Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa hylätyt vauvat

Vierailija
30.09.2010 |

MTV3.fi:n uutisarkistosta hoksasin (vähän viiveellä...) tällaisen "uutisen": http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/02/10500…

Eli Suomessa hylätään kymmeniä vauvoja vuosittain. Mitä näille vauvoille tapahtuu? Ei kai ne sairaalaankaan voi jäädä, ja aika pieniä suoraan lastenkotiin? Onko olemassa jotakin vapaaehtoisjärjestöä tms., jonka kautta voisi tarjota esimerkiksi väliaikaista kotia tällaiselle yllättäen hylätylle vauvalle?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotimaisista adoptiovauvoista on yleensä "pulaa".

Vierailija
2/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sen kuluttua vasta voi vastasyntyneen luovuttaa adoptioon, vaikka olisi niin ilmoittanut jo odotusaikana.

Ei vauvoja mihinkään väliaikaiskoteihin laiteta, vaan varmaan ovat sitten lastenkodissa sen ajan, kunnes heille löydetään sopivat adoptiovanhemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/07/11572…

Mietin vaan, että ei kai sitä vauvaa voida adoptioon saada välittömästi, siis tarkoitan että ei kai sitä suoraan kuskata adoptiojonossa olevilla, jos ei ennen syntymää olla edes tiedetty että tällainen vauva olisi uuden kodin tarpeessa. Kai siinä jokunen hetki odotetaankin, josko tämä synnyttänyt äiti kuitenkin muuttaisi mielensä? Eikö adoptioperheetkin yleensä tiedä jo etukäteen, mikä lapsi heille olisi tulossa, eikä vain sanota että okei, teidät on nyt hyväksytty adoptiovanhemmiksi, soitamme sitten kun vapautuu lapsi niin voitte tulla hakemaan :)...? En halua adoptoida lasta, mutta ajattelin että hyvin voisin haluta toimia hätävaraäitinä pienelle vastasyntyneelle, kunnes pysyvä koti löytyy. Jos siis tällaista toimintaa on. Saattaahan olla, että nuo lapset jää sairaalaan muutamaksi viikoksi. Tietääkö joku?

Vierailija
4/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vauvoja mihinkään väliaikaiskoteihin laiteta, vaan varmaan ovat sitten lastenkodissa sen ajan, kunnes heille löydetään sopivat adoptiovanhemmat.

Kiitos tiedosta :)

Vierailija
5/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt samaa kuin ap. Haluaisin olla apuna esim jos otetaan huostaan pieni vauva, olisi vauvan hyvä olla turvalisessa kodissa huolehtivien aikuisten valvonnassa. Olkoon hoitojakso sitten päiviä tai viikkoja. Nyt multakin onnistuisi kun olen omien lasteni kanssa vielä kotona. Mihinhän instanssiin voisi olla yhteydessä?

Vierailija
6/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä perheestä joka otti näitä vauvoja. Taisivat olla statuksella "tilapäinen sijoitus" tms. Harkinta-aika oli muistaakseni kahdeksan viikkoa jonka jälkeen vauva annettiin sieltä adoptioperheeseen. Itse en pystyisi hoitamaan vauvaa kahdeksaa viikkoa ja antamaan sen pois jollekin "vieraalle", varmaan kiintyisin. Musta oli ihana kun se äiti kirjoitti siltä ajalta vauvakirjaa että lapsi sitten isompana näkee hänestä tarinaa ja kuvia myös siltä kahdeksan viikon ajalta.

Vierailija
7/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt samaa kuin ap. Haluaisin olla apuna esim jos otetaan huostaan pieni vauva, olisi vauvan hyvä olla turvalisessa kodissa huolehtivien aikuisten valvonnassa. Olkoon hoitojakso sitten päiviä tai viikkoja. Nyt multakin onnistuisi kun olen omien lasteni kanssa vielä kotona. Mihinhän instanssiin voisi olla yhteydessä?

Vauvassa tai vastaavassa juttua juurikin tuollaisista perheistä (sijaisperheistä?), joissa pienet vauvat olivat, kunnes heille löytyi pysyvä perhe. Olivat suoraan sairaalasta tai huostaanotettuja pieniä vauvoja. Siinä jutussa vielä ole ohjeet, miten sellaiseksi perheeksi voi hakeutua. Itse odotin juttua lukiessani esikoistani, joka on nyt 4kk, ja muistan ajatelleeni, että mä haen tollaseksi heti kun esikoinen on isompi.

Muistan vielä, kun siinä joku haastateltava sellainen "varaäiti" kertoi, että kotona on aina pinnasänky "valmiudessa" ja vauvanvaatteita kaapissa odottamassa, jos joku vauva tarvitsee kotia.

Vierailija
8/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kuusi vuotta sitten homma meni. Eli, vauva jää sairaalaan ja vauvalle etsitään sijaisperhe kahdeksi kuukaudeksi (joka on siis harkinta-aika adoptiolle). Kun se tulee täyteen ja äiti antaa päätöksensä adoptioon antamisesta jonka jälkeen Pelastakaa lapset-ryhmän kautta etsitään adoptioperhe (tässä vaiheessa äidiltä kysytään, haluaako hän lapsen esim. tiettyyn uskontoryhmään kuuluvaan perheeseen, maalle, omakotitaloon jne. minkä pohjalta perhettä etsitään).

Kun perhe löytyy, he kirjoittavat ja käyvät asiaan kuuluvat jutut läpi ja vauva pääsee adoptiovanhempiensa luokse asumaan. Minulle sanottiin, että siihen pyrittään, että vauva muuttaa mahdollisimman pian, jotta kiintymyssuhde ja vuorovaikutus voivat alkaa mahdollisimman pian.

Vierailija
9/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä perheestä joka otti näitä vauvoja. Taisivat olla statuksella "tilapäinen sijoitus" tms. Harkinta-aika oli muistaakseni kahdeksan viikkoa jonka jälkeen vauva annettiin sieltä adoptioperheeseen. Itse en pystyisi hoitamaan vauvaa kahdeksaa viikkoa ja antamaan sen pois jollekin "vieraalle", varmaan kiintyisin. Musta oli ihana kun se äiti kirjoitti siltä ajalta vauvakirjaa että lapsi sitten isompana näkee hänestä tarinaa ja kuvia myös siltä kahdeksan viikon ajalta.

Vierailija
10/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kuusi vuotta sitten homma meni. Eli, vauva jää sairaalaan ja vauvalle etsitään sijaisperhe kahdeksi kuukaudeksi (joka on siis harkinta-aika adoptiolle). Kun se tulee täyteen ja äiti antaa päätöksensä adoptioon antamisesta jonka jälkeen Pelastakaa lapset-ryhmän kautta etsitään adoptioperhe (tässä vaiheessa äidiltä kysytään, haluaako hän lapsen esim. tiettyyn uskontoryhmään kuuluvaan perheeseen, maalle, omakotitaloon jne. minkä pohjalta perhettä etsitään). Kun perhe löytyy, he kirjoittavat ja käyvät asiaan kuuluvat jutut läpi ja vauva pääsee adoptiovanhempiensa luokse asumaan. Minulle sanottiin, että siihen pyrittään, että vauva muuttaa mahdollisimman pian, jotta kiintymyssuhde ja vuorovaikutus voivat alkaa mahdollisimman pian.

Koska Suomessa on tavallaan "pula" ihan suomalaisista lapsista adoptiossa, kaikille vauvoille löytyy aina lopullinen perhe. Eli sijaisperheessä ei joudu olemaan tyyliin kuukausia.

Vierailija
11/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastakaa Lapset ry kouluttaa sijaisvanhempia. Nämä vanhemmat huolehtivat sen 2kk vauvasta jonka jälkeen vauva on valmis adoptoitavaksi, harkinta-ajan jälkeen.

En usko että missään tapauksessa vastasyntynyt menisi laitokseen (lastenkotiin), vaan ehdottomasti kodinomaiseen paikkaan...

Vierailija
12/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kuusi vuotta sitten homma meni. Eli, vauva jää sairaalaan ja vauvalle etsitään sijaisperhe kahdeksi kuukaudeksi (joka on siis harkinta-aika adoptiolle). Kun se tulee täyteen ja äiti antaa päätöksensä adoptioon antamisesta jonka jälkeen Pelastakaa lapset-ryhmän kautta etsitään adoptioperhe ---

Kun perhe löytyy, he kirjoittavat ja käyvät asiaan kuuluvat jutut läpi ja vauva pääsee adoptiovanhempiensa luokse asumaan. Minulle sanottiin, että siihen pyrittään, että vauva muuttaa mahdollisimman pian, jotta kiintymyssuhde ja vuorovaikutus voivat alkaa mahdollisimman pian.

Eli termi olisi sijaisperhe? Sosiaalihuollon kautta varmaankin? Vai onko nämä sellaisia sijaisperheitä, joissa on muitakin sijoituslapsia? Harkitsimme kyllä sitäkin, että voisimme ottaa vanhemman sijoituslapsen meille, mutta minusta vauva ja lyhyt sijoitusaika olisi sopivampi, sen takia että eikö osa sijoituslapsista voi olla usean vuoden, jos ei täysikäiseksi asti, sijoituskodissa?

Vierailija
13/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastakaa Lapset ry:n kautta. Onko näille "vauvasijoitusperheille" tarvetta ympäri maan, vai riippuuko siitä, sattuuko omassa kunnassa olemaan esim. synnytyssairaaloita? Asumme itse Turun lähikunnassa, mutta lähin synnytyssairaala on TYKS. Sijoitetaankohan TYKS:ssä syntyneet ainoastaan Turun alueelle?

Vierailija
14/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen jälkeen menee sijaisperheeseen tai pienten lasten vastaanottokotiin. Äidillä on kahdeksan viikon harkinta-aika antaako adoptioon.

Mielestäni on älytöntä puhua hylkäämisestä. Suomessa ei tapahdu näitä roskikseen tai synnärin ovelle jättämisiä, mitä tapahtuu monissa maissa. Se on mielestäni hylkäämistä. Jos tulee synnyttämään ja antaa vauvan sitten pois, niin vauva jää kuitenkin hyviin käsiin.

Vierailija
15/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällöin menevät suoraan sijaisperheeseen. Sijoitus on silloin todennäköisesti lopullinen vaikka biologinen äiti myöhemmin haluaisi lapsensa.

Vierailija
16/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kuusi vuotta sitten homma meni. Eli, vauva jää sairaalaan ja vauvalle etsitään sijaisperhe kahdeksi kuukaudeksi (joka on siis harkinta-aika adoptiolle). Kun se tulee täyteen ja äiti antaa päätöksensä adoptioon antamisesta jonka jälkeen Pelastakaa lapset-ryhmän kautta etsitään adoptioperhe --- Kun perhe löytyy, he kirjoittavat ja käyvät asiaan kuuluvat jutut läpi ja vauva pääsee adoptiovanhempiensa luokse asumaan. Minulle sanottiin, että siihen pyrittään, että vauva muuttaa mahdollisimman pian, jotta kiintymyssuhde ja vuorovaikutus voivat alkaa mahdollisimman pian.

Eli termi olisi sijaisperhe? Sosiaalihuollon kautta varmaankin? Vai onko nämä sellaisia sijaisperheitä, joissa on muitakin sijoituslapsia? Harkitsimme kyllä sitäkin, että voisimme ottaa vanhemman sijoituslapsen meille, mutta minusta vauva ja lyhyt sijoitusaika olisi sopivampi, sen takia että eikö osa sijoituslapsista voi olla usean vuoden, jos ei täysikäiseksi asti, sijoituskodissa?

ne olivat sijaisperheitä. Muistaakseni tässä sijaisperheessä oli yksi vanhempikin sijoitettu lapsi (olisiko ollut noin kolmivuotias), kun kävin siellä katsomassa vauvaa. Käsittääkseni vanhemmilla lapsilla sijoitusaika voi olla pitkäkin, riippuen tietysti millaisesta lähtökohdasta on sijaisperheessä ja millaiseen sopimukseen vanhemmat, lastenvalvoja ja sijoitusvanhemmat pääsevät.

Noilla vauvoilla (siis suoraan sairaalasta sijoitetuilla) aika on vain tuo pari kuukautta.

Vierailija
17/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hylkäämisestä puhuminen on vähän outoa tässä yhteydessä. Mutta ehkä se voi olla paikallaan, jos osa lapsista on sellaisia, ettei heitä haluta pitää, mutta ei anneta adoptioonkaan. Silloin minusta voi puhua jo hylkäämisestä. Eli lapsi kai silloin otetaan yhteiskunnan huostaan..? No joo, ehkä joku muu termi, pois antaminen esim. olisi paprempi.

Vierailija
18/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin menee suoraan varsinaiseen sijaiskotiinsa tai kriisikotiin, riippuen tilanteesta.

Vierailija
19/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hylätty lapsi?

JOtenkin luulin että ne ovat lahjaksi annettuja lapsia, joiden bio halusi kaikkein parhaan kodin ja vaihtoehdon omalle lapselleen

Vierailija
20/36 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheistä, jotka olisivat valmiita tarjoamaan väliaikaisen kodin vauvoille. Jos sellainen kiinnostaa, ota yhteyttä oman kuntasi sosiaalitoimeen. Lastenkotiinhan vauvat menevät muuten odottelemaan sijoituspaikkaa.