Lapsi ahdistui päiväkodin joulujuhlarunosta
= Siis ilmaisi selvästi, ettei halua lausua sitä.
Onko meidän perheellä oikeutta vaatia uskontoneutraalia joulujuhlaa vetoamalla tasavertaisuuteen, kun vastassa on päivähoitolaki, joka velvoittaa päiväkodin uskontokasvatukseen ja kristillisen joulun sanoman näkymättömyys kuulemma loukkaa joitakin perheitä.
Olen asiasta hyvin tuohtunut.
Tässä kyseinen runo, joka kyllä loukkaa vastaavasti meidän perheen maailmankatsomusta, joka on uskonnoton.
" Joulu on odotusta, Joulu on toohotusta.
Joulu on ihmetystä, Joulu on iloa.
Siunauksen sadetta. Jeesus-lapsen valoa.
Siunauksen sadetta. Sinulle ja minulle, ihan meille kaikille."
Uskonnollisten on ehkä vaikea ymmärtää, miten tästä voi ahdistua, mutta minä itsekin ahdistun, sillä samaistun 6-vuotiaan poikani ajatusmaailmaan ja mulle muistuu mieleen omat päiväkotimuistot. pian 7-vuotias eskaripoikani on päiväkodin reippaimpia ja hyvin tasapainoinen ja ihana, herkkä toki vaistoamaan tiettyjä asioita.
Päiväkotimme toimii muutoin aika neutraalisti, ei ole ruokarukouksia ja tunnustuksellisuus uskontokasvatuksessa rajoittuu joulujuhlia lukuunottamatta seurakunnan järjestämään pikkukirkkoon 4 kertaa vuodessa.
Ihmettelen, miksei neutraalia linjaa voisi noudattaa kaikille tarkoitetussa joulujuhlassa, vaan päivähoitolain nojalla mielistellään uskovia.
Ja vielä vetoomus teille, joille kristillinen kasvatus on melko yhdentekevää, mutta lapsenne osallistuu lauman mukana uskontokasvatukseen tai -opetukseen (kuuluu kirkkoon), niin toivoisin, että ajattelisitte asiaa ja kyseenalaistaisitte kirkon vallankäyttöä hiukan.
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo on meidän perheelle hyvin tärkeää.
Päiväkodin johtajan kanssa käydyn keskustelun perusteella emme voi asialle oikein mitään. Pitää vaan ymmärtää uskovaisia ja antaa uskonnottomien ahdistua.
Mä vaan olin ajatellut, että nykyään jo oltaisiin ymmärtäväisempiä, mutta karu totuus on, että edelleen kirkko ihan järjetöntä valtaa yhteiskunnallisessa päätöksen teossa.
Kommentit (124)
vietätte joulua sehän on kristinuskoisten juhla, jeesuksen syntymänjuhla. Ei Allahiin uskovatkaan juhli joulua kun eivät usko Jeesukseen Kristukseen.
Meilläkin on perhe, jossa lapsia ei ole kastettu eikä kukaan kuulu kirkkoon. Joulu on kuitenkin perinne jota meillä juhlitaan: tehdään ruokaa, muistetaan perhettä, annetaan lahjat.
Eivät kaikki juhli nykypäivänä joulua pelkästään kristillisyyden takia. Monet kirkkoon kuuluvat perheetkään eivät juhli näistä syistä.
mutta niin se vaan on, että enemmistön kulttuuriin on sopeuduttava. Minun lapseni ahdistuu kirkossa suunnattomasti, muuten menee ok kaikki tuollaiset jutut. Koulussa lukee elämänkatsomustietoa. Tyttö on tokaluokalla. Ja muistan kyllä itse, miten vastenmieliseltä tuntui aamuhartaudet yms. uskontolöpinät tuossa iässä, vaikka olin tavallisesta ev.lut. perheestä.
vietätte joulua sehän on kristinuskoisten juhla, jeesuksen syntymänjuhla. Ei Allahiin uskovatkaan juhli joulua kun eivät usko Jeesukseen Kristukseen.
Joulu EI ole kristillinen juhla vaan alkuperältään pakanallinen, sydäntalven (tai keskitalven) juhla. Kirkko pyrki kitkemään pakanalliset tavat levitessään. Joidenkin kohdalla siihen kyetty joten kirkko laittoi omia juhlia päälleen. Yksi näistä on joulu sekä juhannus. Jeesushan on tainnut syntyä vasta tammi tai helmikuussa, en muista tarkalleen.
Ajankohta on juu valittu samaksi kuin aiemmat pakanajuhlat, mutta JOULU on kristillinen juhla:) Juhlikaa te vannoutuneet ateistit sitten jotain ihan muuta:D Ja ei, en edes ole uskovainen, en edes tapakristitty. Mutta ei mua myöskään hetkauta mitkään Jeesus-runot.. Huoh...
ja minusta oli kiva kun lapset oppivat uskonasioita p.kodissa. Minusta kuuluu ihan yleissivistykseen osata edes jonkinverran eri uskon oppeja. Plus on osa suomalaista kulttuuria ja lapsillekkin kiva tutustumismatka toisenlaiseen ajattelutapaan.
Itse kasvoin ei uskovassa perheessa, lapsena luin raamattua koska se oli aika janna ja mummolassa ei ollut juuri muita kirjoja :D
Sain itse tehda oman paatokseni uskosta. Minusta molemmat uskovat/ei uskovat ovat jees.
Joulu EI ole kristillinen juhla vaan alkuperältään pakanallinen, sydäntalven (tai keskitalven) juhla. Kirkko pyrki kitkemään pakanalliset tavat levitessään. Joidenkin kohdalla siihen kyetty joten kirkko laittoi omia juhlia päälleen. Yksi näistä on joulu sekä juhannus. Jeesushan on tainnut syntyä vasta tammi tai helmikuussa, en muista tarkalleen.
Ajankohta on juu valittu samaksi kuin aiemmat pakanajuhlat, mutta JOULU on kristillinen juhla:) Juhlikaa te vannoutuneet ateistit sitten jotain ihan muuta:D Ja ei, en edes ole uskovainen, en edes tapakristitty. Mutta ei mua myöskään hetkauta mitkään Jeesus-runot.. Huoh...
vanhemmissa on vika jos tuosta ahdistuu...
7 v ei halunnut partiossa vannoa rakastavansa Jeesusta.
7 v ei halunnut partiossa vannoa rakastavansa Jeesusta.
lapset kuuluvat kirkkoon samoin mies mutta meidän poika epäilee koko jeesusta ja jumalaa. Hänelle meinasi tulla ihan kynnyskysymys tästä jumalapartiosta. onneksi partiojohtajat olivat ymmärtäväisiä ja minä sanoin kotona että toi nyt on van tuollainen tapa, ei sitä tarvitse niin tosissaan ottaa. Lapsi tykkää kyllä partiosta kovasti tänäkin päivänä.
Etköhän ole vaatimuksinesi nyt ihan liian itsekäs.
Et voi vaatia muita muuttumaan itsellesi mieluisiksi. Vaikka mukavaahan se olisi. Mäkin mielelläni vaatisin sitten kaikkia olemaan just niin kuin mä haluan. Olisi pakolliset joulukirkot ja hartaudet ihan joka ikinen päivä jopa monta kertaa joka paikassa. Pakollisena kaikkialla, työpaikoissakin.
Palkkaa lapsellesi mieleisesi hoitaja ja anna muiden olla rauhassa.
tahtoisin nähdä koko ihmisen, ilman mitään huntuja naamalla tai edes päässä. En voi puhuakaan sellaisten ihmisten kanssa, niin paljon ahdistun.
Mutta voinko mä sille mitään? En. Pakko vaan sopeutua erilaisuuteen, oli se sitten mitä lajia tahansa.
olekaan. Minua ei esimerkiksi yhtään haittaa koulun uskonnonopetus tms. mulle se on ihan sama.En kuulu kirkkoon enkä usko jumalaan. Kauniita virsiä laulan ja kuuntelen mielelläni. Eli kotoa meidän poika ei ole ahdistustaan saanut niinkuin joku väittää.
t.110
Miten satuhenkilön lausuminen ruonossa voi ahdistaa teitä niin kovin? Sehän on teille sama asia kuin lukea ruonoa tontuista ja joulupukista. Ahdistuuko lapsi niistäkin? Jos ei, niin voit kyllä kurkata peiliin ja miettiä, että mistä ahdistus on peräisin.
Mielestäni tällainen kristinuskoa pois vaativa ja siitä ahdistuva liikehdintä ei ole enää sitä, että ihminen ei vain usko Jumalaan, vaan se on omanlaista uskontoa.
Vanha Vihtahousu siellä huutelee.
PS Perheessämme isomummu lukee jouluevankeliumin, minä perään kreikaksi. Käymme myös joulukirkossa ja seimi koreilee sille rakennetulla pöydällä. Ihan tavallisia peruskristittyjä valtionkirkosta ollaan.
Sinun maailmankatsomuksesi on uskonnonvastainen ja sanot, ettet usko Jumalaan. Hyvä niin, se on sinun oikeutesi. Älä kuitenkaan kuvittele, että kaikki muut ajattelevat samoin ja että suurinosa on luopumassa kirkosta ja uskostaan.
Kirkon tapa on yritys tuoda julki se usko, jonka kuitenkin suurin osa suomalaisita kyselyissä kertovat sydämessään omaavan. Ei kirkko ole erehtymätön, se on uskovaisten yhteisö.
Sanopa ap, mikä siinä tarkkaan ottaen ahdisti?
Miten satuhenkilön lausuminen ruonossa voi ahdistaa teitä niin kovin? Sehän on teille sama asia kuin lukea ruonoa tontuista ja joulupukista. Ahdistuuko lapsi niistäkin? Jos ei, niin voit kyllä kurkata peiliin ja miettiä, että mistä ahdistus on peräisin. Mielestäni tällainen kristinuskoa pois vaativa ja siitä ahdistuva liikehdintä ei ole enää sitä, että ihminen ei vain usko Jumalaan, vaan se on omanlaista uskontoa. Vanha Vihtahousu siellä huutelee. PS Perheessämme isomummu lukee jouluevankeliumin, minä perään kreikaksi. Käymme myös joulukirkossa ja seimi koreilee sille rakennetulla pöydällä. Ihan tavallisia peruskristittyjä valtionkirkosta ollaan. Sinun maailmankatsomuksesi on uskonnonvastainen ja sanot, ettet usko Jumalaan. Hyvä niin, se on sinun oikeutesi. Älä kuitenkaan kuvittele, että kaikki muut ajattelevat samoin ja että suurinosa on luopumassa kirkosta ja uskostaan. Kirkon tapa on yritys tuoda julki se usko, jonka kuitenkin suurin osa suomalaisita kyselyissä kertovat sydämessään omaavan. Ei kirkko ole erehtymätön, se on uskovaisten yhteisö.
Lisäisin vain että ateismi tarkoitta jumalan kieltämistä eikä sitä etteiko usko jumalaan. Iso ero.
meidän uskonnottomille lapsille Jeesus, seimet ja lampaan ovat menneet muiden satuhahmojen, tonttujen, lumiukon, pakkasukon ja Lucian kanssa ihan siinä sivussa. Kerran oli tosiaan koulun joulujuhlassa nämä kaikki tasapuolisesti esitettyinä.
Mutta minua ja ehkä lastakin ahdisti kyllä viime vuonna, kun yhden yhdistyksen lapsillekin tarkoitetussa joulujuhlassa lauletut joululaulut olivat kaikki niitä hartaita ja surumielisiä. Esim. sanat "laps' hankeen hukkuu, unhoittuu" ei minusta oikein sovi lapsille, varmaan kaikki uskonnollisetkaan lapset eivät ymmärrä niitä oikein.
Just näin. meillä alle 5v tajuaa, että jotkut uskoo johonkin ja on olemassa satu jeesuksesta ja sitä kerrotaan esmes jouluna. Ei vaikeempaa. Ja kyllä, kyseenalaistan kirkon valtaa, en kuulu kirkkoon ja olen vakaasti sitämieltä, että jokaisen tulisi muodostaa oma käsityksensä uskosta eikä mitään tuputeta. Mutta niin kauan kun ev lut kirkko on valtion kirkko ja sen asema määräytyy Pl ssä, niin en aio tehdä omaa tai lasteni elämää hankalammaksi kuin mitä se jo itsessään voi olla.
Joogaankin saa mennä vain, jos tunnin taustalla soitetaan gospelia ettei olemattomien uskotojen olemattomuudet vain jotenkin ujuttaudu aivoihin :DD. Näin kuulin siis radiosta.
Joogaankin saa mennä vain, jos tunnin taustalla soitetaan gospelia ettei olemattomien uskotojen olemattomuudet vain jotenkin ujuttaudu aivoihin :DD. Näin kuulin siis radiosta.
Onko tämä sinulta pois jotenkin?
Minusta olisi tärkeintä, että kun päiväkoti kuitenkin tietää, että lapsi ei kuulu seurakuntaan, niin keskustelisivat vanhempien kanssa ennen tällaisia runoharjoituksia ja kirkkoretkiä yms. että miten he haluavat asian järjestää ja kokeeko ko. ei-kristitty perhe ongelmaksi tällaisen toiminnan.
Minullakin on seurakuntaan kuulumaton poika, mieheni on eronnut kirkosta ja minä itse olen aika uskonnoton tapa-kristitty. Olin melkoisen yllättynyt kun minulle yhtenä iltapäivänä päväkodissa ilmoitettiin, että seuraavana aamuna pitäisi saapua ajoissa, kun he lähtevät retkelle läheiseen seurakuntakappeliin pieneen jumalanpalvelukseen. Mielestäni olisi pitänyt aikaisemmin kysyä haluanko että lapsi osallistuu siihen vai järjestävätkö he muuta toimintaa siksi aikaa. Nyt oletettiin että poikani menee mukaan, niinkun sitten menikin, mutta olisi pitänyt ajoissa tarjota mahdollisuutta kieltäytyä. Kyllä pojalleni saa uskonnosta opettaa mutten halua, että oppi tulee kirkon puolesta propaganda luontoisesti.
Skandinaviassa on juhlittu iät ajat ennen kristinuskoa JULE-nimistä keskitalvenjuhlaa. Siispä JOULU on pakanallinen juhla. Kirkko on sitten väkisten tunkenut jeesuksen syntämä-juhlan siihen päälle ja ominut vielä juhlan nimenkin omaan käyttöönsä, että sopisi helpommin pakonoiden pirtaan. Samoin koittanut vääntää kaikista muinaisen pakanajuhlan symboleista kuten kuusesta, jotain vertauskuvia iänkaikkisesta elämästä. Ihan sepitettyä kaikki tyynni.
uskonnottomuuden kanssa, kun niin ahdistuu ja saa poikansakin ahdistumaan suomalaiseen kulttuuriin kuuluvasta, hyvin maltillisesta ja lähes näkymättömästä uskonnollisuudesta.