Toivoisitko kaksosia?
itse kyllä. Ystävälläni on todella helpot kaksoset ja ne menee todellakin siinä missä yksi. No, suomessa ei taida voida "tilata"/tehdä kaksosia..
Kommentit (25)
Enkä usko että 2 lasta voi mennä siinä missä yksikin.
ja kun tulin ekaa kertaa raskaaksi, hups vaan, kakshan sieltä tuli kerralla. ei kaksosia suvuissa. se on hieno asia, tyttö ja poika yhdellä iskulla ja varsinkin kun lapsissa ei ollut vikoja.
se on täyttä paskaa
alku tuntuu siltä, että sulla on yks vauva joka syö koko ajan eikä nuku koskaan
Kaikki on tehtävä 2 kertaa, ja kun alkavat liikkua kahta on vaikeampi vahtia kuin yhtä jne.
Toki kaksosista on jo varhain seuraa toisilleen.
mutta ei ole vielä tullut. Olen taas raskaana ja odotan ultraa että näkisin onko yksi vai kaksi! :D
Söivät ja nukkuivat samaan tahtiin, ehdin tehdä vaikka mitä vauva-aikanaan, mm. opiskella enemmän kuin vuosiin ennen lapsia.
Nuorempana olisin voinut toivoakin, mutta en enää. 2 ekaa on jo isoja, oon raskaana ja toivon tosiaan että ei olisi kaksosia mahassa, se ois kauheeta.
suurin painajaiseni...
Lapsivuodeosastolla kyllä näkee nekin tapaukset, jotka eivät mene siinä missä yksi.
Erilaiset riskit kasvavat, mm. oppimishäiriöt, käytöshäiriöt kaksosuuden myötä. Poika-tyttöpareista tytöillä on kohonnut riski hedelmällisyysongelmille yms. Kaksosuus on vain ja ainoastaan haitta sikiölle.
ja hänellä on jo yksi vanhempi 4-v lapsi..
Olen aina toivonut salaa saavani kaksoset, mutta enpä vain saanut. No kiitollinen ja onnellinen olen noista yksösistänikin:)
t. 12 lapsen äiti
Äidilläni on kaksoset. Hoidin siskojani viikon verran yksin, kun olivat alta vuoden. Kun toisen oli saanut hoidettua ja nukkumaan, toinen heräsi ja oli siihen asti hoidettavana ja vahdittavana kun toinen taas heräsi. Siinä sitten meni viikko melkein täysin nukkumatta, taisin torkkua koko aikana muutaman tunnin.
Huokaisin helpotuksesta, kun ultrassa todettiin vain yksi pallero. :) Mies raukka toivoo vieläkin kaksosia, vaikka laskettuun aikaan viikko ja varmasti on vain yksi tulossa. :D No..kaippa hänenkin mielensä sitten muuttuu kun saa maistaa vauvaelämää, että on se yksi kerralla paljon parempi. :)
Tyttö ja poika. Ihanat!
Syntyivät kuukausi etuajassa, eikä mitään ongelmaa terveydessä tmv. Ovat ihan normaaleita. Sosiaalisia, leikkiv't keskenään.Minulla on siis aikaa olla näin tietokoneella jne. Nytkin tuossa kaksin leikkivät. Päivät ovat helppoja hjeidän kanssaan kun leikkivät keskenään, mutta iltaisin on välilä kyllä työläämpää kun kumpikin toki kaipaavat myös syliä ja yksilöllistä huomiointia. Joskus taas illatkin saattaa mennä myös aika iisisti.
Saman rytmin olen heillä pitänyt, se helpottaa hurjasti. Eli syövät ja nukkuvat samoihin aikoihin, niin itselle jää vapaa-aikaa myös.
Itsestäni on kyllä tosi söpöä katsoa, kun kaksi peräkkäin työntää taaperokärryä,konttaa,kävelee,istuu rattaissa,höpöttelevät keskenään,leikkivät kuurupiiloa jne! Nauravat äidille yhtäaikaa hörönaurua jne ;)
Jos tulisin vielä raskaaksi, en panisi kaksosia pahakseni. Tässä on sitä jotain, jonka ymmärtää vasta kun nämä saa omakseen!!!!!
Ps. Ja kaksosiahan "siunaantuu" vain julkkiksille, rikkaille, elokuvatähdille ja muuten vain "paremmille teho-tyypeille" !
Tyttö ja poika. Ihanat!
Syntyivät kuukausi etuajassa, eikä mitään ongelmaa terveydessä tmv. Ovat ihan normaaleita. Sosiaalisia, leikkiv't keskenään.Minulla on siis aikaa olla näin tietokoneella jne. Nytkin tuossa kaksin leikkivät. Päivät ovat helppoja hjeidän kanssaan kun leikkivät keskenään, mutta iltaisin on välilä kyllä työläämpää kun kumpikin toki kaipaavat myös syliä ja yksilöllistä huomiointia. Joskus taas illatkin saattaa mennä myös aika iisisti.
Saman rytmin olen heillä pitänyt, se helpottaa hurjasti. Eli syövät ja nukkuvat samoihin aikoihin, niin itselle jää vapaa-aikaa myös.Itsestäni on kyllä tosi söpöä katsoa, kun kaksi peräkkäin työntää taaperokärryä,konttaa,kävelee,istuu rattaissa,höpöttelevät keskenään,leikkivät kuurupiiloa jne! Nauravat äidille yhtäaikaa hörönaurua jne ;)
Jos tulisin vielä raskaaksi, en panisi kaksosia pahakseni. Tässä on sitä jotain, jonka ymmärtää vasta kun nämä saa omakseen!!!!!
Ps. Ja kaksosiahan "siunaantuu" vain julkkiksille, rikkaille, elokuvatähdille ja muuten vain "paremmille teho-tyypeille" !
mulla on suvussa paljon kaksosia, olen itsekin. Eli ilmeisesti riski kaksoisraskauteen olisi. En missään vaiheessa toivonut, että saisin itse kaksoset, päinvastoin. Olen läheltä seurannut mm. ystäväni ja veljeni perheen kaksosraskauksia ja sanon, että ei kiitos. Oma äitinikään ei ole koskaan puhunut odotusajasta/synnytyksestä/vauva-ajasta kovin lämpöisesti.
Toisaalta, kaksosuus on kyllä lapselle rikkaus, omakohtaisesti voin sanoa.
itselläni sekä yksönen että kaksoset, kaikki olleet ns helppoja vauvoja. Mutta missään nimessä ei voi sanoa, että kaksoset olisivat menneet siinä missä yksikin vauva. Kyllä kaksosista, helpoistakin, on vauva- ja taaperoaikana selvästi enemmän vaivaa kuin yhdestä. Myös raskausaika oli kamala verrattuna yksösraskauteen (voimakas pahoinvointi, kivut, komplikaatiot ym).
Nyt kun kaksoset ovat jo 4-vuotiaita, perhe-elämä on helpottunut ja ero muihin kolmilapsisiin perheisiin (siis joissa kolme eri-ikäistä lasta) on tasoittunut. Edelleen kuitenkin kaksosista on enemmän kuluja, koska vaatteiden ym. tarvikkeiden kierrätys sisarusten kesken ei onnistu.
Niin, ja meillä kaksosista alkoi olla seuraa toisilleen vasta 3,5 vuoden iässä.
vaan olen aina tiennyt että tulen saamaan kaksoset ja niin sainkin.
Omani taitavat olla ns. helpot kaksoset mutta luulen että tuo helppous johtuu lähinnä siitä, että ovat aina tottuneet siihen että joutuvat odottamaan vuoroaan ja jokaisesta inahduksesta ei syliin pääse. Mutta voin sanoa, ettei kaksi mene siinä missä yksikin vaan tuplaten siinä on aina hommaa.
Nyt jo helpottaa kun lapset ovat jo isompia kun aina on leikkikaveri paikalla, mutta toisaalta meillä tapellaan aivan hirveästi.
että tulisipa kaksoset. Meillä on suvussa paljon kaksosia, joten "riski" oli olemassa. Saimme kuitenkin yhden ihanan ja helpon vauvan. Toisen kerran tulin raskaaksi esikoisen ollessa 1v 3kk enkä todellakaan enäää toivonut kaksosia! Mutta niin vain kävi että kaksosethan sieltä tuli...
Raskaus oli tosi vaikea, olin sairaalassa vuodelevossa viikosta 23 ja kaksoset syntyivät viikolla 32. Toistaiseksi näyttää että kaikki on hyvin ja he ovat perusterveitä, mutta pieni pelko on koko ajan takaraivossa, mitäköhän joskus myöhemmin ilmenee? Toivottavasti ei mitään.
Esikoinen ja toinen kaksosista on olleet tosi helppoja ja tyytyväisiä, mutta toinen kaksosista vaatisi koko ajan syliä eikä nuku kunnolla. Onhan tämä aikamoista rumbaa mutta toisaalta äärimmäisen palkitsevaakin! Nyt kun kaksoset ovat n. vuoden ikäisiä, alkaa jo näkemään miten paljon heistä on seuraa toisilleen ja esikoisellekin.
mutta loppujen lopuksi en. Minulla on ihmeellinen tunne, että kokisin itseni enemmän naiseksi/äidiksi, jos saisin useamman vauvan kerralla, ja kyllähän se olisi kätevää, että säästyisi yhdeltä (tai useammalta) raskaudelta, mutta saisi kuitenkin saman määrän lapsia.
Kuitenkin kaksosraskauden riskit ja krempat ovat aivan eri luokkaa (keskimäärin) kuin ns. normaaleissa raskauksissa. Lisäksi yhdenkin huonounisen, allergisen tai muuten "hankalan" vauvan kanssa voi tulla ihan fyysisen jaksamisen rajat vastaan. Ja miksei henkisenkin. Kun yksikin vauva voi herätä puolen tunnin välein ensimmäiset 6 kk, niin kaksi olisi huonoimman mahdollisen tuurin (poislukien toki lapsen kuolema) sattuessa kertakaikkisen helvettiä.
Toinen asia on raha. Vaatteita ei voi kierrättää, jos sattuu saamaan identtiset kaksoset. Samoin esimerkiksi lukiokirjat maksaisivat maltaita verrattuna siihen, että lapsilla olisi 1-2 vuotta ikäeroa. (Toki kaikki eivät mene lukioon.)
Eli haikea olen, jos en saa kaksosia, mutta toisaalta niin on parempi, ainakin lyhyellä aikavälillä.