Lääkeriippuvuudesta.. Kuinka siitä vieroitetaan?
Jos on paljon lääkkeita, kuten diapamia, kortisonia, kodeiinia (onko se lääkkeen nimi vai yleisnimi joillekin lääkkeille, en edes tiedä), niin kuinka niistä vierotetaan pois? Otetaanko kaikki kerralla ja sanotaan, että kärsi-vai vähitellen kaikkia vähennetään. Kyse siis henkilöstä, joka mussuttaa hulluna lääkkeitä ja sanoo, että lääkäri määräsi kaikki seis ja jotain lieviä tilalle. Perussairaus kyllä on, johon tarvitsee oikeasti lääkkeitä, mutta tilanne riistäytynyt käsistä. Nyt sitten ao hlö marisee, kun kaikki lääkkeet otettiin pois. MIelestäni ei ole käsittänyt itse ongelmaa lainkaan, vaikka sopassa on jo koko lähisuku ja oma pieni lapsikin:( :(. Ympäristö on yrittänyt puhua asiasta ao hlölle jo useita kertoja, mutta ei vastaanota mitään kommentteja, vaikka kaikki ovat varsinikin hänen lapsestaan äärimmäisen huolissaan!
Kommentit (16)
pikkuhiljaa. Jos lähtee "kylmiä kalkkunoita" tekemään, pitää olla valvotussa ympäristössä (esim osastolla) jotta voidaan seurata vieroitusoireita. Krampit ovat vakava asia ja moesti vieroitusoireet kestetään ottamalla jotain muuta (alkoa, huumeita) tilalle. Lääkärin valvonta pitää olla. Siis jos riippuvuus on paha; kestänyt pitkään ja suuret annokset.
eri lääkärikeskuksia hyväkseen ja saanut useita lääkkeitä ja palsjon. Nyt väittää, että kaikki otettiin pois. Kävi kipuklinikalla, eli pitäisi olla asiantuntevaa hoitoa. Kaikkein eniten ärsyttää lapsen kohtalo, kun ao vanhemmat valehtelee kokoajan kaikesta, ettei asia ole niin paha, kun luullaan(tiedetään)
Olin hoidossa a-klinikalla viikon päivät. Siellä otettiin unilääke pois ja tilalle ataraxia suuria määriä aluksi ja pikku hiljaa vähennettiin. Muistaakseni ekana yönä sain syödä 20 ataraxia, sitten seuraavana päivänä sitten 19 jne
siis jos on vuosia käyttänyt suuria määriä. Ne ajetaan pikku hiljaa alas, vähentämällä määrää pikkuhiljaa. Panacod lopetetaan seinään, mutta siihen tilalle määrätään jotain joka lievittää vierotusoireita.
Lääkelaskut/ vierotukset onnistuu parhaiten päihdehoidossa, jossa osataan lääke-/päihdevierotus parhaiten (esim avona A-klinikat)
toteuttaa mitään lopetusta laskevin annoksin, varsinkin jos asiakas ei sitoudu hoitoon.
Vaatisi valvottua lääkkeenottoa ja mahdollisesti kotihoidon käyntejä, mutta mistäs sen tietäisi, mitä tyypillä on kaapissa.
Jospa henkilön lääkitys ei ole ollut niin runsas, että tarvitsisi laskevaa lopetusta tai sitten on valehdellut myös lääkärille, ettei ongelma ole niin vakava, niin kuin kerroit valehtelevan muillekin.
vierotusoireita helpottavia lääkkeitä että mun omat laaääkkeet josta siis yritin vierottua. En kai sitten ollut tarpeeksi vahva sitoutumaan. Mulla oli pari tablettia meikkilaukussa :(
Alkomittariin joutui puhaltamaan muttei pissakoetta ollut.
Vasta suljetulla pääsin eroon lääkkeistä. Olin siellä 28 päivää. Sinne ei voinut lääkkeitä salakuljettaa, ja pissakoe otettiin säännöllisesti.
Pameista on kuulema lähes mahdotonto päästä eroon :((
mitään, mitä hän sanoo, sillä kaikki on valetta. Kyllä tarkoittaaei ja ei tarkoittaa kyllä.. En oikein usko, että kipuklinikalla ei tiedettäisi, miten toimitaan. Mutta kotona hän, ihan omillaan ja pitäisi pysyä ilman lääkitystä.. Olen 100 varma, että nappuloita löytyy vaikka vuodeksi eteenpäin.. Ja kun ei ole mitään uskoa enää ihmiseen, niin on niin vaikea tietää, mikä on totta ja mikä ei. Eilen käydyn keskustelun perusteella itse henkilössä ei ole mitään vikaa, sillä hän on sairas ja me muut vaan syytetään häntä väärinteoista.. Tämä mielestäni osittaa, ettei ole valmis parantumaan edes lapsena tähden. Näinhän se menee, ettei juoppokaan tunnusta olevansa juoppo.. ap
Pari vuotta veti vain panacod tbl 30-40kpl päivässä,eli oli opiaatti riippuvainen,ensin vierotushoito laitoksessa ja sitten korvaushoidossa pari vuotta,pääsi eroon opiaattiongelmastaan,mutta viina maistuu.
Oletko sukulainen tms. ja miten tuo vaikuttaa lapsenhoitoon?
Lapsi todella paljon isovanhemmilla tai jossain muualla leikkimässä, kunhan saa pois silmista sillä verukkeella, ettei sairaudeltaan pysty hoitamaan. MIes eli lapsen isä täysi dorka ja samaa menoa, eli särkylääkkeitä menee, molemmilla masennusta. Lapselle ei mene kovin hyvin koulussa, mutta emme tiedä, mitä sieltäpän snaotaan, koska tietenkin siitäkin valehdellaan. Lapsesta näkee jopa ulkopuoliset, ettei kaikki ole hyvin. Toivosin, että joku soittaisi lastensuojeluun, itse on hyvin vaikea sitä tehdä, sillä välissä on mieheni ja hänen siskonsa isä, joka on hyvin dominoiva. Voisin kuvitella, että oma elämämme muuttuisi helvetiksi, jos soittaisin lastensuojelun. Omaa ja lasten elämää en kuitenkaan halua pilata, sillä tässä sotkussa on jo muutenkin tarpeeksi. Siovanhemmat (eli tuo mainitsemani isä) yrittää kyllä kaikkensa, mutta ikä alkaa heilläkin jo painaa.
Ja kysymys niille, joilla on kokemusta omasta käytöstä: Kun on vieroitusoireet lääkkeitä, eikös sitten ole vaikea nukkua, syödä, tehdä ylipäänsä mitään, kun on niin hirveä olo? Tämä kävi kuitenkin eilen kaupassa (naapurimme näki..), haki lapsensa meiltä naama hymyssä, tosin pienessä tärinässä. Eli viittaa siihen, että jotain on vieroituksesta huolimatta ottanut, kun pystyy olemaan pystyssä?!
Lapsi todella paljon isovanhemmilla tai jossain muualla leikkimässä, kunhan saa pois silmista sillä verukkeella, ettei sairaudeltaan pysty hoitamaan. MIes eli lapsen isä täysi dorka ja samaa menoa, eli särkylääkkeitä menee, molemmilla masennusta. Lapselle ei mene kovin hyvin koulussa, mutta emme tiedä, mitä sieltäpän snaotaan, koska tietenkin siitäkin valehdellaan. Lapsesta näkee jopa ulkopuoliset, ettei kaikki ole hyvin. Toivosin, että joku soittaisi lastensuojeluun, itse on hyvin vaikea sitä tehdä, sillä välissä on mieheni ja hänen siskonsa isä, joka on hyvin dominoiva. Voisin kuvitella, että oma elämämme muuttuisi helvetiksi, jos soittaisin lastensuojelun. Omaa ja lasten elämää en kuitenkaan halua pilata, sillä tässä sotkussa on jo muutenkin tarpeeksi. Siovanhemmat (eli tuo mainitsemani isä) yrittää kyllä kaikkensa, mutta ikä alkaa heilläkin jo painaa.
Ja kysymys niille, joilla on kokemusta omasta käytöstä: Kun on vieroitusoireet lääkkeitä, eikös sitten ole vaikea nukkua, syödä, tehdä ylipäänsä mitään, kun on niin hirveä olo? Tämä kävi kuitenkin eilen kaupassa (naapurimme näki..), haki lapsensa meiltä naama hymyssä, tosin pienessä tärinässä. Eli viittaa siihen, että jotain on vieroituksesta huolimatta ottanut, kun pystyy olemaan pystyssä?!
Pari vuotta veti vain panacod tbl 30-40kpl päivässä,eli oli opiaatti riippuvainen,ensin vierotushoito laitoksessa ja sitten korvaushoidossa pari vuotta,pääsi eroon opiaattiongelmastaan,mutta viina maistuu.
nimittain tuo maara parasetamolia tuhoaa takuuvarmasti maksan jo kerrasta... Ihan siksikin sanon, ettei joku nyt usko tuota ja kokeile itsekin saadakseen jotain kickseja...
[/quote]
nimittain tuo maara parasetamolia tuhoaa takuuvarmasti maksan jo kerrasta... Ihan siksikin sanon, ettei joku nyt usko tuota ja kokeile itsekin saadakseen jotain kickseja..kyllä se vaan elimistö sietää kun käyttö lisääntyy pikkuhiljaa.Maksa ei ihme kyllä mennyt,mutta kukkarolle oli kallista ostaa pimeiltä markkinoilta tommosia määriä,kun omilla resepteillä saadut ei alkuunsakkaan riittänyt.10kpl lätkä kerralla tauluun ja vähän ajan päästä toinen jne...täys helvetti kyllä..
ihmetyttää kun kaikki aina kyseenalaistetaan..tänään mies sai viimeisen kerran suboxonea ja älyttömät vierotsoireet meneillään ja samalla kaapea krapula kun yrittää lopetella vuoden ryyppäystään,vikat pari kk:tta vetänyt yötä päivää..
Itse asiassa pieni tärinä voi hyvin viitata siihen, että on tosiaan ollut ottamatta ainakin niitä kodeiinipitoisia lääkkeitä. Siitä seurauksena voi olla juurikin tuota vapinaa.
Vieroitusoireet riippuvat käytön pituudesta, määrästä ja yksilöstä. Itse kun lopetin, niin nukkuminen oli hankalaa mutta kävin kyllä normaalisti töissä. Tärinää esiintyi minullakin mutta meni ohi. Lopettaminen on hankalaa ja siihen tarvitsee todella kaiken avun ja tuen.
lääkäreillä esim. TK:ssa ei ole mitään pakkoa uusia riippuvaisen reseptejä. Joten silloin vain kylmää kyytiä ja kaikki pois. Todennäköisesti viina korvaa sitten lääkkeiden poisoton ellei sekakäyttöä jo ole ollut.
Yhteys sosiaaliviranomaisiin lapsen puolesta, jos tilanne on paha.