Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ahdistui päiväkodin joulujuhlarunosta

Vierailija
25.11.2010 |

= Siis ilmaisi selvästi, ettei halua lausua sitä.

Onko meidän perheellä oikeutta vaatia uskontoneutraalia joulujuhlaa vetoamalla tasavertaisuuteen, kun vastassa on päivähoitolaki, joka velvoittaa päiväkodin uskontokasvatukseen ja kristillisen joulun sanoman näkymättömyys kuulemma loukkaa joitakin perheitä.

Olen asiasta hyvin tuohtunut.

Tässä kyseinen runo, joka kyllä loukkaa vastaavasti meidän perheen maailmankatsomusta, joka on uskonnoton.

" Joulu on odotusta, Joulu on toohotusta.

Joulu on ihmetystä, Joulu on iloa.

Siunauksen sadetta. Jeesus-lapsen valoa.

Siunauksen sadetta. Sinulle ja minulle, ihan meille kaikille."

Uskonnollisten on ehkä vaikea ymmärtää, miten tästä voi ahdistua, mutta minä itsekin ahdistun, sillä samaistun 6-vuotiaan poikani ajatusmaailmaan ja mulle muistuu mieleen omat päiväkotimuistot. pian 7-vuotias eskaripoikani on päiväkodin reippaimpia ja hyvin tasapainoinen ja ihana, herkkä toki vaistoamaan tiettyjä asioita.

Päiväkotimme toimii muutoin aika neutraalisti, ei ole ruokarukouksia ja tunnustuksellisuus uskontokasvatuksessa rajoittuu joulujuhlia lukuunottamatta seurakunnan järjestämään pikkukirkkoon 4 kertaa vuodessa.

Ihmettelen, miksei neutraalia linjaa voisi noudattaa kaikille tarkoitetussa joulujuhlassa, vaan päivähoitolain nojalla mielistellään uskovia.

Ja vielä vetoomus teille, joille kristillinen kasvatus on melko yhdentekevää, mutta lapsenne osallistuu lauman mukana uskontokasvatukseen tai -opetukseen (kuuluu kirkkoon), niin toivoisin, että ajattelisitte asiaa ja kyseenalaistaisitte kirkon vallankäyttöä hiukan.

Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo on meidän perheelle hyvin tärkeää.

Päiväkodin johtajan kanssa käydyn keskustelun perusteella emme voi asialle oikein mitään. Pitää vaan ymmärtää uskovaisia ja antaa uskonnottomien ahdistua.

Mä vaan olin ajatellut, että nykyään jo oltaisiin ymmärtäväisempiä, mutta karu totuus on, että edelleen kirkko ihan järjetöntä valtaa yhteiskunnallisessa päätöksen teossa.

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jaksatte tällaisista asioista porata.

Meillä on tulossa surullinen joulu - äitini on kuolemaisillaan syöpään hetkenä minä hyvänsä.

Tulee laitettua asiat taas pääkopassa järjestykseen, kun on ihan oikeita vastoinkäymisiä elämässä.

Vierailija
62/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sillä ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Paska provo. Tänään taas niin tasotonta tekstiä.

meidän lapsi on juuri se, joka esiintyy mielellään ja rohkeasti. Sinä siellä provosoit ihan turhaan. Anna olla! -ap

jotka tunkee väkisin lausumaan runoja esitykseen ja haluaa vielä päättää mitä lausutaan. Tee palvelus kaikille ja pidä kakarasi kotona juhlan ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS SINUA JA LASTASI AHDISTAA!

PÄIVÄKODIN EI TARVITSE TANSSIA SINUN TOIVEITTESI MUKAAN!

OTA TAI JÄTÄ! SO SIMPLE!

Vierailija
64/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskitalven pakana juhla yms.Todisteita kiitos.Voisko joku linkittää mihin toi väite perustuu et ennen kristinuskon suomeen tuloa täällä juhlittiin jouluna lahjoja antaen.Toi jos mikä on taikauskoa =) Mitä todisteita tolle väitteelle on?

Vierailija
65/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

wikipediaan hakusanaksi joulu ja katso mitä saat tulokseksi. Sieltä löytyy varmaan myös lisää linkkejä ja vinkkejä. Eikö tämä ole nyt ihan yleistietoon kuuluvaa historiaa? Onko tämä sulle joku ihan uusi juttu?!

Vierailija
66/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskitalven pakana juhla yms.Todisteita kiitos.Voisko joku linkittää mihin toi väite perustuu et ennen kristinuskon suomeen tuloa täällä juhlittiin jouluna lahjoja antaen.Toi jos mikä on taikauskoa =) Mitä todisteita tolle väitteelle on?

tietoa olisi löytynyt. Mutta tuossa nyt yksi sivu.

http://www.seniorinetti.fi/keskustelu/joulun-historia

Vierailija
67/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
68/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun molemmat osapuolet on sitä mieltä että uskovat ovat onnellisempia.

Uskovat antavat elämänsä jeesuksen, jumalan tms. käsiin, toiset taas jotuuvat itse olemaan vastuussa elämästään, ja se tuo mukanaan huolta. Silloin kun on vaikeaa elämässä, uskova voi turvata jumalaan, meillä muilla ei ole sitä mihin turvata.

Toisinsanoen uskovien ei tarvitse ajatella itse mitään, meidän muiden on hoidettava kaikki ajatelutyöt itse, kun ei voida jättää kaikkea jumalan käsiin.

Minä olen joskus miettinyt että miten helppoa elämä olisi, jos vain voisi tulla uskoon, se olisi vähän kuin lobotomia.

Olisi hienoa, jos telkkuun saataisi väittely

onnellisuudesta uskovan ja ei- uskovan välille..

Vierailija
69/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää pitämään joulun kristillisenä juhlana? Minusta se on ihan riittävä aika, joten joulua muista syistä viettävät joutuvat nyt vaan vielä jonkin aikaa tyytymään enemmistön tyyliin. Päiväkodeissa on keskimäärin tosi vähän uskontoa. Ja todellakin kristinuskon suurimpien juhlien tulee näkyä jollakin tavalla suomalaislasten arjessa, uskoipa vanhemmat sitten tai ei.

Vierailija
70/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mollaamisen ja halveksunnan, jota suvaitsevat ateistit ympärilleen huokuvat! Ihan varmasti onnellisutesi lisääntyisi.

kun molemmat osapuolet on sitä mieltä että uskovat ovat onnellisempia.

Uskovat antavat elämänsä jeesuksen, jumalan tms. käsiin, toiset taas jotuuvat itse olemaan vastuussa elämästään, ja se tuo mukanaan huolta. Silloin kun on vaikeaa elämässä, uskova voi turvata jumalaan, meillä muilla ei ole sitä mihin turvata.

Toisinsanoen uskovien ei tarvitse ajatella itse mitään, meidän muiden on hoidettava kaikki ajatelutyöt itse, kun ei voida jättää kaikkea jumalan käsiin.

Minä olen joskus miettinyt että miten helppoa elämä olisi, jos vain voisi tulla uskoon, se olisi vähän kuin lobotomia.

Olisi hienoa, jos telkkuun saataisi väittely

onnellisuudesta uskovan ja ei- uskovan välille..

Vierailija
71/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai halveksinut, olen vain todella kateellinen.

-69

Vierailija
72/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olennainen kysymys tässä ei ole se, saako päiväkodissa puhua Jeesuksesta, vaan se, miksi lapsesi ahdistuu niin kovin. Olen kristitty, mutta en ahdistu, jos Allah tai Vishnu mainitaan ja niin haluan kasvattaa myös omat lapseni. Ehkä tulevaisuudessa lapsellani on vaikka muslimikavereita. Jos lapseni osallistuu heidän juhlaansa, en kai minä vaadi, ettei Allahia tai profeetta Muhammedia saa mainita?

Päiväkodissa puhutaan myös aika lailla joulupukista, vaikka voimme olla aivan varmoja, että kyseessä on satuolento.

Vierailija
73/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monen kotona luetaan joka vuosi jouluevankeliumi, käydään joulukirkossa, laitetaan seimi, luetaan ruokarukous ym.? Puhutaan Jeesuksen syntymästä aktiivisesti joulun pyhinä, iloitaan siitä?

En itse nimittäin tiedä yhtään tällaista perhettä, ja tähän otantaan mahtuu sekä kirkkoon kuuluvia että kuulumattomia. Niitä kyllä tiedän, jotka käyvät satunnaisesti kirkossa kuuntelemassa kauneimpia joululauluja, mutta tämä ei hirveästi uskoon tunnu liittyvän.

Vierailija
74/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että lapsi ahdistuu siitä, että hänen suuhunsa pistetään sanoja, joita hän ei koe omikseen. Hän joutuu sanomaan, että Jeesus-lapsi antaa "siunauksen sadetta" myös hänelle, vaikka hän ei tähän uskoisikaan. Lapsi saattaa siis paitsi ahdistua ns. valehtelusta, myös säikähtää tällaiseen muiden uskontoon kuuluvaan hahmoon samastumista.

En usko, että AP:n muksulla olisi mitään ongelmaa, jos hänet laitettaisiin vain lukemaan neutraaleja väittämiä Jeesuksesta. Tuo "valehtelu", omissa nimissä puhuminen, siinä taitaa olla asian ydin.

Vierailija
75/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en sitten laisinkaan ahdistunut tuosta runosta. Miksi pitäisi ahdistua iloisesta runosta, joka kuuluu johonkin uskontoon? Ahdistutteko kaikesta, mikä kuuluu johonkin uskontoon? Uskonnottomuuteni on sen verran tukevalla pohjalla, ettei tuollaiset minua hetkauta. Virsiäkin voin veisata vallan hyvin, koska tykkään laulaa, sanat ei mun maailmaani kaada.

Ja miten lapseni voisi ahdistua tuollaisesta? Myös lapseni on vapaa päättämään uskonnostaan, joten vapaa myös tutustumaan niihin. En ole tuputtanut hänelle omaa näkemystäni enkä mitään muutakaan kantaa. Joskus lapsi on kysynyt, onko Jumalaa olemassa ja minä olen sanonut, että toisten mielestä on ja toisten ei ja sen saa jokainen päättää. Ja luotan lapseni älykkyyteen sen verran, että hän osaa myös omasta puolestaan aikanaan päättää. Ja uskon, että pystyy valitsemaan ateismin huolimatta koulun/päiväkodin/partion uskontoasioista tai jos valitsee uskonnon, niin en usko, että valitsee sen vain ja ainoastaan noiden vuoksi. Joten mikä ahdistaa ja ketä?

Vierailija
76/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä edes voitte olla varmoja, että koko Jesseä on ees ollu olemassa??? Kyllähän se minusta niin on, että joulu on vaan lastenjuhla jolloin saa helvetin hyvää ruokaa ja lahjoja! :) Ei ne lapset sitä Jeesusta jouluna odota vaan joulupukkia, ainakin itselläni oli näin. Kyllä se Jeesus unohtu siinä vaiheessa hyvin äkkiä kun oli ollut joulujuhla ohi! KIITOSNAM

Vierailija
77/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä edes voitte olla varmoja, että koko Jesseä on ees ollu olemassa??? Kyllähän se minusta niin on, että joulu on vaan lastenjuhla jolloin saa helvetin hyvää ruokaa ja lahjoja! :) Ei ne lapset sitä Jeesusta jouluna odota vaan joulupukkia, ainakin itselläni oli näin. Kyllä se Jeesus unohtu siinä vaiheessa hyvin äkkiä kun oli ollut joulujuhla ohi! KIITOSNAM

joku on ilmeisesti pystynyt todistamaan, että sellainen henkilö on ollut kuin Jeesus ja että hän oli puusepän poika. Muuta ei muistaakseni oltu pystytty todistamaan. Yllättäenkin.

Vierailija
78/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ok jos työpaikoillakin olisi aamuhartauksia, ruokarukouksia ja vastaavia? Pidän tätä käytäntöä t-o-d-e-l-l-a outona, oma lapseni on vielä niin pieni että hoidan häntä kotona, joten olen ensi kerran kuullut tästä "uskontokasvatuksesta" tämän palstan kautta. Pitkään luulin että esimerkiksi ruokarukoukset ovat vain urbaani legenda, mutta sittemmin olen kuullut ihan oikean elämän tutuiltakin että tällaista oikeasti tapahtuu päiväkodeissa vielä tänäkin päivänä.

En aikuisten oikeasti ymmärrä, miksi kunnalliset laitokset eli koulut ja päiväkodit eivät ole uskontoneutraaleja. Yksityiset sitten erikseen, minua ei kiinnosta mitä kukin haluaa keskenään omilla rahoillaan opiskella, mutta verovaroilla kustannettuihin palveluihin uskonto ei sovi.

Vierailija
79/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ok jos työpaikoillakin olisi aamuhartauksia, ruokarukouksia ja vastaavia? Pidän tätä käytäntöä t-o-d-e-l-l-a outona, oma lapseni on vielä niin pieni että hoidan häntä kotona, joten olen ensi kerran kuullut tästä "uskontokasvatuksesta" tämän palstan kautta. Pitkään luulin että esimerkiksi ruokarukoukset ovat vain urbaani legenda, mutta sittemmin olen kuullut ihan oikean elämän tutuiltakin että tällaista oikeasti tapahtuu päiväkodeissa vielä tänäkin päivänä.

En aikuisten oikeasti ymmärrä, miksi kunnalliset laitokset eli koulut ja päiväkodit eivät ole uskontoneutraaleja. Yksityiset sitten erikseen, minua ei kiinnosta mitä kukin haluaa keskenään omilla rahoillaan opiskella, mutta verovaroilla kustannettuihin palveluihin uskonto ei sovi.

näihin tilaisuuksiin.

Vierailija
80/124 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi itse en ole kuulunut kirkkoon, ja niin vaan kuljin mukana kaiken maailman hartauksissa ja koulukirkoissa koko lapsuuteni. Näin, vaikka vanhempani olivat pontevasti ilmoittaneet, että en niihin osallistu. "Kun ei oo resursseja", sanoi päiväkoti/koulu/mikävaan. Ei siis edes resursseja nimittää jotakuta katsomaan yhden lapsen perään hartauden ajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi