Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi lähestyvän joulun lahjasuosikeista on käytetty tavara

Vierailija
18.12.2010 |

Jokaiselle tavaralle on arvostajansa

Yksi lähestyvän joulun lahjasuosikeista on käytetty tavara. Ekologinen ja ekonominen ostaa läheiselleen täydennystä vanhaan astiasarjaan tai posliinikokoelmiin. Vanhassa tavarassa on myös sellaista, mikä uudesta puuttuu: historiaa ja sielukkuutta.

Heinolalaisessa antiikkikaupassa käy joulun alla kuhina. Ihmiset ovat heränneet kyselemään joululahjoja käytetyistä aarteista.

Ellan antiikin kauppias Veikko Koskinen kertoo, että ihmiset kyselevät nostalgiaa ja muistoja. Keräilijät hakevat täydennystä kokoelmiinsa ja keräilijöiden läheiset hakevat näille antiikkilahjoja.

- Erityisesti tietyt Arabian astiasarjat ovat suosittuja. Esteri Tomula on hyvin kysytty, samoin jotkut Pomona-purkit, Koskinen sanoo.

Varsinkin antiikin keräilijöiden kokoelmat saattavat olla mittavat, joten saattaa olla, että joululahjaksi tulee tavara, joka ihmisellä jo on. Siinä tapauksessa vanhankin tavaran saa yleensä vaihtaa.

Yksi välivaihe esineen jatkumossa

Vanhaan tavaraan on viehättynyt myös Heinolan kaupunginmuseon johtaja Kari-Paavo Kokki.

- Olen kasvanut vanhojen esineiden keskellä, joten ne ovat minulle myös käyttötavaroita. Minua kiehtoo se, että tiedän esineen kuuluneen aiemmin jollekin toiselle. Olen vain yksi lenkki pitkässä ketjussa ja esineen elinkaaressa.

Kari Paavo Kokki peräänkuuluttaa, että käytettyjä tavaroita ei ylipäätään pitäisi heittää pois.

- Melkein kaikelle tavaralle löytyy ostaja, joka keksii sille uuden käyttötavan. Säästää myös luontoa, että vanhoja esineitä käytetään uudelleen.

Museojohtajan mielestä ”vanhaa romua” ei ole olemassakaan vaan iäkkäälläkin esineellä voi olla jollekulle suuri merkitys. Tavaran pitää vain löytää arvostajansa.

Ei hinta vaan tunne

Antiikista puhuttaessa pohditaan usein esineen ikää ja varsinkin rahallista arvoa. Monesti ostajat miettivät, onko esimerkiksi antiikkiliikkeessä myytävän tavaran arvo kohdallaan ja onko se hyvä sijoitus.

- Ei kannata miettiä, onko se järkevä sijoitus. Tärkeintä on, että esineestä pitää, sanoo Kokki.

Hänen mukaansa joissakin televisio-ohjelmissa korostuu jopa liiaksi antiikkiesineiden rahallinen arvo.

- Me museoihmiset emme koskaan arvioi esineitä rahassa vaan tutkimme niiden ikää, mistä ne ovat tulleet ja kuka ne on omistanut. Vanha ovi puretusta rakennuksesta voi olla äärimmäisen kallisarvoinen, vaikka sen rahallinen arvo on pieni.

YLE Lahti

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi