Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tulisi tietää ennen vauvauinnin aloittamista/uimaan lähtöä (ov)

Vierailija
01.01.2011 |

Me ollaan 6kk poikamme kanssa aloittamassa vauvauintia nyt tammikuussa, mutta saatiin tosi huonosti ohjeita. Ainut neuvo mitä saatiin, oli se, että varatkaa lapselle ruokaa mukaan, voi olla uinnin jälkeen nälkäinen.

Mutta apua kaipaisin seuraavissa asioissa:

- Millainen uimapuku (kellukkeilla vai ilman tai ylipäänsä millainen?)

-Mikä on hyvä vaippa (siis ne uimavaipat ilmeisesti, mutta onko merkkieroja)

- Tarviiko sitterin vai riittääkö kaukalo, vai onko se ihan turha ottaa mitään istumapaikkaa lapselle. Kun kai se on ihan hyvällä on sen aikaan siinä, kun itse vaihdan vaatteita tms?

-Peitetäänkö lapsen korvat jollain (pannalla tai sillä vahalla tms)

Ja varmaan on asioita jota en edes tajua kysyä. Joten kaikki neuvot on erittäin tervetulleita :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimapuku piti meillä olla lahkeellinen jotta pysyy mahdollinen tavara sisällä. Vaippaa ei käytetä ollenkaan. Pientä vauvaa kannattaa kuljettaa kaukalossa jossa on muovitettu frotee alla ja pyyhe päällä. Ei sylissä, koska jos liukastut, vauva putoaa korkealta. Korvia ei tarvitse suojata terveellä vauvalla, korvatulehdukset on sitten asia erikseen. Hyvää uintia, nauttikaa!!

Vierailija
2/6 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sinun on itse peseydyttävä huolella. Silloin vauva istuu pyyhkeeseen käärittynä istuimessa. Kannattaa ottaa mukaan useampi kuin yksi pyyhe, koska märkä pyyhe ei altaalta palatessa ole kovin lämmin. Meidän uimalassa on ainakin niin kylmä, että hyvä kun itse tarkenen =/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimapuvusta ja -vaipasta kannattaa kysyä suoraan vauvauinnin järjestäjältä. Vaatimukset vaihtelevat tosi paljon. Toisisssa paikoissa esim. vaippa on pakollinen, toisissa sitä ei saa missään nimessä olla. Jos vaippa tarvitaan, niin uimavaipaksi kannattaa hankkia kestouimavaippa.

Kaukalo/sitteri voi olla hyvä, jos teidän hallissa ei pysty vaihtamaan vauvaa vanhemmalta toiselle kesken kaiken. Meillä pystyy eli teemme näin: menen ensin itse suihkuun, ja isä riisuu lapsen sillä aikaa vaippasilleen. Sitten haen lapsen ja laitan hänelle uikkarit päälle sillä aikaa, kun isä käy vuorostaan suihkussa.

Vierailija
4/6 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä uimaseuran nettisivuilla jos sieltä löytyisi teidän seuranne ohjeistus. Maalaisjärki auttaa jos ei löydy ohjeita tai voit aina soitta vetäjälle.

Sen verran haluaisin sanoisin vaipan käytöstä eli käytäntö riippuu seurasta missä uitte. Mutta jokatapauksessa jos kakkavahinko sattuu oli vaippa käytössä tai ei niin uinti siltä päivältä lopetetaan ja altaat pestään. Sen takia joissain paikoissa vaippaa ei suositella koska vanhemmat eivät vahingon sattuessa kehtaa tulla kertomaan, joka sitten vaarantaa monen pienen tai pitkäaikaissairaan vauvan terveyden. (uintia käytetään myös terapia muotona monille lapsille) Niin ja kakkavahinkoa on turha pelätä. Pääsääntöisesti vauva kakkaa veteen vain paniikkitilanteessa, joten ovat harvinaisia. Oma mielipiteeni vaipasta on että rahan tuhlausta.

Ruoasta sanoisin, että 1-2 tuntiin ennen uintia ei kannata antaa ruokaa. Sinä kuitenkin tunnet parhaiten lapsen suolentoiminnan.. Jälkeen voi olla kiva antaa hörppy maitoa tai välipala mutta mielestäni ei välttämätön.

Uimapuku (=tai vaikka pelkkä uimavaippa) lahkeellista suositellaan mutta niin ne vauvojen uikkarit taitaa ollakin. Ei kellukkeita koska sukeltamisesta tulee aika mahdotonta.

Istuimen kanssa kannattaa miettiä sitä miten se teillä parhaiten toimii eli miten onnistut itse käydä pesulla niin että vauva viihtyy eikä loukkaa itseään. Puoli vuotias alkaa olla jo niin toimelias ettei välttämättä pysy istuimessa. Meillä meni arpomiseksi pysyykö vauva istuimessa vai kaatuuko selälleen jos istutan lattialle. Jos mahdollista niin vauvaa voi tietysti kiikuttaa isälle siksi aikaa kun itse käy suihkussa. Tähän tulee jokaisella omat rutiinit kunhan ensin kokeilette mikä teille sopii.

Vierailija
5/6 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen uintia vauvaa ei tarvitse pestä jotta ei turhaan kylmety. (tarvittaessa pyllypesu)

Vierailija
6/6 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syöttämistä juuri ennen uintia, ettei tule puklua tai kakkaa.

Ei tarvittu vaippaa lainkaan, mutta lahkeellinen kokouimapuku tai lahkeelliset uikkarit

Kaukalo on hyvä suihkutiloissa. Vauvan voi laskea siihen kun itse pukeudut ja riisut. Vauva kannattaa kietoa pyyhkeeseen, ettei palellu.

Korviin ei tarvita suojia

Tuttipullo mukaan, jos juotat siitä muutenkin. Voit antaa vettä saunassa. -Tai imettää.

Ensimmäinen uintikerta saattaa jäädä lyheksi, vain 5min, mutta se on hyvä alku. Vauva viedään pois, jos alkaa kauheasti itkettää. Uinnin pitää olla ainoastaan kivaa.

Älä keskity liikaa "temppujen tekemseen", uinti on ennen kaikkea sylissä oloa, vedestä nauttimista, tanssia ja laulua. Toki opitaan myös sukeltamaan ja uittamaan vauvaa oikealla otteella.

Vanhempien on syytä peseytyä todella hyvin enne uintia. Alapää kunnolla puhtaaksi, sormukset ja muut korut pois, ettei niiden alle jää töhnää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan