Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uusimman Vauvan lestadiolaisperhe, miten niillä on varaa??

Vierailija
14.12.2010 |

Tänään vasta ostin uusimman lehden, siellä oli juttu nuoresta vl-perheestä.

Vanhemmat ovat 29-vuotiaita, isä opettaja ja äiti opiskelee sairaanhoitajaksi. Lapsia on neljä (vanhimmat 4v), viides tulossa.

Perhe asuu Viikissä (ei tosiaankaan Helsingin halvimmasta päästä), olettaisin että asunnon täytyy jo olla melkoisen iso tässä vaiheessa, kun perheen pääluku on kohta 7. Lisäksi perhe on palkannut kotiin lastenhoitajan, jotta äiti voi suorittaa opintonsa loppuun.

Miten tuo on taloudellisesti mahdollista? Kuka heitä rahoittaa? Opiskelijan ja opettajan tulot eivät liene häävit, eivätkä neljän lapsen lapsilisätkään vielä mitään huikeita summia ole, kun otetaan huomioon suurperheen elinkustannukset.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, vai on lestadiolaiset sun mielestä vähemmistöjä ? Niinku mamut, romanit ym.? Hmmm. mielenkiintoinen näkökulma, onkohan kukaan aiemmin tätä heittänyt? Ja mikä fakta ja fiktio sekoittui? Sinulla on selvästikin asiasta enempi tietoa, joten ole ystävällinen ja kerro minullekin.

Vierailija
22/88 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aloitusviestistäkin ehkä arvaa, itse en ole vl enkä edes kuulu kirkkoon. Mutta en mä tajua, miksi heihin pitäis jotenkin vihamielisesti suhtautua. Olen itse Pohjanmaalta enkä koskaan ole kokenut lestadiolaisia noin pahaksi häiriöksi. Siellähän tekevät lapsia, ei se multa ole pois :D Päinvastoin, ihan kiva että omalta osaltaan parantavat tämän maan hoitosuhdetta, joka alkaa olla aika pelottavissa lukemissa. Ja tavallaan kadehdinkin ihmisiä, joilla on noin varma vakaumus, selkeät arvot ja elävä jumalasuhde, itse en vain voi sitä ymmärtää.

Mun aloitus oli ihan pelkästään akateemista ihmettelyä perheen taloudellisesta pärjäämisestä, hyviä vastauksia on tullutkin (yksityisen hoidon tuet ja opiskelija-asunto).

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki haluun päästä kyyläilee niiden elämäntyyliä!

Vierailija
24/88 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietänet, että lestadiolaisia on maamme väestöstä aika pieni vähemmistö. Vaikka se varmaan siellä Ylivieskassa näyttää muulta. Tiedät varmaan vähemmistön määritelmän? Voit vaikka googlata.

En ymmärtänyt pointtiasi, etkä vastannut kysymykseeni mikä niissä lestadiolaisssa niin häiritsee? Ilmeisesti sinulla on muitakin kokemuksia kuin ne kauppareissut, koska en ymmärrä mitä ärsyttävää on siinä, että ihmiset käyvät kaupassa ja ostavat tavaraa. Samantapaisia vihamielisiä kirjoituksia on tällä palstalla ollut aiemminkin, subjektina somalit. Siksi rinnastus.

Ai, vai on lestadiolaiset sun mielestä vähemmistöjä ? Niinku mamut, romanit ym.? Hmmm. mielenkiintoinen näkökulma, onkohan kukaan aiemmin tätä heittänyt? Ja mikä fakta ja fiktio sekoittui? Sinulla on selvästikin asiasta enempi tietoa, joten ole ystävällinen ja kerro minullekin.

Vierailija
25/88 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita hiustenpidennyksiä, värjäyksiä, rakennekynsiä, kasvohoitoja, lounaita kiinalaisessa yms yms. itse kotihoidontuella ja nyt (taas)raskaana lopen väsyneenä viettänyt melkeen koko talven kotona pienen taaperon kanssa. Rahaa on säästynyt huimasti normaaliin menoon verrattuna. Ei ole tyttöjen iltoja, ei tylsien päivien piriste shoppailuja yms.

Vierailija
26/88 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kyllä tiedä asioista yhtään mittään! Ja itse olen kyllä ns. vähemmistö ihminen jos uskonnosta (kirkosta) puhutaan. No jokainen tyylillään, mutta suotavaa olisi, että se elämä elettäisiin sitten oppien mukaan: vaatimattomasti, ei korostamalla omaa "paremmuutta". Että silleen ja piste.Ja edelleen: tulkaa tänne, vaikka Ylivieskaan katsomaan meininkiä ja todetkaa jotain myös itse.

t. se rumasti kirjoittava

Vierailija
27/88 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemista ihmettelyä :D Taitaa olla kaukana sun akateemiset ihmettelyt :D Sori nyt vaan, mutta kuulostaa niin hauskalta.

Vierailija
28/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastellit, mammuttihirret ja mitä niitä nyt on. Lestat saavat talonsa puoli-ilmaiseksi tappiolla ja tappiot sitten peritään muilta asiakkailta pitämällä yllä talopakettien korkeaa hintaa

TÄMÄ ON FAKTA

Vierailija
29/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne hinnat on lestoille ihan samat kuin muillekin. Vai onko siellä tilauslomakkeessa kohta "olen lesta" jonka ruksimalla saa 50% alennuksen? :D

Vierailija
30/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kateellinen,ei uskovaisten tarvii käydä kerjuulla soppalassa.Rahat eivät kulu viinaan sekin on selvää säästöä.

Vierailija
31/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne hinnat on lestoille ihan samat kuin muillekin. Vai onko siellä tilauslomakkeessa kohta "olen lesta" jonka ruksimalla saa 50% alennuksen? :D

Asia on just niin kuin sanoin, lisäksi sähkö yms tytö tehdään uskonveljille puoli-ilmaiseksi.

Sitten perhe asuu muutaman vuoden talossa ja rakentaa uuden ja vielä kerran uuden niin 5:ssä vuodessa heillä on voitot kahdesta puoli-ilmaiseksi rakennetusta talosta.

Tämä on fakta, olin kerran töissä eräässä talofirmassa

Vierailija
32/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenhoitajan palkkaus voi tulla isossa perheessä halvemmaksi kuin päivähoito, sillä lapsista saa yksityisen hoidon tukea. Ainakin, jos perheessä on alle 3-vuotiaita, tuki on ihan mukavan suuruinen. Viikissä asuvat varmaankin edullisesti opiskelija-asunnossa. Lisäksi eivät ole ihan teinejä, vaan varmaankin tehneet jo töitä. Lestadiolaiset ovat ahkeria.

Vierailija
33/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tosiaan, täällä Ylivieskassa näitä lestadiolaisia kyllä piisaa. Rakennetaan parin sadan neliön taloja joihin tosiaankin jo ennakoidaan niitä kymmentä lasta. Ja jos menee Kärkkäiselle (iso tavaratalo jonka omistaja samaa lahkoa) niin siellä nämä nuoret n. 25 v perheet kolmen, neljän lapsen kanssa (vaimo tietty paksuna) kuljeskelee illat pitkät ja kärryt on täynnä tavaraa. Muijat kulkee samannäköisinä ja värisinä merkkivaatteet päällä. Yksi lestadiolaisen nuori nainen (ja tiedän että on ko. lahkolainen) näin kerran kaupassa ja oli kuin vanha huora niissä ihme kuteissaan ja fetissi kengissään,,,mutta kun ei oo meikkiä ja hiukset on värjäämättömät niin ootpa siveä ja kunnon uskovainen nainen :) Hyi helevattu koko ...keleen lahkoa !!!!!!!!!

Vierailija
34/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nimittäin asun Ylivieskassa ja olen tekemisissä jonkin verran lestaadiolaisten naapureiden ja työkavereiden kanssa. Ja en tiedä mitä tuo kirjoittaja mahtaa tarkoittaa ?

Tietty pientä "omien suosimista" tuntuu joskus olevan. Siis otetaan herkemmin töihin omaa uskontoa tunnustava työnhakija. Mutta niinhän se on muillakin.

Työkavereina eivät ole erottuneet mitenkään erityisesti jos ei ota huomioon miesten melkein jokavuotista isäkuukautta. Naapureina mielestäni ihan kivoja. Lapset käyvät leikkimässä heillä ja heidän lapset meillä. Vanhempien kanssa jutellaan lapsista ihan samaan tapaan kuin muidenkin kanssa.

Mielestäni kyseisestä lahkosta löytyy ihan samaan tapaan ihmisiä laidasta laitaan kuin muissakin ryhmissä. Itse olen törmännyt vaan enimmäkseen tosi mukaviin lestadiolaisiin =).

t. toinen Ylivieskalainen

Vierailija
35/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pötkii pitkälle. Totta on, että naisten vaatteet ovat usein muodikkaita ja seksikääitäkin (esim minihameita ja toppeja) mutta kun ei ole meikkiä asia ok:)

Vierailija
36/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöillä/naisilla pitää olla merkkilaukut ja vaatteet.

Vierailija
37/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että rakentavat talot talkoilla, asuvat kaksi vuotta ja tekevät hyvät voitot. Ja taas uudessa talossa kaksi vuotta ja myydään voitolla.

Vierailija
38/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toi talon rakentaminen-kaks vuotta asutaan-myydään voitolla, uutta taloa talkoilla pitää monen kohdalla paikkaansa. Esim. miehen työkaveri teki sitten "viimeisen talonsa" ilmaiseksi... Velattomana riittää rahaa muuhunkin.

Talkooväkeä riittää ja vuorostaan talkoilla sitten toistenkin taloja. Monet firmat on lestadiolaisomistuksessa, hyvät suhteet esim. keittiöfirmoihin jne. Lastenhoito ei ainakaan täällä ole mikään ongelma, koska nuoria sukulaistyttöjä riittää ja lastenhoidosta tulee edullista.

Enkä kirjoita tätä kademielessä vaan ihaillen, ei samanlainen yhteen hiileen puhaltaminen tavispiireissä onnistu.

Vierailija
39/88 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuule joku on voinu säästää rahaa.. ja mitäs sitten vaikka olisi merkkivaatteita.? ei ne kalliita ole..

Tunnen monia lestadiolaisia, jotka ovat aivan ihania, eikä lainkaan ahdasmielisiä, mutta samaa ei voi ilmeisesti sanoa teistä.

Vierailija
40/88 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastellit, mammuttihirret ja mitä niitä nyt on. Lestat saavat talonsa puoli-ilmaiseksi tappiolla ja tappiot sitten peritään muilta asiakkailta pitämällä yllä talopakettien korkeaa hintaa TÄMÄ ON FAKTA

Tää oli iloinen uutinen!! Ihan huippu, eihän meidän talo tuu maksamaan yhtään mitään!!? Varmaan sattunu joku virhe ku saatiin sama hinnasto mikä netissä näkyvillä...?

Ai kaikki vl äidit meikkaa. -En tietääkseni. Millä ihmeen ajalla ja miksi? Pitää ihon hyvässä kunnossa niin eipä se mitään sotamaalausta tarvi, ei edes korostusta. ...Niin, en ole ottanut edes ripsipermanenttia tai värjännyt kulmia vaikka rahat olisi niihin riittänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän