssaan karppisivustoja ja saada sieltä virikkeitä laajentaa ruokavaliotaan. Mikset karppaisi itsekin aluksi ainakin valmistetuilla aterioilla ja tekisit miehelle näytiksi monipuolisia karppiruokia.
listasta unohtui kananmuna ja pekoni, sekä erilaiset leikkeleet, esim. metvursti. Näitä myös mieheni syö.
ap
kuka on oikeassa ja kuka väärässä jos syö miten sattuu, ts. epäterveellisesti. Itse en aio karpata, painoni on hyvissä lukemissa.
ap
Särähti korvaan tuo "karppaajat syö sitä ja ei syö tätä." Miksei miehesi voi karpata omalla tavallaan? Ei kaikilla karppaajilla tarvitse olla intohimoa käsittelemättömään tai luomuruokaan, ei kai se ole mikään ehdoton juttu?
Mutta joo, osittain olen samaa mieltä että kasviksia pitäisi lisätä reilusti. Juureksia, kaaleja, papujakin. Ja marjoja ja turkkilaista/kreikkalaista jugurttia myös. Vitamiineja voi syödä myös purkista, oletko sitä ehdottanut miehelle?
kun tuollaiselle ruokavaliolle alkaa.
Voi hyvinkin nopeasti olla kolesterolit taivaissa.
Ja ihan ihme neuvo joltain, että AP:kin pitäisi miehensä kanssa alkaa ihmedietille jos Ap:n paino normaali ja terveet elämän tavat.
Liian vähän kasviksia on tuossa ruokavaliossa selvästi.
Nopeita hiilareita hyvä välttää mutta kyllä elimistö hiilareita muuten tarvitsee tai ainakin kuituja ja tuossa ruokavaliossahan niitä ei oikeastaan ole.
HYvä asia on etä haluaa AP:n mies laihduttaa, mutta kyllä laihtuminenkin pitäisi tehdä niin, että ruokavalio on terveellinen.
Hyvä alkusysäys tietysti antaa motivaatiota, mutta viimekädessä ihannepainossa pysyminen vaatii elämäntapojen lopullista muutosta ja terveellisiä ruokailutottumuksia.
Toi karppaus tuntuu olevan kuin joku uusi uskonto, monet siihen hurahtaneet yrittävät käännyttää kaikki muutkin samaan. Ihme touhua :0
Marinadeissa on usein (lähes poikkeuksetta) sokeria ja sehän on karpeilta kielletty. Miehesi voi tietysti karpata tyylillään, mutta jos muuten on lopettanut sokerin, niin marinadeista sitä kyllä saa.
tuo ruokavalio. Miehen suvussa on paljon kakkostyypin diabetesta, sydän- ja verisuonisairauksia nuorillakin ihmisillä. Ei voi olla hyväksi "karpata" 3:a kuukautta huonolla ruokavaliolla, sen jälkeen palata vanhaan ruokavalioon (= lihoo jälleen) ja taas "karpata" painon pudottamiseksi.
ap
Kaikki juurekset raakana perunaa lukuunottamatta ovat käsittääkseni sallittuja ja toivottavia karpille. Niistä saa kuituja ja vitamiineja, jotka ovat laihduttajalle ehdottoman välttämättömiä. Kai miehesi haluaa laihtua läskeistä eikä lihaksista? Lihakset vaativat rakennusaineita, muutakin kuin proteiinia.
Suolapähkinän tilalle manteli, hasselpähkinä, cashew, pellavansiemenet, pinjansiemenet, kurpitsansiemenet, auringonkukansiemenet vaikka salaatin joukkoon ja paahtaminen parantaa makua. Niistä saa hyviä rasvoja myös.
Fetan ja Auran tilalle ihan perusjuustoja, vaikka emmentalia ja raejuustoa (vaikka taitaa alhaisen rasvansa takia olla joidenkin karppien mielestä sopimatonta...)
Marinadit sokereineen ja hunajoineen ehdottomasti pois. Onhan kokolihapaketissa vähemmän hiilareita kuin marinadipaketissa, jos miehesi niitä kerran tiirailee. Lisäksi paljon (rasvaista) kalaa ja ei-punaista lihaa eli kanaa.
Kannattaa muistaa, että laihtumisella ei tarkoiteta eikä tavoitella pientä vaakalukemaa, vaan PAREMPAA TERVEYTTÄ ja sitä kautta parempaa ulkonäköä ja itsetuntoa. Laihduttaa-lihoo-laihduttaa-kierteessä nyt vaan ei ole mitään järkeä eli terveet elämäntavat pitäisi omaksua loppuiäksi. Laihdutuskuurilla ei ole enää muodikasta olla.
Karppausfoorumeilla voi tosiaan osallistua noihin oikeellisuuskeskusteluihin, mutta lukutaidon ja terveen järjen käyttö on sallittua...
siinä on lähes varmasti hiilareita. Usein jopa ihan puhdasta sokeriakin...
Pikkuhiljaa sitten silmät avautuvat muillekin ruuille.
Anna siis miehesi karpata tavallaan nyt. Hän on laihtunut, on ilmeisen tyytyväinen ja voi hyvin.
Itse kun aloitin karppauksen (olen nainen) söin aluksi melkein pelkkää lihaa ja leikkeleitä ja juustoa, kun en muuta osannut. Sitten mukaan tuli just perussalaatti, kurkku ja tomaatti, sitten muut vihannekset ja kasvikset, pikkuhiljaa pähkinät ja siemenet jne...
Aikansa se vie. Sinun motkotuksesi ei auta asiaa. Miehesi on mielestäni oikeassa, suunta on oikea ja hän laihtuu ja voi hyvin. Anna rauha.
Kukin karppaa tavallaan, mutta minä kyllä syön enemmän ja monipuolisemmin kasviksia ja tosiaan en käytä marinoituja lihoja. Ja nuo suolapähkinät ei käsittääkseni ole paras mahdollinen karppivalinta (jos siis ovat maapähkinöitä). Joten minun mielipiteeni olisi, että sinä olet oikeassa, joku muu voi olla eri mieltä...