Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahistaa... Hirveä Kysin käynti...

Vierailija
30.09.2010 |

Käytiin mieheni kanssa Kysin lapsettomuushoidoissa eilen ekaa kertaa ja se oli opetusaika. Oon käyny ennenkin opetusajoilla (lapsettomuus,raskaus,synnytys) ja ei ole ennen ollu mitään ongelmia. Eilinen oli aivan hirveä!!!

Ite oon siis vähän päälle parikymppinen, hoikka nainen. Ja toinen mukana olleista opiskelijoista oli suurinpiirtein saman ikänen poika kun minä. (mulla on ennekin ollu miespuolisia ja se on ok jos ovat asiallisia, vaikkakaan eihän se kovin kiva ole).

No ensinnäkin se jätkä kysy haastattelussa, että haluaako minun mieheni tulla mukaan? Vaikka lapsettomuushoidoissahan toisen läsnäolo on melkeinpä pakollista. Sitten...

Heitin verhon takana vaatteet pois ja menin tutkimuspöydälle makaamaan. Toinen opiskelija ja lääkäri järjestelivät vielä papereita selkäni takana. Ja tämä jätkä seisoi jalkovälissäni ja tuijotti häikäilemättömästi alapäätäni (jossa ei ole mitään erikoista). Sitä kesti _usean_ minuutin ajan.. arvatkaa vaan oliko ahistava kokemus maata siinä jalat levällään ja pillu paljaana, kun jätkä vaan tuijottaa ja tuijottaa... siis ihan hirveen kauan ja ei kattonu yhtään minnekkään muualle, sitten vielä rupee asettelemaan lamppua oikeen hitaasti ja hartaasti :(

Todella ahistavaa. Tunnen itseni niin nöyryytetyksi ja häväistyksi. Ei ole asiallista tuijottaa toisen alapäätä silloin kun siihen ei vielä toimenpiteitä tehdä. Jos lääkäri tekisi noin, niin siitä vois nostaa syytteen seksuaalisesta häirinnästä.... joku taso noilla lääkäriopiskelijoillakin pitäisi olla!

Oli kamala tilanne niin minulle kun miehellenikin... molempien kokemus lapsettomuushoito käynnistä on pilalla, ihan niin kuin tämä ei olisi muuten tarpeeksi vaikeaa :(

Ja jonkunlaiset traumat jäi... enää en suostu opiskeluaikoihin tai miesgynelle.

Kiitos jos jaksoit lukea, oli pakko purkaa tätä ahdistusta ja pahaa mieltä!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ehkä voinut laittaa jalkasi yhteen siinä odotellessa vai kuka sinut gynekologiseen asentoon käski?

Vierailija
2/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jäänyt nuo 20+ iän epävarmuus pois...

Vastaavassa tilanteessa, tosin ei lapsettomuushoitojen takia, olen ollut. Poika hoitsulle totesin, että eipä se kummonen härpätin ole mutta toimii :P. Johon tämä hoitsupoika punastuneena lähti pois.. heh.. Tuollaisess tilanteessa kannattaa yleensä lohkaista jotain nasevaa.. aika nopeasti häipyvät taka vasemmalle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen olen saanut 19 vuotiaana. Ja kyllä olisin voinut laittaa jalkani yhteen..sanoa jotain jätkälle tai miehenikin olisi voinut sanoa. Tilanne oli vaan niin ahdistava ja ennelta arvaamaton niin sekä mieheni että minä menimme vähän niin kun paniikkiin, emmekä osanneet sanoa mitään. Mutta eihän se ole meidän vika, jätkä vaan ei olisi saanut yksinkertaisesti toimia noin. Ja lääkäri käski menemään pöydälle... sitten sillä vaan kesti se tulo niiden paperi hommien takia.

Ap

Vierailija
4/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

polttavalla katseella lääkärin vastaanotolla. Järkyttävää! Ajattele jos se olisi ollut vielä nainen! Ties mitä riettaita niilläkin mielessään.

Huoh, yritä parempaa. Lapsettomuushoidoissa 18-vuotiaana ekaa kertaa vai?

Vierailija
5/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon,että minulla oli samanlainen tunne, kun synnytin esikoistani ja opiskelija tuijotti vihreän kalpeana juuri revennyttä alapäätäni lapsen sieltä syntyessä.. Otin yhteyttä synnytyksessä mukana olleisiin kätilöihin ja pyysin päästä keskustelemaan heidän+opiskelijan kanssa asiasta. Kannattaa sinun tehdä samoin, niin ei jää vaivaamaan? Vaikka olisi 10lasta synnyttänyt tai käynyt yhtä monessa lapsettomuushoidossa, ei kenelläkään ole oikeutta jäädä turhanpäiten pällistelemään jalkoväliäsi!

Vierailija
6/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu... olin lapettomuus hoidoissa ekaa kertaa +18 vuotiaana... Olin juuri täyttänyt 17 kun yritimme jo vauvaa.

Ja kiitos vaan ymmärryksestä! Antaa olla!

Ap

Vierailija
7/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle 7. Kiva että joku ymmärtää!! En itse varmaan kehtaa pyytää keskustelua, meinaan kyllä puhelimitse valittaa kohtelusta. Pointsit sinulle että uskalsit selvittää asian :)

Olen myös miettinyt sitä, että jos pöydällä olisikin ollut itsestään epävarma 15 vuotias, joka olisi vaikkapa e-pillereiden haussa. Olisi takuulla ollut vielä hirveempi tilanne. Minä kun en todellakaan ole mikään siveyden sipuli.. Mutta tilanne jäi silti ahdistamaan, koska se oli väärin minua kohtaan. Hyi, kun pahaa tekee ajatella asiaa!

Vierailija
8/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kaunis, kauniipi vai ihan lumova, kun noin toljotat :P

Oikeesti huumoria peliin ja sanainen arkku auki..

Enm uuten ole tiennytkään, että lapsettomuushoitoja tehdään jo teineille???

Vierailija
9/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaannko me huumorilla seksuaalinen ahdistelukin? entäs raiskaukset? Mitäs kaikkea kivaa me voidaan ottaa huumorilla...voi jeesus...

Vierailija
10/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hymyilyttää, sorry ;-)

Vierailija
11/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaannko me huumorilla seksuaalinen ahdistelukin? entäs raiskaukset? Mitäs kaikkea kivaa me voidaan ottaa huumorilla...voi jeesus...

Seksuaalisesti häiriköi tai raiskaa... haloo.

Siis oikeesti eikö teistä kukaan ole jäänyt ajatuksissaa tuijottamaan tyhjyyteen? En oikeasti usko että kysinen opiskelia tarkoituksellisesti tuijottelisi kenenkään alapäätä.

Taidat olla joku 20v joka ei osaa erottaa, seksuaalista häirintää raiksuksesta ja näät mörköjä kaikkialla?

Ja juu olen itse joutunut seksuaalisen häirinnän kohteeksi jolloin kysin kyseiseltä henkilöltä, että eikö muijas anna kun noin puutteessa olet. ja sen tein kovaan ääneen. eipä häirinny enää.

Raiskaus kuuluu jo ihan eri ryhmään, josta ei selviä huumorilla eikä sen jälkeen välttämättä edes terapialla. Töissä on joutunut kohtaamaan kaikennäköistä ja parhaiten rankoista jutuista selviää, huumorilla synkällä mustalla huumorilla.

Kuulisittepa millaista huumoria on palomiehillä, poliiseilla, lääkäreillä jne..

Vierailija
12/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olisin voinut sanoa jotain... mutta _edelleekin_ menin ihan lukkoon kun tilanne oli niin ahdistava! Ja kyllä... lapsettomuushoidot eivät katso ikää! Tarvitaan vuosi vauvan yritystä tai puoli vuotta jos on kovin epäsäännöllinen kierto.

Ap

Vierailija
13/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko oikeesti tuota mieltä että ap:n kuvailema tilanne on hyväksyttävää??? Olette sairaita jos tuota mieltä olette!

Ja pahoittelut ap:lle, kenenkään ei tarvitsisi joutua tuollaista käytöstä kokemaan!

Vierailija
14/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitus sai vain hymyn naamalleni.

Vierailija
15/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaatisin jutella opiskelijan ohjaajan kanssa. Lääkäreissä on niin monenlaisia, paras että saavat kunnollisen palautteen jo opiskeluaikana!!!

Vierailija
16/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siitä selviää huumorilla. herran jestas sentään kuinka herkkähipiäistä sakkia. mitäs luulette olisikos "pää lääkäri" taputtanut oppilasta päähän, jos ap olis kuuluvaan ääneen sanonut kommenttia tuolle, tuijottajalle.

Ehkäpä kukaan ei ole koskaan uskaltanut komentoida moista käytöstä ja hän saa rauhassa tuijotella... tai tosiaan jäi vaan ajatuksissaan tuijottamaan ilman sen suurempaa seksuaalis ajatusta. Eipähän tuijottelis ehkä toist kun joku oikein nolaisi.

Vierailija
17/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että näki naisen alapään ekaa kertaa :) voihan se vähän hämmentää lääkäriopiskelijaa. ja sitten vertaili mielessään anatomian oppikirjan kuvaa sinun malliisi. mut ymmärrän kyllä, että koit tilanteen nöyryyttävänä.

Vierailija
18/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä pää savuten, että mitenkäs se nyt opetettiinkaan tämä homma, että ensin laitetaan sitä ja tätä ja tarkastetaan se ja se homma... ja on ajatuksissaan tuijottanut sitä jalkoväliä, kun siitä kuitenkin on kyse... tuskinpa kukaan on niin viitseliäs, että lukee gyneksi saadakseen katsoa jalkovälejä... varsinkin kun siinä työssä ne eivät aina ihan parhaimmillaan ole!

Vierailija
19/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin näki ekaa kertaa, oli kuitenkin hyvännäköinen ja muuten mukavan oloinen nuori mies. Ja ei varmaan gyneopiskelija ollut. Mullakun oli synnytyksessäkin opiskelija mies, joka opiskeli sisätautien lääkäriksi. Opiskelijat kiertää eri osastoja...

Mutta joka tapauksessa tilanteelle ei enää mitään voi. :(

Ap

Vierailija
20/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei samasta syystä kuin Sinulla.

Minulla on migreenilääkitys ja siihen aikaan kun menin lääkäriin hakeman uutta ei vielä reseptiä voinut uusia jättämällä se reseptilaatikkoon tai apteekkiin...

Sain mieslääkäriltä uusitun reseptin, ja sen jälkeen hän sanoi -No mites se rouvan alapää...menkääs tuohon...

En osanut kieltäytyä kun lääkäri "määrää" ja niin hän alkoi tehdä sisätutkimusta. En kyllä tiedä miksi.

Jälkeen päin olen usein miettinyt että miksi suostuin, miksen kieltäytynyt koska ei tietääkseni ollut edes mitään vaivaa ollut.

Olisinpa sanonut että on kuule menkat ny, toisen kerran, mutta sitä menee just niin lukkoon.

Lääkäri oli n. viisikymppinen, ja joskus ajattelen vieläkin että oliko kehunut kolleegoilleen että hän saa varmaan rouvan tutkimuspöydälle.

Miksi lääkäri ei minulle kertonut miksi haluaa sinne tutkimaan. Muut lääkärit ovat vuosia hoitaneet migreeniäni niin naiset kuin miehetkin, eikä ikinä muut ole käskeneet makuulle...

Ap, älä välitä av:n tyyliin olevista pilkkaajista, onhan sananlaskukin -Ei haukku haavaa tee, jos ei halolla päähän lyö.

Eli sivuutat epäasialliset huomautukset Sinua kohtaan ja tiedät että täällä käy paljon vain irvaillakseen ja heitelläkseen mitä sylki suuhun tuo. Hyvää jatkoa ja onnea tulevaan.