Onko lapsellani asperger-piirteitä?
5 v poikani on seuraavanlainen:
- Oppi puhumaan sujuvasti alle 2-vuotiaana pitkiä aikuismaisia lauseita, osasi laskea ja teki yli 40 palan palapelejä
- Oppi jo 2-vuotiaana ulkoa kirjat ja laulut kertakuulemalta. Käytti sitten kirjoista oppimiaan lauseita kanssakäymisessä. Tämä jäi vähitellen taka-alalle
- Totaali pottakieltäytyjä, vasta 3-vuotiaana suostui pissaamaan pottaan, vieläkään ei kakkaa pottaan (housuihin tai vaippaan)
- Todella, todella itsepäinen
- Hyvin ennakkoluuloinen uusia ruokia kohtaan, söisi mieluiten aina samoja ruokia
- Nukkumaanmeno on AINA ollut vaikeaa
- Pienestä pitäen vaativa ja hankalakin. Vaikea saada tottelemaan, sillä häneen on vaikea tehdä "vaikutus" - esim. hän ei tunnu rekisteröivän että hänen käyttäytymiseensä ei nyt olla tyytyväisiä tms.
- Välillä päiväkodissa unohtuu kuulemma täysin omiin ajatuksiinsa. Muutenkin uppoutuu syvälle puuhiin
- Päiväkodin mukaan hän on "erikoinen". Samanikäisiin tyttöihin verrattuna hän onkin kuin eri planeetalta. Parhaat kaverit ovat poikia joiden kanssa kohelletaan autoleikkejä päivät pitkät.
- Ei suostunut piirtämään ennen 4 vuoden ikää, eikä vieläkään mielellään. Hienomotoriikka tuntuu olevan vähän hankalaa, eikä näpertelyt kiinnosta
Saattaa olla, ehkäpä ei. Tuon uddesta ruuasta kieltäytymisestä tunnistan itsekin välillä nykyään (Asperger-henkilö minäkin olen ja olen pärjännyt todella hyvin) ja se on aika yleinen Asperger-piirre. Lisäksi omaehtoisuus, ihmisten lukeminen ja ajatuksiin uppoutuminen kuulostavat hyvin tutuilta.
Jos poikasi saa kyseisen diagnoosin, jos siis menette lääkärille, niin älä masennu. Asperger yleistetään tunteettomuudeksi ja vastaavaksi, mutta tunnen monta Aspia, jotka tuntevat empatiaa ja välittävät läheisistään, eläimistä maailman menosta. Heillä on myös mahdollisuus saada ystäviä, kuten minä ja tuttava-Asperger olemme saaneet.
Jos joku alkaa syyttää minua kaunistelusta, niin siitä vaan. Kerron vaan totuuden.