Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ahdistui päiväkodin joulujuhlarunosta

Vierailija
25.11.2010 |

= Siis ilmaisi selvästi, ettei halua lausua sitä.

Onko meidän perheellä oikeutta vaatia uskontoneutraalia joulujuhlaa vetoamalla tasavertaisuuteen, kun vastassa on päivähoitolaki, joka velvoittaa päiväkodin uskontokasvatukseen ja kristillisen joulun sanoman näkymättömyys kuulemma loukkaa joitakin perheitä.

Olen asiasta hyvin tuohtunut.

Tässä kyseinen runo, joka kyllä loukkaa vastaavasti meidän perheen maailmankatsomusta, joka on uskonnoton.

" Joulu on odotusta, Joulu on toohotusta.

Joulu on ihmetystä, Joulu on iloa.

Siunauksen sadetta. Jeesus-lapsen valoa.

Siunauksen sadetta. Sinulle ja minulle, ihan meille kaikille."

Uskonnollisten on ehkä vaikea ymmärtää, miten tästä voi ahdistua, mutta minä itsekin ahdistun, sillä samaistun 6-vuotiaan poikani ajatusmaailmaan ja mulle muistuu mieleen omat päiväkotimuistot. pian 7-vuotias eskaripoikani on päiväkodin reippaimpia ja hyvin tasapainoinen ja ihana, herkkä toki vaistoamaan tiettyjä asioita.

Päiväkotimme toimii muutoin aika neutraalisti, ei ole ruokarukouksia ja tunnustuksellisuus uskontokasvatuksessa rajoittuu joulujuhlia lukuunottamatta seurakunnan järjestämään pikkukirkkoon 4 kertaa vuodessa.

Ihmettelen, miksei neutraalia linjaa voisi noudattaa kaikille tarkoitetussa joulujuhlassa, vaan päivähoitolain nojalla mielistellään uskovia.

Ja vielä vetoomus teille, joille kristillinen kasvatus on melko yhdentekevää, mutta lapsenne osallistuu lauman mukana uskontokasvatukseen tai -opetukseen (kuuluu kirkkoon), niin toivoisin, että ajattelisitte asiaa ja kyseenalaistaisitte kirkon vallankäyttöä hiukan.

Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo on meidän perheelle hyvin tärkeää.

Päiväkodin johtajan kanssa käydyn keskustelun perusteella emme voi asialle oikein mitään. Pitää vaan ymmärtää uskovaisia ja antaa uskonnottomien ahdistua.

Mä vaan olin ajatellut, että nykyään jo oltaisiin ymmärtäväisempiä, mutta karu totuus on, että edelleen kirkko ihan järjetöntä valtaa yhteiskunnallisessa päätöksen teossa.

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuskin kieltäisin, toki lapsi saa mennä jos haluaa. En minä pelkää sitä että hän hurahtaa uskoon, kaikilla täytyy olla oikeus tehdä omat valintansa ja jos hän haluaa valita kristinuskon niin se on hänen asiansa.

En vain ymmärrä sitä periaatetta, että miksi tunnustuksellista uskontoa tungetaan sinne, mihin se ei kuulu. Yleinen uskontokasvatus olisi tietysti ok, mutta ei se Jeesusläppä mitä nykyään kouluissa ja päiväkodeissa harrastetaan.

Aikuisten oikeasti sä voit kieltää lapsesi osallistumisen näihin tilaisuuksiin.

Vierailija
82/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ok jos työpaikoillakin olisi aamuhartauksia, ruokarukouksia ja vastaavia? Pidän tätä käytäntöä t-o-d-e-l-l-a outona, oma lapseni on vielä niin pieni että hoidan häntä kotona, joten olen ensi kerran kuullut tästä "uskontokasvatuksesta" tämän palstan kautta. Pitkään luulin että esimerkiksi ruokarukoukset ovat vain urbaani legenda, mutta sittemmin olen kuullut ihan oikean elämän tutuiltakin että tällaista oikeasti tapahtuu päiväkodeissa vielä tänäkin päivänä.

En aikuisten oikeasti ymmärrä, miksi kunnalliset laitokset eli koulut ja päiväkodit eivät ole uskontoneutraaleja. Yksityiset sitten erikseen, minua ei kiinnosta mitä kukin haluaa keskenään omilla rahoillaan opiskella, mutta verovaroilla kustannettuihin palveluihin uskonto ei sovi.

näin oli... oikeesti!

Nokian Salon Merikaaren matkapuhelintehtaalla. Joku liperilasse tuli saarnaamaan ja koneet piti pysäyttää sen ajaksi! Vuosi oli jotain 1997 paikkeilla.

LOL mitä puuhaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on Kristuksen syntymäjuhla! Älä vietä joulua, jos joulun sanoma ei koske muka sinua.

Jokin on pielessä teidän neutraalissa maailmankatsomuksessanne, jos sekä sinä että lapsi ahdistutte joulurunosta.

Jeesus on Vapahtaja ja armo, rauha ja rakkaus.

Vierailija
84/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida ola ihan oikein! julkisessa, verovaroin kaikille ylläpidetyssä paikassa uskontoa. Ei pitäisi olla!

Vierailija
85/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on Kristuksen syntymäjuhla! Älä vietä joulua, jos joulun sanoma ei koske muka sinua.

Jokin on pielessä teidän neutraalissa maailmankatsomuksessanne, jos sekä sinä että lapsi ahdistutte joulurunosta.

Jeesus on Vapahtaja ja armo, rauha ja rakkaus.

jeesuksia ja jumali ei ole olemassa... että sillee.

Vierailija
86/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku allahruno. Tai Shivaruno.

87/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidan lasten koulussa on monia uskontoja (kansainvalinen), poikani halusi vieda lastenraamatun kouluun ja nayttaa sita muille, kysyin opettajalta mita mielta han on asiasta? Opettaja vastasi mielestani fiksusti ilmoittaen

"...it's something very special to Casper, and my own feeling is that it doesn't hurt the children to respect opther people's beliefs.."

seikka on saletti.

Vierailija
88/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on evankelis-luterilainen maa, ja ainakin toistaiseksi uskonto näkyy päiväkodeissa ja koulussa jossain määrin.

Suomessa on myös uskonnonvapaus, eli jokainen saa uskoa ja olla uskomatta mihin haluaa. Täytyykö yksinkertaisista asioista tehdä niin vaikeita?

Monet uskonnonvastustajat haukkuvat kristittyjä suvaitsemattomiksi "Päivi Räsäsäsläisiksi" mutta asia taitaakin olla usein ihan toisinpäin! Päivi Räsänen ei edelleenkään edusta kirkon yleistä kantaa asioihin ja harvat kirkon työntekijät ovat niin konservatiiveja kuin hän.

Itse uskon Jeesukseen ja annan toisten uskoa mihin haluavat. Olen myös kiinnostunut muista uskonnoista ja haluan avoimin mielin oppia niistäkin! Toki ymmärrän sen ettei lapsikaan halua lausua sellaisa runoja jotka sotivat hänen uskonnottomuuttaan vastaan, mutta koska kukaan ei häntä pakota, niin ei ongelmaakaan pitäisi olla.

-Jos uskonnottomat haluavat poistaa kaiken usnonnollisuuden koulusta, niin ainoa tie siihen on politiikka ja julkiset vetoomukset. Mars vain mielenosituksia järjestämään ja adresseja keräämään jos asia tuntuu niin tärkeältä!

--itsellänikin tulee mieleen että kylläpäs Jeesuksella on suuri vaikutus ihmisiin, kun häntä vastustetaan niin kovasti! Jos Jeesus olisi pelkkä historian henkilö, puusepän poika niin tuskin hän aiheuttaisi niin suurta kuohuntaa vielä 2000 v. kuolemansa jälkeenkin! :-)

Vierailija
89/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole enää mitään kosketusta yli puolen tuhannen vuoden takaiseen pakanaperinteeseen.

Nykymuodossaan ja -tavoissaan joulu pohjaa ennen kaikkea viimeisten satojen vuosien kristilliselle tavoille. Itsepetosta kuvitella jotain muuta.

vietätte joulua sehän on kristinuskoisten juhla, jeesuksen syntymänjuhla. Ei Allahiin uskovatkaan juhli joulua kun eivät usko Jeesukseen Kristukseen.

Joulu EI ole kristillinen juhla vaan alkuperältään pakanallinen, sydäntalven (tai keskitalven) juhla. Kirkko pyrki kitkemään pakanalliset tavat levitessään. Joidenkin kohdalla siihen kyetty joten kirkko laittoi omia juhlia päälleen. Yksi näistä on joulu sekä juhannus. Jeesushan on tainnut syntyä vasta tammi tai helmikuussa, en muista tarkalleen.

Vierailija
90/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sellaisena, kuin sitä on Suomessa viimeiset 800 vuotta vietetty.

Oma lapseni ainakin ahdistuisi sellaisesta uskonnottomasta joulusta, jossa korostuvat vain lahjat, materia ja muovi. Millainen olisi uskonnoton jouluruno?

Eihän lapsenne ole pakko mennä päiväkodin joulujuhlaan. Tai päiväkotiin yleensäkään. Mutta eikö lapsen oliis hyvä tutustua oleelliseen osaan länsimaista kulttuuria eli kristinuskoon? Euroopassa lienee aika mahdotonta elää elämään, jossa ei joutuisi kristinuskon kanssa jollain tavalla tekemisiin. Vai laitatteko silmät kiinni, kun kuljette kirkon ohi, ettei vain tule vaikutteita?

Vierailija
91/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa on tavallisesti niin paljon kaikenlaista juhlimista, joten ihan hyvin voi pitää lapsensa pois niistä joihin ei halua tämän osallistuvan.

Ei mekään viety Halloween-juhlaan, koska ne kummitusasut ym. oli lapsen mielestä liian ahdistavia.

Vierailija
92/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieneen lapseen! Tuon ikäisen ei pitäisi ymmärtää edes ahdistua tuollaisesta lausahduksesta.

Kasvatuksesti on pielessä.

Vierailija
93/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungissa on vaikea liikkua joulun aikaan näkemättä esim. seimiasetelmaa.

Eikä kukaan tosiaan pakota osallistumaan kristillisiin tapahtumiin päiväkodissa tai koulussa. Ne on vapaaehtoisia.

Mutta eikö lapsen oliis hyvä tutustua oleelliseen osaan länsimaista kulttuuria eli kristinuskoon? Euroopassa lienee aika mahdotonta elää elämään, jossa ei joutuisi kristinuskon kanssa jollain tavalla tekemisiin. Vai laitatteko silmät kiinni, kun kuljette kirkon ohi, ettei vain tule vaikutteita?

Vierailija
94/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 80 % suomalaisista kuuluu evnakelis-luterilaiseen kirkkoon ja 8 % on ortodokseja. Eli suurin osa veroja maksavista ihmisistä kuuluu kirkkoon.

Ei kaikilla ole lapsiakaan. Tai vanhuksia. Eikö tuon logiikan mukaan olisi silloin väärin pitää julkisesti verovaroin yllä päiväkoteja, kouluja tai vanhainkoteja?

Ei taida ola ihan oikein! julkisessa, verovaroin kaikille ylläpidetyssä paikassa uskontoa. Ei pitäisi olla!

Vierailija
95/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi ei osaa ahdistua mistään tuollaisesta jos vanhemmat ei paasaa koko ajan sitä miten paha Jeesus ja Jumala ja kirkko on. Jos lapsi tuosta ahdistuu niin se on täysin vanhempien vika ihan samalla tavalla kuin jos ääriuskonnollisen perheen lapsi ahdistuu nähdessään "syntiä" kuten olutpullon kaupassa tai jotain. Olette ihan yhtä huonoja vanhempia kuin uskonnolla tai millä tahansa muulla asialla pelottelevat vanhemmatkin.

Vierailija
96/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vietätte joulua sehän on kristinuskoisten juhla, jeesuksen syntymänjuhla. Ei Allahiin uskovatkaan juhli joulua kun eivät usko Jeesukseen Kristukseen.

Joulu EI ole kristillinen juhla vaan alkuperältään pakanallinen, sydäntalven (tai keskitalven) juhla. Kirkko pyrki kitkemään pakanalliset tavat levitessään. Joidenkin kohdalla siihen kyetty joten kirkko laittoi omia juhlia päälleen. Yksi näistä on joulu sekä juhannus. Jeesushan on tainnut syntyä vasta tammi tai helmikuussa, en muista tarkalleen.

ei ole pakanallinen tapa vaan juuri kristinuskon tuoma tapa. Ainakin tästä kaikkien uskonnottomien tulisi varmaan luopua, etteivät ahdistuisi liiallisesta uskonnollisuudesta... Uskonnottomat/ateistit voivat liittyä ahdistuksen välttämiseksi niihin, jotka eivät joulua lainkaan vietä (esim. Jehovantodistajat ym. uskontokunnat) ja elää elämäänsä ahdistumatta. Lapsetkin voi sulkea johonkin tyhjiöön; eihän niiden aikuisenakaan tarvitse ympäröivän yhteiskunnan arvojen, tapojen ja perinteiden mukaan elää...

Ateisteja ja uskonnottomia suvaitsemattomampia ihmisiä saa hakea; he ovat aina tekemässä numeroa itsestään ja elämänkatsomuksestaan - ja vaatimassa muita mukautumaan siihen. Sekä purkamassa kiukkuaan, kun heidän lapsensa tai tämän ahdistuksen takia ei "suostuta" ihan mihin tahansa (esim. muuttamaan joulujuhlaa talvijuhlaksi tai kuukausittaisen pyhäkouluhetken eli uskontokasvatuksen satutuokioksi).

Vierailija
97/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieneen lapseen! Tuon ikäisen ei pitäisi ymmärtää edes ahdistua tuollaisesta lausahduksesta.

Kasvatuksesti on pielessä.

Vierailija
98/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme uskonnoton perhe, mutta yritän opettaa lapsia ymmärtämään uskontoja. Kerron minkälaisia tapoja eri uskontoihin liittyy ja että me(siis lapsen isä ja minä) emme usko niihin. Lapsiamme ei ahdista uskonto. Itse en ole koskaan kirkkoon kuulunutkaan, muttei ala-asteen uskontotunnit edes ahdistaneet. Saati tehneet minusta uskovaa. Pidän uskontoja jonkinlaisena kulttuuriperintönä, joista on hyvä tietää. Mutta siinä olen ap:n kanssa kyllä täysin samaa mieltä, että päiväkodit ja koulut saisivat olla uskonnottomia. Uskovien vanhempien pitäisi itse kyetä antamaan uskonkasvatus lapsilleen, ja lapsi voisi esim.lisäksi köydä pyhäkoulua. Mutta omalla ajalla, kiitos. Mutta tapauskovaiset vanhemmathan ei tunnu kykenevän uskonkasvatukseen itse.

Vierailija
99/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nyt on kysymyksessä se että sinä haluat kieltää koko päiväkodin ryhmältä runon lausumista. Ilmeisesti poikasi on ainoa joka tästä ahdistuu, koska jos muut lapset ryhmässä ahdistuisi, niin en usko että runoa lausuttais ollenkaan.

Meidän perheessä on yksi ateisti ja yksi kirkkoon kuuluva. Pyrimme lapsille osoittamaan molempia puolia. Tämän teemme yhteisymmäryksessä. Vanhempi tietää jo että isi ei pahemmin välitä jessestä, ja tietää että mina olen aika neutraali asiasta. Olemmme myös kertoneet monesta uskonnosta tuttavien kautta. Se että lapsi saa tietoa monelta paikalta tuo rikkautta. Jos ei hermostu tai ahdistu asiasta, eikä tuo voimakkaasti omia näkemyksiä esiin, lapsi unohtaa. Lapsi unohtaa hyvin nopeasti runon, jos sinä et sitä hoe että tämä on väärä. Koska uskonto on sinulle raskas asia ja lapsi vaistoaa tämän, niin lapsi myös kokea että se tekee sinua kohdin väärin lausessa runon. Ja vielä menit päiväkotiin puhumaan asiasta sai hänet vielä enemmän ahdistumaan.

Meidän perheessä ollaan tehty näin:

- Lapsille ollaan opetettu että meillä tehdään näin, ja kun olet muualla tosen kodissa, koulussa, päiväkodissa toimit heidän sääntöjen mukaan. Yksinkertainen sääntö, ja auttaa lasta toimimaan oikein ahdistumatta. Voit kertoa että olet erimieltä, mutta samalla hengevedolla kertoa että kaikissa asoissa on monta puolta. Lapset ovat fiksuja, ja loppujen lopuksi: vanhempien tehtävä on antaa lapselle hyvät eväät hakemaan omat ratkaisunsa ahdistumatta.

Toivon kaikille oikein hyvää joulua, oli se sitten kristillinen tai pakana joulu.

Vierailija
100/124 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen oikeasti sitä mieltä, että tarhassa asia on vielä hankala. Koulussa jo kunnioitetaan uskonvapautta. Mua sapetti useasti tarhassa se, että siellä ei ole valinnanmahdollisuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi