Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uusimman Vauvan lestadiolaisperhe, miten niillä on varaa??

Vierailija
14.12.2010 |

Tänään vasta ostin uusimman lehden, siellä oli juttu nuoresta vl-perheestä.

Vanhemmat ovat 29-vuotiaita, isä opettaja ja äiti opiskelee sairaanhoitajaksi. Lapsia on neljä (vanhimmat 4v), viides tulossa.

Perhe asuu Viikissä (ei tosiaankaan Helsingin halvimmasta päästä), olettaisin että asunnon täytyy jo olla melkoisen iso tässä vaiheessa, kun perheen pääluku on kohta 7. Lisäksi perhe on palkannut kotiin lastenhoitajan, jotta äiti voi suorittaa opintonsa loppuun.

Miten tuo on taloudellisesti mahdollista? Kuka heitä rahoittaa? Opiskelijan ja opettajan tulot eivät liene häävit, eivätkä neljän lapsen lapsilisätkään vielä mitään huikeita summia ole, kun otetaan huomioon suurperheen elinkustannukset.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä minä kirjoitin että paheksun hiusten värjäämistä ja meikkaamista? En kait meikkaisi jos paheksuisin meikkaamista. Sanoin myös ettei seksikkäästi pukeutuva pukeudu välttämättä naisellisesti. En sanonut että minun tuntemani vl naiset pukeutuvat seksikkäästi vaan nimenomaan naisellisesti. Ei tule yhtäkkiä mieleen yhtään lestanaista tuttavapiiristäni kuka kulkisi minihameessa.

Lue uudestaan mitä kirjoitin. Lue tosiaan mitä minä kirjoitin, älä lue niin miten sinä haluaisit siinä lukevan.

43

paheksua hiusten värjäämistä ja meikkaamista ja sitten kulkea seksikkäissä pikku minihameissa jne?

Vierailija
62/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstaa kun lukee, niin täällä on lähes kaikki ihmiset hyvin koulutettuja, paljon tienaavia. Ajatuksen juoksu on kuitenkin täysi nolla. Vakuutellaan tietävänsä että lestafirmat myyvät talopaketit hullun halvalla toisille lestoille, lestat rakentavat näemmä kolmekin taloa parin vuoden välein. Miten te hyvin koulutetut, paljon tienaavat ihmiset ajattelitte lestadiolaisten talofirmojen pysyvän pystyssä kun myyvät lähes ilmaseksi sellaiselle määrällälle ihmisiä talopaketteja? Niitä kymppitonnejahan kun ei voi tuosta vain nyhtää toisilta ihmisiltä. Kattokaas kun Suomessa on muidenkin kuin lestojen omistuksessa talofirmoja. Miksei kaikki ei lestat osta sitten niiltä ei lesta talofirmoilta niitä talopaketteja, jos niiltä saa niin paljon halvemmalla, kun niiden ei tarvi kyniä niitä menetettyjä rahoja lestoilta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä puolesta että vastaan.

Vierailija
64/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin oivallettu. Kempeleen Zeppelinissä aivan sama meininki. Nuoria tyttösiä paksuna ja lastenvaunuja työntämässä, toisaalta reilusti yli nelikymppisiä (ehkä 5-kymppisiäkin) paksuna olevia äitejä valtavien lapsikatraiden kanssa ostoksilla...

Vierailija
65/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Pohjois-Pohjanmaalla on monet firmat lestadiolaisetn omistuksessa. Niillähän on iso asiakaskunta valmiina! Autot ostetaan "omien" liikkeistä, talo tulee "omien" talotehtaasta, iv-koneet, ikkunat, katot, silmälasit, päivittäistavarat jne jne. En sano että lestadiolaiset saavat tavaransa alennuksella, mutta kyllähän näillä yrittäjillä hyvin menee!

Vierailija
66/88 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vl-perhe, joka on rakentanut Jukka-talon jo 8 vuotta sitten ja nyt sitten vasta kuulee, että olisi ollut mahdollisuus mahtaviin alennuksiin ihan uskon perusteella. No, myöhäistä nyt. Samoin ihan tässä samassa talossa asutaan edelleen, eikä ole aikomustakaan myydä ja rakentaa uutta. Ihme kyllä olen kuitenkin kuullut, että myös uskonnottomat tai tavalliset ev.lut perheetkin ovat rakentaneet useamman talon. Kaikista sähkö- ym. töistä on maksettu normaali hinta. Isosta suvusta löytyi kyllä talkooporukkaa kiitettävästi, mutta se on tarkoittanut sitä, että myös mieheni ja minä olemee tehneet vastaavasti talkoilla paljon sukulaisten hyväksi.

Hauskoja ennakkoluuloja ihmisillä. Ikävää vaan, että ne esitetään faktoina ja toiset uskovat.

Vierailija
67/88 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritysmaailmaan, enkä mitään mistään ole normaalihintaa halvemmalla saanut! Kunpa saisinkin!

Monet lestadiolaisperheet rakentavat monta taloa RAHAN takia. Ensimmäiseen otetaan mahdoton laina, rakennetaan talo hartiapankilla (ja vaimo yksin lapsilauman kanssa!) siksi myydään talo pois hyvällä voitolla ja rakennetaan uusi (edelleen hartiapankilla, onneksi osalla on sukua auttamassa). jne. Lopulta saadaan tarpeeksi voittoa niin, että voidaan jäädä asumaan isolle perheelle riittävän isoa lainaa. Mutta työtä se vaatii, ja pitkää pinnaa, sekä rakentajalta että lapsia hoitavalta!

Meillä on vaatimaton talo, isohko laina. Tila-auto, koska monta lasta. Vaatteet kohtuukauniita, mutta usein kirpparilta. Ei ole lestadiolaisuus tuonut taloudellisia etuja missään suhteessa!

Ylivieskalaisen katkeruutta ja kateutta ihmettelen kovasti!

Vierailija
68/88 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...voidaan jäädä asumaan isolle perheelle riittävän isoa TALOA, ei lainaa.

Vierailija
69/88 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isossa porukassa löytyy helposti ihminen, joka tarvitsee lastenhoitokokemusta ja haluaa tulla töihin. autetaan toinen toisiaan. Yksi antaa yhtä toinen toista. Lopputulos, kaikki voittavat ja saavat enemmän. Rahaa ei kulu turhakkeisiin. Ruuat tehdään itse. Aika ei kulu telkkaria tuijotellessa vaan monenlaisia puhteita tehdessä.

Vierailija
70/88 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukarin Topi on myös lestadiolainen ja rahaa on!!

Vierailija
71/88 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä tollasia alennustaloja saa? mäki haluan.

kastellit, mammuttihirret ja mitä niitä nyt on. Lestat saavat talonsa puoli-ilmaiseksi tappiolla ja tappiot sitten peritään muilta asiakkailta pitämällä yllä talopakettien korkeaa hintaa

TÄMÄ ON FAKTA

Vierailija
72/88 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaunis järvenranta-alue, jossa valtavia kivilinnoja. Kaikki lestadiolaisten koteja. Tuntuu olevan varaa.

Vierailija
73/88 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaali toimistot rahoittaa, ja kela tietenki ku paljon penskoja.. on omasta takaa pieniä vaatteita ku ollaan jakuvasti lisääntyvässä tilassa..

Vierailija
74/88 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän lapsen kanssa riittää hyvin 3h+k tai 4h+k. Vanhemmille makuuhuone jossa nukkuu vauva+ ehkä myös toiseksi nuorin. Muut lapset 2-3 nukkuu toisessa makuuhuoneessa. Ei sitä tilaa nyt niin hirveästi tarvita. Tuossa tapauksessa ainakin kolmesta lapsesta saa jo yksityisen hoidontuen. Muistaakseni noin 450-500€/lapsi eli 1500€:lla saa jo hoitajan hyvinkin opiskeluiden ajaksi. Jopa täysipäiväiseksi. Miehen palkalla, opintotuella ja lapsilisit riittääkin elämiseen.

Vierailija
75/88 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutukoot mihin kuteisiin haluavat! Mutta ei saa sitten tulla tuomitsemaan muita ihmisia, tarkoitan tähän lahkoon kuulumattomia. Siis se mikä mua ottaa pannuun on tämä kaksinaismoraali.

Ja edelleen, tulkaa tänne Ylivieskaan katsomaan tätä meininkiä. Turha vinkua jostain, jossa ei näitä lahkolaisia ole kuin kourallinen. Täällä niitä on kuin kusiaisia pesässä.

oli kuin vanha huora niissä ihme kuteissaan ja fetissi kengissään

Ja mikä siinä heidän touhussaan siis on niin tuomittavaa? Että käyvät Kärkkäisellä? Pukeutuvat merkkivaatteisiin? Vai pelkästään se, että lapsia on enemmän kuin 1+1?

Olen itse huomannut, että kateelliset ja katkerat ihmiset jaksavat kiinnostua toisten asioista ja vielä huudella niistä täällä. Ketä kiinnostaa jos joku pukeutuu miten haluaa.. suomessa uskonnon vapaus ja minusta on hienoa, että löytyy naisia jotka haluavat uhrata elämänsä perheelle ja lapsille.. ja minä nostan hattua heille!! Koettakaa hyvät ihmiset oppia suvaitsevaisuutta ja kohteliaisuutta! p.s eikö ennen vanhaan ollut sellainen pistotyötaulukin jossa luki: Jumala palkitsee äidin vaivat! ja silloin niitä oli joka kodin seinällä ja jumalaa pelättiin nyt vaan vittuillaan netissä, kun ei kehdata naamatusten avautua.

Vierailija
76/88 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikka sinänsä palkka tulikin joko osittain (tai vähän aikaa kokonaankin) kelalta/kaupungilta, niin tulihan niitä työnantajamaksuja maksettavaksi n.350/kk... eli kunnallinen päivähoito olisi ollut (meille) halvempaa - etenkin kun ruokakin tulee itse maksettavaksi/tehtäväksi, toisin kuin pk:ssa). Ajateltiin vain, että oli lapsille mukavampaa noin, kun kerran oli mahdollisuus! :)

Minulla on tuttuja perheitä, joissa on lapsenhoitaja kotona, ja heillä jää itselle 4 lapsen hoitamisesta maksettavaa n.100-200e/kk. Loput tulevat tukina. Molemmat vanhemmat ovat työssäkäyviä. Riippunee kunnasta kuinka paljon tuosta maksetaan.

Vierailija
77/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakentaa talon, myy sen kahden vuoden päästä ja rakentaa toisen, niin mitä tuosta jauhat?! Mikset itse tee samanlailla jos se sinun pyrstösulkiasi vavisuttaa!

Vierailija
78/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöillä/naisilla pitää olla merkkilaukut ja vaatteet.

Vierailija
79/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pukeudun naisellisesti, kuten lähes kaikki muutkin lestadiolaisnaiset. Ei tarvi lumpuissa kulkea, tukka hampussa. Voi olla siisti ja naisellinen ilman sotamaalauksia. Seksikkäästi pukeutuva nainen ei välttämättä pukeudu naisellisesti. Onko toppi mielestäsi aina seksikäs? Minusta ei. Minulla toppi on ihan tavallinen kotivaate jo. Mistä tiedät onko meikkiä vai ei? Etkö tajua että hyvin monet lestadiolaisnaiset meikkaavat, vaikka ne meikit eivät erotu kilometrin päähän. Minäkin meikkaan joka päivä, mutta kammoksun voimakkaita meikkejä.

vl

pötkii pitkälle. Totta on, että naisten vaatteet ovat usein muodikkaita ja seksikääitäkin (esim minihameita ja toppeja) mutta kun ei ole meikkiä asia ok:)

Vierailija
80/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuu siinä ensimäisessä rakentamassaan talossa.

Kyllä ne hinnat on lestoille ihan samat kuin muillekin. Vai onko siellä tilauslomakkeessa kohta "olen lesta" jonka ruksimalla saa 50% alennuksen? :D

Asia on just niin kuin sanoin, lisäksi sähkö yms tytö tehdään uskonveljille puoli-ilmaiseksi.

Sitten perhe asuu muutaman vuoden talossa ja rakentaa uuden ja vielä kerran uuden niin 5:ssä vuodessa heillä on voitot kahdesta puoli-ilmaiseksi rakennetusta talosta.

Tämä on fakta, olin kerran töissä eräässä talofirmassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi